Review: Agents of S.H.I.E.L.D. – “Shadows” (Aflevering 1, Seizoen 2)

Speelduur: 45 minuten

Een sterk begin. Opvallende plottwists en easter eggs.

Grimmig. Gewelddadig.

Houdt Marvel het hoofd koel naast al dat recente DC Comics-geweld op het kleine scherm? Lees hier de Brainfreeze-review van de opener van het tweede seizoen van Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D….

3
Posted 24/09/2014 by

Het nieuws vloog je de laatste weken rond de oren, maar nu is er dan eindelijk de review van “Shadows”, de eerste aflevering van het tweede seizoen van Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D. Slaagt Marvel erin het hoofd koel te houden op het kleine scherm naast al dat recente DC Comicsgeweld?

De openingsscène speelt zich af op een van de laatste HYDRA-basissen in Zwitserland, 1945 waar de MacGuffin van deze aflevering wordt geïntroduceerd. Al snel wordt de dodelijke obelisk uit de klauwen van Kraken/ Dr. Whitehall (Reed Diamond) gehaald door Agent Carter en haar Howling Commando’s. De troef die de serie vond in de cameo van Hayley Atwell, wordt dus ook meteen ingezet.

5410cdc68760e

Het seizoen pikt de draad in het heden weer op waar we geëindigd waren na de spannende seizoensfinale eerder dit jaar: de puinhoop die werd aangericht door HYDRA, het schamele aantal S.H.I.E.L.D.-personeel en de wantrouwige overheid. Het heeft Agent Coulson (Clark Gregg) – die nu directeur geworden is van het heropgerichte, geïmproviseerde S.H.I.E.L.D. – een pak harder gemaakt. Aangezien defensieorganisatie S.H.I.E.L.D. niet langer officieel bestaat, zijn de agenten nu voortvluchtigen die als een potentieel gevaar behandeld worden. Generaal Talbot (Adrian Pasdar) is dan ook een vaak voorkomend personage door zijn zoektocht naar Coulson en co.

De echte, rechtstreekse vijand is dan weer CarlCrusher’ Ceel/Absorbing Man (Brian Wade). Als freelance-agent voor HYDRA komen we hem al snel tegen wanneer hij de SSR084, vernoemd naar de tas waarin de obelisk opgeslagen ligt, probeert te stelen. Crusher Ceel’s absorberende krachten zien er prachtig uit op het kleine scherm. Marvel speelt het gelukkig niet op veilig door hem enkel steen, maar wel vele soorten substanties te laten absorberen. Ook zijn kort geïmproviseerde sloopbal was een mooie verwijzing naar zijn comicbookversie.

Brian-Patrick-Wade-abc-crusher_creel_to_menace_marvels_agents_of_shield-preview-618x400

Verder vervolgt Agent Skye (Chloe Bennet), die nu ook het veldwerk moet opknappen naast Agent May (Ming-Na Wen), haar onderzoek naar de mysterieuze –mogelijk buitenaardse Kree- symbolen die we al eerder zagen aan het einde van het vorige seizoen. Ook de korte scène met de opgesloten HYDRA-agent Ward (Brett Dalton) leidde al snel een breder plotpunt in: de zoektocht naar Skye’s vader.

Het gebrek aan een vertrouwensband tussen de veteranen en de nieuwe groep van Isabelle Hartley (Lucy Lawless) zorgt voor voldoende conflict. Het verschil in motivatie tussen de ex-agenten en huurlingen wordt wel iets te vaak benadrukt. Wat meteen opvalt, is dat Agents of S.H.I.E.L.D. een pak duisterder is geworden. Zeker naar het einde toe wordt het verhaal erg grimmig door een opvallend vroege dood van een niet onbelangrijk personage.

De chemie die er was tussen Fitz (Iain De Caestecker) en Simmons (Elizabeth Henstridge) is haast doodgemaakt. Na zijn levensbedreigende ervaring aan het einde van het vorige seizoen is Fitz compleet veranderd wat leidt tot moeilijkheden met zijn uitvindingen. De humor die alom aanwezig was bij dit duo, is compleet verdwenen. Het geheel voelt eerder tragisch aan…

Agents-of-SHIELD-Shadows-Copyright-2014-Marvel-10

Het acteerwerk is van vergelijkbaar niveau met het eerste seizoen: solide prestaties zonder opvallende uitblinkers. De nieuwkomers staan zeker en vast hun mannetje naast de veteranen. Wanneer Reed Diamond dan een absurd cliché Engels met Duits accent probeert te praten, haalt dat wel even de geloofwaardigheid naar beneden. De visual effects zijn degelijk tot sterk zoals te verwachten is van een tv-serie als deze. Het sterktepunt hier zijn zeker de scènes met de absorberende krachten van Crusher Ceel.

Agents of S.H.I.E.L.D. is duidelijk niet langer de slaapverwekkende serie die het een tiental afleveringen terug was. Het tweede seizoen is haast een rechtstreeks vervolg op het vorige, wat het ritme van de aflevering sterk ten goede komt. Zonder twijfel opent het een pak grimmiger met maar weinig momenten voor humor. De aflevering introduceert alvast enkele interessante plotpunten en schurken voor het komende seizoen.

Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D. opnieuw elke dinsdag te bekijken op de Amerikaanse televisiezender ABC. Agent Carter wordt tijdens de winterstop halfweg het seizoen gelanceerd.