5
Posted 16/04/2015 by Donnie Darko in Columns
 
 

Piraterij is een …


In Brainfreeze Spreekt! laten we onze schrijvers aan het woord om hun frustraties, gefundeerde meningen, geek-outs en veel meer in epische online rants te steken. Deze reeks columns vormt de uitlaatklep van de Brainfreeze-crew over onderwerpen die ons, maar vooral ook jullie, onze lezers, aangaan. Vandaag heeft Donnie Darko het over piraterij…

Afgelopen vrijdag heeft Netflix eindelijk hun versie van Marvel’s Daredevil op ons losgelaten. De ganse dag heb ik dus uiteraard gespendeerd aan het bingewatchen van wat de beste adaptatie van comicbookmateriaal ooit is. Ik ben even hard erover te spreken, of misschien nog iets meer, als collega Arno die de review schreef.

Hier bij Brainfreeze waren we uiteraard niet alleen in ons enthousiasme, vele mede-geeks konden ook niet wachten om Matt Murdock’s intrede op het kleine scherm te ontdekken. Op verschillende fora merkte ik echter op dat vele van mijn soortgenoten links naar verschillende torrentsites aan het delen waren. Dit is iets wat wel vaker gebeurd, maar in dit geval is het wel erg bizar. Om Daredevil te bekijken hoef je immers op geen enkel moment het huis te verlaten. Je moet je niet begeven naar een bioscoop of een winkel om aldaar veel geld te spenderen aan het stukje entertainment waar je al maanden naar uitkijkt. Je hoeft zelfs de zetel niet uit te komen om naar de brievenbus te gaan en je allernieuwste <insert evil corporation>-pakje terug te vinden. Neen, je moet juist meer moeite doen om een geschikte torrent (juiste kwaliteit, juiste filetype, eventueel nog ondertitels) te vinden. Bovendien verlies je nog eens tijd bij het wachten tot alles gedownload is. Ik overdrijf nu misschien lichtjes, maar welk argument je ook aanbrengt, via Netflix kijken is nog gemakkelijker.

__277608

“Het geld groeit niet op mijn rug!”

Nu hoor ik iedereen al schreeuwen dat torrents gratis en voor niets zijn en Netflix niet. Wel, Daredevil is ook gratis, want voor de eerste maand bij Netflix betaal je hoegenaamd niets. Bovendien betaal je de eerste maand ook niets voor alle andere media die er op staat… Na die eerste maand kan je nog altijd beslissen om je abonnement op te zeggen, maar geloof me… dat wil je niet. Zij die orakelen dat er niets te zien is via de streamingdienst hebben ofwel alles al gezien of houden gewoonweg niet van film en televisie. Ik consumeer zelf heel wat films en tv-series en dan nog zwelt mijn lijst op Netflix aan tot enorme proporties.

Het is inderdaad een maandelijkse extra kost indien je je abonnement niet opzegt, maar in wat volgt zal ik jullie proberen te overtuigen waarom die te rechtvaardigen valt. Bovendien wil ik het breder trekken dan Netflix alleen en uitleggen dat de verschraling van het medialandschap een direct gevolg is van piraterij. Niet exclusief ervan, geloof dat voor geen moment, maar wel een heel belangrijke aanleiding ervoor. Daarenboven kan je hier zelf verandering in brengen. Ik wil hier absoluut niet de moraalridder uithangen, dat zou hypocriet zijn, of de voorvechter van gigantische mediabedrijven (ik haat hun praktijken ook) en ik begrijp veel van de redenen die mensen er toe drijven om de illegaliteit op te zoeken.

Dat het leven duur is, zeker met onze hobby’s, daarvan moet je mij niet overtuigen. Ik voel en deel jullie pijn in deze #firstworldproblems.

__55444768

Het is onmogelijk om geld uit te geven aan alles wat je interesseert en dan is het al wat verleidelijker om de illegaliteit op te zoeken. Ik heb zelf ook mijn zwakke momenten gehad… Stel jezelf echter de volgende vragen:

  • Hoe groot is jullie achterstand qua comics, films, tv-series op dit moment?
  • Komen er in de volgende maanden nog dingen uit die je ‘absoluut’ moet hebben?
  • Heb ik genoeg vrije tijd om dat allemaal binnen de volgende we(e)k(en) te bekijken/lezen.

Mijn antwoorden zijn ‘heel groot’ en ‘absoluut’ en ‘no way’. Die drang om echter alles te hebben heeft er de afgelopen jaren voor gezorgd dat ik ettelijke longboxen aan TPB’s achterstand heb, een 50-tal boeken nog moet lezen, een 400-500 tal films en een 10-tal tv-series nog verpakt in mijn kast staan. Daarbovenop heb ik nog een 30-tal pre-orders enkel en alleen op <insert random evil corporation> lopen. Een extreem geval (zeker aangezien alles legaal aangeschaft werd)? Misschien minder dan je zou willen toegeven… Hoe vaak wou je ook iets onmiddellijk en lag het daarna nog enkele maanden rond te slingeren in je fysieke of digitale ruimte?

Het punt dat ik hier wil maken is niet “kijk eens hoe rijk ik ben” (dat zou immers een leugen zijn) of “kijk eens hoe manisch ik ben” (dat is géén leugen). Het gaat hier vooral om tijd… Het is een huizenhoog cliché, maar tevens een vaststaand feit: op aarde telt een dag maar 24 uur, hoe graag je het ook anders zou willen. Is het dan niet beter om selectiever of misschien nog beter eerlijk met jezelf te zijn? Heb je alles wat je nu bekijkt of leest echt wel nodig? Het antwoord op die laatste vraag is complex: uiteraard, maar toch eigenlijk ook niet. Het lijkt wel alsof we geen keuzes willen maken en geen vrede meer kunnen nemen met enkel de echt goede dingen. Het is voor mezelf ook een moeilijke strijd, maar ik ben er van overtuigd dat ik gelukkiger zal zijn als ik minder ‘moet’ hebben. Eens je tot die conclusie komt dan verdwijnt het argument waarin je piraterij vergoelijkt omwille van beperkte financiële middelen als sneeuw onder de zon. Oneindig aanbod betekent immers niet een oneindige, niet te stillen honger. Ja, mijn punt geldt zelfs voor studenten. Ouders zijn gemakkelijker te overtuigen dan je denkt, je bent immers hun oogappel en opnieuw, diensten als Netflix en Crunchyroll kosten amper iets. Ik heb mijn ouders meer doen betalen in het pre-streamingtijdperk door constant geld te vragen om films te huren en te kopen.

De Verschraling van het Medialandschap

Het is bovendien belangrijk om stil te staan bij gevolgen van individuele acties. Welk soort medialandschap willen jullie? Eentje dat gezond is, waar iedereen zijn gading kan vinden en zowel mainstream entertainment als meer uitdagende producties gemaakt worden? Of het systeem dat we nu hebben in de film- of muziekindustrie?

Laat mij dat laatste wat beter kaderen voor film, daar valt immers een grote ongelijkheid op. Enerzijds zijn er de megaproducties die 200 miljoen dollar of meer kosten (marketingkosten die vaak even groot zijn niet inbegrepen) en daarnaast de indie-films van $5 miljoen of minder. Daartussen valt heel weinig te beleven en dat heeft er voor gezorgd dat een heleboel uitdagende, meer volwassen (dit betekent niet artsy-fartsy of intellectueel) films zoals deze van pakweg een David Fincher niet gemaakt worden (tenzij je een ‘Oscarfilm’ maakt). Fincher is zowat de enige persoon die nog in het budget interval tussen mega en micro valt.

condescending-wonka-on-the-avengers

Hoe is deze situatie ontstaan? Niet alleen door piraterij, maar ook gewoon door de home cinema. Het is alsmaar moeilijker geworden om mensen het huis uit te krijgen en om daar toch in te slagen en met epische cinema (lees: veel special FX) lukt dat nog wel. Dat betekende wel dat de mid-range producties moesten inbinden… Het is duidelijk dat dit geen gezonde situatie is, zowel op creatief (all-ages eenheidsworst) als op financieel vlak. Er zal eens een jaar komen waar er verschillende van die megaproducties zullen floppen en de bel, met andere woorden, zal barsten. Ik hoop daar eigenlijk ook op, want het wordt dringend tijd dat er nog eens wat meer risico’s genomen worden en wat meer eigenzinnige films in het mainstreamcircuit verschijnen. Een situatie zoals in de jaren 60 en 70 met het ineenstorten van het oude studiosysteem, bijvoorbeeld. Op dit moment ben je voor echt goede en unieke cinema aangewezen op de indie-producties waar de ideeën klein gehouden moeten worden en soms niet de kans krijgen om echt te ademen.

Ik hoop dat het duidelijk is dat de filmindustrie meer is dan Comcast of Disney, maar dat er een ecosysteem is aan kleine productiehuisjes en uitgevers (zoals Severin Films, Synapse, Twilight Time, 88 Film en Arrow Video) waar de budgetten veel kleiner zijn en die het dus moeilijk hebben om hun waren aan de man te krijgen. Dankzij legale VOD en streaming is het al iets gemakkelijker om uit de kosten te geraken en een publiek te vinden, maar toch blijft die gemeenschap heel fragiel. Daar zit voor mij het probleem… Het interesseert mij minder dat je een torrent downloadt van een The Avengers of Transformers (ik doe het zelf voor de duidelijkheid niet). Voor een stuk omdat die bedrijven dat tot op een bepaald niveau kunnen overleven, maar vooral omdat je mijn eerder aangehaalde hoop in de hand werkt. Als die films minder geld opbrengen dan zal de filmindustrie van geweer moeten veranderen en misschien terug meer risico’s nemen.

__one-does-not-simply-stop-online-piracy

Ik heb er echter wel grote problemen mee als je films zoals Coherence, Horns, All Cheerleaders Die, Tusk en nog veel andere kleinere films illegaal downloadt. Daar zit je namelijk echt te spelen met een, zoals eerder aangehaald, fragiel ecosysteem en met de gepassioneerde filmmakers die daar hun ding doen. Geld uitgeven aan een indie-productie toont aan dat je meer van dat wil, dat de investeerders een goede keuze gemaakt hebben. Dat is niet alleen een goede zaak voor de filmmakers die je steunt (zij krijgen daardoor immers een kans om een volgende film te maken), maar ook voor indie-producties in het algemeen. Als investeerders een return on investment zien bij meer gewaagde en uitdagende films, dan zullen ze al geneigd zijn om opnieuw dat risico te nemen. Ja, je moet meer moeite doen om een kleinere film te gaan bekijken, je moet eens naar een andere cinema gaan of een risico nemen in de winkel door een titel te kopen waar je nog nooit van gehoord hebt en die niet kan rekenen op een gigantische marketingpush. Je verbreedt je eigen horizon en je steunt een ecosysteem dat die steun kan gebruiken. Als je een aflevering van Game of Thrones illegaal downloadt dan heeft dat op dit moment nog niet zo veel effect omdat er nog heel veel mensen zijn die betalen om die aflevering te bekijken (en de tag “meest gedownloade tv-serie van het moment” ook gewoon goeie publiciteit geeft). Doe je echter hetzelfde voor een minder populaire reeks dan is de kans groot dat een zender beslist om die serie te cancelen. Op dat moment snij je dus in je eigen vel.

“But, but… What if it sucks?”

Wat als je nu eens iets koopt dat tegenvalt, dan is dat toch weggegooid geld? Geld dat je voor iets anders had kunnen gebruiken! Ja, dat probleem heb je inderdaad.

Wat als jij een bepaalde comic of tv-serie wel goed vindt, maar die wordt toch gecanceld omwille van lage verkoopcijfers (al dan niet gelinkt aan piraterij)? Dat zijn risico’s die je loopt en waar je zal mee moeten leren leven. Je doet het wel voor andere zaken (restaurants, cafés, smartphones, nieuwe vrienden maken,…). Risico’s nemen maakt deel uit van je bestaan en nieuwe dingen uitproberen kan soms tegenvallen. We spreken hier overigens niet over base jumpen of zo. Als dat laatste tegenvalt dan is dat iets dramatischer.

Het is echter niet correct om te stellen dat het hier om weggegooid geld gaat, want je let in dit geval enkel op de directe impact op jou als individu. Zoals eerder gezegd, je investeert ook in een ecosysteem, niet alleen in een titel. Indien je geld uitgeeft aan de comics van Princess Ugg (Oni Press) of Multiple Warheads (Image Comics) – om het eens niet over film te hebben -, dan steun je niet alleen Ted Naifeh en Brandon Graham, maar ook dat soort comics. Dezelfde principes gelden voor de aankoop van films bij kleinere distributeurs/uitgevers en dezelfde principes zijn hier aan het werk wanneer je de keuze maakt om in een kleine kruidenierszaak je groenten te gaan kopen in plaats van in een supermarkt. Wat je doet heeft een directe impact op een bepaald ecosysteem.

__00fe11001c4e6838e5bc070a50e63bacf01d1780854a33e912ffced30e0df3f2

“This content is not available in your location”

Nu is het inderdaad zo dat het fans buiten de Verenigde Staten niet gemakkelijk gemaakt wordt door middel van de regio-restricties die nog altijd gelden. Geloof me, niemand kan zo hard te keer gaan over het feit dat ik soms maanden (of zelfs jaren) moet wachten op bepaalde films of series. Daar treft de industrie uiteraard zelf schuld aan, maar het kadert volledig in hun strategie van winstmaximalisatie en het zich niet kunnen aanpassen aan veranderende tijden. Dat zie je duidelijk aan het feit dat als oplossing nog altijd het uit de ether halen van de torrentsites wordt voorgesteld. Dat is complete idiotie, want het kost veel geld en tijd die ze beter hadden gestoken in het vinden van een nieuw businessmodel. Die verandering komt er langzaam maar zeker aan, het is een werk van lange adem, maar de logge mastodonten (en ook de geesten van de consument) beginnen het eindelijk door te hebben. Zo zie je in de Verenigde Staten dat een gelijktijdige release op VOD en Blu-ray/DVD meer en meer de norm wordt, zeker voor kleine films die niet in de zalen komen. HBO is één van de meest hardleerse studenten van de klas, maar ook zij hebben er voor gekozen om Game of Thrones seizoen 5 overal gelijktijdig te vertonen. Het is nog altijd allesbehalve ideaal (fuck you, Telenet, ik wil uw melkkoe niet zijn), maar het betert ook in België en Nederland.

Totdat het volledig goed zit, is geduld overigens de beste deugd. Nu gratis kijken en dan later betalen als het hier eindelijk beschikbaar wordt, helpt de industrie ook niet vooruit. Je moet als uitgever al echt gek zijn om iets op disc uit brengen als je weet dat een grote groep mensen het al via illegale downloads gezien heeft. Er zijn al vaak releases uitgesteld of gewoonweg geannuleerd omdat het niet echt rendabel is. De fysieke markt wordt sowieso meer een plek voor verzamelaars en niet voor het grote publiek, dus hoe ga je dan steun bieden?

not-available-in-your-region

TL, DR

Dat piraterij nooit volledig zal uitgeroeid worden is duidelijk, des te meer na het lek van de eerste paar afleveringen van Game of Thrones. Ik maak me ook geen illusies dat dit betoog daar iets aan zal veranderen, dat is ook niet mijn bedoeling. Ik wens gewoon dat downloaders geen excuses meer zoeken om hun gedrag te rechtvaardigen. Doe wat je wil, maar besef dat jullie op deze manier geen steun bieden aan filmmakers/schrijvers/artiesten en dat wat je doet rechtstreekse gevolgen heeft op jullie geliefde entertainment. Het enige wat ik vraag is dat je nadenkt hierover en vooral jezelf niet voorliegt.

Liefde voor kunst (of Kunst of gewoonweg entertainment) toon je door te betalen en dan best op zo’n manier dat je de artiesten zelf (begin bv. hier), of de kleine productiehuisjes achter hen, er iets aan hebben. Niet de grote mastodonten.

__642x999_6659606

Comments

comments


Donnie Darko

 
avatar
Grr. Arghh!