Random Article


30 Jaar Geleden: Marvel Super Heroes – Secret Wars

 


1
Posted 20/08/2014 by

Cross-overs, events. In de grote superheldencomics overvallen deze gigantische verhaallijnen ons iedere zomer en we hebben er allemaal een mening over. Maar is er ook maar iemand die stilstaat bij het succesverhaal dat deze trend begon?

30 jaar geleden…

Marvel_Super_Heroes_Secret_Wars_Vol_1_1De jaren tachtig waren het eerste decennium waarin speelgoed fanatiek en misschien ook wel agressief aan kinderen werd verkocht via tekenfilmseries. Bekende reeksen als Transformers, He-Man and the Masters of the Universe, G.I. Joe en MASK zaten vast aan een speelgoedlijn. Ze werden gebracht  volgens een vast stramien. Een catchy openingslied, personages met makkelijke namen en natuurlijk veel actie (of geknuffel, afhankelijk van hun doelgroep). Een aanpak die erg succesvol was.

Begin jaren tachtig waren de speelgoedfabrikanten op zoek naar nieuwe franchises om een lucratieve speelgoedlijn omheen te bouwen. Kenner had op dat  moment een licentie genomen op de helden van DC Comics met de Super Powers-lijn (dewelke ook een tie-in in de comics kreeg). Mattel had in 1983 de pot met goud gevonden met He-Man and the Masters of the Universe. Ze volgden hun concurrenten natuurlijk op de voet en konden niet uitsluiten dat superhelden weleens de volgende hype konden worden. Een bezoek aan de burelen van Marvel Comics was de logische volgende stap.

Vertegenwoordigers van Mattel hadden een gesprek met Jim Shooter, de toenmalige hoofdredacteur bij Marvel. Deze zag wel wat in een potentiële samenwerking  met Mattel. Mattel wilde met Marvel in zee gaan en een lijn met Marvel superhero action figures uitbrengen mits de uitgever bereid was om dit te begeleiden met een groots opgezette promotie-actie in hun comics. Shooter vond het prima.

secret wars toys

Mattel bleek al het nodige onderzoek te hebben gedaan via focusgroepen. Kinderen bleken sterk te reageren op woorden als “Secret” en Wars”. Er moest ook  aandacht zijn voor de omgevingen zodat Mattel in staat was om forten en andere gebouwen uit te brengen.  Het harnas van Iron Man mocht er wel wat technischer  uitzien en Doctor Doom’s kloffie mocht op zijn beurt wel wat middeleeuwser. Shooter bracht zelf in dat het event moest gaan over een berg helden en  schurken die het tegen elkaar zouden opnemen. De (jonge) fans hadden hem al diverse malen kenbaar gemaakt dat ze dit wilden zien. Een reden voor de knokpartij had hij ook al gevonden.

Zo ontstond langzaam het fundament voor Secret Wars.

SecretWarslogo

Shooter besloot om het zelf te gaan schrijven. Hij had tenslotte zelf de onderhandelingen gedaan. Bovendien had hij ervaring als comicbookchrijver met lange runs op DC’s Legion of Super-Heroes en Marvel’s eigen The Avengers. Bovendien werd de redactie van Marvel op dat moment met enige regelmaat  geteisterd door klagende comicbookmakers. Deze maakten er een sport van om elkaars vliegen af te vangen. Soms ging het niet verder dan het elkaar misgunnen van  personages die bij een bepaalde serie hoorden. Dat het heftiger kon bewezen Chris Claremont en John Byrne. Ooit werkten beide heren in harmonie aan Iron Fist  en Uncanny X-Men, maar medio jaren tachtig  gebruikten ze de series waar ze aan werkten (Uncanny X-Men en Fantastic Four) om tussen de regels door  elkaars werk te bespotten.

Shooter had geen zin in al dat gedoe. Daarom zou hij de serie zelf gaan schrijven. Als hoofdredacteur hamerde hij ook bepaalde principes bij de Marvel-schrijvers  en -tekenaars erin. Elke comic was iemands eerste comic. Daarom moest deze leesbaar zijn en ook het tekenwerk moest in dienst staan van het verhaal. Het zou  een ideale manier zijn om deze filosofie nu ook eens zelf in de praktijk te brengen. Mike Zeck (The Punisher,Captain America) werd de tekenaar.

Secret Wars

In maart 1984 werden de Avengers, Fantastic Four (minus de zwangere Invisible Woman), Spider-Man, Spider-Woman, Hulk en de X-Men aan het einde van hun issues geconfronteerd met een metalen constructie. Ze betreden de constructie om vervolgens te verdwijnen naar een onbekende bestemming.

secret wars proloogIn april kwamen de  helden weer thuis en was er van alles veranderd. Zo was The Thing vervangen door de She-Hulk bij de Fantastic Four en droeg Spider-Man een zwart kostuum. Er werd gesproken over grootste gebeurtenissen die plaats hadden gevonden op een ver afgelegen planeet genaamd Battleword. Een geheime oorlog.

Fans werden gek!

Maar Marvel beloofde hen antwoorden. In mei lag Secret Wars #1 in de winkel. Het begin van een twaalfdelige maxiserie waarin de lezers konden zien waar de helden  waren gebleven en wat er met hen was gebeurd. De helden kwamen op Battleworld terecht (een samenraapsel van diverse planeten) waar ze tegenover de volgende villains werden geplaatst: Absorbing Man, Doctor Doom, Doctor Octopus, Enchantress, Kang the Conqueror, Klaw, the Lizard, Molecule Man, Ultron en de Wrecking Crew. Later nog aangevuld met Titania en Volcana. Hun gastheer was een entiteit die het volgende verklaarde:

“I am from beyond! Slay your enemies and all that you desire shall be yours! Nothing you dream of  is impossible for me to accomplish!”

knokken secret wars

Helden en villains proberen zich zo snel mogelijk aan te passen aan het leven op Battleworld. Natuurlijk zijn er onderlinge ruzies  en worden er felle veldslagen gevoerd. Maar Doctor Doom droomt groter dan anderen. Hij wil meer. Hij wil de macht van de kosmische entiteit genaamd The Beyonder, hun gastheer.

Ontvangst

Critici waren verdeeld over deze eerste grote cross-over annex event. Elk deel verkocht om en nabij de 750.000 exemplaren dus daarmee was deze comic een commercieel succes. Tegelijkertijd kon je maar moeilijk ontkennen dat het deze comic ontbrak aan de persoonlijkheid en diepgang die andere Marvel-titels indertijd wel hadden. Er was  geen uitdieping van de karakters, het verhaal was vooral plot. De deelnemende helden en schurken dienden vooral om dat plot vooruit te duwen.

Wat de titel goed deed was dat het toegankelijk was. Je kon de comic oppikken, lezen en begrijpen waar het over ging en wat de motivatie van de personages was zonder dat je een kubieke meter aan andere series had gelezen. Jim Shooter bracht zijn eigen filosofie met groot succes in de praktijk. Hij begreep wie  het publiek voor deze serie was, wat het wilde en hoe Marvel’s reguliere comic mee konden liften op het onverwachte succes van Secret Wars.

secret wars covers
Critici  vergaten dat de comic een inspiratiebron voor kinderen moest zijn om met hun action figures te gaan spelen. Als tiener of volwassene zag je de gebreken in het  verhaal. Maar dat is niet erg, want wanneer je deze leeftijd had bereikt dan hoorde je niet bij het publiek voor deze serie. Wie de comic als kind las heeft er fijne herinneringen aan. Het deed iets wat je niet eerder op deze schaal had gezien. Een berg bekende helden en schurken die het met elkaar op een knokken zetten. Wat wil je meer?

Erfenis

De speelgoedfiguren waarvoor de Secret Wars-comic werd bedacht verdwenen in 1985 weer geruisloos uit de winkel. De comic was duurzamer. Secret Wars heeft met de cross-over/event een type comic voortgebracht dat tot op de dag van vandaag vaak erg succesvol is geweest. Wanneer je afgaat op de berichten in fanzines en op internetfora, dan zou geen enkele lezer hierop zitten te wachten. In de praktijk blijkt het toch te gaan om een vocale minderheid. Joe Quesada, de huidige Chief Creative Officer van Marvel, zei ooit dat Marvel en DC acuut zouden stoppen met zaken als cross-overs, event comics en variant covers als mensen deze links lieten liggen. Dat dit nog niet gebeurd is, zegt voldoende.

jimshooter

Jim Shooter

Secret Wars bewees het gelijk van Jim Shooter. Zijn filosofie sloeg aan bij het publiek en wie beter dan hij was in staat om dit te vertalen naar de comicbookpagina? Het ongekende succes van het experiment maakte van Shooter de ongekroonde koning van de industrie in de jaren tachtig. Hij, en niemand anders, legde het fundament waar zijn opvolgers de vruchten van zouden plukken in de jaren tachtig en negentig. Na Secret Wars stond hij op het toppunt van  zijn macht en tegelijkertijd luidde het ook zijn ondergang in.

Slechts enkele maanden later begon Shooter aan het schrijven van Secret Wars II. In dit verhaal kwam The Beyonder naar de aarde en werden de helden  gemobiliseerd om hem te stoppen. Hiermee bleek ironisch genoeg dat hij niets geleerd had van zijn eigen lessen. Bijna elke Marvel-serie haakte in op Secret  Wars II waardoor lopende verhaallijnen op een soms hinderlijke manier werden onderbroken. De Secret Wars II-reeks was een slecht geschreven rommeltje, iets dat nog eens versterkt werd doordat Shooter het nodig achtte om Al Milgrom deze comic te laten tekenen. Een aardige tekenaar, ja,  maar je zegt niets verkeerd wanneer  je stelt dat hij de veters van Mike Zeck niet eens mag strikken.

Shooter micro-managede de complete lijn van Marvel en liet de comicbookmakers soms hele scènes opnieuw tekenen omdat deze niet aan de standaard voldeden zoals deze werd gezet met Secret Wars. Wat deze standaard was en hoe het dan precies hun werk  ten goede zou komen vertelde hij er niet bij. Toen enkele van Shooters latere zakelijke beslissingen minder gunstig uitpakte voor de uitgever en enkele bekende tekenaars begonnen te muiten was zijn zaak bekeken. In 1987 werd hij ontslagen waardoor Secret Wars misschien wel het begin was van een tijdperk, maar tegelijkertijd de afsluiting was van de era van Marvel Comics onder Jim Shooter.

Secret Wars bij Archonia.com

Comments

comments


Killian

 
avatar
Schrijft sneller dan zijn schaduw. Misschien ook beter. Maar zeker sneller.


One Comment


  1. avatar
     
    Aleph

    Erg interessant! Misschien die omnibus nog een bovenhalen..





Leave a Response



Gelieve een kleine rekensom te maken. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.