Review: Gotham Seizoen 1

De opener heeft alles wat een tv-serie aantrekkelijk maakt.

Teveel knipoogjes. Het mist echt de superhelden.

Wist de Batman prequelserie Gotham de hooggespannen verwachtingen waar te maken? Lees het in de Brainfreeze-review van het volledige eerste seizoen…

1
Posted 09/05/2015 by

I came here to be a cop, but this city needs something else.

Wat waren de verwachtingen hoog gespannen toen Gotham werd aangekondigd. De serie was oorspronkelijk opgezet als een politiedrama op Fox waarin de jonge jaren van commissaris James Gordon werden verkend. Dat levert natuurlijk best een aardig beeld op. De enige onkreukbare politieman in een stad dewelke het beste valt te omschrijven als het voorgeborchte van de hel. Maar politieseries en films van dat type zijn er natuurlijk meer dan voldoende geweest. De producenten namen de enige juiste beslissing en maakte van Gotham een prequel op het verhaal van DC‘s Batman.

De openingsaflevering is dan ook vrij sterk. We zien hoe een jonge James Gordon (Ben McKenzie) samen met zijn lieftallige Barbara Kean (Erin Richards) arriveert in Gotham City om daar in dienst te gaan bij de politie. Hij wordt gekoppeld aan de rouwdouwende Harvey Bullock (Donal Logue), zijn partner die aanvankelijk natuurlijk niet op de brave Gordon zit te wachten. Het korps is bijna net zo corrupt als de rest van Gotham en dat bevalt hem best… Maar beide heren zullen elkaar leren waarderen.

Het startschot van deze serie weerklinkt in een donker steegje wanneer de jonge Bruce Wayne (David Mazouz) en zijn ouders oog in oog komen te staan met een straatrover. Deze schiet de ouders van Wayne neer waarna hij als een wees achterblijft. Vanaf dat punt wordt het gigantische Wayne Manor bewoond door Bruce en de butler Alfred Pennyworth (Sean Pertwee) die vanaf dat punt de voogd is van de jongen.

gotham3

Wayne komt natuurlijk in aanraking met James Gordon die zich meteen vastbijt in deze zaak. Wanneer je bekend bent met de Batman-trilogie van Christopher Nolan dan is dit wel een plezierig iets om naar te kijken omdat je hier het begin ziet ontstaan van de bijzondere band tussen Wayne en Gordon.

Een ander belangrijk verhaal is de strijd die er in de onderwereld van Gotham woedt. Twee misdaadbazen, Don Falcone (John Doman) en Don Maroni (David Zayaz), leven op voet van oorlog met elkaar. In Gotham heb je ook nog een derde gangsterbaas die wel een gooi wil doen naar de macht. Fish Mooney (Jada Pinkett-Smith), eigenares van een nachtclub, en vooral haar assistent Oswald Cobblepot/The Penguin (Robin Lord Taylor) zijn niet te onderschatten.

Deze serie lijkt alles te hebben. Actie, drama, intriges. Wat het niet heeft is focus. De eerste aflevering is meteen de beste. Daarna gaat het niveau langzaam omlaag.

gotham trio

Warner Bros., DC Entertainment en Fox lijken met de aanpak van Gotham ook deels het succes van de voormalige tv-serie Smallville te willen imiteren. Wat zich vooral uit in de stevige suggesties die worden gedaan. Wanneer je bekend bent met de Batman-comics, films of animatieseries dan wordt je na een aantal afleveringen behoorlijk ziek van de knipoogjes. Het wordt een spelletje “wie is het?”. Je denkt dat je naar een forensisch wetenschapper kijkt genaamd Edward Nygma (Corey Michael Smith), maar eigenlijk kijk je naar..The Riddler!!! (insert dramatic music). Het probleem is namelijk dat het bij de knipoogjes zal blijven omdat Gotham niet bedoeld is als superheldenserie. Het zal de komende jaren interessant zijn om te zien of het publiek dit gaat pikken. Sinds Smallville en diens aanvankelijke “No Tights, No Flights”-regel is er nogal wat veranderd en zijn gekostumeerde superhelden op de beeldbuis alomtegenwoordig geworden. Hoe lang wil het publiek wachten op dat eerste shot van Batman?

gotham2

En dan vergeten we nog het belangrijkste. Wanneer je dat Batman-laagje wegdenkt dan blijft er een doorsnee politieserie over met hele beperkte acteurs. Nee echt. Wat dachten ze eigenlijk bij Warner Bros.? Het is Batman en dat vinden de mensen toch wel leuk?

Er is geen enkele chemie tussen Alfred en Bruce. Zouden ze vergeten zijn om David Mazouz te vertellen dat hij in Gotham speelt en niet in Touch? Jada Pinkett Smith speelt Fish Mooney als een soort parodie op de nachtclubeigenaressen van de jaren 40. Alleen dan minder goed. In de afsluiter van dit seizoen gooit ze alle remmen los en gaat ze helemaal over de top en als kijker kun je alleen maar denken: waarom? Robin Lord Taylor en Donal Logue zijn vooralsnog de enige uitzonderingen in deze serie. Zij spelen prima en redden dan ook menige scène.

Het is veelzeggend dat de nieuwe episodes van de serie langzaam zakten op het prioriteitenlijstje. Eigenlijk is Gotham de grootste teleurstelling van alle comic tv-series van dit seizoen.

Het eerste seizoen van Gotham is momenteel bij ons te zien op VIER en is binnenkort verkrijgbaar op DVD en Blu-ray.

Het tweede seizoen start dit najaar op Fox.