Review: 300 – Rise of an Empire

Speelduur: 102 min.

In de bioscoop vanaf: 5 Maart 2014

Fantastische Eva Green. Bloederig en episch visueel spektakel. De echte wereldgeschiedenis wenst dat ze zo cool was.

Was je al geen fan van de eerste 300 dan zal dit je zeker niet overtuigen. Atheners zijn geen Spartanen. CGI-bloed ziet er bij momenten fake uit.

Het is niet bepaald een sequel, niet bepaald een prequel en niet bepaald Sparta, maar de oorlog tussen de Oude Grieken en de Perzen gaat bloederig verder op zee in 300: Rise of an Empire. Lees hier de Brainfreeze-review…

0
Posted 27/02/2014 by

Only the gods can defeat the Greeks. You will be a god king…

300-rise-of-an-empire-6

Ongeacht wat je nu van de film, de personages, acteerprestaties, het verhaal of de historische waarheidsgetrouwheid vond, was 300 uit 2007 objectief gezien één van de beste en meest trouwe comicbookadaptaties aller tijden. De film vertaalde de vijfdelige miniserie van Frank Miller en Lynn Varley (Sin City, Batman: The Dark Knight Returns) haast letterlijk naar het grote scherm en bracht er nog heel wat extra’s in. Nu is er 300: Rise of an Empire, dewelke zich zowel voor, tijdens als na de gebeurtenissen uit 300 afspeelt. Regisseur Zack Snyder is inmiddels grotere stripverfilmingen gaan opzoeken (Watchmen, Man of Steel, Batman Vs Superman), maar trad nog wel aan als producer en co-scenarist. Nu is het Noam Murro (Smart People) die achter de camera mag plaatsnemen om de bloederige visie van Miller & Snyder op het Oude Griekenland wederom naar het grote scherm te vertalen. 300: Rise of an Empire werd overigens deels “gebaseerd” op Xerxes, een nieuwe comic van Frank Miller over de vroege dagen van de Perzische god-koning. Een comic die echter nog steeds het daglicht niet heeft gezien…

300-Rise-of-an-Empire-5

Het hoofdverhaal van Rise of an Empire handelt over de strijd tussen de troepen van de Atheense commandant Themistokles (Sullivan Stapleton) en de Perzische commandante Artemisia (Eva Green). Na een korte, doch zeer belangrijke, inleiding rond de slag bij Marathon in het verleden, draait het merendeel van de film rond de slagen om Artemisium (dewelke gelijktijdig met de slag bij Thermopylae uit de vorige film plaatsvond) en Salamis. Het grote verschil met de vorige prent, is dat deze slagen op zee werden uitgevochten. In een nevenverhaal wordt de oorsprong van de Perzische god-koning Xerxes (Rodrigo Santoro) belicht en het belangrijke aandeel van zowel Themistokles als Artemisia hierin. Rodrigo Santoro (Lost) is als Xerxes niet de enige die zijn rol uit de vorige film herneemt. Vertelster van dienst is deze keer Lena Headey (Game of Thrones, Dredd) als koningin Gorgo van Sparta – de rouwende weduwe van koning Leonidas. In feite zijn heel wat castleden uit 300 opnieuw kort te zien, waaronder David Wenham (The Lord of the Rings, Australia) als Dilios en Andrew Tiernan (Hornblower) als de misvormde Griekse krijger en verrader Ephialtes.

300-_Rise_of_an_Empire_2

Diegenen die dachten dat de afwezigheid van Zack Snyder in de regisseursstoel de visuele stijl van 300: Rise of an Empire zou schaden kunnen we gerust stellen. Noam Murro gaat resoluut voor dezelfde visuele flair die van de eerste 300 zo’n succes maakte. Ja, de actie speelt zich nu voornamelijk af op zee met heel wat meer donkerblauwe en grijs getinte CGI-achtergronden, maar deze 300: Rise of an Empire bevat nog steeds evenveel gevechtsscènes in slow-motion, bloederige Mortal Kombat-achtige fatalities/kills en nog meer liters CGI-bloed. Fans van de eerste 300-film, of de van een gelijkaardige visuele stijl voorziene Spartacus: Blood and Sand-reeks en de Mortal Kombat– en God of War-videogames zullen hiermee dus opnieuw enorm aan hun trekken komen.

Ook de personages zijn zeer herkenbaar wanneer je de eerste 300 gezien hebt. Naast de terugkerende karakters – deze keer een (aanvankelijk) iets menselijkere Xerxes en een meer meedogenloze en leidinggevende koningin Gorgo op kop – is er in het Atheense leger opnieuw een vader die zijn zoon een man ziet worden in het heetst van de strijd en natuurlijk een onbevreesde leider, meesterlijke strateeg en inspiratie voor zijn troepen in Themistokles. Athene is echter Sparta niet en Themistokles is dan ook een grotere dromer en minder pragmatische soldaat en leider dan Leonidas. Hij heeft immers heel wat tijd in de politiek beleefd en wordt gedreven door zijn visie van een verenigd Griekenland… iets wat de opoffering van Leonidas en zijn 300 Spartanen hem kan schenken. Hoewel er weinig aan te merken valt op de overtuigende vertolking van Sullivan Stapleton, moet het wel gezegd worden dat hij en zijn mede-Atheners toch iets minder charismatisch zijn dan Leonidas (Gerard Butler) en zijn vrolijke bende Spartanen.

300-_Rise_of_an_Empire_1

De absolute ster van de film is echter Eva Green als de werkelijk meedogenloze Perzische commandante en femme fatale Artemisia. Zij gooit al haar kunnen in de strijd, toont haast geen enkel moment van zwakte en lijkt steeds alle touwtjes in handen te hebben. Een ware leidster. Hierdoor geeft ze zelfs de oppermachtige god-koning Xerxes het nakijken. Zelden zal je zo’n sterke en meedogenloze vrouwelijke villain op het scherm zien. We zijn alvast al benieuwd naar haar volgende vertolking in een Frank Miller-verhaal als Ava Lord (aka de Dame to Kill For) in Sin City: A Dame to Kill For.

300: Rise of an Empire speelt zich af in verschillende tijdzones en kent een flinke brok achtergrondverhaal, maar komt nooit te zwaar over. De film maakt echter wel gebruik van enkele onnodige scèneherhalingen en het valt zeker aan te raden om de eerste 300 nog eens te bekijken wil je goed kunnen volgen. Toch blijft de focus voornamelijk liggen op de bloederige gevechten en de steeds persoonlijker wordende strijd tussen Themistokles en Artemisia, terwijl de meer politiek getinte subplots, historische schetsen en achtergronden van de personages – meer dan in de eerste film – wat sneller worden afgehandeld. Echt rouwig zijn we daar niet om, want daarmee leverde de film exact wat we ervan verwachtten: een zeer bloederig en episch visueel spektakel. Goed, hij is misschien net iets minder dan de eerste 300 en herhaalt eigenlijk gewoon dezelfde truc met meer water en CGI-bloed (én in 3D, dat overigens maar weinig meerwaarde geeft), maar 300: Rise of an Empire is een must-see voor de fans en alweer een geweldig entertainende en visueel gelikte terugkeer naar het Oude Griekenland.

300: Rise of an Empire dondert vanaf 5 maart de bioscoopzalen binnen.

300riseofanempire1