7
Posted 29/12/2014 by Brainfreeze in Comics
 
 

De Beste (en meest Teleurstellende) Comics van 2014

comics2014

Na onze filmlijst, kijken ook de Brainfreeze comic-reviewers nog één laatste keer over hun schouders en vertellen ze wat zij de beste (en meest teleurstellende) comicbooktitels van 2014 vonden. Dit leverde enkele zeer uiteenlopende keuzes op. Laat vooral ook weten welke comics je dit jaar hebben kunnen beroeren (of welke niet) in de comments!

Malkavian

  • glgodhead1. GREEN LANTERN/NEW GODS – GODHEAD (DC Comics): Een cross-over dat alle Green Lantern-series overlapt (Green Lantern Corps, Green Lantern Corps, GL: New Guardians, Red Lanterns en Sinestro) waar we ten volle in aanraking komen met de New Gods en hun queeste naar het ultieme wapen om Darkseid te verslaan. Als Lantern-fan was het smullen van begin tot einde. Het was ook lang geleden dat een einde van zo’n groot event me wel voldoening gaf, ook al keren we terug naar de gekende status quo. Na de gigantisch epische Geoff Johns-run laat DC zien dat de Lanterns nog steeds in goede handen zijn! Nog zo’n Lantern-verhalen aub!
  • 2. BATMAN ETERNAL (DC Comics): Een doorlopende zoektocht naar wie de touwtjes in handen heeft en wie Gotham’s Dark Knight in de verdoemenis werkt. Batman met al zijn vrienden en vijanden bij elkaar. Een mysterie dat niet op enkele nummertjes wordt geklaard maar waarin je week na week, maanden lang mee wordt gesleurd. Batman zoals hij hoort te zijn, dus.
  • 3. SAGA (Image Comics): Nog altijd een van de topreeksen van het moment. In 2014 iets onregelmatiger uitgekomen dan we zouden willen, maar telkens weer heerlijk om te lezen. En een reden waarom ik tv’s nooit meer hetzelfde zal bekijken, want het kan maar eens een prins zijn…
  • 4. THE WALKING DEAD (Image Comics): Robert Kirkman blijft het doen. Dat een verhaaltje over overlevers in een zombiewereld ons zo lang zou kunnen bekoren had niemand gedacht. Maar dat Kirkman er telkens weer in slaagt om ons te verrassen is gewoon de reden waarom het in mijn top thuishoort. De sprekende zombies zijn zo simpel en tevens geniaal en zorgen voor een volledige andere kijk op een status quo die het jaar ervoor nog maar volledig overhoop werd gehaald. Keep rocking Kirkman!
  • 5. WYTCHES (Image Comics): Scott Snyder die de horrorcomic naar een nieuw niveau tilt. Huiveren en toch verder lezen. Een comic die voor velen door de mazen van het net zal duiken, maar die zeker de moeite is voor iedereen die eens iets anders wil lezen.

batman eternalsagatwdnewbeginningwytches1

De Baard van Alan Moore

  • ironfist12014IRON FIST: THE LIVING WEAPON (Marvel): Een vreemde eend in de bijt bij Marvel. Kaare Andrews vindt in zijn eentje de origin van Daniel Rand aka Iron Fist opnieuw uit. Zijn tekenstijl doet denken aan het werk van Frank Miller aan het begin van de jaren negentig. Verfrissende comic in een universum vol Avengers en Guardians of the Galaxy. Een betere voorbereiding op de Netflix-serie in 2016 kun je jezelf niet wensen.
  • MINIMUM WAGE (Image Comics): In 2013 verklaarde ik de eeuwige liefde aan de hardcover waarin deze cultstrip uit de jaren negentig werd herdrukt. Voor Bob Fingerman was dat reden genoeg om een nieuwe reeks op te starten waarin de avonturen van zijn beminnelijke alter ego werden voortgezet. En het erge is dat het minstens even goed is. Een absolute aanrader voor de liefhebbers van het betere slice of life-werk.
  • SECONDS (Ballantine Books): Bryan Lee O’Malley liet met deze graphic novel zien dat zijn Scott Pilgrim geen toeval was. De comic is minder speels dan zijn geprezen voorganger, maar compenseert dit met een bijna magische sfeer.
  • ROCKET GIRL (Image Comics): Superheldencomics raken na jaren vaak verstrikt in hun eigen continuïteit. Hierdoor vergeet je als lezer weleens waar het in dit genre over gaat. Entertainment! Deze comic doet juist dat precies goed. De jonge Rocket Girl reist vanuit een alternatief 2013 terug naar 1985. Ze probeert de opkomst van een groot allesomvattend conglomeraat uit haar tijd te verhinderen. Het tekenwerk van Amy Reeder is prachtig en zeer kinetisch. Je kunt niet anders dan deze titel lezen met een grijns van oor tot oor.
  • OUTCAST (Image Comics): Robert Kirkman zette in 2003 het zombiegenre op de kaart. Maar na 11 jaar wordt het soms wat saai en dan is het goed dat hij met wat nieuws komt. Met Outcast doet hij een poging om het fenomeen exsorcisme dezelfde impuls te geven. Misschien gaat hij daar in slagen? De eerste comic was erg, erg goed. En we hebben dan ook hoge verwachtingen van deze reeks…

minimum wage 1 coverSeconds coverRocket Girl 004 coverOutcast 001-cover

Bastion

  • bprd1. B.P.R.D. HELL ON EARTH (Dark Horse): Met dit tweede hoofdstuk van de reeks B.P.R.D. hebben schrijvers John Arcudi en Mike Mignola zichzelf overtroffen. De spanning is te snijden en het stijltje staat nog altijd als een huis. Het tekenwerk van James Harren is uitermate sterk en zorgt voor een absolute totaalervaring. Er zijn weinig comics die na 100 issues nog zo’n hoog niveau blijven aanhouden. Een echte aanrader dus!
  • 2. DEADLY CLASS (Image Comics): Wederom Rick Remender die met deze briljante Image-reeks komt aandraven: een ode aan de jaren 80 gemixt met de keiharde stijl waar Remender zo bekend voor staat. Deze comic grijpt je bij de strot en weigert om deze los te laten tot nadat men de laatste pagina omgedraaid heeft.
  • 3. THOR: GOD OF THUNDER (Marvel): Ik zal geheel eerlijk zijn beste lezers, ik vind dit de beste Thor-comic (ja zelfs beter dan de legendarische run van Walt Simonson) die er te rapen valt. Voor sommigen pure heiligschennis, ik weet het, maar alles zit gewoon zo goed in mekaar. In plaats van Thor constant te mengen met de andere helden van het Marvel-universum speelt Jason Aaron het slim en schrijft hij meer een fantasyverhaal dan een superheldencomic. Het tekenwerk van Esad Ribic maakt het geheel af en zorgt voor een van de beste reeksen in Marvel’s repertoire.
  • 4. SWAMP THING (DC Comics): Het is officieel, Charles Soule heeft het onmogelijke gepresteerd en Scott Snyder (Batman) de loef afgestoken met deze reeks. Sterke personages, originele verhaallijnen en tekeningen die perfect in het geheel passen. Kortom Swamp Thing is ook dit jaar een aanrader, dit allemaal maakt het des te spijtiger dat Soule de reeks in 2015 verlaat.
  • 5. UNCANNY AVENGERS (Marvel): Dat meneer Rick Remender de touwtjes goed in handen heeft is inmiddels wel al bekend. Met de Ragnarok Now– en Avenge the Earth-verhaallijnen wordt er zowaar een onverwachte twist naar het Marvel-universum gebracht, eentje die een eind zal bijblijven. Daniel Acuna’s tekenwerk is trouwens ook een reden om deze comic in huis te halen.

deadlythorgot25swampthing30uncannyavengers18

Teleurstellend: ORIGINAL SIN (Marvel), BATMAN ETERNAL (DC), AQUAMAN (DC), X-MEN: BATTLE OF THE ATOM (Marvel), SUPERMAN UNCHAINED (DC)

 

Arno

paxamericana

  • 1. THE MULTIVERSITY: PAX AMERICANA (DC Comics): Velen noemen Grant Morrison de anti-Alan Moore en met The Multiversity: Pax Americana werd dat nog maar eens benadrukt. Morrison en Frank Quitely leverden in één comic een prachtige alternatieve versie van Moore’s klassieker, met de échte superhelden waarop Watchmen gebaseerd werd. Deze one-shot kent enorm veel verschillende lagen, tal van verwijzingen en toont voornamelijk wat er allemaal met de vorm mogelijk is. The Multiversity als geheel is voorlopig een mixed bag, maar Pax Americana (alsook Thunderworld) zijn twee van de beste single issues van het jaar. En alles dat een beetje tegen Alan Moore ingaat, kan ik best wel smaken…
  • 2. FOREVER EVIL (DC Comics): DC’s Forever Evil-event begon in feite al in 2013, maar werd pas dit jaar afgesloten. En hoe! Zeer origineel was de strijd tussen twee parallelle werelden niet, maar Geoff Johns slaagde er toch in dit klassieke concept weer van een mooie hedendaagse update te voorzien. Tevens ook het enige grote event van de Big Two dit jaar dat bleef knallen tot het einde (en het leverde nog goeie opvolgverhaallijnen in Justice League op). Marvel won vorig jaar met het fantastische Infinity, maar 2014 gaat volledig naar DC. Het eerste echt grote event van de New 52 was een schot in de roos.
  • 3. AVENGERS/NEW AVENGERS (Marvel): Schrijver Jonathan Hickman blijft fantastisch werk leveren op Marvel’s primaire Avengers-reeksen met Time Runs Out en de aanloop naar Secret Wars. Qua grootsheid evenaart het zelfs DC’s Justice League, iets waar Marvel’s machtigste helden niet altijd even goed in slaagden. Avengers en New Avengers blijven het beste dat uit Marvel NOW! is voortgekomen. Uncanny Avengers was ook goed dit jaar, maar eindigde spijtig genoeg in mineur met het AXIS-event. Met Hickman aan het stuur zien we echter de nieuwe Secret Wars nog goed komen…
  • 4. UBER (Avatar Press): Kieron Gillens ultra-gewelddadige herschrijving van de Tweede Wereldoorlog blijft knallen in zijn tweede jaar. Vlak voor het einde van de oorlog, introduceren de nazi’s hun Übermensch in de vorm van supersoldaten. Dit ontketent een geheel nieuwe wapenwedloop met heel wat onverwachte gevolgen. Bloederig en heel wat eye candy, zoals we van Avatar Press gewoon zijn, maar eindelijk ook nog eens een degelijk, intrigerend verhaal erachter – waar heel wat research aan vooraf ging…
  • 5. STARLIGHT (Image Comics): Meestal begint Mark Millar aan een nieuwe comic met een leuk klinkende, doch weinig originele pitch en wordt zijn verhaal ook niet meer dan dat. De onvermijdelijke aankondiging van een verfilming volgt, waarvan de meesten in development hell blijven vaststeken, of Millars tekenaar geraakt zwaar achter waardoor de comic soms jaren vertraging oploopt. Starlight met tekenaar Goran Parlov was nu echter eens een lichte uitzondering. Ja, het sci-fi avontuur – waarin een oude ruimteheld terugkeert voor één laatste avontuur – las als een blockbusterfilm en was inderdaad niet veel meer dan de pitch “Flash Gordon meets The Dark Knight Returns“, maar, by golly, het was fun!

forever-evil-6avengers36uber14jan14-starlight

nout

Dit is geen hiërarchische verdeling. De genres waarin deze titels huizen zijn veel te verspreid om ze met elkaar te gaan vergelijken. Vandaar: alfabetisch!

  • berserk37BERSERK (Hakusensha/Dark Horse Manga): Op Brainfreeze komt manga wat minder aan bod. Niemand heeft daar schuld aan. Ondergetekende zou wat meer kunnen schrijven, bijvoorbeeld over de onhoudbare liefdesaffaire met Berserk. Al vaker noemde ik dit als mijn ultieme ‘desert island’ strip: als ik maar één titel mocht meenemen, dan zou het wellicht dit zijn. Guts is een harde, maar emotioneel gebroken zwaardvechter in een lichtjes magische, bikkelharde middeleeuwse wereld. Die wereld wordt verscheurd door invasies, zowel van andere landen als van bovennatuurlijke monsterhordes. Het tekenwerk: subliem. De actiescènes: onvergetelijk. De intrige, de personages, de humor, de creep factor van de bovennatuurlijke aspecten zijn van de bovenste plank. Nooit wordt hier op voorzichtig gespeeld, en altijd is het verhaal van lange adem. Het duurt een tijdje voor de pay-off, maar die is het zo hard waard. Het reële gevaar dat elk personage loopt, de dreiging van alle kanten die telkens wordt opgevoerd, deze manga van Kentaro Miura is elke keer weer finger licking good.
  • daymenDAY MEN (BOOM! Studios): Meestal doe ik dit niet meer. Sommige namen zijn een uitzondering, maar over het algemeen kan een tekenaar alleen me niet overtuigen om een titel aan te schaffen. Als Brian Stelfreeze echter eindelijk weer sequentials doet, dan heb je geen andere info nodig. Daardoor begon ik (op de hint in de titel na) zonder voorkennis aan Day Men. Vampiers alweer. Maar wel door Stelfreeze getekend. De verrassing is dan ook wel aangenaam als blijkt dat de invalshoek redelijk origineel is en vooral de uitvoering in het script van topwerk getuigt. Voordien kon Michael Alan Nelson me nooit bekoren (Hexed vond ik bijvoorbeeld erg ondermaats) en van Matt Gagnon had ik nog nooit gehoord. De Day Men zijn de daglichtassistenten van de vampiers, die dus overdag hun zaken regelen. Die vampiers zijn in rivaliserende families verdeeld en nieuwe fracties blijken hun precaire balans te verstoren en hen op regelrechte oorlog aan te sturen, met de Day Men in het midden. Dat alles in een erg analytische, persoonlijke stijl verteld door één Day Man, zonder veel van de blitz, goth of sparkle die je in veel vampierverhalen de strot ingeramd krijgt.
  • harbingeromegasHARBINGER/HARBINGER OMEGAS (Valiant Entertainment): Ik vermeld graag de tekenaars (Clayton Henry, Robert Gill, Khari Evans, Barry Kitson, Pere Perez), want zonder hen geen strip. Bij Valiant Entertainment zijn het er altijd aardig wat, en bij Harbinger in het bijzonder is Joshua Dysart, de schrijver, ook de ster. Wat hij hier aandurft, hoe hij de superheld, superkrachten, superteams en supervillains aanpakt, hoe hij de wereld op dergelijke aanwezigheden en hun onderlinge conflicten laat reageren en de repercussies ervan laat meetellen, maar dat je als lezer toch nog kan rekenen op intieme, diep menselijke karaktermomenten… Du jamais vu, exqueeze my French. Geen saaie, voorspelbare vijand in dit verhaal, in die mate dat het vaak onduidelijk is wie nu het hoofdpersonage van deze titel is. Mateloos boeiend en ik kijk reikhalzend uit naar het vervolg in Imperium.
  • lazarus11LAZARUS (Image Comics): Ooit al een interview met Greg Rucka beluisterd of gelezen? Die man verdiept zich minstens zoveel in world building als in research en schrijven. Dat valt ook een heel klein beetje op in alles aan Lazarus. De wereld is herverdeeld tussen de rijkste families, die op neo-feodale wijze de rest van de bevolking domineren, controleren en uitbuiten. De kloof tussen rijk en arm uitvergroot tot een huiveringwekkende, onpeilbare en ongelofelijke diepte. Bestrooi die achtergrond met politieke intrige, spionage en koude/lauwe oorlog tussen genetisch geperfectioneerde soldaten met ziekelijke emotionele schade. Dat alles heerlijk in beeld gebracht door meestertekenaar Michael Lark. De eigenlijke plot is meer een slow burn (het duurt even, denk de betere HBO-reeksen) maar laat je nooit vergeten dat dit verhaal heel diep gaat.
  • lockekeyalphaomegaLOCKE & KEY (IDW Publishing) Als ik dan toch superlatieven aan het uitdelen ben (het is mijn top voor iets) dan kan ik nog eventjes bezig zijn met deze titel. Als ik er al iets negatief over zou moeten zeggen, is het dat hij gedaan is. De familie Locke uit de titel keert na de brutale moord van de vader terug naar diens geboorteplek en ontdekt daar een huis vol sleutels die allerhande magische effecten hebben (zoals toegang tot je herinneringen, je veranderen in een geest of een dier, etc.) maar enkel door jongeren kunnen gebruikt worden. En daar krijgen ze ook nog te kampen met nog meer moordenaars, uit op wraak. We weten ondertussen dat Joe Hill de zoon van Stephen King is, en waar die invloed zeker nog merkbaar is in Hills proza, blijkt dat hier amper waarneembaar. Hill heeft onmiddellijk beet hoe hij een comic moet schrijven en de samenwerking met Gabriel Rodriguez is een synergie/symbiose van het soort dat van de pagina spat. Zes volumes later slagen die twee er bovendien dan ook nog eens in om een perfect einde aan een uitmuntende reeks te breien. Dit is zoals Bone, Strangers in Paradise of Scott Pilgrim: van bij de eerste poging een magnum opus.
  • Vond ik ook meer dan het lezen waard: PLANETOID (Image), DEADLY CLASS (Image), SECONDS (Ballantine Books), SOUTHERN BASTARDS (Image), UNCANNY/NEW/AVENGERS (Marvel), MIRACLEMAN (Marvel), FURY MAX (Marvel), MOON KNIGHT (Marvel), PROPHET (Image), TREES (Image), X-O MANOWAR (Valiant), UNITY (Valiant), ARCHER & ARMSTRONG (Valiant), RAI (Valiant), CONAN THE BARBARIAN/THE AVENGER (Dark Horse)
  • Where has the love gone: WOLVERINE (Marvel), why hast thou forsaken me?

Comments

comments


Brainfreeze

 
avatar