2
Posted 06/04/2014 by de baard van alan moore in Comics
 
 

Comics Feature: Van Relaunches naar Seizoenen


Wanneer gaan de grote comicbookuitgeverijen het beestje de naam geven die het eigenlijk verdient?

Op de redactieburelen klinkt steeds vaker een diepe zucht wanneer Marvel of DC weer een nieuwe nummer #1 aankondigen voor reeksen die al jarenlang lopen. Vrij recent stelden we bij Marvel’s nieuwste Fantastic Four #1 vast dat de reeks al twee keer een relaunch kreeg in ongeveer twee jaar tijd. Enkele Brainfreeze-lezers vermeldden wat sommige redacteurs ook dachten. Waarom noemen ze het het niet gewoon seizoenen?

Want dat zijn het!

De Comicbookcultuur en de Direct Market

Action_Comics_1

Action Comics #1 (1938)

Sedert de beginjaren van de comic is het een traditie om de nummers van een serie net zolang door te nummeren totdat de reeks eventueel wordt stopgezet. Het heeft een zekere charme en was aanvankelijk ook juist één van de indicatoren van het succes van een reeks. Als een comic haar 100ste of zelfs 500ste nummer haalde, dan moest het wel goed zijn! Eén van de bezwaren van de DC-lezers bij de grote relaunch van de uitgeverij uit 2011 was dat langlopende reeksen als Detective Comics en Action Comics weer bij nummer #1 zouden beginnen. Terwijl beide reeksen net de magische grens van 1000 delen aan het naderen waren. Deze grote lezersgroep bestaat uit mensen die veelal wekelijks hun nieuwe stapel comics ophalen bij hun lokale stripwinkel, dewelke in de VS vaak meer gemeen heeft met een superheldenspeciaalzaak dan een meer algemene stripwinkel zoals we deze kennen in België en Nederland.

De direct market, het systeem waarin stripwinkeliers via de Previews-catalogus van Diamond hun waren bestellen, is erg gunstig voor de uitgevers. Ze kunnen hun waren kwijt aan zo om en nabij de 300.000 klanten die maar wat graag bereid zijn om geld neer te leggen voor de papieren comics. Ze hoeven de onverkochte exemplaren van een comic niet eens terug te nemen van de stripwinkeliers. Een praktijk die wel gewoon is bij de ‘normale’ boekhandel. Veel reguliere uitgeverijen doen een moord voor zo’n afzetmarkt. Helaas is de direct market aan het vergrijzen. De laatste echt grote instroom van lezers was begin jaren negentig. De tieners van toen zijn nu jonge dertigers.

actioncomics900

Action Comics #900 (2011)

Grote uitgeverijen als DC en Marvel willen deze direct afzetmarkt niet meteen kwijt, maar worden wel gedwongen om nieuwe lezers te gaan zoeken. En deze nieuwe lezers hebben veelal geen zin om stapels back-issues door te worstelen om zich de continuïteit van een heel universum, laat staan multiversum, eigen te maken. Sterker nog, wanneer zij de 712ste issue van bijvoorbeeld Superman zien liggen dan schrikt dat af. Omdat de nieuwe lezer in spe denkt dat hij of zij ondertussen heel wat gemist heeft.

Nu valt dit deels op te vangen met bundelingen van losse verhaallijnen. De verzamelingen worden vaak doorgenummerd evenals de losse issues die erin worden gebundeld. Zo kweek je hetzelfde probleem weer opnieuw voor de lange termijn. Dit is ook iets waar langlopende – doch op zichzelf staande en dus makkelijk te verzamelen – Image/Skybound-reeksen, zoals Invincible of The Walking Dead, al last van beginnen krijgen.

Seizoenen

sleeperIn 2004 was Wildstorm (indertijd al een onderdeel van DC Comics) bij de eersten die een nieuwe verhaallijn aan de man bracht als een nieuw seizoen. Dit deden ze voor Ed Brubaker en Sean Phillips’ culthit Sleeper. Deze comic was een favoriet van de critici, maar wist nog geen groot publiek aan zich te binden. Wildstorm probeerde de nieuwe verhaallijn zo toegankelijk mogelijk te maken. Daarom een nieuwe nummer #1 en zo min mogelijk verwijzingen naar het voorafgaande. Voor Sleeper maakte het, na een aanvankelijke stijging in de verkopen, uiteindelijk geen verschil. Maar een relatief nieuw idee was geboren.

Oplettende lezers zullen nu met de vuist op tafel slaan en roepen: “Ja maar, wat te denken van een serie als The League of Extraordinary Gentlemen of The Ultimates? Deze waren zeker twee jaar eerder dan Sleeper!” Een goede opmerking. Maar dan werpen we daar tegenin dat de eerst genoemde serie is gemodelleerd naar een reeks romans. Vandaar het gebruik van het woord volume. En The Ultimates ziet zichzelf als een Hollywoodfilm (vandaar The Ultimates 2 & The Ultimates 3). Ook andere comics als Casanova of Locke and Key maken gebruik van meerdere, steeds anders getitelde, volumes. Hetzelfde geldt voor Marvel’s vele Venom-miniseries in de jaren 90. Sleeper was, voor zover we na konden gaan, de eerste serie die zich nadrukkelijk profileerde als een tv-serie in verschillende seizoenen.

DC Comics heeft er, in tegenstelling tot Marvel, nog niet voor gekozen om de seizoensaanpak een onderdeel te maken van hun reguliere comicbookuitgaven (al zien we wel uitzonderingen in o.a. de digitale Injustice: Gods Among Us: Year Two– en Smallville Season 11-comics). Marvel is hier de voorbije jaren wel stilzwijgend op grote schaal mee begonnen.

ff1now

Fantastic Four #1 (2012) onder Marvel NOW!

Marvel’s huidige Editor-in-Chief Axel Alonso en sterschrijver Brian Michael Bendis hebben in interviews tussen de regels door verteld dat de liefhebbers van de oude manier van comics uitgeven niet meer aan hun trekken zullen komen bij de uitgever. Er zit een zekere charme aan een comicbookreeks die 300 issues bereikt en bijzondere jubilea zullen ook niet worden overgeslagen om een dikkere en duurdere issues #100 of #700 op de markt te brengen, maar met de huidige manier van het consumeren van popcultuur dien je jezelf als producent aan te passen.

Mensen sparen nu hun entertainment op en kijken het in blokken. Men wil zelf bepalen hoeveel men kijkt en wat men kijkt. Marvel ziet deze trend ook terug in de digitale comicbookverkopen. Mensen kopen stapels van comics in één keer. Veelal complete verhaallijnen. Voor jonge lezers is het van belang dat er een duidelijk punt is waar ze kunnen beginnen. Bij een nummer #1 ziet men in de statistieken terug dat de verkoop significant stijgt. Mensen reageren op iets “nieuws”. 

ff1allnewnow

Fantastic Four #1 (2014) onder All-New Marvel NOW!

In vakjargon valt een nieuwe nummer #1 nog altijd onder een relaunch (en al dan niet een reboot wanneer de vorige geschiedenis er niet meer toe doet). Maar wanneer je het vandaag de dag het begin van een nieuw seizoen noemt dan zit je dichter tegen de waarheid aan. Bij Marvel beschouwt men, zeker sinds de haast constante Marvel NOW!- en All-New Marvel NOW!-herlanceringen en regelmatige herlanceringen van het Ultimate-universum, hun superheldenreeksen als opgedeeld in seizoenen. Het hoeft tegenwoordig zelfs niet meer een relaunch te zijn met een compleet nieuw creatief team dat de serie overneemt, getuige de nieuwe door Mark Waid geschreven nummers #1 voor Daredevil in maart en Hulk in april – deze laatste begint enkele seconden na de cliffhanger van de voorgaande reeks, net zoals een nieuw seizoen van een tv-reeks zou doen.

Wie moe wordt van steeds een nieuwe nummer #1 zal er schijnbaar dus toch aan moeten wennen. We gaan het nog veel vaker zien in mainstream comics…

Comments

comments


de baard van alan moore

 
avatar