In de bioscoop vanaf: 22 oktober 2014

Schitterende acteerprestaties. Visueel zeer sterk. Donker en sfeervol.

Personages zijn stereotypes. Het einde neigt naar een Hollywood cliché.

“Ideas are peaceful. History is violent”

1
Posted 25/10/2014 by

Films over de Tweede Wereldoorlog zijn de laatste jaren een zeldzaamheid geworden, een niche als het ware. Des te verrassender is deze Fury die men perfect kan omschrijven als een soort Saving Private Ryan met tanks. Regisseur David Ayer (Sabotage, Training Day) heeft een duidelijke affiniteit voor de rollende moordtuigen en weet dan ook perfect hoe hij dit moet vertalen naar het grote scherm.

MV5BMjIwMjA5NjY2NV5BMl5BanBnXkFtZTgwNzEyNTY4MjE@._V1__SX1537_SY714_
De meeste films starten met het begin van het verhaal, maar Fury verkiest ervoor om met het einde te beginnen. De soldaten zijn gebroken door de vele veldslagen die ze meegemaakt hebben en de medesoldaten die gesneuveld zijn. Het einde van de oorlog is in zicht, maar de geallieerden beseffen dat de nazi’s voor elke laatste meter van hun land zullen vechten. De Amerikaanse tankeenheden hebben zware verliezen geleden en kunnen moeilijk op tegen de superieure Duitse pantserwagens.

Don “Wardaddy” Collier (Brad Pitt) is de leider van zo’n tankeenheid, een groep “ongeregelde” soldaten die op verscheidene fronten gevochten hebben in Europa en Afrika met hun tank genaamd Fury. Don en zijn manschappen krijgen de opdracht om een aantal dorpen te bevrijden achter de vijandelijke linies. We ontmoeten de groep juist nadat een van hun collega’s gedood werd. De groep is nog aan het rouwen wanneer hun collega al onmiddellijk wordt vervangen door een groentje genaamd Norman Ellison (Logan Lerman).

MV5BMTQxOTQ0MDA0N15BMl5BanBnXkFtZTgwNDkzOTcwMjE@._V1__SX1537_SY714_

In de buik van het stalen monster vinden we naast het groentje Norman en de no-nonsense leider Wardaddy ook de latino Trini Garcia (Michal Peña), de psycho Grady Travis (Jon Bernthal) en de godsdienstfanaat Boyd Swan (Shia LaBeouf) terug. De personages zijn stereotypes, maar dit is gelukkig geen echt groot probleem aangezien de acteerprestaties uitermate sterk zijn. Het is juist door deze prestaties dat het niveau van sommige scènes aanzienlijk verhoogd wordt.

Op visueel vlak zit het zeker en vast snor. De uniforms van de soldaten hangen vol met stof en de tanks hebben klaarblijkelijk een laag slijk dat niet meer zomaar af te wassen valt in de lokale carwash. Ook qua sfeer raakt deze film de juiste tonen, de dood heerst overal en toont aan dat een vijand die in de hoek gedreven wordt er alleen maar gevaarlijker op wordt. Moorden wordt na een eind te gemakkelijk en het leed is werkelijk van alle personages hun gezicht af te lezen.

MV5BMTEyMzM4MDQ1MzJeQTJeQWpwZ15BbWU4MDYzMjU2ODIx._V1__SX1537_SY714_

De dreiging zit er goed in bij Fury, de scène waarin de Amerikaans Sherman M4 het opneemt tegen een Duitse Tiger I is een waar kat-en-muisspel over een klein stuk weiland. En hier eindigt het niet bij. De Duitse officier die op een wit paard een veldslag doorloopt, de scène waarbij de gehele tankeenheid aan de keukentafel van een Duitse vrouw zitten te ruziën met mekaar, het gebruik van de fosforgranaten (“let ’em burn”) en de tankgevechten in de nacht die voor een waar lichtspektakel zorgen. En zo kunnen we wel nog eventjes doorgaan…

MV5BMjM5NzQ4MjAzM15BMl5BanBnXkFtZTgwMzY4MzE4MjE@._V1__SX1537_SY714_

Dat David Ayer een sterke regisseur is valt niet te ontkennen, maar toch valt hij bij Fury uiteindelijk in dezelfde valkuil die vele andere regisseurs bij het maken van WO II-films ook gemaakt hebben, namelijk een te sterke nadruk leggen op de Amerikaanse heroïek. Maar dit is absoluut geen breekpunt aangezien de goede punten sterk overwegen in deze film. De sfeer en de acteerprestaties winnen het van de kleine minpuntjes en tonen aan dat er wel degelijk nog plaats is voor een dergelijke oorlogsfilm.

Fury is vanaf 22 oktober te zien in de Belgische bioscopen.