Random Article


Review: The Grand Budapest Hotel

 

 
Overzicht
 

Genre:
 
Regisseur:
 
Scenario: ,
 
Acteurs: , , , , , , , , , , , , , , ,
 
Filmstudio:
 
Soundtrack:
 
Speelduur: 99 minuten
 
Taal: Engels, Frans, Duits
 
In de bioscoop vanaf: 5 maart 2014
 
Score
 
 
 
 
 


User Rating
2 total ratings

 

Goed


Acteurs op hoog niveau die hun tanden zetten in uitstekend uitgewerkte personages. Originele cinematografie. Oog voor detail in zeer originele decors.


Wes Anderson gooit slechts om de drie tot vier jaar een film op de markt, maar deze zijn telkens van een zeer hoog niveau. Nu, uitzonderlijk slechts twee jaar na de vorige, heeft hij een nieuwe worp: The Grand Budapest Hotel. Beïnvloedt de kortere werktijd de kwaliteit? Brainfreeze zocht het uit…

2
Posted 23/02/2014 by

 
Full Article
 
 

posterDe Amerikaanse regisseur Wes Anderson (The Royal Tenenbaums, The Life Aquatic with Steve Zissou) is een uitzondering. Een buitenbeentje. Een man die toont dat Hollywood wel originele ideeën heeft. Dat commercie en creativiteit niet elkaars gezworen vijanden zijn. Toegegeven, zijn films zullen nooit in de buurt van de top tien van de best verkopende films ooit komen. Dat hoeft ook helemaal niet. Anderson krijgt via de Fox Searchlight-divisie (een plaats voor de onafhankelijke en meestal meer ‘artsy’ films) een vrijgeleide om zijn kunde op de wereld los te laten. Sinds Bottle Rocket, zijn eerste film uit 1996, staat Anderson niet alleen in voor de regie maar ook voor het script, meestal in samenwerking met een vaste schrijfkompaan.

The Grand Budapest Hotel vertelt het verhaal van Zero Moustafa, een piccolo in het Grand Budapest Hotel ten tijde van het interbellum. Hij sluit een vriendschap met Gustave H., de legendarische conciërge van het hotel. Gustave komt in de problemen wanneer Madame D. sterft. Deze 84-jarige vrouw was een regelmatige bezoekster van het hotel en van Gustave’s bed. Ze laat de excentrieke conciërge een bijzonder waardevol schilderij na. Dat is niet naar de zin van de familieleden van Madame D. Zij zetten de jacht in op Gustave die op zijn beurt beschuldigd wordt van moord. Op de koop toe breekt net dan de oorlog uit…

Vanaf de opening ben je je er van bewust dat je een Wes Anderson-film bekijkt. De film zit boordevol met de kenmerken die zo de stijl van de regisseur bepalen. Denk aan de vaste camera’s waarbij de personages in en uit het kader wandelen. Of de vele tracking shots waarbij de camera zonder knippen een situatie of personage op wandel volgt. De onverwachte camerastandpunten, het doorbreken van de vierde muur – geregeld richt een personage zich tot de camera – je krijgt absoluut wat je verwacht.

Tilda SwintonDe cameratechnische stijl is niet het enige dat The Grand Budapest Hotel gemeen heeft met zijn voorgangers. Ook de humor is herkenbaar. De volledige film is één grote en bijzonder intelligente grap. De personages zijn stuk voor stuk karikaturen. Hoewel sommigen slechts enkele minuten meedoen, blijven ze in je geheugen hangen door een combinatie van uiterlijke kenmerken en specifieke kenmerkende handelingen. Op de koop toe zijn de acteurs allen vrij bekend en regelmatige Anderson-collaborateurs. Wie moet nu niet spontaan grinniken bij een extreem ouder gemaakte Tilda Swinton (Only Lovers Left Alive) of Harvey Keitel (Pulp Fiction), volledig bedekt met erg goedkope gevangenistattoo’s. Ook de dialoog is een aaneenrijgen van pareltjes van uitspraken die net op de momenten waar je het totaal niet verwacht onderbroken worden door een simpele, ‘fuck it’ of een andere platte uiting.

De structuur van de film is bijzonder. Het gaat hem om een verhaal in een verhaal in een verhaal. Neen, het gaat niet om een Inception-aanpak. De film is een vertelling van een schrijver die weergeeft wat hij te horen kreeg van een ouder geworden Zero Mustafa. Flashbacks in flashbacks dus en het werkt nog ook. Vermoedelijk ligt dat aan de manier waarop de film de kijker direct aanspreekt. Op gelijk welk moment kan een personage zich naar de camera richten of ziet de kijker alles vanuit een point-of-view shot. Je voelt je onderdeel van de film en blijft constant bij de les.

De decors dan. De wereld van de film wordt briljant weergegeven. Men gebruikt een stijl waarbij alles zo fake lijkt dat het mooi wordt. Een voorbeeld is een achtervolging door de sneeuw. De antagonist op ski’s, Zero en Gustave volgen op een slee. Vanop een afstand volgen we het spektakel dat volledig uit stop-motion bestaat. Eenvoudig maar o zo sfeer scheppend. Het decor kan trouwens al eens veranderen. De personages zien het hotel elk op een andere manier. De één herinnert het zich als een grandioos gebouw, de ander als een bouwvallig krot.

Consierge

Zoals reeds vermeld, loopt de film over van de Hollywoodacteurs. Ralph Fiennes (Skyfall) is briljant als Gustave. Hij staat nu niet bepaald bekend als een komisch acteur en ook nu is hij slechts grappig doordat hij en het personage alles zeer serieus nemen. Net zoals alle figuren in de film trouwens. Vreemde eend in de Hollywoodbijt is Tony Revolori als piccolo Zero. Hij staat echter meer dan zijn mannetje en is onze begeleider in deze vreemde sprookjesachtige Anderson-wereld.

Wie het heeft voor de stijl en wereld van Wes Anderson, zal The Grand Budapest Hotel de hoogte in prijzen. Het is een film waarin men risico neemt; maar waar men erin slaagt alles te doen kloppen. Het is één van de hoogtepunten van het nog prille filmjaar 2014.

The Grand Budapest Hotel loopt vanaf 5 maart in de zalen.

Comments

comments


Killian

 
avatar
Schrijft sneller dan zijn schaduw. Misschien ook beter. Maar zeker sneller.


2 Comments


  1. avatar
     

    Ziet er een erg goede film uit, nog nooit iets gezien van deze Wes Anderson, en voor deze review ook nog nooit van de film zelf gehoord. Ik heb nog een cinematicket, dus ga ik deze zeker volgende week gaan bekijken!




    • avatar
       
      Vinnie

      Je kan voor de zekerheid eerst Moonrise Kingdom bekijken. Ook een topper, en dan weet je meteen of Wes Anderson iets voor jou is :)





Leave a Reply to Dantonse Reactie annuleren



Gelieve een kleine rekensom te maken. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.