Review: Seconds (Bryan Lee O’Malley)

Bryan Lee O'Malley is duidelijk gegroeid als comicbookmaker. Het pakket ziet er prima uit en leest goed weg

Seconds heeft te weinig verhaal om ruim 300 pagina's te rechtvaardigen

Seconds is de opvolger van Scott Pilgrim. Is schrijver/tekenaar Bryan Lee O’Malley een one trick pony of weet hij weer te boeien?

1
Posted 20/07/2014 by

Katie was a chef. Once upon a time she’d started a restaurant with some friends.

Na een jaar vertraging vanwege een blessure van Bryan Lee O’Malley is Seconds dan toch verschenen. O’Malley is natuurlijk vooral bekend van zijn magnum opus Scott Pilgrim. Kan hij het succes van deze comic overtreffen?

Seconds is het restaurant waar chef-kokkin Katie werkt. Haar gerechten zijn fabuleus en trekken veel volk. Ze heeft daar een leuke ploeg mensen om zich heen gebouwd. Maar het is niet haar restaurant. Daarom is ze bezig met het opzetten van een eigen plek. Katie heeft al haar ontslag ingediend en werkt nu haar opvolger in. Ze verwondt per ongeluk een serveerster en gaat overstuur naar huis. In het dressoir vindt Katie een doosje met een champignon en een kaartje met de tekst:

1) Write Your Mistake
2) Ingest One Mushroom
3) Go To Sleep
4) Wake Anew

katie seconds
Ze volgt de handelingen en ontdekt dat ze haar fouten ongedaan kan maken. Dat schept mogelijkheden. Maar door zich hiermee bezig te houden vergeet ze dat er ook een huisgeest rondwaart in het pand van Seconds, die niet blij is dat ze misbruik maakt van dit cadeautje. Het moet worden gezegd dat het boekje er erg fraai uitziet. O’Malley trekt zijn lijnen met zelfvertrouwen. Het verhaal van Seconds is geconcentreerder dan Scott Pilgrim. De tekenaar gebruikt nog steeds grafische foefjes om het verhaal op te leuken, maar nu ondersteunen ze het verhaal. Bij Scott Pilgrim deed hij het meer omdat het kon. Ook zijn paginaopbouw is er op vooruit gegaan. De warme kleuren van Nathan Fairbairn zorgen voor een heerlijke intieme sfeer. Iets wat ook past bij de setting van een restaurant. Sommige pagina’s zijn echt juweeltjes en zou je zo aan de muur willen hangen. Voorbeelden? Pagina 16, of bijvoorbeeld de spread op pagina 28 en 29.

seconds spreads

Het verhaal is vermakelijk. O’Malley stoeit voor een deel met dezelfde thema’s als in Scott Pilgrim. Het verhaal van Seconds draait om volwassen worden en staan voor de keuzes die je maakt. Maar Seconds is een stuk serieuzer dan zijn voorganger waardoor de ontwikkeling van Katie beter overkomt. Daar doet de sprookjesachtige aanwezigheid van een huisgeest niets aan af.

Toch is het niet allemaal geweldig. Seconds telt ruim 320 pagina’s en eigenlijk is dat gewoon 100 pagina’s teveel. O’Malleys verhaal rechtvaardigt niet zo’n groot aantal pagina’s. Dat is echter slechts een klein minpunt. Bryan Lee O’Malley laat met dit boek zien dat hij geen one trick pony is. Hopelijk hoeven we niet zolang te wachten op een opvolger.

Seconds bij Archonia.com