Review: The Art of He-Man and the Masters of the Universe

Een heerlijke terugblik op een typisch 80s fenomeen

Het is onleesbaar voor mensen die de jaren 80 niet hebben meegemaakt

By the power of Grayskull!

2
Posted 27/04/2015 by

By the power of Grayskull! I have the power!!

he-man pletkopieMet enig genoegen zagen we een exemplaar van Dark Horse‘s The Art of He-Man and the Masters of the Universe arriveren op de Brainfreeze bullpen. Een mooi vormgegeven hardcover met ruim 320 pagina’s aan tekenwerk, foto’s en interviews met mensen die bijdroegen aan het succes van deze franchise.

Zeg je He-Man and the Masters of the Universe dan heb je het ook onherroepelijk over de jaren tachtig. Het succes van de Mattel-franchise begon met de tekenfilms van de Filmation-studio dewelke deel uitmaakten van de overvloed aan Saturday Morning Cartoons. Op zaterdagochtend werd er op veel tv-zenders ruimte gemaakt voor kinderprogrammering. Kinderen hadden hun weekeinde en mochten op dat tijdstip vaak televisie kijken zodat hun ouders konden uitslapen. In sommige landen werd deze programmering trouwens herhaald op zondag zodat je als kind twee keer kon kijken of juist de tekenfilms kon zien die je de dag ervoor had gemist. Voor jongens die geboren waren tussen grofweg 1973 en 1984 was het een stukje dat hoort bij hun jeugd.

Maak je verder geen illusies. He-Man and the Masters of the Universe werd niet gemaakt om een creatieve behoefte te bevredigen. Er is een lang proces van ontwerpen en marktonderzoek aan de tekenfilmserie vooraf gegaan. Het is dan ook een initiatief van speelgoedfabrikant Mattel omdat deze graag een lijn van speelgoedfiguurtjes wilden ontwerpen om deze te verkopen aan jongens. Meisjes zouden later hun eigen heldin krijgen in de vorm van She-Ra: Princess of Power. Ook aan haar wordt in dit boek aandacht besteed, maar He-Man is natuurlijk de hoofdmoot.

Bij het maken van tekenfilms en het ontwerpen van action figures wordt natuurlijk veel tekenwerk gemaakt. Dit boek geeft een fascinerend kijkje op al dat werk. Er komen veel ontwerpen voorbij en dan zijn met name de actiefiguren die het nooit gehaald hebben zijn erg boeiend om eens te zien. Natuurlijk is er ook veel aandacht voor platen uit de tekenfilms en de storyboards.

earl norm he-man poster

Een hoogtepunt zijn de fantastische posters van Earl Norem. Norem was een schilder die sinds de jaren vijftig zijn sporen had verdiend met het schilderen van covers voor comics, boeken en trading cards. Hij zonk langzaam weg in de vergetelheid, toen Mattel hem oppikte. He-Man bezorgde Norem een tweede carrière. Zijn posters hebben een blijvende indruk gemaakt op de kinderen van toen en met reden. Dit boek biedt ook een ruim overzicht van zijn werk en dat is echt smullen.

Als laatste moeten we nog even aandacht besteden aan de strips. Bij elke actiefiguur werd een mini-comic toegevoegd waarin een verhaal stond met de betreffende figuur in de hoofdrol. Veel bekende namen als Alfredo Alcala (Man-Thing, Vigilante), Mark Texeira (Hulk, Sabretooth) en zelfs Bruce Timm (Batman: The Animated Series) beten hun tanden stuk op deze comics. Ook Marvel en DC gaven een tijdlang comics uit rondom deze titel. Sterker nog, sedert enkele jaren geeft DC Comics zelfs weer He-Man-comics uit. Al moet worden gezegd dat deze comics kwalitatief wel een stuk beter zijn dan de mini-comics van toen.

aomup5aomup6

Het hele boek is een nostalgische trip. Toch zit daar ook een andere kant aan. Allereerst zijn de teksten nogal schaars. Je merkt gewoon dat er gaten zitten in de informatie die je krijgt. De interviews zijn duidelijk afgenomen met een standaardlijstje via mail. Hierdoor lees je veel dezelfde verhalen die eigenlijk alleen afwijken wanneer je te maken hebt met iemand die echt graag zijn verhaal wil vertellen. Het levert ook gemiste kansen op. Zo wordt actiester Dolph Lundgren geïnterviewd over zijn rol als He-Man in de Masters of the Universe-speelfilm. Deze levert vervolgens het inzicht dat je in 1987 een loser was wanneer je in een dergelijke film speelde en dat het zelfs in het ergste geval de doodsteek van je carrière kon zijn. Daar kan vanwege dit formaat dus niet op worden ingegaan.

Wanneer je enig sentiment voelt voor He-Man en de zijnen dan is dit een goede aanwinst voor je boekenkast. Heb je de jaren tachtig niet meegemaakt en heb je niets met deze titel, dan kun je dit rustig laten liggen.

Art of He-Man and the Masters of the Universe bij Archonia.com