Review: Outcast Volume 1- A Darkness Surrounds Him

Robert Kirkman is spectaculair gegroeid als schrijver

Dat permanente avondrood op de pagina's is soms bloedirritant

Met The Walking Dead bracht Robert Kirkman ons de zombiefilm die hij wilde zien. Met Outcast laat hij ons kennismaken met zijn échte nachtmerries…

0
Posted 01/02/2015 by

I think about the things I’ve seen and can’t help but ask “Why God, why?” And let me tell you a secret. He does not answer back.

Outcast is het verhaal van Kyle Barness, een jongeman die een grote geestelijke last met zich meedraagt. Hij woont alleen en lijkt al dagen (of misschien wel weken) geen douche meer van binnenuit te hebben gezien. Zijn zus ontfermt zich over hem en komt af en toe bij hem langs om hem wat meer bij de buitenwereld te betrekken. Kyle’s hulp wordt ingeroepen door dominee Anderson. Een jongen lijkt bezeten te zijn door een demoon en Barness is de uitgelezen persoon om zo iemand dan te hulp te schieten.

Zo ontvouwt zich het verhaal van deze Image-comic. Kyle is een outcast, iemand met de gave om demonen en boze geesten uit te drijven. Het lijkt aanvankelijk een slap aftreksel van The Exorcist, maar wie dat zegt doet deze comic te kort. Kyle blijkt namelijk nogal bijzonder te zijn. Het lijkt erop dat hij een van de weinigen outcasts is die iemand slechts aan hoeft te raken om deze persoon te bevrijden van zijn demonen. Hierdoor lijkt hij de speelbal te zijn van krachten waar hij in dit deel nog geen zicht op heeft. De dominee lijkt echter meer te weten…

Outcast vsnijwerk

Het meest controversiële aan deze comic was dat schrijver Robert Kirkman (The Walking Dead, Invincible) in de eerste issue toegaf dat hij gelooft in bepaalde vormen van bezetenheid. Dat leverde de nodige hilariteit op bij de lezers, maar wanneer je deze comic leest dan ga je toch geloven dat hij het meent. Los daarvan, mogen we zeggen dat dit zijn beste schrijfwerk is sinds jaren! De wijze waarop hij Kyle en de mensen uit zijn wereld vormgeeft zijn absoluut geloofwaardig. In The Walking Dead waren de personages vaak alleen te onderscheiden aan de manier waarop ze zijn getekend. In Outcast hebben ze een uniek eigen karakter.

Het griezelige en het drama worden eveneens op een geloofwaardige en kundige manier aan de lezer uitgerold. Aanvankelijk lijkt Barness een stereotiepe loser die zijn problematische jeugd niet van zich kan afzetten. Maar gedurende het lezen ontdek je hoe de vork in de steel zit en krijg je zowaar een diep medelijden met hem. En laten we het vooral niet hebben over de horror. Verwacht geen gore, maar wel een sfeer die steeds beklemmender wordt. Vooral wanneer blijkt dat de bezetenheid een wijd verspreider fenomeen is dan je zou denken.

Iemand die bijdraagt aan de sfeer is tekenaar Paul Azaceta (Irredeemable, Namor). Hij werkt Kirkman’s schrijfsels uit met het penseel en het vettige duistere tekenwerk gaat meer en meer bij het verhaal passen. Het enige dat je misschien als storend zou kunnen zien is het kleurenpalet van Elisabeth Breitweiser. Binnenshuis is er niets mis. Maar voor de rest lijkt deze comic zich onder een permanent avondrood af te spelen.

Dit eerste volume is een fantastisch debuut van deze serie. Laat de zoveelste Batman- of Avengers-comic varen en stort je op deze reeks. Als hier later ook een succesvol tv-programma uit komt rollen dan kun jij tegen je vrienden opscheppen over hoe je aan het begin van Outcast al bent ingestapt.

Outcast volume 1 bij Archonia.com

Outcast 2Outcast 3