Review: The Expendables 3

PG-13 rating. Teveel personages. Net iets te houterige vertolkingen. Mindere humor. Brengt niets nieuws bij, maar viert tegelijk het oude ook niet. Nieuwe Expendables zijn helemaal niet interessant.

Sylvester Stallone en co zijn met The Expendables 3 al toe aan hun derde 80s action hero wankfest. Kunnen deze oude rotten het nog of begint er sleet te komen op de franchise?

1
Posted 08/08/2014 by

This is the most fun I’ve had in a long time – Harrison Ford

expendables-3-cast

The Expendables bracht in 2010 een hoop actiesterren uit de jaren 80 en 90 bij elkaar. The Expendables 2 (2012) bracht meer van hetzelfde, maar luider, grappiger en met meer explosies. Nu is er The Expendables 3, waarin de cast nog meer wordt uitgebreid met een combinatie van oude rotten en enkele nieuwkomers alsook een PG-13 rating. Regisseur van dienst is deze keer de Australiër Patrick Hughes (Red Hill) en Sylvester Stallone, Jason Statham, Arnold Schwarzenegger, Dolph Lundgren, Jet Li en co worden bijgestaan door o.a. Mel Gibson, Harrison Ford, Antonio Banderas, Kelsey Grammer en Wesley Snipes. Heel wat grote namen dus, maar levert het ook een betere film op?

Barney Ross (Sylvester Stallone) en zijn huurlingengroep de Expendables komen in conflict met Conrad Stonebanks (Mel Gibson), een meedogenloze wapenhandelaar die ooit samen met Barney het team heeft opgericht. Nadat één van de Expendables zwaar gewond geraakt, besluit Barney het ouder wordende team op te doeken en een nieuwe, jongere generatie huurlingen aan te werven om Stonebanks op te ruimen. Uiteindelijk zal echter blijken dat er niemand beter is voor de klus dan de oude rotten in het vak…

BRAY_20130826_EXP3_3173.dng

We zullen maar meteen met de deur in huis vallen. The Expendables 3 is veruit de minste van de drie. Ja, er zijn heel wat leuke actiescènes en explosies, maar er begint duidelijk slijt te komen op de formule (om over de acteurs nog maar te zwijgen). De film moet het ook niet hebben van zijn PG-13 rating. Een R-rating is toch meer dan een guilty pleasure bij actiefilms als deze, het is een must.

Het grootste probleem van de film is echter de té grote cast en het enorme verschil tussen de oude en nieuwere generatie. Elk personage is een wandelend cliché, maar oude rotten als Schwarzenegger, Lundgren en Stallone komen hiermee weg. De nieuwe Expendables, waaronder Kellan Lutz, Ronda Rousey en Victor Ortiz, helemaal niet. Hun personages hebben weinig om het lijf en bijna helemaal geen nut. De bedoeling hier is om de oudere actiehelden uit vervlogen tijden te vieren. Waarom dan zoveel tijd spenderen aan de nieuwe generatie?

De uitgebreide cast betekent ook dat heel wat personages weinig screentime krijgen. De rollen van Jet Li en Arnold Schwarzenegger blijven immens klein, terwijl ook het merendeel van de oude Expendables er maar voor spek en bonen bijloopt. Veel diversiteit is er ook niet. Ronda Rousey is traditioneel de enige vrouw in het ensemble, terwijl Terry Crews al vrij vroeg in de film wordt vervangen door Wesley Snipes als de nieuwe token black guy. Kelsey Grammer ziet geen actie en krijgt maar weinig grappen toegeschreven, maar leidt Barney de wereld rond om de nieuwe (en uiteindelijk zeer oninteressante) rekruten op te scharen in een veel te lange montage. De enigen die zich echt lijken te amuseren op de set zijn Harrison Ford – dewelke in feite de rol van Bruce Willis in de vorige films overneemt – en Antonio Banderas. Deze laatste steelt als de grappige praatwaterval Gargo bijna elke scène waarin hij voorkomt. Waar de film het nog wel goed doet is met de casting van de slechterik. Mel Gibson toonde in Machete Kills al dat hij zeer overtuigend de bad guy kan zijn en amuseert zich hier duidelijk als de lekker sadistische Conrad Stonebanks.

Expendables-3-Mel-Gibson

Qua memorabele quotes, na de actie toch de belangrijkste factor in een film als deze, is The Expendables 3 ook niet veel soeps. Sommige quotes zijn grappig wanneer je de voorgeschiedenis van de film en de acteurs kent, bijvoorbeeld wanneer Harrison Ford en Sylvester Stallone het hebben over Mr. Church (de rol van Bruce Willis, die nu niet meer mocht meedoen). Andere quotes zijn gewoon variaties op het “I’m getting too old for this“-cliché of gewoon schaamteloze herhalingen van klassieke quotes uit eerdere actiefilms. Arnold Schwarzenegger mag enkele gekende zinnen uit Predator en Commando gewoon letterlijk opnieuw brullen, maar er is nauwelijks een context voor waardoor deze grappen/hommages in het water vallen.

The Expendables 3 biedt nog steeds een leuk hersenloos actiefestijn voor de fans, maar wil zichzelf als film veel te serieus nemen. De acteurs – op misschien Banderas en Gibson na – amuseren zich ook duidelijk minder op de set, zowel de nieuwe Expendables en de PG-13 rating zijn een lachertje en de te grote cast zorgt ervoor dat weinig personages je nog bijblijven. Als dit de nieuwe standaard wordt voor de Expendables-films, gaat de franchise duidelijk de verkeerde richting uit…

expendables3snipesstathamThe Expendables 3 knalt op 20 augustus de bioscoopzalen binnen…