Review: The Sacrament

Speelduur: 100 minuten

Spanning, sfeer, vertolkingen.

Het 'We gotta keep filming!'-syndroom

The Sacrament, Ti Wests kleine meesterwerkje gebaseerd op de Jonestown slachting, kwam recent uit op Blu-ray. Het ideale moment voor een review!

0
Posted 13/02/2015 by

Wanneer je Brainfreeze regelmatig volgt dan weet je dat we het wel hebben voor indie-horror en er een groep van jonge filmmakers is die we met heel veel aandacht volgen – Lucky McKee is er één van, Adam Wingard een andere. Over Ti West hebben we het echter nog niet gehad. Gelukkig kunnen we gebruik maken van de recente Duitse Blu-ray release van zijn laatste telg, The Sacrament, om dit euvel te verhelpen.

Modefotograaf Patrick ontvangt van zijn zus, die nog maar recent afgekickt is, een brief waarin ze hem uitnodigt om haar te bezoeken in Eden Parish. Deze commune, opgericht door de religieuze leider met de bijnaam ‘Father’, wil een utopische samenleving zijn ver weg van de materialistische beslommeringen van de moderne wereld. Patrick en zijn collega’s bij het nieuwsconcern VICE vertrekken naar een niet nader genoemd land (vermoedelijk in Zuid-Amerika) om er een reportage te draaien over de commune. Allemaal waren ze op zoek naar vrede en rust, maar wat de hemel op aarde had moeten worden, lijkt meer op een gevangenis…

7-the-sacrament-620x400

Voor sommigen onder jullie zal deze premisse heel bekend in de oren klinken en dat hoeft ook niet verwonderlijk te zijn, want Ti West heeft heel hard gekeken naar de waargebeurde feiten rond sekteleider Jim Jones voor zijn plot. Nu zijn er al heel wat films gepasseerd die refereren naar, of gewoon volledig gebaseerd zijn op, de feiten die zich afspeelden in Jonestown op 18 november 1978 – de massa(zelf)moord van 913 volgelingen van de People’s Temple. Wests film is echter een zeer welkome en intense additie in deze filmografie. ook in die van West trouwens, want als regisseur kan je niet teren op de gebeurtenissen. Die zijn immers zo bekend (de zegswijze ‘drinking the Kool-Aid’ gebruiken we nog dagelijks) dat je maar best een intrigerende invalshoek hebt en die ook goed uitwerkt.

Nu is het Found Footage-genre volledig uitgemolken, maar in The Sacrament geloof je er, zeker in het eerste uur, volledig in. De hele film is immers opgevat als een VICE documentaire. Deze keuze geeft West ook de vrijheid om zijn cadrages te verzorgen, zodat je niet al kotsend voor je tv zit, en verlenen de film ook een grote subjectieve waarachtigheid (het handelsmerk van VICE). Enkel tegen het einde, wanneer de hel losbarst in de commune, duwt West echter iets te gretig op de ‘I/you/we gotta keep filming’ knop om niet af en toe heel lichtjes met je ogen te rollen. In die laatste 40 minuten geef je daar echter helemaal niet meer om aangezien de spanning zo vakkundig werd opgebouwd en de beelden zo hard worden.

download

Strikt genomen zou je The Sacrament, Wests beste film tot nu toe overigens, geen horrorfilm mogen noemen, maar wat mensen elkaar kunnen aandoen (of laten doen in dit geval)  is vaak nog het gruwelijkst van al. West geeft nog maar eens het bewijs dat dit huizenhoge cliché klopt en daarenboven dat iemand die elke week meerdere horrorfilms bekijkt, nog steeds afgrijzen kan voelen. Hierin word je uiteraard meegeholpen door de vertolkingen van het drietal dat de reporters vertolkt, AJ Bowen, Joe Swanberg en Kentucker Audley (allemaal vaste waarden in het mumblecore-circuit). Gene Jones als de charismatische en hypnotiserende sekteleider ‘Father’ is echter de man die alle aandacht naar zich toe zuigt. Tijdens het interview halverwege de film, de scène die alles volledig doet omslaan qua toon, hang je als kijker aan de lippen van de man. Je kan in vele gevallen ook niet anders dan akkoord gaan met wat hij zegt omwille van de manier waarop hij de woorden uitspreekt en de aandacht die hij je geeft. Plots begrijp je compleet hoe hij zo velen kon overtuigen om hem te volgen in al zijn waanzin.

The Sacrament is niet alleen de strafste film van Ti West tot nu toe, en hij maakte al enkele klassiekers (House of the Devil, The Innkeepers), maar zal vermoedelijk ook in onze eindejaarslijstjes terechtkomen. Voorlopig is de film nog niet beschikbaar in de Benelux, maar de Blu-ray kan je halen in Duitsland of de DVD in het Verenigd Koninkrijk. Hou er bij die Blu-ray wel rekening mee dat in de film zelf enkele tijdsaanduidingen en hoofdstuktitels in het Duits vertaald zijn, maar het is heel beperkt en niet echt storend.

maxresdefault-6