1
Posted 26/12/2014 by Brainfreeze in Tv/Film
 
 

De Beste (en meest Teleurstellende) Films van 2014


Het einde van het jaar staat gelijk aan eindejaarslijstjes! Ook de Brainfreeze-crew vertelt jullie wat zij de beste films van het jaar vonden. Vertel ons vooral ook zelf welke films jullie hebben kunnen beroeren (of niet) in de comments!

Joachim

(Truth is like a rotten tooth, you gotta spit it out)

  1. INTERSTELLAR: Harde science-fiction! Eindelijk nog eens een film voor liefhebbers der wetenschap! U merkt het, ondergetekende heeft (niet eens zo stiekem) een boontje voor wetenschap. En als Christopher Nolan mij een film geeft die topentertainment biedt, maar daarbij ook de fysica serieus durft nemen, dan kan ik niet anders dan Interstellar bovenaan dit lijstje plaatsen. Dat hij hier en daar een kleine steek laat vallen, en dat het slotakkoord uit ander materiaal gesneden is, neem ik er dan ook maar al te graag bij.
  2. GUARDIANS OF THE GALAXY: Beste superheldenfilm van het jaar. Met de stevige concurrentie van X-Men: Days of Future Past en Captain America: The Winter Soldier, beiden eveneens regelrechte top, een ferme prestatie. De reden dat de Guardians als winnaar uit de bus komen? De (toch niet zo evidente) sprong naar de kosmische kant in de stripverfilming, die gepaard ging met een perfecte landing in termen van sfeer.
  3. GONE GIRL: David Fincher weigert slechte films te maken en ook nu is het weer een schot in de roos. Zeker niet zijn beste film, maar toch weer een heerlijke analyse van het huwelijk, de media en vooral onze beeldvorming van andere mensen. Een oprecht spannende thriller krijg je er gratis bij.
  4. DAWN OF THE PLANET OF THE APES: De film die er dit jaar in slaagde mijn verwachtingen het meest te overtreffen. Rise of the Planet of the Apes was al een oerdegelijke film, het vervolg is lichtjes fantastisch te noemen. Uiteraard zijn de special effects ronduit indrukwekkend, maar deze film demonstreert bovenal wat een sterk scenario met een blockbuster kan doen.
  5. THE LEGO MOVIE: Wegens een voorliefde voor het Deense speelgoed ben ik zeker niet neutraal te noemen, maar zelden vrolijker een cinemazaal buiten gewandeld. Grappigste film van het jaar die scoort met geslaagde cameo’s, een briljante stemmencast en de juiste portie chaos. Ik kijk alvast ongeduldig uit naar The LEGO Batman Movie en The LEGO Movie 2.

joachim Teleurstelling(en) van het jaar:

  • MALEFICENT: Niet de slechtste film, maar ik snap helemaal de nood niet om één van de meest kwaadaardige figuren uit de Disney-geschiedenis om te toveren tot slachtoffer/heldin van het verhaal. Laat sommige figuren gewoon lekker slecht zijn zonder meer, denk ik dan….
  • THE HOBBIT: THE BATTLE OF THE FIVE ARMIES: Ook hier zijn er zwakkere films uitgekomen dit jaar, maar dan was dit slotstuk van The Hobbit toch wel de grootste teleurstelling. Peter Jackson’s laatste reis naar Midden-Aarde is met een te groot verschil meteen ook de slechtste van de zes films. Op deze manier afscheid nemen zorgt al even voor een nare nasmaak

De Baard van Alan Moore

(I’ve been work, work, work, work, working on my shit)

  1. X-MEN: DAYS OF FUTURE PAST: De gelijknamige Marvel-comic zit natuurlijk in het collectieve geheugen gegrift. Deze had indertijd een geweldige impact en zette de X-Men-serie helemaal op zijn kop. De film heeft dat effect niet en is allesbehalve iconisch. Toch was het een vermakelijke toevoeging aan Fox’s uitdijende collectie van X-Men-films. Waar hun Wolverine-films altijd veel te lang duren, vlogen de uurtjes met Days of Future Past voorbij.
  2. CHEF: Het verhaal van Chef lijkt te gaan over een kok die tegen een burn-out aan zit. De chef kan zijn creatieve ei niet meer kwijt in het restaurant waar hij werkt. Wanneer ie buiten zijn schuld om een slechte recensie krijgt en de recensent in kwestie, nadat deze hem een tweede kans geeft, in een vol restaurant uitkaffert, wordt zijn mentale breakdown gefilmd en op YouTube gezet. Er ontstaat een internethype en de vernedering is compleet. De chef gooit alles over aan andere boeg en koopt een tacobusje. Samen met zijn zoon en koksmaat gaat hij op weg om al reizend door Amerika weer te gaan koken voor de mensen. Het is moeilijk om geen grijns op je gezicht te krijgen wanneer je met hen meereist. De film gaat over het volgen van je passie en de kracht van de menselijke boodschap in een eeuw die de mens meer en meer lijkt te vergeten…
  3. THE GRAND BUDAPEST HOTEL: Eind jaren zestig bezoekt een jonge schrijver (gespeeld door Jude Law) een chique, maar ook een in verval geraakt, hotel in het fictieve Alpenstaatje Zubrowka. Geboeid door de setting raakt hij aan de praat met de eigenaar (F. Murray Abraham) die hem tijdens een diner vertelt over de roemruchte geschiedenis van het pand. De nieuwe van Wes Anderson staat strak van de gerenommeerde acteurs met gastrolletjes van o.a. Jeff Goldblum, Edward Norton en Bill Murray. Het einde van de film is bitterzoet maar oh zo mooi.
  4. THE SCRIBBLER: Een jonge vrouw (Katie Cassidy) gaat wonen in een instituut voor geesteszieken. Ze krijgt daar een experimentele behandeling tegen haar meervoudige persoonlijkheidsstoornis door middel van de Siamese Burn-therapie. Met elke behandeling sterft een van haar persoonlijkheden. Maar wat als de laatste persoonlijkheid haar eigen persoonlijkheid is? Ondertussen vallen de bewoners van het complex met bosjes om. Wie vermoordt hen? The Scribbler is een verfilming van een vergeten Image-comic. Het wil heel erg graag cult zijn en dat zie je niet alleen aan de excentrieke personages, maar ook aan de rijke cast van acteurs die meespelen in deze film. Denk maar aan Buffy The Vampire Slayer-alumni Eliza Dushku en Michelle Trachtenberg, Kunal Nayar (The Big Bang Theory), voormalig pornosterretje Sasha Grey en voormalige steracteurs als Gina Gershon en Michael Imperioli. Het is een vermakelijk filmpje dat soms best weet te verrassen.
  5. TUSK: Ik heb een haat/liefde verhouding met Kevin Smiths nieuwste film. Het doet heel veel dingen fout, maar de dingen die het goed doet maken het tot een hele intense film.

dennis

Killian

(Walk a mile in these louboutins)

Wat was het weer een druk filmjaar. Zoals we de komende jaren nog vaker zullen merken, waren er heel wat grote Marvel-hits doorheen het jaar. Wellicht een van de laatste jaren dat ze geen concurrentie zullen krijgen van DC. Naast al dat superheldengeweld waren er ook enkele ‘klassieke’ pareltjes die een aangename verrassing bleken te zijn.

  1. CAPTAIN AMERICA: THE WINTER SOLDIER: Net zoals Guardians of the Galaxy is ook het actievolle vervolg op Captain America: The First Avenger geen zuivere “superheldenfilm”. Marvel Studios beheerst de kunst om verschillende genres in het klassieke superheldenpatroon te verweven. Concreter, Captain America, Black Widow en Falcon stuiten in deze superhelden-/spionagethriller op de duistere geheimen binnen S.H.I.E.L.D. die het hele Marvel-filmuniversum op hun grondvesten deden daveren. Wanneer één van de beste Captain America-verhaallijnen uit de comics, het vijfde volume van Ed Brubaker, dan ook in de handen viel van de competente gebroeders Russo, sloeg mijn hartje wat sneller. In één zin? Captain America meets Jason Bourne meets The Avengers.
  2. GONE GIRL: Zonder twijfel de beste thriller die ik dit jaar heb mogen aanschouwen. Dat Gone Girl na amper 2 maanden al op de 93e plaats staat op IMDB’s lijst met beste films, is geen verrassing. Een sublieme Ben Affleck, omringd door een uitermate sterke supporting cast waaronder Neil Patrick Harris (How I Met Your Mother), sleept je mee in het hele verhaal. Ik houd het bewust vaag en kort omdat deze film gekeken moet worden zonder al te veel voorkennis van de plot.
  3. GUARDIANS OF THE GALAXY: Ah, hét internetfenomeen van Marvel dit jaar. Zoals Honest Trailers ook al vermeldde, zullen we wellicht effectief alles bekijken met een Marvel-logo op. Deze film rond een groepje misfits waaronder een pratende wasbeer en een levend boom, is dé komedie van het jaar geworden. De geweldig foute muziek, de intertekstualiteit binnen de filmgeschiedenis (jaren 80 avonturenfilms), maar ook het opzetten van een grootschalige verhaallijn binnen het Marvel-filmuniversum draagt er allemaal toe bij dat Marvel Studios zichzelf heeft weten te overtreffen met dit ruimte-epos. Een must-see voor elke filmliefhebber! Al is het maar om de hype te begrijpen.
  4. SNOWPIERCER: Een van de weinige environmental awareness-films die me echt weet te bekoren. Een onderliggende moraal over ongelijkheid die er toch niet te prekerig overkomt, een geweldige Chris Evans, maar ook een interessant verhaal in een claustrofobische ruimte: al deze dingen mag je zonder twijfel aan Snowpiercer  toeschrijven. Zeker niet de beste film van het jaar, maar misschien wel één van de inventiefste en meest gewaagde.
  5. 22 JUMP STREET: Als ik Guardians of the Galaxy even vergeet, is dit naar mijn bescheiden mening dé komedie van de laatste jaren geworden. De sequel op het succesvolle 21 Jump Street weet de geweldige chemie tussen Channing Tatum en Jonah Hill verder te zetten op een hilarische manier. Een opmerkelijk leuke film, zonder al te veel minpunten.

killian

Arno

(I’m so fancy, can’t you taste this gold)

  1. INTERSTELLAR: Als film heeft het zijn fouten en de cliché personages zullen ook niemand bijblijven, maar als filmervaring was er niets dit jaar dat Interstellar overtrof. Of Christopher Nolans nieuwste telg overeind blijft na meerdere kijkbeurten en op een kleiner scherm, dat laat ik in het midden, maar geen enkele film had dit jaar zoveel impact op mij. Interstellar is de 2001: A Space Odyssey van deze generatie en ontketende bij mij een (nieuwe) sci-fi binge, om toch maar dat gevoel dat ik had eens ik de cinemazaal buitenkwam opnieuw te ervaren. I’m still looking, though
  2. THE WOLF OF WALL STREETMoney is the world’s greatest superpower. Martin Scorcese leverde een prachtige verfilming op van het levensverhaal van Jordan Belfort, met geweldige vertolkingen van Leonardo DiCaprio, Jonah Hill, Margot Robbie en (opnieuw) Matthew McConaughey. Stuit zonder veel tegenstand Oliver Stone’s Wall Street van de troon als allerbeste film over 80’s/early 90’s decadentie.
  3. CAPTAIN AMERICA: THE WINTER SOLDIER: Na het teleurstellende Iron Man 3 en het “leuke, maar kon toch net iets beter” Thor: The Dark World, levert de Captain America-sequel de betere Marvel Phase 2-film op. The Winter Soldier (of ook wel The Avengers 1.5) is de Captain America-film die je altijd al wou zien en brengt eindelijk terug een ietwat donkerdere Marvel Studios-film. Right up there met de eerste Iron Man en The Avengers wat het Marvel-filmuniversum betreft. Yep, het MCU is in goeie handen met de gebroeders Russo.
  4. GUARDIANS OF THE GALAXY: Regisseur James Gunn levert een eigenzinnige, doch lichtjes fantastische adaptatie van de kosmische Marvel-comic af. Ja, opnieuw is een Marvel-filmschurk helemaal niets waard en de plot is gewoon letterlijk dezelfde als The Avengers (maar dan in de ruimte). Maar Guardians of the Galaxy bood toch zo’n fun filmervaring dat het niet zozeer opviel. Rocket Raccoon, Groot, maar ook Drax waren geweldig vertaald naar het grote scherm en de prent had ook veruit de meest memorabele soundtrack van 2014. Guardians of the Galaxy is een sci-fi superheldenfilm, maar was tegelijk ook een goeie komedie. Net iets harder hiermee gelachen dan met het eveneens dolkomische 22 Jump Street en The LEGO Movie. It works on so many levels!
  5. X-MEN: DAYS OF FUTURE PAST: De nieuwste X-Men-prent laat net het even fantastische Dawn of the Planet of the Apes achter zich als beste Fox-film van het jaar. Bryan Singer leverde hiermee veruit zijn beste en meest comicbookachtige X-Men-prent af. Naast de beste en grootste cast van het jaar, was DOFP tevens een geweldige (en eigenlijk meer logische) adaptatie van de oorspronkelijke comic. Tevens zette het de X-filmfranchise terug op het rechte pad na enkele mindere inzendingen. Laat de X-Men nog maar even bij Fox blijven. Ze toonden met deze film dat Marvel’s vrolijke mutanten in goeie handen zijn…

arno

Niet in de top 5, maar eveneens behorende tot het beste van het jaar:

DAWN OF THE PLANET OF THE APES, GONE GIRL, NIGHTCRAWLER, FURY, THE LEGO MOVIE, SIN CITY: A DAME TO KILL FOR, 22 JUMP STREET

Teleurstelling(en) van het jaar:

THE EXPENDABLES 3 (PG-13, really?), GODZILLA (niemand geeft om die bordkartonnen personages, monstergevechten is hetgeen we willen zien!), SABOTAGE, LUCY (poor man’s Limitless) en ook THE HOBBIT: THE BATTLE OF THE FIVE ARMIES en THE HUNGER GAMES: MOCKINGJAY PART 1 omdat ze helemaal niet op zichzelf konden staan. TEENAGE MUTANT NINJA TURTLES, ROBOCOPTHE AMAZING SPIDER-MAN 2 en TRANSFORMERS: AGE OF EXTINCTION konden uiteraard ook veel beter, maar ze waren helemaal niet de minste films in hun respectievelijke franchises. Verre van zelfs. So they get a pass.

Bastion

(I’m gonna lu-lu-luv you until it hurts)

  1. CAPTAIN AMERICA: THE WINTER SOLDIER: Waar de eerste film van deze Avenger faalde om indruk te maken, maakt deze tweede dit meer dan goed. Spionagethriller gemengd met superhelden, het bewijs dat uiteindelijk alles te combineren valt. Actiescènes die tot de meest memorabele horen van de laatste jaren, een sfeer die je bij de keel grijpt en een villain die je koude rillingen bezorgd. De films van Marvel worden steeds beter en The Winter Soldier is het grote voorbeeld hiervan.
  2. GUARDIANS OF THE GALAXY: Met deze film bewijst Marvel dat men niet per se Avengers nodig heeft om succes te hebben. De personages zijn sterk, de grappen zijn briljant en de muziek blijft nog dagenlang in je hoofd spoken. Een zeldzaam voorbeeld van een film die zijn bronmateriaal overstijgt, een terechte hype dus.
  3. FURYOorlogsfilms zijn een zeldzaamheid dezer dagen, des te plezanter dat deze Fury een verdomd goeie film blijkt te zijn! De actie is meedogenloos en hard, het drama is hartverscheurend en het acteerwerk is van een bijzonder hoog niveau. Kortom deze film is ongeveer even krachtig als de gemiddelde Tiger-tank, een aanrader dus!
  4. THE LEGO MOVIE: Laat het door iedereen en alles geweten zijn dat een film over speelgoed de absolute winnaar van de animatiefilm is dit jaar. Speelgoedblokjes bereid met dwaze grappen, Batman en een vleugje anarchie is het concept van deze blockbuster, en het werkt. Een frisse wind door de wereld van de animatiefilms en een film waarbij de grappen je nog lang zullen bijblijven. Everything is awesome! Nuff said!
  5. INTERSTELLAR: Christopher Nolans 2001: A Space Odyssey, dit kan toch onmogelijk fout gaan? Ja toch wel! Het verhaal rommelt soms, de scènes op aarde zijn niet altijd even interessant en het einde is bij het haar gegrepen, maar dit alles stopt deze film niet om een indruk te maken. Het concept intrigeert en de scènes in de ruimte zelf zijn niet minder dan fantastisch te noemen en laten we ook de muziek van Hans Zimmer niet vergeten die voor kippenvelmomenten zorgt. Een aanrader voor de fans van hard sci-fi.

bastion

Teleurstelling(en) van het jaar:

THE AMAZING SPIDER-MAN 2 (een typisch geval van teveel villains in een film), THE EXPENDABLES 3 (waar is de brute actie en het bloed gebleven?), TEENAGE MUTANT NINJA TURTLES (ontzettend saaie film die geen eer doet aan het bronmateriaal), TRANSFORMERS: AGE OF EXTINCTION (slechte acteerprestaties, dwaze personages en een overdaad aan actie… Ik krijg er alleen maar koppijn van).

Nout

(I’m not hatin’, I’m just tellin’ you)

Deze zes (omdat ik contrair ben en het onnozel is om zo’n arbitrair aantal te kiezen) zijn ook ongeveer wat ik van 2014 films in 2014 zag. Ook al staan ze van 1 tot 5, is dat geen volgorde van kwaliteit. Ze zitten voldoende in verschillende genres om op die manier niet te eenzijdig te zijn en verschillen dus zoveel van elkaar dat ze hopelijk een mooi overzicht voor veel smaken geven.

  1. INTERSTELLAR: In het geschreven woord kan ik deze film misschien wat beter verdedigen dan hoe ik het op de podcast deed. Door zoveel mogelijk van de teasers, trailers en promo’s te vermijden, kon ik zo goed als zonder voorkennis aan deze film beginnen. Dat (blijkt naderhand) is ook de beste manier om van deze filmervaring te genieten. De revelatie van hoe de wereld eruitziet, de rollen van de verschillende personages, het mysterie dat begint als ze nog met beide voeten op de grond staan en de fysica mindbenders die je te slikken krijgt eenmaal in de ruimte… Bovendien is elk aspect van de film een winnaar: de muziek bouwt een sfeer van hoop, melancholie en sluimerende angst, het script stelt moeilijke vragen, maar blijft toch heel menselijk, de beelden spelen heel hard in op de nietigheid van de mens in het onmetelijke universum en in combinatie met het geluid geeft het de kijker ook een adembenemende (bij momenten letterlijk) ervaring.
  2. GUARDIANS OF THE GALAXY (had ook Captain America The Winter Soldier kunnen zijn): Van één kant schept Marvel natuurlijk torenhoge verwachtingen, van de andere kant hebben ze ondertussen een zodanige flair in het filmmaken, dat deze superheldenfilms alleen maar hoog op lijstjes kunnen prijken. Bovendien heeft een (tot voor kort) nobele onbekende als GotG ook nog eens het voordeel dat er een stuk vrijer mag omgesprongen worden met het bronmateriaal. Er wordt wel wat gezaagd over de tekortkomingen (Thanos is er eerder gratuit, Ronan als big bad is niet zo boeiend) maar de algemene flair van de film, de actie, de ‘vertaling’ van gekende Marvel-concepten (Nova, Xandar,…) naar cinema, de redelijke trouw aan de (ideeën van de) run door Abnett en Lanning, de uitstekend geportretteerde personages, het feit dat ze de standaard Hollywood love story schuwen én de vrouwelijke hoofdrol ballen geven (excuse the… whatever that is). Must-see movie.
  3. EDGE OF TOMORROW: Mensen zijn nogal verdeeld over Tom Cruise. Als ik even vergeet hoe hij in het echt is, blijft hij voor mij een uiterst bekijkbare acteur. In Edge of Tomorrow is hij dan ook weer onmisbaar goed. Over het verhaal zeg ik twee dingen, ten eerste bevat het veel bekende zaken, maar brengt het die erg origineel, ten tweede: Groundhog Day meets Starship Troopers. De humor in EoT is bovendien perfect getimed, subliem in beeld gebracht en haalt je op geen enkel moment uit een uiterst episch verhaal.
  4. SNOWPIERCER: Rauw, hard, snel en compromisloos. Met het soort bizarre decors, zijpersonages en premissen dat het alleen maar klassiek en cult kan genoemd worden.
  5. GONE GIRL: Een thriller die je zonder de dikwijls belachelijke plotwendingen waar zijn soortgenoten vaak aan te prooi vallen, toch tot aan het einde weet te verrassen. Geen simpele personages, geen zwart-wit flinterdunne doordrukjes, maar ‘echte’ mensen die niet eenduidig sympathiek of antipathiek zijn. Voeg daaraan de herkenbare, unieke visie van Fincher en… Winnaar!
  6. THE LEGO MOVIE: Ik ben al heel lang een LEGO-fan. Sinds ik met kinderen opgescheept zit, kijk ik uit naar de tijd om met hen de verbeelding te laten doordraaien en eender wat te bouwen met kleine plastic blokjes met nopjes. Hier gebeurt hetzelfde. Het verhaaltje is redelijk eenvoudig, de twist telegrafeert redelijk hevig van bij het begin en leidt naar een logische (lees: happy) conclusie. Alles zit in de uitwerking. De hele wereld (maar dan ook ALLES) is met de onbreekbare, eindeloos bruikbare en herbruikbare blokjes in elkaar gezet. De figuurtjes bouwen eender wat uit hun omgeving, alle effecten, stunts en flauwe grappen zijn ook blokjes en het geheel is een verbluffend, razend hard visueel spektakel. Blijkbaar werd dit met CGI opgebouwd, maar daar merk je niks van. Het ziet er stop-motion en echt uit. Een super feel-good movie. Als je na deze film geen onstuitbare drang hebt om zelf de gekste dingen te gaan bouwen, dan is je ziel lang geleden verschrompeld tot niks. Everything is awesome!

nout

Ook goed:

X-MEN: DAYS OF FUTURE PAST, THE WOLF OF WALL STREET, AMERICAN HUSTLE

Kristoph

(First things first, I’m the rillest)

  1. INTERSTELLAR: Deze film was voor mij dé verrassing van het jaar. Christopher Nolan slaagt er wederom in om het publiek gedurende 169 minuten aan het scherm gekluisterd te houden. Ik had me voordien wel bewust van alle trailers en promo’s onthouden, waardoor dit voor mij echt als een mokerslag aankwam. Matthew McConaughey zet de acteerprestatie van 2014 neer. Als dit de toekomst van film is, ben ik een zeer tevreden man.
  2. PREDESTINATION: Eén van de meest onderschatte films van het jaar is Predestination. In deze Australische sciencefictionthriller kruipt Ethan Hawke in de huid van een tijdreizende speciale agent. De Spierig-broers zijn erin geslaagd een film te maken die je niet snel uit je geheugen zal krijgen. Als alternatieve time-travel-film kan deze prent tellen en ook Hawke zet weer een zeer memorabele prestatie neer. Topper!
  3. SNOWPIERCER: Dit is een film die je moet gezien hebben. Deze film heeft alles: een goed verhaal, Chris Evans, Tilda Swinton, kick-ass actie en zelfs een moraal. Hoewel ik hier weinig van verwachtte, heeft deze film mij aangenaam verrast. Het doet deugd om Chris Evans eens niet in een superheldenpakje te zien opdraven en de Old Boy-sfeer die de prent met zich meebrengt, tilt alles naar een hoger niveau.
  4. GUARDIANS OF THE GALAXY: Voor mij dé beste Marvel film van 2014 (hoewel Captain America: The Winter Soldier op een mooie tweede plaats staat). Als leek in het Guardians of the Galaxy-universum, wist ik niet goed wat hiervan denken. Na 121 minuten actie, humor en pure fun, was ik helemaal bekeerd. Marvel komt met een zeer originele insteek en bewijst dat het niet altijd allemaal serieus moet zijn.
  5. THE RAID 2 – BERANDAL: Wie in is voor wat hersenloze actie, kan terecht bij The Expendables 3. Wil je het echter een niveau hoger tillen, dan kom je bij The Raid 2: Berandal terecht. Voor een tweede keer slaagt regisseur Gareth Evans erin een prachtig schouwspel der martial arts af te leveren. Dit is een film waar werk in is gestoken. De gevechtsscènes vloeien naadloos in elkaar over en hoewel het verhaal flinterdun is, zal je niet kunnen ontkennen dat dit weer een topper is.

kristoph

Niet in de top 5, maar eveneens behorende tot het beste van het jaar:

CAPTAIN AMERICA: THE WINTER SOLDIER, THE LEGO MOVIE, X-MEN: DAYS OF FUTURE PAST, MALEFICENT en 22 JUMP STREET.

Teleurstelling(en) van het jaar:

AMERICAN HUSTLE, ROBOCOP, NOAH, A MILLION WAYS TO DIE IN THE WEST, TEENAGE MUTANT NINJA TURTLES en TRANSFORMERS: AGE OF EXTINCTION.

Lav

(Live fast, die young. Bad girlz do it well)

2014 was een goed jaar, helaas heb ik niet iedere film die op mijn to-watch lijstje stond kunnen bekijken (sorry Gone Girl, Dallas Buyers Club en 22 Jump Street!) maar ik heb toch nog veel gezien en voornamelijk veel goede dingen.

  1. INTERSTELLAR: Het is moeilijk om te zeggen wie echt de beste film van ze allemaal was. Interstellar was voor mij niet helemaal feilloos en het was zeer moeilijk om te kiezen voor deze of een van de twee volgende, maar het moet gezegd worden: de film liet een grote impact achter en was op ieder cinematografisch vlak zeer verbluffend.
  2. BIRDMAN: Dankzij het filmfestival van Gent heb ik deze al reeds kunnen zien, maar ik veronderstel dat de meeste hen pas vanaf de normale release in januari zullen zien. Bij deze weet u dan alvast dat je die zo snel mogelijk in de cinema moet kijken de lokale Michael Keaton-fanclub vervoegen indien je dat nog niet gedaan hebt. Het is echter niet enkel Michael Keaton die met alle eer mag lopen maar natuurlijk ook regisseur Alejandro González Iñárritu die hier een meesterlijk werk aflevert, geweldige muziek van Antonio Sanchez, Emma Stone die in een bepaalde scène het haar op uw armen werkelijk zal doen rechtstaan en natuurlijk alle andere cast en crew.
  3. THE WOLF OF WALL STREET: Gans de film ademt Scorsese uit, maar toch heeft de man zichzelf overtroffen en een geweldige prent neergezet. En Leo, maak je geen zorgen, Kubrick heeft ook nooit een Oscar gekregen. Dit wil echter niets zeggen over je fantastische acteerprestaties.
  4. GUARDIANS OF THE GALAXY: Deze film is gewoon pure fun. Ik zat van begin tot einde met een grote glimlach te genieten…enfin misschien niet exact van het begin aangezien de film vrij triestig start maar toch, pure fun deze film!
  5. THE GRAND BUDAPEST HOTEL: Ik beschouw Wes Anderson soms meer als een filmanimator dan een live-action regisseur vanwege zijn stilering, gevoel voor ritme en gebruik van decors. Het is altijd een groot plezier om naar zijn films te kijken en ook deze sprong weer tussen alle andere films uit die we dit jaar aangeboden kregen.

lav

Niet in de top 5, maar eveneens behorende tot het beste van het jaar:

UNDER THE SKIN, X-MEN: DAYS OF FUTURE PAST, NOAH (love it or hate it… I loved it), SNOWPIERCER (toffe concept art en goede acteerprestaties), THE HUNGER GAMES: MOCKINGJAY PART 1 (de hele film voelt als een opbouw aan naar de laatste 20 minuten…maar wat voor geweldige 20 minuten waren dat!)

Teleurstelling(en) van het jaar:

THE AMAZING SPIDER-MAN 2 (overhyped), 300 – RISE OF AN EMPIRE (een beetje naïef van me om hier veel van te verwachten, zelfs Eva Green kon de film niet redden), GODZILLA (de film begon sterk maar en eindigde met een sisser), EDGE OF TOMORROW (ik snap alle lovende kritiek niet en vond het ronduit een vervelende film)

Malkavian

(My anaconda don’t want none unless it’s got buns, hon)

  1. GUARDIANS OF THE GALAXY: Zonder twijfel de beste film van het voorbije jaar. Het had alles wat ik van een goede film verwacht : actie, humor, mysterie en dat allemaal overgoten met een sci-fi sausje als extra. Marvel durfde het aan om een enorm grote gok te wagen met GotG en sloeg de bal ineens uit het ball park. Zo zie je maar dat het geen gekende namen zoals Hulk of Captain America moet zijn om een fantastische superheldenfilm te maken. We are Groot!
  2. CAPTAIN AMERICA THE WINTER SOLDIER: Na een teleurstellende Iron Man 3 en een <Hmmm, ja OK> Thor: The Dark World had ik wat schrik dat Marvel over zijn succes heen was, dat The Avengers het beste was dat ze konden uitbrengen, maar deze tweede Captain America-film laat zien dat het Marvel-filmuniversum zeker nog niet uitgeblust is en dat ze ook een keiharde actiefilm zonder te veel superkrachten kunnen maken.
  3. X-MEN DAYS OF FUTURE PAST: Geen foutloze X-Men-film maar wel eentje die me liet verlangen naar meer. De combinatie van de eerste X-Men-trilogie en X-Men First Class werkte super en de Sentinels zorgde voor een reeële dreiging, net zoals in de comics. Ook zorgde de film ervoor dat de wrange nasmaak van X-Men 3: The Last Stand weggeveegd werd door de film te gebruiken als soft-reboot. Laat maar komen die X-Men Apocalypse!
  4. GODZILLA: Een volwaardige herwerking van de klassiekers. Sommige items konden iets beter, maar het bracht me op het puntje van de stoel en dat zonder echt Godzilla in volle glorie te laten zien. Vergeet die slechte Amerikaanse remake van jaren geleden, dit is de Hollywoodherwerking die koning der monsters eer aan deed.
  5. Geen vijfde film voor mij, want ik heb er gewoon te weinig gezien dit jaar om er zoveel goed te vinden. Films die ik nog moet zien en verwacht goed te zijn – Interstellar, Hobbit: The Battle of the Five Armies, Snowpiercer, 22 Jump Street, Nightcrawler, The LEGO Movie.

malkavian

Teleurstelling(en) van het jaar:

EXODUS: GODS AND KINGS, THE AMAZING SPIDER-MAN 2

Tom

(All aboard my spaceship to Mercury)

  1. INTERSTELLAR: Een audiovisueel orgasme. Ik ben absoluut geen Nolan-fan en stapte niet mee in de hypes rond Batman (Burton-Batman rules) of Inception. Deze film overtuigde me echter compleet, Nolan is een fantastisch verteller. Eigenlijk is het verhaal erg simpel. De structuur van de film is, als je er op let, zeer goed zichtbaar. En het is slechts een meester filmmaker die het eenvoudige kan overdekken. Ik schreef het zo op Facebook toen iemand me naar de film vroeg: ‘De kwaliteit van de film ligt hem niet zozeer in de wetenschappelijke vondsten/plotholes maar vooral op het gebied van verhaal vertellen. Het verhaal is zo basic en simpel. Ook de twist is eigenlijk erg cliché. Maar toch wordt het op zo’n manier gebracht dat het ongelofelijk meeslepend, intelligent, spannend en indrukwekkend is en volledig nieuw lijkt. En daarom is het de beste film van het jaar.
  2. BOYHOOD: Richard Linklater, de man die we kennen van onder andere Dazed and ConfusedA Scanner Darkly en Before Sunrise vatte 12 jaar geleden een ferm ambitieus project aan. Om het aantal jaar een kortfilmpje opnemen met dezelfde acteurs om zo de levensloop van een jongen te volgen, van kind tot jongvolwassenheid. Zeer moeilijk, al is het maar om dat je zo geen coherent verhaal met begin, midden en einde krijgt. Je volgt gewoon de belangrijke gebeurtenissen in het leven van de hoofdrolspeler. Dat de film toch zo goed is ligt puur aan de personages. Allen zijn erg aangenaam en je kan je er perfect in verplaatsen. Van de moeder die twee kinderen moet onderhouden en van de ene onaangename relatie in de andere dondert tot de jongen die een beetje als buitenstaander in het leven staat – want zo voelen we ons allemaal toch wel af en toe? Je kan niet anders dan meevoelen met deze mensen. Doordat het eigenlijk een geheel is van verschillende kortfilms, spring je van hoofdstuk tot hoofdstuk, in hapklare brokjes. De lengte van 2 uur en 45 minuten is  daardoor in een mum van tijd voorbij.
  3. THE GRAND BUDAPEST HOTEL: Wes Andersons unieke stijl moet je liggen. Als dat zo is, dan heeft deze man eigenlijk nog geen misstap begaan. The Grand Budapest Hotel vormt hierop geen uitzondering. Een film boordevol humor, bizarre camerastandpunten en ongelofelijke twists. Om nog niet te spreken over de karrenvracht aan acteurs en actrices die de revue passeren. Waar vroeger slechts enkele acteurs tot de inner circle van Anderson behoorden, lijkt dat kringetje nu gegroeid te zijn tot een volledig Hollywoodomvattende stolp. Uitkijken naar zijn volgende worp!
  4. LUCY: Ik kocht ‘The science of Interstellar’ en mocht het bestaan zou ik mij ‘The science of Lucy’ ook aanschaffen. Jammer genoeg staat deze film vrij ver van de realiteit. Het is echter een intrigerend idee: wat als je 100% van je hersenen gebruikt. Limitless deed het al, maar regisseur Luc Besson overtroeft die film moeiteloos. Besson zet graag sterke en interessante vrouwelijke personages neer. Denk maar aan Nikita, Joan of Arc en Léon. Scarlett Johansson is een aangenaam persoon om gade te slaan, maar toont ook mooi de overgang van ietwat dom en naïef meisje tot emotieloos opperwezen. De actiescènes zijn, Bessongewijs spannend en vlot gefilmd. Een leuke zaterdagavondfilm.
  5. GONE GIRL: David Fincher! Jochei! Een thriller uit de handen die Fight Club, Zodiac en Se7en tot meesterwerken gekneed hebben. Hooggespannen verwachtingen die mooi ingelost werden. Gone Girl is een film die je eerst in het ongewisse laat om je vervolgens in nog meer twijfels te gooien. Ook qua acteerprestaties valt niet te klagen. Ben Affleck en Rosamund Pike zijn fantastische acteurs maar er is een regisseur zoals Fincher voor nodig om de prestaties uit de acteurs te krijgen.

tom

Niet in de top 5, maar eveneens behorende tot het beste van het jaar:

  • EDGE OF TOMORROW: Velen haten Tom Cruise. Ik vind dat nog nen toffen. Het verhaal kon mij de hele film vast houden. De effects waren verdienstelijk. En Emily Blunt, je moet al van ver komen om mij iets slechts over haar te laten zeggen.
  • FURY: Een oorlogsfilm zoals het moet. Hard, no-nonsense met interessante personages. Brad Pitt kan het nog steeds. En ook Shia – man wil ik die kerel eens keihard op zijn gezicht slaan – Labeouf zet een goede acteerprestatie neer.
  • CAPTAIN AMERICA THE WINTER SOLDIER: In tegenstelling tot mijn collega Brainfreezers ben ik niet de grootste comicbookfan. De eerste Cap vond ik bagger. Tot mijn verbazing was deze echter zeer leuk. Geen al te origineel verhaal, maar genoeg drive voor een interessante kijkbeurt.
  • DALLAS BUYERS CLUB: Fantastische acteerprestaties. Leto en McConaughey kregen verdiend een Oscar.
  • THE WOLF OF WALL STREET: Eigenlijk zou dit geen goede film moeten zijn. Waar ging dit in godsnaam over? Het zat boordevol oeverloze dialogen, die vaak nergens toe deden. Enkel Scorsese kan het toch tot een briljante ervaring omvormen.

Teleurstellingen:

THE MONUMENTS MEN (wat een kutfilm was dat…), ROBOCOP (wie een remake doet moet even goed of beter doen), NOAH (één van mijn favoriete regisseurs slaat hier voor de eerste maal de bal mis. Jammer), THE HOBBIT: THE BATTLE OF THE FIVE ARMIES (net als The Return of the King – there is only one ‘return’ –  voor mij veruit de zwakste van de trilogie).

Donnie Darko

(I got 99 problems but you won’t be one)

  1. UNDER THE SKIN: Beangstigend, bevreemdend en van een buitenaardse schoonheid. Net zoals mijn nummer 1 van vorig jaar (Only God Forgives) is Under The Skin vooral een puur audiovisuele ervaring die niet via dialoog, maar met beelden en muziek zijn verhaal vertelt. Je ontdekt de wereld vanuit het standpunt van het personage van Scarlett Johansson en het lijkt alsof de wereld die we voorgeschoteld krijgen niet meer de onze is. Niets in de film wordt expliciet uitgelegd, maar jouw hoogstpersoonlijke ‘antwoorden’ bevinden zich op het scherm als je maar wat verbeeldingskracht hebt en je je laat meeslepen door Jonathan Glazer. Als je dat doet dan zullen vele scènes in het geheugen gegrift blijven, in het bijzonder de sequenties aan het strand en deze in de ‘Dark Room‘. Scarlett Johansson bewijst bovendien dat ze het niet verleerd is van risico’s te nemen en enkel maar leeft voor haar kunst. Mocht er nog twijfel zijn dat zij heer en meester in de filmindustrie is dan wordt die hier compleet weggenomen. Under The Skin is allesbehalve een film die iedereen zal kunnen bekoren (daarvoor is hij te idiosyncratisch), maar voor iedereen die van cinema op zijn puurst houdt, is dit een waar feest.
  2. INTERSTELLAR: Toen de film na 3 uur eindigde was het nog eventjes heel stil in de zaal. Iedereen was onder de indruk en deze hard sci-fi fanaat registreerde tot tien minuten na het einde niets van wat rondom hem gebeurde. Dit is de 2001, A Space Odyssey van onze generatie. Het is een totaal andere film, maar het zal wel hetzelfde effect hebben als de klassieker van Kubrick. Jonge beïnvloedbare geesten zullen door Interstellar filmfan voor het leven worden en nooit meer met dezelfde ogen naar de hemel kijken. Als Nolan zijn plaats in het pantheon van de filmgeschiedenis nog niet verdiend had, dan is dat nu zeker het geval.
  3. ALL CHEERLEADERS DIE: Alles wat er te zeggen valt over dit kleine meesterwerkje van Lucky McKee en Chris Sivertson kunnen jullie nalezen in de review die begin deze maand op de site verscheen. Korte samenvatting: een horrorfilm en een satire erop, keihard en grappig, entertainend en ook relevant, waarachtig en over the top.
  4. SNOWPIERCER: Waar Elysium wat tekortschoot in zijn commentaar op ongelijkheid, slaagt de film van Bong Joon-ho daar veel beter in. De film is radicaal en waarschijnlijk de beste weergave van een marxistische revolutie van de onderklasse. Of het ook tot het ideale einde komt dat Marx voor ogen had, moeten jullie zelf maar ontdekken, want de menselijke factor is altijd de beperkende factor geweest in elk utopisch systeem… In tegenstelling tot de eerdere generatie aan Aziatische regisseurs die hun geluk waagden in Hollywood (Ringo Lam, John Woo,…) slaagt de huidige generatie, waaronder Bong Joon-Ho, er wel in om hun eigen unieke visie te laten doorschijnen in hun films. Dat is bij Snowpiercer zeker het geval, denk maar aan die zwart humoristische, bijna absurde nieuwjaarsviering. Het is fantastisch dat ook het Westerse publiek kennis kan maken met de kwaliteit die de Zuid-Koreaanse auteurs te bieden hebben en dat zonder compromissen te moeten ­maken.
  5. THE GRAND BUDAPEST HOTEL: Je kan er vergif opnemen dat als Anderson een nieuwe film maakt die op heel veel eindejaarslijstjes terechtkomt. Moonrise Kingdom is misschien nog altijd zijn beste, maar ook deze kan je zonder blozen een meesterwerk noemen. Die perfecte en geometrische beeldvoering, die ongebreidelde fantasie, die schitterende production design, de off-beat toon, alles is vintage Wes Anderson. Bovendien krijg je er nog een dozijn grote acteurs bij die staan te acteren alsof het hun laatste rol is en ze er dus om herinnerd willen worden. Hemelse cinema is binnen handbereik voor zij die de platgetreden paden durven verlaten…

donnie

Niet in de top 5, maar eveneens behorende tot het beste van het jaar:

  • HAUNTER: Opnieuw een topper van Vincenzo Natali, de maker van culthit Cube.
  • GONE GIRL: David Fincher is een genie en deze film is een meesterwerk. Zo simpel kan het soms zijn…
  • NOAH: Aronofsky toont ons opnieuw waarom hij met recht en reden een auteur genoemd kan worden, niemand maakt films zoal hij.
  • NYMPHOMANIAC: De toon is afwisselend poëtisch, bevreemdend en rebels. Vintage Von Trier met andere woorden.
  • WITCHING & BITCHING: Als Alex de la Iglesia een film maakt dan sta ik altijd te springen om die te zien. Zijn nieuwste stelt allesbehalve teleur… Uitzinnig zoals alleen de la Iglesia ze kan maken.
  • CAPTAIN AMERICA THE WINTER SOLDIER: De eerste was ook al één van de betere Marvel-films, maar het vervolg legt de lat wel heel erg hoog.
  • AMERICAN HUSTLE: Die bijrol van Jennifer Lawrence alleen al maakt dit een topper.
  • X-MEN DAYS OF FUTURE PAST: Deze film, de beste in de reeks, deed me op een week tijd 700 euro uitgeven aan X-Men-comics. Hij is dus goed…

Teleurstelling(en) van het jaar:

12 YEARS A SLAVE (te hoge verwachtingen na Shame), THE HUNGER GAMES MOCKINGJAY PART 1 (dit was geen film, maar act 1 van een film), GUARDIANS OF THE GALAXY (opnieuw, te hoge verwachtingen die totaal niet ingelost werden).

Comments

comments


Brainfreeze

 
avatar