Review: Uncanny X-Men – Days of Future Past

Enorm invloedrijke verhaallijn die elke comicbookfan minstens een keer gelezen moet hebben

De laatste comics zijn dan weer ietwat overbodig. Less is more zou beter zijn geweest

Maak kennis met de comic die de inspiratie leverde voor de komende X-Men-film: Days of Future Past…

1
Posted 06/05/2014 by

We fought. We lost. We d-died. And now… seeing you all alive — oh God, I didn’t think it would hurt so much.

Met de nieuwe X-Men: Days of Future Past-film in aantocht kun je het wel aan Marvel overlaten om mee te profiteren van de publiciteit. Vandaar ook dat men nu ook deze kloeke Days of Future Past-bundel opnieuw uitgeeft. Het klassieke verhaal uit 1981 is tenslotte de grootste inspiratiebron voor de gelijknamige film.

xmen-days-of-future-pastEen beetje comicbooklezer hoort deze verhaallijn te kennen. Niet zozeer vanwege de inhoud, maar meer vanwege de overdadig gerecyclede cover die elk jaar wel weer op lijkt te duiken op een andere comic. Je zou bijna vergeten dat de plaat echt impact had toen deze de voorkant van Uncanny X-Men #141 sierde in 1981. Er was nog geen internet of een catalogus waardoor je als lezer pas in de krantenkiosk zag wat voor avonturen de X-Men zouden beleven. Deze ontwikkeling in het verhaal kwam dan ook uit het niets.

Vanuit een dystopische toekomst wordt de geest van een oudere Kitty Pryde getransporteerd naar het heden. Daar neemt ze het lichaam van haar jongere zelf in bezit en waarschuwt ze de X-Men voor iets wat komen gaat. Ze moeten senator Kelly beschermen tegen een aanslag van de Freedom Force. Wanneer Kelly vermoord wordt zullen de mutanten definitief in het verdomhoekje worden geplaatst. De Sentinels zullen hen opjagen en in kampen stoppen. Nu ja, de overlevenden dan. De rest sterft. Sterker nog, de Sentinels maken zich ook op om de aarde ten gronde te richten aangezien de rest van de wereld nogal geschrokken is van Amerika’s reactie tegen haar mutante bevolking. In twee aparte verhalen binnen evenveel issues vechten de X-Men zich naar een oplossing.

Het verhaal vond plaats binnen de toch al niet misselijke run van Chris Claremont en John Byrne en wist een cultstatus op zichzelf te bereiken. Maar daarmee was het voor dit alternatieve universum nog niet gedaan. In de eerste plaatst zou Rachel Summers, de dochter van Jean Grey en Cyclops in deze alternatieve toekomst, in het heden terechtkomen en haar plekje krijgen tussen de X-Men en later Excalibur.

X-MEN141_uitsnede

In 1990 verscheen ook het onvermijdelijke vervolg getiteld Days of Future Present. Dit verhaal speelde in de annuals van de X-Men, New Mutants, Fantastic Four en X-Factor van dat jaar. De volwassen zoon van Mr. Fantastic en de Invisible Woman – Franklin Richards (afkomstig uit het tijdvak van de Days of Future Past) – reist terug in de tijd naar een moment waar  hij zich prettig voelde. Met zijn niet onaanzienlijke krachten probeert hij de wereld te herscheppen naar het beeld dat hij zich herinnert uit zijn kinderjaren. Het spreekt voor zich dat de getroffen teams hier niet op zitten te wachten .Vooral ook omdat de gevreesde mutantenjager Ahab (Ja, de Moby Dick-verwijzing is geen toeval) en zijn ‘honden’ achter Franklin aankomen.

Dit tweede verhaal is wat wisselvallig vanwege het grote aantal creatieve teams en comics waarin het is verspreid. Eigenlijk is alleen de conclusie van Chris Claremont en de magistrale Art Adams echt bijzonder te noemen.

t’s only a battle, Richards. And the beauty is — The HORROR for you — I know how the war ends. Whatever you do to me now…you’ll still meet me in the days to come.

days of future present plaatDe laatste bijdrage waar je nog blij van kan worden zijn de Excalibur-comics in deze bundel. Ze haken voor een belangrijk deel in op het einde van Days of Future Past. Wat gebeurde er bijvoorbeeld met de oudere Kitty Pryde nadat ze werd teruggeflitst? Zijn de Sentinels verdreven? Deze comics geven er een antwoord op. Het is een mooie zwanenzang op deze verhaallijn.

Over het resterende materiaal dat bestaat uit een Hulk-verhaal en een soort prequel op Days of Future Past dat eind jaren negentig in Wolverine verscheen zullen we het niet hebben. Hooguit als curiosa. Waarom? Het is gewoon niet zo goed en ook nog eens overbodig. In de jaren negentig nam de Age of Apocalypse het stokje over als alternatief X-toekomstverhaal. Bovenstaande quote had een prima einde kunnen  zijn.

De invloed van Days of Future Past mag je niet onderschatten. Voor de door de wol geverfde fans is het leuk om alles nu in een kaft te kunnen lezen. Tegelijkertijd moet worden gezegd dat er teveel in deze bundel staat. Na Excalibur had het klaar mogen zijn. Een tweede probleem is dat je als lezer echt geconcentreerd moet zijn op het verhaal zelf.  De comics in deze hardcover zijn veelal geworteld in de continuïteit van die jaren. Je moet jezelf niet de vraag stellen waarom er bijvoorbeeld een vrouwelijke versie van The Thing is of wie nu weer Madelyne Pryor was. Dan is deze ultieme bundeling van X-Men: Days of Future Past een uiterst aangename comic om je tijd mee door te brengen…

X-Men: Days of future past bij archonia.com