Review: Arrow – “The Calm” (Aflevering 1, Seizoen 3)

Schokkend einde. Sterk plot.

Erg druk.

Vannacht ging het derde seizoen van Arrow van start. Hoe pikt de serie rond DC’s Emerald Archer in op het sterke tweede seizoen? Lees hier de review van de eerste aflevering…

0
Posted 10/10/2014 by

We’re not our masks. And we need people in our lives who don’t wear one. – Sarah Lance

Nu we overspoeld worden door nieuwe DC tv-series als The FlashGotham en Constantine, lijkt de start van het derde seizoen van Arrow wat uit de boot te vallen. Kan de tv-reeks rond DC’s Green Arrow, ondertussen een vaste waarde op het kleine scherm, haar plaats behouden en het sublieme tweede seizoen overtreffen?

Combo

Na het enorm drukke tweede seizoen zien we de leden van Team Arrow weer even hun gewone levens opnemen. De criminaliteit is nog nooit zo laag geweest in Starling City. Quentin Lance (Paul Blackthorne), die nog steeds last heeft van zijn gezondheid, is gepromoveerd tot kapitein bij het Starling City Police Department en besluit meteen de Anti-Vigilante Unit op te heffen. De vigilante heeft het vertrouwen van de stad verdiend. Oliver Queen (Stephen Amell) besluit weer even op adem te komen en vraagt Felicity Smoak (Emily Bett Rickards) mee op date na hun innige moment op het einde van het vorige seizoen. John Diggle (David Ramsey) is ondertussen de trotse vader van een dochtertje geworden. Ondanks het verdwijnen van zijn vriendin Thea Queen (Willa Holland), lijkt Roy Harper (Colton Haynes) zijn plek te hebben gevonden als Arsenal naast de Green Arrow. Ook Laurel Lance (Katie Cassidy) zal nu een rol spelen binnen Team Arrow. Alles lijkt dus voorlopig koek en ei.

Olicity

De rust blijkt van korte duur te zijn want een nieuwe (Count) Vertigo  zorgt al snel voor problemen in Starling City. Ook in Olivers dagelijkse leven zien we dat er een nieuwe rivaal optreedt, namelijk Ray Palmer (Brandon Routh). Deze charmante zakenman die later The Atom zal worden, is nu eigenaar van Queen Consolidated tot grote ergernis van Oliver Queen. Gelukkig zal Oliver onverwacht hulp krijgen van een teruggekeerde (Black) Canary/ Sara Lance (Caity Lotz). Toch is er nog een leukere en minder tragische cameo: een korte ontmoeting met Barry Allen (Grant Gustin), niemand minder dan de Flash.

Naast deze verhaallijnen in het heden zijn er natuurlijk ook de flashbackscènes. Eindelijk is Oliver verlost van dat eiland waar hij nu toch al twee seizoenen wist te overleven, maar wordt al snel uitgeleverd aan niemand minder dan Amanda Waller (Cynthia Addai-Robinson) in Hong Kong. Oliver wordt voorlopig verplicht voor A.R.G.U.S. te werken, maar zal uiteindelijk zonder twijfel weten te ontsnappen aan deze geheime overheidsorganisatie.

RayPalmer

Ondanks dat het grote conflict tussen Green Arrow en Deathstroke (Manu Bennett)voorlopig- voorbij is, worden de kleinere plotelementen uit het vorige seizoen dus verder doorgetrokken. Diggle die vader wordt, de relatie tussen Oliver en Felicity maar ook de korte teaser naar Thea Queen’s “reis” met Malcolm Merlyn (John Barrowman). Het verhaal loopt gewoon door. Geen grote tijdssprong dus zoals in andere series, maar een haast rechtstreeks vervolg. Dit komt het tempo en inlevingsvermogen natuurlijk ten goede. De brandende vragen rond Olicity, de fan-favorite relatie tussen Oliver en Felicity, worden maar eerder voorlopig beantwoord en beloven weinig op lange termijn. Ook zien we Sara Lance, Olivers collega en ex-vriendin, even terugkeren om zo de Arrow en Arsenal bij te staan in hun gevecht tegen Vertigo.

Canary

Zoals al meermaals vermeld zetten de acteurs steeds een solide prestatie neer. Na twee seizoenen is het personage hen volledig eigen geworden en verwacht het publiek ook gewoon degelijk acteerwerk. Opmerkelijk negatieve scènes zijn er dus niet. Voor Brandon Routh was het daarentegen de grote vuurdoop bij Arrow. Toch was hij door zijn rol als Superman in Superman Returns al bekend met het DC-universum. De voorlopig grote afwezige is Batman-vijand Ra’s al Ghul (Matt Nable). Of zijn acteerprestaties even schitterend zullen zijn als de andere cast, valt nog af te wachten. We zagen hem wellicht buiten beeld verschijnen bij het tragische einde van de aflevering.

Arsenal

Door de verschillende plotlijnen, maar ook beslissing om zo vroeg al een personage uit de serie te halen lijkt Arrow weer een ruige rit te worden. De première “The Calm” beloofde inderdaad rust voor de crew, maar dit zou al snel een stilte voor de storm blijken. De serie lijkt voorlopig niet te verzwakken en het hoge niveau van seizoen twee gewoon door te trekken naar dit nieuwe verhaal.

Arrow is vanaf nu weer elke woensdag te bekijken op de Amerikaanse zender The CW. Lees hier nogmaals de review van Arrow’s tweede seizoen.