First Review: Guardians of the Galaxy

Nauwelijks uitgewerkte villains. De rol van enkele fan-favorites blijft beperkt.

Met Guardians of the Galaxy gaan we de kosmische kant van het Marvel-universum ook op het grote scherm verkennen. Lees hier de eerste review op Brainfreeze! …Ooga chaka ooga chaka…

0
Posted 24/07/2014 by

International readers, please click here for the English version of this review!

No raccoons or tree creatures were harmed during the making of this film

Velen zullen het bestempelen als de grootste gok van Marvel Studios sinds de eerste Iron Man-film uit 2008, maar het is ze verdorie toch gelukt! Met Guardians of the Galaxy brengt regisseur James Gunn (Slither, Super) enkele minder bekende kosmische Marvel-strippersonages en -werelden naar het grote scherm. Waaronder het onwaarschijnlijke duo Rocket Raccoon – een genetisch gemodificeerde wasbeer met een grote mond – en Groot – een buitenaards, boomachtig wezen. Guardians of the Galaxy, de film, werd niet gebaseerd op de allereerste versie van het buitenaardse superheldenteam uit 1969, maar op de reïncarnatie uit 2008. Naast Rocket (stem van Bradley Cooper) en Groot (stem van Vin Diesel), bestaat de filmversie van de Guardians nog uit de intergalactische dief en avonturier Star-Lord (Chris Pratt), het levend wapen Drax The Destroyer (Dave Bautista) en Gamora (Zoe Saldana), de dodelijkste vrouw in het universum. Samen met deze "bende a-holes" worden de grenzen van het Marvel-universum opgezocht in een humoristisch ruimte-epos

gotg1Peter Jason Quill (Pratt) is het kind van een aardse moeder en een buitenaardse vader. Toen hij nog klein was, werd hij ontvoerd door een bende intergalactische dieven genaamd de Ravagers. Al snel raakte hij in hun rangen bekend als Star-Lord. Wanneer Peter in het bezit komt van de Orb, een machtig artefact dat – net zoals de Tesseract uit The Avengers en de Aether uit Thor: The Dark World – één van de zes Infinity Stones is, wordt hij opgejaagd door Ronan The Accuser (Lee Pace). Ronan is een radicaal lid van de buitenaardse Kree, die samen met zijn handlangers Korath The Pursuer (Djimon Hounsou) en de huurmoordenares Nebula (Karen Gillan) werkt voor übervillain Thanos The Mad Titan (Josh Brolin). Je kent hem nog wel uit die eindscène van The Avengers. Star-Lord gaat door een reeks omstandigheden een verbond aan met Drax, Rocket, Groot en Gamora – tevens Thanos' geadopteerde dochter en Nebula's "zus" – om het ding veilig te houden. Ze worden echter ook gezocht door het intergalactische Nova Corps, alsook de premiejager Yondu (Michael Rooker), de leider van de Ravagers die nog wel een eitje te pellen heeft met Quill…

guardians-of-the-galaxy-drax-starlord

Guardians of the Galaxy opent een geheel andere hoek van het Marvel-filmuniversum en introduceert tal van nieuwe personages en concepten. Van de intergalactische Kyln-gevangenis tot het door het station van Luik-Guillemins geïnspireerde Xandar, thuisplaneet van het Nova Corps, tot zelfs Knowhere – een kolonie in het afgehakte hoofd van een goddelijke Celestial. Oplettende Marvel-lezers, alsook James Gunn-filmfans, zullen een kick krijgen van de talloze easter eggs en cameo's die in de film werden gedropt. Het museum van The Collector (Benicio Del Toro) dat al eerder gespot werd in Thor: The Dark World, is nog maar het begin. We mogen onszelf gerust experts noemen op het gebied van Marvel trivia, maar ook wij gaan Guardians of the Galaxy meermaals moeten bekijken om ze echt allemaal te kunnen spotten.

Enkele jaren terug herwerkten schrijvers Dan Abnett en Andy Lanning de kosmische uithoek van het Marvel-universum, met een nieuwe fel bejubelde Guardians of the Galaxy-reeks tot gevolg. Hun geest is duidelijk aanwezig in de film, afgewisseld met een vleugje Brian Michael Bendis en de humor van regisseur James Gunn zelf. We kunnen gerust zeggen dat Guardians… zo ongeveer de grappigste Marvel-film tot hiertoe is geworden. Chris Pratt (Jurassic World, Parks & Recreation) speelt een overtuigende hoofdrol als Star-Lord. Hoewel het strippersonage nog voor gelijkaardige ruimtehelden als Han Solo (Star Wars) of kapitein Malcolm Reynolds (Firefly/Serenity) verscheen, is hun invloed op de ietwat stoutere filmversie van Peter Quill zeer duidelijk. Deze Quill is ook duidelijk een kind van de jaren 80. Zijn Sony Walkman met daarop enkele klassiekers uit de jaren 70-80 is zijn enige band tot de aarde (alsook zijn overleden moeder) en speelt een zeer belangrijke rol gedurende gans de film. Ook leuk zijn Peter's talloze referenties naar de aardse popcultuur uit de jaren 80 en gebruik van aardse metaforen. Iets dat zijn mede-Guardians vaak moeilijk of niet begrijpen, met hilarische conversaties tot gevolg.

Zoe Saldana (Star Trek, Avatar) staat zeker en vast haar mannetje als Gamora, maar is toch een tikkeltje zwakker en zorgzamer dan de versie uit de strips. Haar vete met Nebula is een subplot dat eveneens wat beter kon uitgewerkt worden. Dave Bautista verrast dan wel weer als de ietwat simpele, doch gevaarlijke en wraakzuchtige Drax The Destroyer. Toch zijn deze twee de Guardians wiens achtergrondverhalen en karakters wat meer diepgang mocht krijgen. De sterren van de film zijn echter, zoals verwacht, de perfect gecaste (en geanimeerde) Bradley Cooper en Vin Diesel als Rocket Raccoon en Groot. Zij stelen werkelijk elke scène waarin ze voorkomen. Groot doet het uiteraard met weinig woorden, Rocket met juist heel veel. Zij alleen al zijn een goeie reden om een kaartje voor de film aan te schaffen.

Guardians_Of_The_Galaxy_ronan_nebula

Waar Marvel het in de films echter wat moeilijker mee heeft, zijn overtuigende villains waar je als kijker toch sympathie voor kunt opwekken (althans, toch wanneer ze niet "Loki" heten). Ronan The Accuser (Lee Pace) is hier dan ook helemaal niet het complexe personage uit de strips, maar een vrij generische slechterik die enkel uit is op macht en de vernietiging van Xandar. De uitwerking van zijn personage is vergelijkbaar met deze van Malekith uit Thor: The Dark World. Een zware gemiste kans, dus. Josh Brolin komt slechts even in beeld als Thanos, maar de fans zullen zeker wel smullen van de cameo van de Mad Titan. Was je geen fan van Benicio del Toro's scène als de excentrieke Collector op het einde van Thor: The Dark World, dan zal zijn scène hier je ook niet overtuigen. We krijgen er echter wel een korte, doch broodnodige uitleg rond de Infinity Stones – Marvel's geliefkoosde MacGuffins (en de Orb/Power Stone is geen uitzondering).

Een andere belangrijke rol is er voor Michael Rooker als premiejager Yondu Udonta. Hij is een pak minder heroïsch dan de comicbookversie (overigens één van de originele Guardians of the Galaxy) en herneemt in feite gewoon zijn rol als Merle Dixon uit The Walking Dead, maar dan met een blauwe huidskleur. Ook het Nova Corps bestaat niet uit de gekende raketmannen en -vrouwen, een gegeven dat misschien enkele fans zal teleurstellen. In feite zijn ze hier gewoon S.H.I.E.L.D.-agenten in sci-fi pakken en fancy ruimtetuigen. De schermtijd van John C. Reilly (Wreck-It Ralph) als Rhomann Dey – herschreven als een soort nieuwe Agent Coulson – en Glenn Close (Damages) als Nova Prime blijft tevens vrij beperkt. Ook spijtig.

gotg-rocket-raccoon-groot

Toch kan Guardians of the Galaxy, ondanks enkele kleine probleempjes en misschien iets teveel personages, tot één van de leukste en best gemaakte Marvel-films tot hiertoe gerekend worden. De humor zit werkelijk steengoed. Grappig en bij momenten zelfs een beetje stout voor een film die uiteindelijk wordt gedistribueerd door Disney. En zelfs al wordt het verhaal bij momenten een tikkeltje melig, zien we deze bende misfits gedurende de film overtuigend een hechte vriendschapsband vormen en een gezamenlijk doel in het leven vinden. Elk hoofdpersonage krijgt zijn of haar moment en heel wat memorabele quotes en grappen, iets wat niet altijd evident is in een film met een vijfkoppig superheldenteam. Visueel zit de prent ook weer erg mooi in elkaar, met prachtige CGI-locaties, kleurrijke ruimtefiguren en actiescènes die schreeuwen om in IMAX 3D gezien te worden. En die 70s/80s soundtrack zal nog dagenlang in je hoofd blijven rondspoken…

Marvel Studios biedt met Guardians of the Galaxy een oerdegelijke en zeer humoristische sci-fi rollercoaster die een prachtige introductie vormt tot de kosmische hoek van het Marvel-universum. Op het einde van de rit ken je de vijf hoofdpersonages best wel goed, waarna ze hopelijk nog een mooie filmtoekomst tegemoet kunnen gaan…

Guardians of the Galaxy knalt vanaf 13 augustus de Belgische bioscoopzalen binnen. Meer weten over Marvel's nieuwste filmsterren? Check dan onze START TO READ.

Guardians of the Galaxy post-credits scènes – Spoilers!

In de Mighty Marvel Manner, zijn er opnieuw enkele extraatjes na de credits. Eén korte humoristische eindscène speelt zich af vlak de film, nadat de Guardians Xandar hebben gered en nieuwe avonturen gaan opzoeken in de ruimte. Na een zwart scherm en de aangename boodschap "The Guardians of the Galaxy will return" volgt onmiddellijk de volgende scène:

In de film speelt Star-Lord's voorliefde voor dansen (en Kevin Bacon in Footloose) een grote rol. Pas op het einde van de film leren zijn teamgenoten deze aardse kunst wat meer appreciëren. Zelfs Groot, en hoe!

Groot offerde zich heroïsch op in het laatste gevecht, maar vermits Rocket een twijgje van zijn vriend wist te redden en plantte in een bloempot, groeit het wezen opnieuw. We zien een nog kleine Groot dansen op één van Star-Lord's songs, terwijl Drax The Destroyer op de achtergrond zijn mes zit te slijpen. Wanneer Drax kijkt, stopt Groot met dansen. Wanneer Drax wegkijkt, begint Groot terug. Een hilarisch stukje cinema.

De eigenlijk post-credits scène vindt plaats in het opgeblazen museum van The Collector (Benicio del Toro):

The Collector zit er verslagen bij nu zijn museum in as ligt. Cosmo de ruimtehond likt zijn gezicht. Een stem zegt "Waarom laat je hem dat doen?" en het is niemand minder dan Howard The Duck!