Review: American Mary (2012)

Verkrijgbaar vanaf: 2012

Beklemmende sfeer en fantastische vertolkingen. Niet zoals alle anderen.

/

Jen en Sylvia Soska zijn de toekomst van horror en American Mary is hun geloofsbelijdenis…

1
Posted 02/08/2014 by

Canada is niet alleen één van de mooiste landen ter wereld, maar het land heeft ons ook enkele van de beste talenten in cinema en tv geschonken. Denk maar aan Ellen Page (Juno, X-Men: DoFP), Jewel Staite (Firefly), Anna Paquin (True Blood, X-Men), Nathan Fillion (FireflyCastle), James Cameron (Avatar, Terminator, Aliens), Ryan Gosling (Drive), Joshua Jackson (Dawson’s Creek, Fringe) en nog vele anderen.

Het land heeft echter ook een duistere kant… We spreken dan niet echt over Céline Dion, Michael Bublé of Justin Bieber (die zijn gewoon irritant), maar over de écht duistere kant van het land. Tijdens de jaren 80 was de Canadese filmindustrie bijvoorbeeld mee verantwoordelijk voor de grote influx aan slashers (My Bloody Valentine, Happy Birthday To Me, Prom Night, Terror Train) en ook voor één van de grootste regisseurs ooit: David Cronenberg (The Fly, Scanners, Videodrome). Nu mag daar een nieuw duo aan toegevoegd worden, Jen en Sylvia Soska aka The Twisted Twins. Met American Mary leveren ze niet alleen één van de beste bodyhorrorfilms (de invloed van Cronenberg) van de laatste jaren af, maar een instant klassieker.

64790_10151478538951215_776235708_n

Mary Mason is een aspirant-chirurg die constant in geldproblemen zit. Ze besluit dan ook ten einde raad in te gaan op een vacature in een gore stripclub. Daar wordt ze al snel gevraagd om een noodoperatie uit te voeren op één van de minder fortuinlijke ‘klanten’ van de zaak. Al snel komt ze in contact met Beatress Johnson, een lid van de body modification gemeenschap. Al snel verdient ze pakken geld, maar een traumatische ervaring zal er voor zorgen dat Mary haar bijnaam in de body mod gemeenschap volledig zal verdienen…

Waar Dead Hooker in a Trunk, de eerste langspeler van de Soska tweeling, nog een ietwat amateuristische ode was aan de grindhousefilms van de jaren 70, is American Mary vooral geïnspireerd door de Aziatische en Europese genrecinema waar voortdurend grenzen verlegd worden. De beste vergelijking die misschien gemaakt kan worden is met Takashi Miike’s meesterwerkje Audition. Beide films bevatten dezelfde beklemmende sfeer en terughoudende vertolking van hun vrouwelijke hoofdpersonage.

Katherine Isabelle, ook een Canadese overigens en bekend van de vernieuwende weerwolffilm Ginger Snaps, speelt hier waarschijnlijk de rol van haar leven en krijgt bovendien waar ze recht op heeft: een hoofdrol die heel wat meer om het lijf heeft dan deze uit de standaard horrorfilm of film tout court. Mary wordt geportretteerd als een volwaardig personage. Als een vrouw die zich stand probeert te houden in een wereld die haar nooit als gelijkwaardig zal beschouwen, haar zal dwingen tot gruwelijke handelingen en uiteindelijk ten gronde richten.

american-mary-516a57feb61dc

Het fantastische aan de film is dat die ‘wereld’ en ‘gruwelijke handelingen’ waar we het over hebben niet gelinkt zijn aan de body mod gemeenschap, maar aan wat de meesten onder ons beschouwen als ‘de normale wereld’. De film speelt met de stereotypes die wij ‘gewone’ stervelingen hebben en zet ze helemaal op hun kop. De ‘freaks’ in de film omarmen Mary en hebben respect voor haar vele talenten en tonen meer menselijkheid dan de zogenaamd ‘respectabele’ kant van onze maatschappij.

Wat, tot slot, ook erg in het oog springt, is dat de Soska tweeling consequent doet waar het verhaal om vraagt. Het is weinigen gegeven om trouw te blijven aan de interne logica van de film die ze aan het maken zijn. Deze regisseurs doen dat hier, zoals in hun debuut, wel. Zelfs al komen ze daardoor op een terrein terecht waar grote studio’s niet van houden en waar het publiek ongemakkelijk bij kan worden. Zij begrijpen dat hun personages zich niet ten alle tijde op één welbepaalde manier moeten gedragen, dat er meer facetten zijn aan een écht personage. Dat maakt de Soska tweeling zo moedig en American Mary zo goed.

american_mary_crimson_quill-8