Review: Smallville Season 11

Tekenaar: , ,

Inkter: , ,

Inkleuring: ,

Covertekenaar: ,

Personages: , , , , , , , ,

Coverprijs: $0.99 per digitaal hoofdstuk, $3.99 per gedrukte comic, $14.99 per bundeling

Verzamelt: Smallville Season 11 Vol.1: Guardian (#1-4), Vol.2: Detective (#5-8), Vol.3: Haunted (#9-12), Vol.4: Argo (#13-15), Vol.5: Olympus (#16-19), Vol.6: Alien (Smallville Special: Titans, Smallville: Alien #1-4), Vol.7: Lantern (Smallville Special: Harbinger, Smallville: Lantern #1-4), Vol.8: Chaos (Smallville: Chaos #1-4) en Vol.9: Continuity (Smallville: Continuity #1-4)

Fantastische voortzetting van de tv-serie. Leuke humor, karakters, easter eggs en cameo's. Eindeloos budget. Nostalgisch gevoel. Clark mag eindelijk Superman zijn.

Tekeningen van zeer wisselende kwaliteit. Na verloop van tijd lijken de personages helemaal niet meer op de acteurs. Kennis van de vorige tien seizoenen is nodig.

Smallville was met zijn tien seizoenen de langstlopende Amerikaanse sci-fi/superhelden/comic tv-reeks aller tijden. In seizoen 11 mag Clark Kent eindelijk elke aflevering zijn Superman-pak aantrekken en begint de blockbusterfun pas echt…

0
Posted 25/11/2014 by

You pushed a planet out of orbit. An heroic act, to be sure. But think about how frightening it is knowing there’s a man among us who can do that on a whim.

smallville5Smallville, de tv-reeks rond een jonge Clark Kent vooraleer hij Superman werd, ging van start in 2001 en is met haar tien seizoenen nog steeds de langstlopende Amerikaanse sci-fi/superhelden- en comicbookserie aller tijden. In 2012, een jaar na de seizoensfinale van de tv-reeks, kwam DC Comics op de proppen met Smallville Season 11. Deze digitale voortzetting van de reeks zag Clark (getekend naar het evenbeeld van acteur Tom Welling) eindelijk in volledig kostuum in zijn eerste jaar als de man van staal. Superman: Year One dus, maar dan in de wereld van Smallville. Recentelijk is het laatste deel van Smallville Season 11 verschenen, een ideaal moment dus om de reeks in zijn geheel onder de loep te nemen.

Smallville Season 11 bestaat uit verschillende verhaallijnen (later minireeksen onder Smallville-noemer), die in ongeveer hetzelfde formaat als afleveringen van de tv-serie zijn opgesteld. Daarnaast zijn er ook kortere, parallelle verhalen rond enkele zijpersonages. De ganse reeks wordt geschreven door Bryan Q. Miller, scenarist van enkele Smallville-afleveringen uit de latere seizoenen.

Het eerste dat opvalt aan Smallville Season 11 is het ongelimiteerde budget. Terwijl de Smallville tv-reeks in de eerste seizoenen kon beschreven worden als “Dawson’s Creek met superkrachten” en pas naar het einde van de serie toe meer een traditionele superheldenshow werd, begint Season 11 al meteen zoals een ware Superman-blockbuster of comic. De “No Tights, No Flights“-regel van de tv-show is niet meer van toepassing en Clark is resoluut in kostuum als Superman. Het grote verschil met de traditionele DC-comics rond de man van staal is dat er hier tien seizoenen aan achtergrondmateriaal speelt. Deze Clark Kent is al verloofd met zijn Daily Planet-collegae Lois Lane, Lana Lang heeft Kryptonite in haar supersterke huid zitten, Lex Luthor herinnert zich Clark’s ware identiteit niet meer en begint aan zijn tocht om de machtigste man in Metropolis te worden en Clark’s huidige beste maat Oliver Queen/Green Arrow verwacht zijn eerste kindje, samen met Clark’s jeugdvriendin Chloe Sullivan.

Smallville-season-11-supes-green-arrow

Superman en Green Arrow

In de eerste episode, Guardian, zien we Superman omgaan met zijn nieuwe status nadat hij de aarde heeft gered van Darkseid en Apokolips in de finale van seizoen 10. Hierin zien we ook de astronaut Hank Henshaw opduiken, dewelke na een mislukt ruimte-experiment van Lex Luthor wordt omgetoverd tot de Cyborg. Nadat Lex Luthor zijn zus Tess Mercer vermoordde in het vorige seizoen, duikt Tess hier terug op in Luthor’s hoofd en belooft ze een belangrijke rol te spelen in het komende seizoen. Het hoofdthema van Smallville Season 11 is echter Clark Kent die omgaat met zijn status als ‘s werelds nieuwste en grootste superheld – en de publiekelijke bekendmaking van zijn buitenaardse oorsprong. Doorheen het seizoen wordt ook langzaamaan de volgende stap in het Smallville-universum voorbereid: namelijk de formatie van de Justice League

In Detective zien we zo bijvoorbeeld eindelijk Batman opduiken, samen met zijn sidekick Nightwing (in dit universum Barbara Gordon). In Haunted moet Bart Allen/Kid Flash uit de klauwen van de Black Flash zien te blijven en wordt de oudere Flash Jay Garrick officieel voorgesteld tot de serie. In Olympus maakt niemand minder dan Wonder Woman haar debuut. Supergirl en het Legion of Super-Heroes duiken opnieuw op in Argo, Zatanna wordt bijgestaan door de enige echte John Constantine in Harbinger en in Lantern ontmoeten we John Stewart en wordt Clark Kent zelf tijdelijk ingelijfd tot het Green Lantern Corps. Dit alles zal leiden tot een heuse Crisis, Smallville-stijl, waarin de superhelden hun realiteit moeten vrijwaren van de Monitors in de afsluitende Chaos- en Continuity-afleveringen en letterlijk moeten vechten voor het recht van hun continuïteit om te blijven bestaan…

smallville2

Superman versus Batman (in een rood zonlicht afgevend pak)

smallville3

Wonder Woman

Er gebeurt dus enorm veel in Smallville Season 11. En dat op een kortere tijd dan dat het ooit in eender welk seizoen van de tv-reeks zou gebeuren. Toch is er voor elk wat wils. De Smallville-versies van Batman, Wonder Woman, Green Lantern, de Monitors, The Bleed, de Teen Titans en co zijn anders dan hun tegenhangers uit de gewone comics, maar toch voldoende herkenbaar en passen in deze wereld. Vooral de introductie van Batman en Wonder Woman wordt zeer origineel afgehandeld. Het is ergens spijtig dat de personages (vanwege rechtenkwesties) niet eerder mochten gebruikt worden in de tv-reeks, maar Season 11 maakt dit allemaal goed.

Tegelijk blijven de oudere personages zoals je ze kent uit de tv-reeks gewoon zichzelf. Men schuwt parallelle werelden, monsters, goden en grootschalige superheldenactie niet, maar in een comic kunnen deze zaken ook volledig tot hun recht komen. Smallville Season 11 bevat de leuke karaktermomenten en beste elementen van de tv-reeks gecombineerd met traditionele superheldenfun. De trage opbouw, filler-afleveringen, de bij momenten irritante foreshadowing en ingekorte actie uit de tv-serie zijn hier niet meer. Clark heeft zijn lot toch al vervuld (en hij heeft er lang genoeg over gedaan ook). Alles wat er hier gebeurt vormt de kers op de taart.

smallville4

Kal-El of Krypton, Green Lantern

Het enige grove minpunt is te vinden in de verschillende tekenaars. Zoals elke comic gebaseerd op een tv-reeks is het voor hen moeilijk om de personages in elk paneel op hun desbetreffende acteurs en actrices te laten gelijken. Op de covers vormt het zelden een probleem en in de eerste verhalen lukt het ook nog redelijk, maar naarmate het seizoen vordert beginnen de Tom Welling-achtige Clark en co gewoon op hun klassieke, gespierde comicbookversies te lijken. Smallville Season 11 lijkt hiermee dan toch iets meer weggelegd voor de fans van de verloofde/getrouwde Superman-verhalen van vlak voor de New 52-reboot van DC.

De kwaliteit of relevantie van de verhaallijnen hangt ook misschien wat af van de vele gaststerren, maar in zijn geheel beschouwd brengt schrijver Bryan Q. Miller een knallend en zeer goed samenhangend seizoen waarvan je in feite geen enkele “aflevering” of zelfs tussenaflevering mag missen. Smallville Season 11 wordt momenteel volledig verzameld en zal een negental volumes tellen. Voor de fans van de tv-serie is dit verplicht leesvoer en een waardige voortzetting van de reeks. De voorgaande seizoenen vormden een soapy, sci-fi-achtige tv-reeks, dit is de voortzetting als een stel superheldenblockbusterfilms…maar dan op papier. Ook de oudere DC-lezers die niet opgezet zijn met de huidige man van staal in de New 52 en “hun” klassieke Superman missen krijgen met Smallville Season 11 een zeer nostalgisch alternatief voorgeschoteld (al zullen ook zij genoegen moeten nemen met het verlies van de rode onderbroek).

Smallville Season 11 Volume 1 – Guardian bij Archonia.com

smallville9smallville8

smallville7smallville6