Review: All Cheerleaders Die

Keihard, maar grappig. Entertainend en relevant. Schitterende vertolkingen

Enkele slechte digitale effecten

Heksen, humor, bloed en cheerleaders, bitches! All Cheerleaders Die is zonder twijfel de beste horrorfilm van het jaar…

0
Posted 11/12/2014 by

Welcome to the squad, bitch!

Lucky McKee, de man die nog niets anders dan meesterwerken heeft gemaakt die niemand kent, en Chris Sivertson, de man die twee meesterwerken gemaakt heeft die iedereen uitspuwt, bundelen hun krachten om een remake te maken van hun kortfilm die niemand gezien heeft. Verwarrend? Jazeker, maar nu blijkt dat als geniale regisseurs hun krachten bundelen daar ook een, u raadt het, meesterwerk uit voortkomt: All Cheerleaders Die

De dood van haar beste vriendin, cheerleader Alexis, heeft Maddy heel erg geraakt. Alexis’ vriend Terry heeft blijkbaar heel wat minder moeite om die gruwelijke gebeurtenis van zich af te zetten en papt onmiddellijk aan met een andere cheerleader, Tracy. Maddy besluit om Terry een koekje van eigen deeg te geven, maar die apprecieert het allesbehalve als iemand zijn machtspositie in vraag stelt en nog in het minst een vrouw…

cheerleaders2

In Hollywood beginnen er altijd maar meer stemmen te rijzen dat vrouwen een grotere rol moeten spelen in de producties die Tinseltown jaarlijks uitbrengt. The Hunger Games en consorten bewijzen dat er beweging is, maar indieregisseur Lucky McKee toont hoe het zou moeten zijn. May draaide volledig om het titulaire hoofdpersonage en in The Woods waren er ook amper mannelijke personages te bespeuren. Ook in All Cheerleaders Die (ACD) voeren vrouwen het hoge woord en net zoals in McKee’s vorige film The Woman (en ook in Sivertsons The Lost) worden ze geconfronteerd met de macht die mannen over vrouwen willen uitoefenen en waar ze ook denken recht op te hebben (male entitlement).

In tegenstelling tot in The Woman echter zit ACD tonaal helemaal anders in elkaar. De scènes waarin Terry’s ware aard naar bovenkomt en de strijd tussen de geslachten voluit gespeeld wordt zijn nog altijd heel erg hard om naar te kijken, maar het regisseursduo wilde vooral een heel erg bijtende satire maken die er bij momenten compleet over gaat. All Cheerleaders Die vertoont, zeker in zijn eerste deel, erg veel gelijkenissen met Spring Breakers van Harmony Korine, een film die ook al gebruik maakte van die typische ‘Bitches and Dawgs‘ beeldcultuur om die vervolgens compleet te ontwrichten. Filmstudenten, hier zie je in de praktijk hoe je een publiek emotioneel bespeelt als marionetten en ze confronteert met de macht van beelden en hun betekenis. De manier ook waarop McKee en Sivertson in een nanoseconde compleet van toon kunnen veranderen getuigt van een compleet meesterschap. Het ene moment zit je met een grijns op je gezicht mee te wiegen op de erg passende en hippe soundtrack, waarna iets op je afkomt dat aanvoelt als een keiharde stomp in de maag waardoor je alles wat vooraf kwam in vraag stelt, maar ook keihard zit te lachen. Verwarrend? Jazeker, maar zo is het leven.

1959510_orig

Met een cast van nobele onbekenden en/of Neighbours-alumni zou je kunnen verwachten dat de film heel wat steken laat vallen wat de vertolkingen betreft en dat de toon van de film dus volledig te wijten is aan een perfecte montage. Dat is gelukkig niet zo, maar dat was ook wel te voorspellen. Zeker McKee heeft de reputatie om een perfecte cast te kunnen samenstellen en daarbovenop nog eens het beste in ze naar boven te halen.

Er bestaan verschillende scholen als men het over de echte acteursregisseurs heeft. De Hitchcocks en Kubricks manipuleren hun acteurs om te krijgen wat ze willen en dat hoort perfect bij het soort bijna wiskundige films die ze maken, maar dat is niet de manier die McKee en Sivertson hanteren. Zij gaan volledig voor de dialoog en de individuele aanpak. Zij stellen de acteurs op hun gemak en bouwen een vertrouwensrelatie met hen op zodat ze volledig kunnen verdwijnen in hun personages. Dat brengt een waarachtigheid met zich mee die onbetaalbaar is en je doet geloven in al de facetten van de hyperrealistische wereld die de regisseurs proberen te creëren. Je aanvaardt zonder verpinken alles wat je voorgeschoteld wordt.

All Cheerleaders Die wil alles tegelijkertijd zijn: een horrorfilm en een satire er op, keihard en grappig, entertainend en ook relevant, waarachtig en over the top. In de handen van minder begaafde regisseurs zou dit een mix zijn die op zijn minst onsamenhangend te noemen valt, maar McKee en Sivertson maken er één van de beste films van het jaar van. Nu verkrijgbaar op DVD en Blu-ray.

all-cheerleaders-die1