Review: RoboCop (2014)

Speelduur: 117 min.

In de bioscoop vanaf: 13 Februari 2014 (Nederland), 7 Mei 2014 (België)

Hedendaagse update van het RoboCop-verhaal en -personage. Kaart andere thema's aan dan de eerste film.

Ontleent net iets te veel aan zijn voorganger. Teleurstellende derde act. Merendeel van de personages mist charisma. Blijft te braafjes.

De reboot van RoboCop mag dan misschien pas in mei in de Belgische zalen verschijnen, het belet ons niet hem te gaan kijken in het buitenland. Lees hier onze review van cyborg-agent Alex Murphy’s terugkeer naar het grote scherm…

0
Posted 08/02/2014 by

Dead or alive, you’re coming with me

In onze review van de eerste RoboCop-film uit 1987 noemden we de prent “een onmiskenbare klassieker“, “één van de beste sciencefictionfilms aller tijden” en “een prachtige satire van het Amerika van de jaren 80“. De film van Paul Verhoeven introduceerde ons tot Alex Murphy, een politie-agent uit Detroit die na zijn dood door de corrupte multinational Omni Consumer Products (OCP) wordt omgetoverd tot een cyborg en de toekomst van de misdaadbestrijding. RoboCop groeide uit tot een heuse franchise met twee filmsequels en een rijke geschiedenis in tv-reeksen, comics en videogames, maar niets kon die eerste film evenaren. Het spreekt voor zich dat zowat iedereen dus vrij argwanend tegenover deze RoboCop-reboot van regisseur José Padilha (Elite Squad) stond. Terecht? Ja en nee.

robocoppic6

RoboCop speelt zich af in het jaar 2028. OmniCorp (een onderdeel van het grotere OCP) is een gigant op het gebied van technologie en hun robotische drones – waaronder de gekende ED-209 – worden succesvol in buitenlandse militaire operaties ingezet. De Verenigde Staten kunnen nog steeds militaire politieagent spelen in risicogebieden, maar geen enkele Amerikaanse soldaat hoeft hierbij nog het leven te laten. In de VS zelf zorgt een wet, de Dreyfuss Act, ervoor dat robots niet op zulke manier kunnen ingezet worden in eigen land. De wet vermeldt echter niets over cyborgs, vandaar dat CEO Raymond Sellars (Michael Keaton) een man in een machine wil plaatsen.

De (on)gelukkige is natuurlijk politiedetective Alex Murphy (Joel Kinnaman), een brave huisvader en plichtbewuste flik die het slachtoffer wordt van een autobom. Er schiet bitter weinig van zijn lichaam over, maar zijn hoofd, hart, rechterhand worden in een robotisch harnas geplaatst waardoor Alex de eerste RoboCop wordt. OmniCorp verkoopt hem op als “product” en maakt van hem een nationale held, maar Alex’s bewustzijn begint al snel in de clinch te gaan met zijn besturingssysteem…

robocoppic2

Er mag dan wel een andere, meer hedendaagse setting gebruikt worden met nieuwe personages, de plotstructuur van deze nieuwe RoboCop blijft nagenoeg stap voor stap hetzelfde als deze uit de eerste film. We spenderen in het begin van de film wel wat meer tijd met Alex Murphy en zijn gezin en in het algemeen wordt er in deze prent meer aandacht gegeven aan het conflict tussen mens en machine. Waar de eerste RoboCop voornamelijk een satire was van de Amerikaanse nieuwsmedia, hun fascinatie voor over-the-top geweld en enorm corrupte multinationals, draait deze nieuwe RoboCop meer om de transhumanistische thema’s in het verhaal en het (al dan niet) behoud van iemands menselijkheid in het lichaam van een machine. Zo zit er bijvoorbeeld een prachtige (en vrij storende) scène in de film waar het RoboCop-harnas wordt weggelaten en je ziet hoe weinig er nog van Alex Murphy overblijft en wat effect dit op hem heeft. Dit wil niet zeggen dat er hier geen satire op de Amerikaanse maatschappij wordt getoond, maar het blijft allemaal nog vrij braafjes.

robocoppic1

De Zweedse acteur Joel Kinnaman speelt aanvankelijk een vrij houterige Alex Murphy, maar is daarmee natuurlijk wel een goeie RoboCop. Zijn vertolking verbetert wel doorheen de film en zijn innerlijke strijd wordt mooi weergegeven vanaf het moment dat we hem voor de eerste keer in het harnas zien. De grotere namen uit de cast: Michael Keaton als CEO Raymond Sellars, Jackie Earle Haley als OmniCorp’s militair adviseur en expert in robotgevechten Rick Mattox en Samuel L. Jackson als de invloedrijke talkshowhost Pat Novak spelen hun rollen met verve, maar hun karakters worden doorheen de film weinig uitgediept. Michael K. Williams speelt de nieuwe (en deze keer mannelijke) Lewis, Alex’s voormalige partner, dewelke hier maar weinig screentime krijgt en er ook niet veel mee doet. In het algemeen zijn de nieuwe personages (of nieuwe versies van personages) een pak saaier dan deze uit de eerste film. Sellars is menselijker en veel minder corrupt dan Dick Jones (Ronny Cox), maar is daardoor ook minder leuk om aan het werk te zien. Misdaadbaas Antoine Vallon (Patrick Garrow) mist volledig het charisma van Clarence Boddicker (Kurtwood Smith). En zeg wat je wil over de ED-209 uit de eerste film, het ding had wel persoonlijkheid. Deze nieuwere, grotere ED-209’s zien er misschien beter uit, maar blijven zielloze drones.

Ster van de film is waarschijnlijk wel Gary Oldman als Dr. Dennett Norton, de maker van RoboCop dewelke aanvankelijk alleen maar wil genezen en goed doen, maar doorheen het verhaal meer en meer in OmniCorp’s onpersoonlijke en corrupte bedrijfsagenda verstrikt geraakt. Een andere uitzondering is Abbie Cornish. Zij zet een oerdegelijke vertolking neer als Clara Murphy, de vrouw van Alex. Nog nooit werd er in een RoboCop-film zoveel aandacht gegeven aan het gezin van Alex en de invloed van zijn transformatie op hun levens.

robocop-3

Op gebied van special effects is de film dik in orde. De introductiescène met de OmniCorp-drones in het buitenland werd bijvoorbeeld prachtig uitgewerkt. De nieuwe RoboCop is meer tactisch, sneller, sterker en het nieuwe zwarte pak stoort helemaal niet meer wanneer je het in actie ziet. Robo’s interface doet wat denken aan het Detective Vision uit de game Batman: Arkham Origins. We krijgen hiermee een cyborg-agent die enorm snel misdaden kan reconstrueren, verdachten opsporen en arresteren. Nog nooit werd zo goed weergegeven hoe gevaarlijk en efficiënt een wezen als RoboCop kan zijn in een wereld waarin ongeveer iedereen door middel van technologie met elkaar verbonden is.

Op gebied van actie zit RoboCop eveneens goed, tenminste, als je van videogamegeweld houdt. Meer dan eens wordt de prent even omgetoverd tot een first-person-shooter. Het gevecht met de ED-209’s levert echter één van de hoogtepunten van de film. De actiescènes houden er mooi de vaart in, al is de finale enorm anticlimactisch. Weet ook dat deze RoboCop een PG-13 rating heeft meegekregen. Verwacht dus geen over-the-top bloederige actie (of overmatig gebruik van blood squibs). Alles blijft vrij braafjes en RoboCop’s hoofdwapen is deze keer zelfs een taser gun

robocop-6

Padilha belicht hier enerzijds een andere kant van het RoboCop-verhaal en maakt de cyborg-agent hedendaagser, relevanter en misschien zelfs menselijker, anderzijds ontleent de film nog te veel aan zijn voorganger. Het gebruik van bepaalde gekende quotes, de muziek, de throwback naar het grijze pak, de “nieuwe” Prime Directive 4, de ganse plotstructuur en zelfs bepaalde set pieces (die drugsfabriek!) worden misschien iets te schaamteloos overgenomen. De talkshow The Novak Element is inderdaad hedendaagser dan nieuwsprogramma Media Break uit de eerste film, maar je merkt dat Sam Jackson zich te hard inhoudt. De show is niet zo over-the-top, cynisch en overduidelijk geconstrueerd als Media Break, en dat is eigenlijk zeer spijtig (ook spijtig: dankzij de PG-13 rating kan Jackson niet eens deftig “motherf?!$er” zeggen).

robocop-2014-3

We kunnen eeuwig discussiëren over het feit dat RoboCop een remake nodig had (het antwoord is waarschijnlijk “nee”), maar de film is er en is uiteindelijk helemaal niet slecht uitgevallen. RoboCop 2014 behaalt zeker niet hetzelfde niveau als de eerste, maar zou objectief gezien wel lichtjes beter dan RoboCop 2 en zeker RoboCop 3 kunnen genoemd worden. Om nog maar te zwijgen over de verschillende tv-series en comics rond het personage die deze film duidelijk ver achter zich laat. Een Total Recall-fiasco is het dus zeker niet. De zijpersonages missen het charisma van hun voorgangers, de PG-13 rating doet de film meer kwaad dan goed en de finale laat zwaar te wensen over, maar de nieuwe RoboCop biedt een entertainend stukje cinema dat hopelijk de basis biedt voor een geheel nieuwe filmfranchise rond de cyborg-agent.

RoboCop draait vanaf 13 februari in Nederland. In België zal de film pas op 7 mei in de bioscoop verschijnen.