Review: Snowpiercer

Speelduur: 126 minuten

Taal: Engels, Koreaans

In de bioscoop vanaf: 12 maart 2014

Sterk verhaal. Spannend. Interessante vormgeving

Chris Evans schittert momenteel niet enkel in Captain America: The Winter Soldier, hij speelt ook de hoofdrol in Snowpiercer – een verfilming van de Franse strip Le Transperceneige en de eerste Engelstalige film voor de Koreaanse regisseur Bong Joon-ho…

5
Posted 26/03/2014 by

Bong Joon-ho is buiten Zuid-Korea een vrij onbekend en daarom vaak ook onderschat regisseur. Nochtans maakte hij met o.a. Memories of Murder en The Host reeds zeer degelijke films. Hoewel het nog steeds een Zuid-Koreaanse film is, maakte hij met Snowpiercer zijn eerste Engelstalige film. Een poging om ook buiten het Koreaanse schiereiland aan bekendheid te winnen.

fullsizephoto281059

Snowpiercer is een adaptatie van Le Transperceneige, een Franse strip gemaakt door Jacques Lob, Benjamin Legrand en Jean-Marc Rochette. Het verhaal speelt zich af in de jaren 30 van de 21e eeuw. Om de opwarming van de aarde tegen te gaan, hebben de knappe koppen der aarde een chemische stof in de atmosfeer verspreid die de temperatuur doet dalen. Helaas werd het een stukje te koud en alle leven op aarde stierf simpelweg uit. De enige overlevenden bevinden zich in een trein die rondjes om de bevroren aarde rijdt. Deze mensen zijn onderverdeeld in twee klassen. Wie in de voorste wagons vertoeft, leeft in de grootste luxe. Eten, drinken, feestjes, onderwijs, lichaamsverzorging… kortom, alles wat ze willen, is beschikbaar. De mensen in het achterste gedeelte van de trein, zitten samengepakt in enkele wagons en krijgen enkel walgelijk uitziende proteïnestaven te eten. Dat kan natuurlijk niet zo blijven en onder leiding van Curtis (Chris Evans) komen de achterste wagons in opstand. Ze starten een queeste om de voorste wagon te bereiken. Daar staat namelijk ‘the engine’, de motor van de trein. Wie die in handen heeft, heeft de macht over de trein…

review snowpiercer - evansHet uitgangspunt klinkt als een aanzet tot filosofische denkpistes. Enerzijds de zorg om de wereld, anderzijds de ‘strijd’ tussen de rijke klasse en de arme drommels. Die morele vraagstukken komen ook wel degelijk aan bod. Wilford, de ontwerper en grote baas van de trein ziet de interne structuur van de trein bijvoorbeeld als een noodzaak. Net zoals de fauna en de flora in de trein op een constant aantal gehouden moet worden om zo de toekomst van die organismen te bewaren, zo moet ook de menselijke populatie constant en onveranderd behouden worden. Bong draagt er echter zorg voor dat dit niet prioritair wordt. Op de eerste plaats moet het verhaal staan.

Dat is ook het geval. Snowpiercer start met een enorme vaart en remt pas net over halfweg af. De spanning doet dat echter nooit. Wanneer de vraag ‘zal de tweede klasse de locomotief halen?’ minder belangrijk wordt, komen er een nieuwe vragen zoals ‘wat is er eigenlijk echt gaande?’. Ook de personages hebben meerdere lagen en zijn vaak niet wie ze eerst lijken te zijn. Als kijker weet je nooit wat zal volgen of wat je aan bepaalde personages hebt. Gedurende de hele film blijf je dus op het puntje van je stoel zitten.

Snowpiercer trailer 10

Bong Joon-ho haalt het maximum uit de setting. De hele film speelt zich natuurlijk af in de afgesloten trein. In de eerste wagons voel je echt de claustrofobische sfeer die ook de inwoners van dat deel van de trein moeten voelen. Naarmate de rebellie verder de trein intrekt, ontdek je samen met hen de andere delen. Achter elke stalen deur schuilt weer een nieuw verhaal. Telkens opnieuw weet de regisseur ons te verrassen met prachtige decors en kleurrijke personages. Sommige scènes steken er echt bovenuit. Zo is er een ware veldslag tussen de rebellen en een knokploeg van de rijke klasse. Het gevecht verloopt zowel in daglicht als in een groene nachtvisie en wordt onderbroken door het oversteken van de Yekaterina-brug waarbij iedereen plots ‘gelukkig nieuwjaar!’ roept.

De personages dan. De hoofdrol is weggelegd voor Chris Evans (Captain America, The Avengers) als Curtis, een passagier uit de lage klasse van de trein. Hij leidt de rebellie maar is niet de typische eendimensionale leider. Hij is een duistere figuur met een verleden. Iemand die tegen wil en dank leider is. John Hurt (Hellboy) is Gilliam, de grijze oudgediende die Curtis bijstaat met raad en daad. Hij heeft connecties met Wilford die dan weer gespeeld wordt door Ed Harris (The Rock). Een andere grote naam is Tilda Swinton die we de voorbije maanden nog maar net zagen in Only Lovers Left Alive en The Grand Budapest Hotel. Zij speelt een over-the-top typetje. Had dit een mannelijke rol geweest, dan was het op het lijf geschreven van Johnny Depp. Hoewel deze opvallende figuur een beetje vreemd is te midden van de duistere personages gaat het nooit storen. Belangrijk hierbij is de dialoog die vaak spot-on is.

review snowpiercer - swinton

Snowpiercer is uiteindelijk een uitstekende film geworden die voorbij dendert. De spanning blijft hangen tot het einde en de claustrofobische sfeer doet denken aan een duikbootfilm. Een zeer goede eerste Engelse film voor Bong Joon-ho, dus.