Review: Wytches #1

Coverprijs: $2.99

Eng. Beklijvend. Intrigerend. Grijpend.

Eng!

Vergeet de bezemstelen en schattige punthoeden! Heksen zijn namelijk enge boosaardige wezens die al duizenden jaren lang op de loer liggen. Met Wytches maakten Scott Snyder en Jock de engste comic die je dit jaar zal lezen…

1
Posted 16/10/2014 by

Met Image’s nieuwe reeks Wytches zien we opnieuw een samenwerking tussen twee der groten binnen de comicbookindustrie. Schrijver Scott Snyder (American Vampire, Batman) en tekenaar Jock (Green Arrow: Year One, Scalped) slaan de handen in elkaar en willen heksen terug super eng maken. Niet zozeer dat ze er extra veel bloed en gore willen bijhalen, maar ze willen je terug bang maken. Het belooft dus een spannende reeks te worden want Snyder kent zijn weg binnen het horror/thriller genre, het succes van American Vampire getuigt daar wel van.

Een tijd geleden werd er al een 6 pagina’s tellende teaser de wereld in gestuurd. Deze staat volledig los van de comic zelf en is in feite een verhaaltje apart. Nu is er dan eindelijk de eerste issue. De comic is maar liefst 30 pagina’s, bevat geen advertenties en de coverprijs bedraagt slechts $2.99. Dat is dus allemaal wel dik orde, maar hoe is het verhaal nu echt?

wytches

Het is eng. Misschien wel het engste dat je dit jaar zal lezen in comicbookformaat. De openingsscène is er al direct pal op. We zien een vrouw die vastzit in een boom, letterlijk in de boomstam. Ze is bebloed, roept om hulp en zegt dat zij op komst zijn. We weten niet wat er precies gaande is maar dan komt plots haar zoontje Timothy opdagen en ze vraagt hem om haar te helpen. Wat er dan gebeurt, is gewoon… wauw.

Maar dan begint het eigenlijke verhaal pas, we volgen de Rooks Family die pas verhuisd zijn naar een nieuwe stad, om daar opnieuw te beginnen. Vader en dochter hebben duidelijk een nauwe band en later komen we ook te weten waarom ze verhuisd zijn. Sailor (de dochter) werd gepest door een ander meisje en dat liep uiteindelijk heel verkeerd af. We leren op die manier de familie kennen maar het wordt ook onmiddellijk duidelijk dat er toch iets serieus fout is en dat er allerlei vreemde zaken gebeuren rondom hen. Je wordt in het verhaal gezogen en pagina na pagina bouwt de spanning zich verder op. De cliffhanger mag er zeker zijn en je blijft achter met het gevoel: “ik wil meer”.

Jock tekent prachtige panelen in deze comic waar vooral de expressiviteit van de gezichten geweldig is. De inkleuring door Matt Hollingsworth (Hawkeye, Daredevil) vult het geheel perfect aan. Frisse, volle kleuren bij de gewone verhaallijnen en zwaar contrasterende donkere panelen tijdens de enge gedeeltes.

Dit is een ijzersterke nummer #1 die zeker alle aandacht verdient die ze krijgt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de eerste druk volledig uitverkocht is en dat Image Comics reeds een tweede in de planning heeft staan. Tijdens New York Comic Con werd zelfs bekend gemaakt dat Plan B, het productiehuis van Brad Pitt, een optie heeft genomen om het verhaal te verfilmen! Wytches komt dus ook naar het zilveren doek!

Wytches #1 bij Archonia.com

wytches1b-620x953wytches1c-620x953

wytches1d-620x953