Random Article


Review: Mad Max – Fury Road

 
 
Overzicht
 

Genre:
 
Regisseur:
 
Scenario: , ,
 
Acteurs: , ,
 
Filmstudio: ,
 
Soundtrack:
 
Speelduur: 120 min.
 
Taal: Engels
 
In de bioscoop vanaf: 14 mei 2015
 
Score
 
 
 
 
 


User Rating
no ratings yet

 

Goed


Waanzinnige actie, visueel prachtig, bombastisch, interessante world-building

Minder


/


Na 30 jaar is George Miller terug met een nieuw deel in de Mad Max-franchise. Oh, what a day! What a lovely day! Lees hier al de Brainfreeze-review van Mad Max: Fury Road…

1
Posted 11/05/2015 by

 
Full Article
 
 

Oh, What a day! Oh, what a lovely day!

Het is misschien moeilijk om te geloven, maar van het grote publiek kent amper nog iemand Mad Max. Het is pas sinds San Diego Comic-Con 2014 dat echt niemand meer kan ophouden over dit nieuwe, vierde deel. Vergeet niet dat Mad Max Beyond Thunderdome ondertussen ook al 30 jaar oud is. Om die reden werd het in productie stellen van deze Mad Max: Fury Road als een groot risico gezien, zeker met regisseur/schepper George Miller aan het roer. De man is een auteur, iemand met een unieke visie, geen slaaf van het Hollywoodapparaat en die krijgt meestal niet de vrijheid die nodig is voor wat hij wou doen. Warner Bros. besloot uiteindelijk toch mee te gaan in de logica van Miller. Na de woelige productie (en enkele reshoots) zat Miller opgescheept met ongeveer 480 uur aan opnames. Is het hem gelukt om daar een spannende, hartaanval-inducerende actiefilm uit te distilleren?

Max (Tom Hardy) is een wrak, getormenteerd door het verleden is hij meer schichtig beest dan mens. Gedreven door de meest basale en onverwoestbare overlevingsdrang blijft hij zwerven door het post-apocalyptische landschap dat de wereld geworden is. Tegen zijn wil zal hij echter meegesleept worden in een familieruzie die serieus uit de hand gelopen is en escaleert in een heuse oorlog op de weidse baan…

Ga terug in de tijd en denk aan het meest intense orgasme dat je ooit had. Heb je iets in je hoofd? Wel, dat is Mad Max: Fury Road

maxresdefault

Hoeveel je ook al zag in de trailers, niets kan je voorbereiden op de pure adrenaline die vrijkomt tijdens de viscerale achtervolgingen en duizelingwekkende stunts die George Miller en zijn medewerkers op het scherm toveren. Waar Hollywood zichzelf constant probeert te overtreffen door de realiteit achterwege te laten, zich overgeeft aan het tijdperk van de (CGI-)decadentie en vooral met blufpoker zijn publiek murw wil slaan, pakt Miller het veel slimmer aan. Herkenbaarheid is zijn eerste grote punt. Echte mensen halsbrekende stunts zien uitvoeren werkt altijd beter dan een hoop pixels door het beeld te zien vliegen. Het tweede is de nabijheid, het publiek midden in de actie zetten, de snelheid op de weg voelen en de geur van verbrand rubber de neusgaten inpompen. George Miller doet dat allemaal zonder de leesbaarheid van zijn spektakel op te geven (Michael Bay kan daar nog wat van leren), een talent dat hij ook al bewees tijdens de 8 minuten durende achtervolging in Mad Max 2. Een achtervolging die na meer dan 30 jaar eindelijk geëvenaard wordt door elk van de achtervolgingen in deze film. Oh, what a lovely day!

ImmortanJoe

Is de film de aaneenschakeling van actiescènes geworden die ons beloofd werd? Ja en neen.

Af en toe krijg je gelukkig wat ademruimte, want de film is nu al vermoeiend genoeg (op een goede manier welteverstaan). Tijdens die enkele pauzes, die amper een kwart van de film in beslag nemen, leer je de personages en de wereld wat beter kennen. Daarin valt vooral op dat Miller, net zoals Max overigens, een man van weinig woorden is, maar dat alles wat je moet weten op het scherm te zien is. De Australische maestro voelt nooit de nood om alles tot in de details uit te leggen, wat er voor zorgt dat je lang nadat de aftiteling gedaan is nog nadenkt over alles wat je zag en vooral wat je miste. Je wil en krijgt de mogelijkheid om meerdere keren deze re-imagining te herontdekken en te dromen over wat er in een andere uithoek van die wereld aan de hand is. Dat kunnen enkel grote regisseurs, geloof ons.

mad max fury road

Tot slot moeten we bovendien de moed en vooruitstrevendheid van George Miller loven. In een tijdperk waar maar weinig studio’s geloven in vrouwelijke actiehelden, toont hij dat het wel kan. Ook al draagt de film de naam van Max, dit is de film van Charlize Theron. Zij ontpopt zich hier in haar rol als Imperator Furiosa tot de waardige opvolger van die andere, en tot nu enige, krijgersvrouw: Sigourney Weaver als Ellen Ripley uit de Aliens-franchise. De film kan je dan ook zonder veel moeite zien als een heuse call to arms aan vrouwen om hun eigen lot in handen te nemen en in opstand te komen tegen hun onderdrukking door het patriarchaat. Een strijd die Max duidelijk genegen is, maar hij blijft de eenzaat. Een archetype dat door het lot gestuurd wordt naar waar ze hem nodig hebben. En ondertussen krijgt Tom Hardy ruimschoots de kans om zijn grote acteertalent te laten zien. Hij doet je Mel Gibson niet alleen moeiteloos vergeten, hij herleidt die zelfs tot een volstrekte amateuracteur…

George Miller levert met Mad Max Fury Road een stuk verschroeiende cinema af die ongetwijfeld meedingt naar het bovenste plaatsje in de eindejaarslijstjes en sowieso nu al de beste actiefilm in decennia is.

00-top

Mad Max: Fury Road werd niet voorgesteld in 3D aan de pers, dus daar hebben we dan ook geen mening over, maar we raden aan om goed uitgeslapen naar de 3D-versie te gaan kijken en daarna nog eens de 2D-versie te doen. FYI.

Mad Max Fury Road knalt op 14 mei de zalen binnen.

Comments

comments


Killian

 
avatar
Schrijft sneller dan zijn schaduw. Misschien ook beter. Maar zeker sneller.


One Comment


  1. avatar
     
    Brain Cranston

    ik ben al maanden aan het wachten op deze film en nu hij eindelijk uit is vind ik niet de tijd om hem te kijken. Ooh the horror!





Leave a Response



Gelieve een kleine rekensom te maken. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.