De acteurs maken de film het kijken waard.

Kevin Smith zou baat hebben bij een co-schrijver.

Kevin Smiths Tusk flopte genadeloos. Bij Brainfreeze roepen we echter: onverdiend!

0
Posted 22/12/2014 by

This is a walrus dick!

Kevin Smith was een van de boegbeelden van de indiefilmbeweging uit de jaren negentig. Samen met Robert Rodriguez en Quentin Tarantino daagde hij de gevestigde orde in Hollywood uit met films die weinig kostten om te maken, maar wel veel opleverden. Met zijn eerste film Clerks (1994) had hij een voltreffer te pakken. Critici en het publiek liepen met hem weg. Maar de glans van Smith is al een tijdje erg dof geworden. Na commercieel (en soms ook kritisch) tegenvallende films als Jersey Girl (2004), Zack and Miri Make a Porno (2008) en Cop Out (2010) zat zijn carrière aardig in het slop. Even leek Smith het filmmaken vaarwel te hebben gezegd en zijn camera verwisseld te hebben voor de microfoon. Hij begon zijn eigen podcastimperium. Maar naar aanleiding van een advertentie (dewelke later fake bleek te zijn) begon het weer te kriebelen. Tijdens een podcast zette hij samen met zijn vriend Scott Mosier een nieuwe film op: Tusk.

De podcasters Wallace Bryton (Justin Long) en Teddy Craft (Haley Joel Osment) hebben een succesvolle podcastshow genaamd The Not-See Party. Voor een verhaal reist Wallace naar Canada. Dat verhaal loopt ie mis, maar hij komt een man op het spoor die een bijzondere advertentie heeft geplaatst in een krant. De zonderling Howard Howe (Michael Parks) biedt een gratis kamer aan, mits je bereid bent om zijn verhalen aan te horen. Maar Howe lijkt een heel bijzonder plan te hebben. Hij wil niet geïnterviewd worden, maar eerder zijn overleden vriend Mr. Tusk opnieuw scheppen. Mr. Tusk is een walrus..

Wanneer Wallace niet terugkomt van zijn reis gaan Teddy en Wallace’s vriendin Ally (Génesis Rodríguez) op zoek naar hem. Ze worden bijgestaan door de ex-agent Guy Lapointe (Johnny Depp).

justin long michael parks tusk

Toen Tusk zijn Amerikaanse première beleefde in september flopte de film genadeloos. Dat heeft de prent niet verdiend, al scheelt het niet veel. In het begin doet het veel dingen gewoon niet goed. Kevin Smith maakt eigenlijk geen films. Hij filmt toneel. De nadruk ligt op de dialogen en deze zijn niet bijster sterk. De eerste 20 à 25 minuten zijn gewoon niet leuk om te kijken. Hoe hard je Wallace en Teddy ook over het scherm ziet rollebollen van de lach. Het maakt niet uit. Het is pijnlijk niet leuk. Later in de film wordt de kijker ook getrakteerd op een lange monoloog van Howe waar je bijna bij in slaap valt. Het hoofdverhaal wordt regelmatig door flashbacks onderbroken dewelke bedoeld zijn om de band tussen Wallace en Ally uit te diepen. Daar slaagt de film ook niet echt in. De scènes missen een soort focus.

Ergens in het hoofd van Smith hebben zijn gedachten een verkeerde afslag genomen. Hij verwart zijn talent voor het bedenken van oneliners met het schrijven van dialogen. Iemand zou hem dat toch eens moeten inpeperen.

justin long janken

Zijn wel veel zaken die tegenvallen, toch? Zeker waar, maar de film doet ook een aantal dingen goed. Om te beginnen wordt het geheel gered door de acteurs. Met name Justin Long en Michael Parks weten door hun sterke spel het matige materiaal van Smith toch klasse te geven. Zij maken de film uiteindelijk tot een intense kijkervaring. En eerlijk is eerlijk. Wanneer je voor het eerst geconfronteerd wordt met Wallace als walrus dan ben je als kijker ontzet. Hier kom je niet van terug. Er is geen knop of toverstok om hem te helpen. Het is griezelig. Hoe loopt dit af?

Als je tijd over hebt, kijk deze film. Tusk is beter dan verwacht en verdient een breder publiek.