Review: Mortal Kombat X – Chapter One

Nu al de beste en bloederigste MK-comic tot hiertoe. Verfrissende tekenstijl. Intrigerende opzet.

Moeilijk te volgen wanneer je niet vertrouwd bent met de personages. Lijkt enkel voor de fans te worden.

Mortal Kombat keert terug naar het rijk der comics met DC’s Mortal Kombat X, de digitale prequel van de opkomende videogame… Get over here voor de eerste review!

0
Posted 06/01/2015 by

Get out of here!

Mortal Kombat, de brutale fightinggamefranchise van NetherRealm Studios, en het medium der comics gingen altijd al hand in hand. Al sinds de eerste game uit 1992 werden er comics geproduceerd die de wereld en personages van het eeuwenoude gevechtstoernooi wat meer uitdiepten. Toch hebben we in feite nog nooit een echt goeie MK-comic gehad. De Mortal Kombat-reeksen van Malibu vormden 20 jaar geleden het toppunt van de extreme 90s decadentie in de comicbookindustrie en worden misschien best vergeten. Daarna volgde er af en toe nog eens een korte prequelcomic tot een nieuwe MK-game, maar in feite bleef het de laatste jaren opvallend stil.

Met de opkomende release van Mortal Kombat X in het vooruitzicht, het eerdere succes van Mortal Kombat Vs DC Universe, Injustice: Gods Among Us en het feit dat NetherRealm Studios en DC Entertainment ondertussen beiden onder de Warner Bros.-paraplu vallen, moest het er natuurlijk ooit eens van komen. Een nieuwe, digitale Mortal Kombat X-comic, uitgegeven door DC Comics. Deze keer wordt het een langere, officiële prequelreeks tot de videogame, gelijkaardig aan de digitale Injustice: Gods Among Us-comic. De digital first-reeks wordt geschreven door Shawn Kittelsen en getekend door Dexter Soy (DC Universe Vs Masters of the Universe), met covers van Ivan Reis (Blackest Night, Justice League).

dcdigitalmk

In het eerste digitale hoofdstuk krijgen we de blinde zwaardmeester Kenshi te zien. Hij is op de vlucht met zijn zoontje Takeda en wordt achternagezeten door de Red Dragon-clan. Gelukkig is Scorpion niet veraf. De helse, wraakzuchtige Shirai Ryu-ninja is echter niet meer dezelfde. Zijn donkere kant wordt schijnbaar in bedwang gehouden door Hanzo Hasashi, de man die Scorpion was vooraleer hij werd vermoord door Sub-Zero. De ijzige Lin Kuei-ninja is dan weer op een nieuwe zoektocht getrokken in opdracht van Raiden

Dit eerste hoofdstuk begint in medias res en kan weleens moeilijk te volgen zijn wanneer je niet vertrouwd bent met de personages. Er is heel wat namedropping gaande en alles lijkt zich een zeer lange tijd na de vorige Mortal Kombat-game af te spelen. Mortal Kombat X speelt zich dan ook 25 jaar na de vorige game af, waardoor de prequelcomic enorm veel ruimte krijgt om in te spelen.

mkxkenshi

Zoals verwacht, lijkt Mortal Kombat X met slechts één hoofdstuk al de beste en meest interessante MK-comic tot hiertoe te worden. Moeilijk is dat nu niet, maar de sketchy, bij momenten cartooneske tekenstijl van Dexter Soy levert alvast een welkome afwisseling voor de serie en doet de opgeblazen 90s stijl van weleer vergeten. Dit is ook de eerste MK-comic waar het bloed en geweld niet geschuwd wordt. De comic is niet zo over-the-top en een pak cartoonesker dan de game, maar de liters bloed spatten wel degelijk in het rond en ja… er zijn fatalities. Waar het verhaal precies naartoe gaat, daarvoor is het nog te vroeg. Maar het is nu al zeker dat deze reeks een aanrader wordt voor de fans van de games.

Lees Mortal Kombat X elke dinsdag online via www.readdcentertainment.com. De gedrukte comics bundelen twee tot drie digitale hoofdstukken en vind je via onderstaande link.

Mortal Kombat X #1 bij Archonia.com

mkx