Review: Frank Miller’s Big Damn Sin City Omnibus

Het lezen van deze omnibus is een aanslag op je zintuigen

Het is grafisch wat wisselvallig

Deze Big Damn Sin City Omnibus bundelt alle Sin City-verhalen, meer dan 1000 pagina’s gevuld met Frank Millery goodness dus…

0
Posted 29/08/2014 by

That rotten town. Those it can’t corrupt it soils. Those it can’t soil, it kills.

Het verhaal van Sin City begint eind 1990. Schrijver/artiest Frank Miller woont in Los Angeles en staat op een kruispunt in zijn leven. De voorbije jaren waren een wilde rit. Eind jaren zeventig begon hij aan een run op Marvel’s Daredevil-serie als tekenaar. Hij nam de titel over via een coupe en maakte er een ware hit van. Zijn schaduw zou bijna 30 jaar boven de serie blijven hangen. Via Ronin voor DC Comics kwam hij bij Batman terecht, dewelke hij van een update voorzag in klassiekers The Dark Knight Returns en Year One. Dit werd een van de bijzondere titels waarmee de comics in de jaren tachtig een gezicht kregen. Hollywood pikte Miller op en bood hem de gelegenheid om voor veel geld de screenplays voor Robocop 2 en 3 te schrijven. Een lucratieve, maar creatief armoedige ervaring.

Dwight a dame to kill forEn zo staat hij als jonge dertiger in zijn huis en is de vraag: wat nu? Miller bevindt zich in een unieke positie. Zijn naam is dusdanig dat hij kan publiceren wat hij wil. Daarom komt er geen terugkeer naar Marvel of DC. Als kleine jongen ging zijn voorkeur uit naar het misdaadgenre, en nu is de tijd rijp om misdaadcomics te gaan maken.Een mogelijkheid om invloeden van schrijvers als Raymond Chandler en Dashiell Hammett te kanaliseren naar de strippagina. Sin City is geboren en hij brengt het onder bij Dark Horse.

Deze Big Damn Sin City Omnibus bundelt alle Sin City-comics van 1991 tot nu. Dit zijn de verhalen die eerder op papier zijn verschenen in de voorbije 23 jaar. Het spreekt voor zich dat de nieuwe verhalen uit  de Sin City: A Dame To Kill For-verfilming hier nog niet zijn te vinden omdat deze nog niet officieel zijn uitgebracht als comic.

Het doorbladeren van deze omnibus is geen sinecure. Met een gewicht van een kleine twee kilo slinger je dit niet zomaar even onder je arm. Maar wanneer je de omnibus bekijkt dan is de grafische ontwikkeling van Miller het eerste dat opvalt. De tekenaar begint nog vrij traditioneel in The Hard Goodbye. Zijn werk lijkt hier erg op zijn tekenwerk uit Marvel’s Elektra Lives Again. Het is heel realistisch en de uitspattingen op de pagina’s zijn een lust voor het oog. In de delen die volgen slaat Miller met wisselend succes aan het experimenteren. Hij was de mening toegedaan dat een stripmaker het realisme moest vervangen voor het cartooneske. De beheerste overdrijving.

marv 1marv 2

Bovenstaande plaatjes zijn een goed voorbeeld. Het eerste plaatje is de kolos Marv in The Hard Goodbye (1991). Een gespierde man met een ruige kop. Het tweede plaatje is Marv in het kortverhaal Silent Night (1995). In vier jaar tijd is Marv verandert in een Hulk-achtig personage die amper in het plaatje past.

Op zich een lovenswaardig streven, maar het grootste punt van Sin City is natuurlijk het zwart-wit effect waarmee Miller zich bedient. Dit ziet er prachtig uit in de eerste twee delen maar zorgt er daarna regelmatig voor dat je langer moet blijven kijken naar sommige platen om er iets van te kunnen maken. Het laatste deel (Hell and Back) is dan weer vrij helder getekend in een stijl waarbij de lezer waarschijnlijk zal denken aan Millers latere 300 of The Dark Knight Strikes Again. In de latere delen werkt Miller ook soms met kleur. Iets of iemand wordt voorzien van ene kleurtje waardoor er een interessante leeservaring ontstaat. De kleuren dienen soms om een bepaald gevaar aan te duiden. Zo draagt de huurmoordenares Delia blauwe kleding. Wanneer iemand haar oppikt in het kortverhaal Sex & Violence weet de lezer vanwege de blauwe kleding al snel wat voor vlees hij in de kuip heeft. Daarna zit je te wachten totdat Delia de arme sloeber in de val laat lopen. Of niet natuurlijk, want in Sin City weet je maar nooit. Andere voorbeelden zijn natuurlijk te vinden in That Yellow Bastard of The Babe Wore Red.

yellow bastard aug2014

Wie in een poëtische bui is zou kunnen zeggen dat de stad (Ba)sin City de echte hoofdpersoon is van deze comic. Maar dan zou je liegen. Wie alle issues naast elkaar legt ziet dat twee mensen vaak terugkomen. Dwight McCarthy en Marv. Op het eerste gezicht zijn het twee zijden van dezelfde munt. Dwight is slimmer en Marv is meer de domme kracht. Maar om hen heen zwerven personages die vaak terugkomen. En soms eisen ze ook de hoofdrol op. Denk aan de prostituees Gail en Miho, maffiabaas Wallenquist, detective John Hartigan en Nancy Callahan, een sexy danseres uit de kroeg Kadie’s. Miller speelt ook met de tijd. Regelmatig keren we terug naar bepaalde plekken in de stad waar de lezer wel vaker is geweest. Kadie’s Saloon is wat dat betreft een schakelpunt waar menig verhaal samenkomt.

miho aug 2014

Sin City begint nog als een typisch noirverhaal. Maar Miller verlaat snel de strakke regels hiervan. Zijn verhaal wordt meer en meer een beeld van een misdaadverhaal. Nuances verdwijnen en mensen worden meer stereotypen die bij de verhalen passen. Vrouwen zijn bijvoorbeeld in negen van de tien gevallen prostituees, mannen zijn losers. Er lijkt niemand met een echte baan te zijn. Toch is het niet simpel. Binnen deze oppervlakkige karakters weet Miller toch veel diepgang te brengen waardoor ze eigenlijk verrassend complex worden. Sin City nodigt uit tot lezen. Laat je niet afschrikken door Frank Millers reputatie. Laat je niet ontmoedigen door critici die deze comic een voorbeeld noemen van Millers vermeende vrouwonvriendelijkheid of republikeinse inslag. Wie goed leest ziet iets heel anders. Een verhaal van mensen die zich staande houden in moeilijke omstandigheden. Dat is het verhaal van Sin City.

Frank Miller’s Big Damn Sin City omnibus bij Archonia.com