1
Posted 09/01/2014 by Brainfreeze in Comics
 
 

De Beste (en Slechtste) Comics van 2013


Na onze filmlijst, kijken ook de Brainfreeze comic-reviewers nog één laatste keer over hun schouders en vertellen ze je wat zij de beste (en meest teleurstellende) comicbooktitels van 2013 vonden. Dit leverde enkele zeer uiteenlopende keuzes op. Laat vooral ook weten welke comics je dit jaar hebben kunnen beroeren (of welke niet) in de comments!

DE BAARD VAN ALAN MOORE

5 Beste Comics van 2013

 

  1. RAVINE (Image Comics): RAVINETPBv02_COVDONE_wlogoWat was ik sceptisch toen dit uitkwam en wat kreeg ik het deksel op de neus. Dit is een van de weinige fantasycomics waarbij je als lezer eens niet denkt aan Conan the Barbarian. Qua opzet en ambitie kan dit zich meten met de betere fantasyboeken. En ok, Stjepan Sejic tekent nu niet bepaald verkeerd. Binnenkort verschijnt de tweede bundel. Ik ben zo benieuwd dat ik bijna hoofdpijn krijg van de spanning.
  2. THE PRIVATE EYE (Panel Syndicate): Sommige mensen praten over de (on)mogelijkheden van digitale comics. Marcos Martin en Brian K. Vaughan praten niet, maar doen. In het voorjaar van 2013 dropten zij deze digitale comic en lieten het over aan het publiek om er eventueel voor te betalen. Verrassend veel mensen kwamen met geld over de brug. Het scheelt dat de comic nog vrij goed is ook. Zelf kijken kan op de website van Panel Syndicate.
  3. MIND MGMT (Dark Horse): Voor mij één van dé verrassingen van dit jaar. Matt Kindt smeedt een compacte comic met een bijzonder verhaal waarin niets is wat het lijkt. Mind Fuck zou een betere titel zijn. Kindt ontpopt zich als een van de opwindendste comicbookmakers van dit moment.
  4. GUARDIANS OF THE GALAXY (Marvel): Deze titel heeft nooit echt gewerkt. Het was, mijns inziens, vooral kosmisch geneuzel. Iets wat per definitie slechts geschikt is voor een bescheiden publiek. Maar met de film in aantocht zet Marvel hoog in en Guardians of the Galaxy lijkt nu wel te werken. Brian Michael Bendis lijkt het kosmisch universum van Marvel eindelijk ontsloten te hebben voor een groter publiek. Voor mij was dit de beste Marvel-titel van 2013.
  5. MAXIMUM MINIMUM WAGE (Image Comics): De meeste comics die over het echte leven gaan zijn saai en fantasieloos. Het is een herdruk van een cultcomic uit de negentiger jaren. Wanneer je de hardcover openslaat stap je dat decennium weer binnen en voel je jezelf deel uitmaken van de wereld die de personages bevolken. Je zou een van hun vrienden kunnen zijn. Dit laat zien dat deze semi-autobiografische comic van Bob Fingerman meer is dan alleen navelstaren.

tpeye_0 mindmgmt1 guardians of the galaxy - cosmic avengers minimum wage cover

DE BAARD VAN ALAN MOORE

5 Meest Teleurstellende Comics van 2013

  1. AGE OF ULTRON (Marvel): age of ultron 10 coverHet begon zo goed. Bryan Hitch en Brian Michael Bendis leken een fascinerend verhaal in de nabije toekomst van het Marvel-universum op papier te zetten. Maar dat verhaal viel nog voor het vijfde deel van de serie uit elkaar en Age of Ultron verviel tot een ongestructureerd zooitje. Wat een sof.
  2. THE WALKING DEAD (Image Comics): In 2013 liet de tv-serie zien dat het de comic ontgroeid was. Robert Kirkman heeft de fout gemaakt door het einde van de zombieserie uit te stellen vanwege het immense commerciële succes.Dat begrijp ik heel goed, want de man heeft een gezin te voeden. Maar hij heeft niets meer te vertellen.  Het nieuwe verhaal All-Out War is stiekem een herhaling van eerdere zetten. En Negan zou je vooralsnog de Governor 2.0 kunnen noemen.
  3. SMOKE & ASHES (Dark Horse): In 2005 was ik zwaar onder de indruk van Alex DeCampi‘s debuut Smoke. Samen met tekenaar Igor Kordey schotelde ze de lezer een toekomstvisie voor die in de daaropvolgende jaren bijna realiteit werd.  Toen ze in 2012 een Kickstarter opstartten om het vervolg – Ashes – te financieren werd ik enthousiast. De omstandigheden waren niet altijd in haar voordeel, maar dat neemt niet weg dat deze comic simpelweg niet kon tippen aan zijn voorganger. Teveel inhoudsloos geneuzel in de ruimte. Heel jammer.
  4. JUPITER’S LEGACY (Image Comics): Echte originaliteit zie je tegenwoordig maar zelden. Maar zo onbeschaamd dat Mark Millar ideeën van anderen mixt en vervolgens uitbrengt onder zijn eigen Millarworld-label zie je nog minder. Ook Jupiter’s Legacy is weer een bijzonder teleurstellende opgewarmde prak.  Jammer dat Frank Quitely zich hiervoor leent. Want zijn tekeningen stellen me nooit teleur.
  5. BATWOMAN (DC): Het was even een van de interessantste reeksen die DC Comics uitgaf, maar sinds het vertrek van Greg Rucka heeft het verhaal rond Kate Kane aan kwaliteit ingeboet. Elke hardcover werd steeds een beetje minder. Schrijven is een vak. Wanneer DC dat onderkent dan kan het misschien nog wat worden met hun New 52 line-up.

walking dead 116 cov smoke ashes Jupiter's Legacy 002 cover Batwoman #22 (DC)

 

ARNO

5 Beste Comics van 2013

  1. INFINITY (Marvel): INFINITY_1_VariantDjdurdjevicEindelijk nog eens een blockbuster van een Marvel-event dat blijft knallen tot op het einde en (in de mate van het mogelijke) vrij goed op zichzelf staat. De Avengers en een interplanetaire alliantie tegen de Builders, met daarbovenop een gezonde dosis Thanos en Inhumans. Een poepsimpele premisse, maar schrijver Jonathan Hickman liet het voor geen seconde vervelen. De Avengers– en New Avengers-reeksen kenden overigens dit jaar een geweldige opbouw en leverden tegelijk ook de beste tie-ins.
  2. FOREVER EVIL (DC): Ondanks de teleurstellende opbouw van Trinity War (zie de “meest teleurstellende comics”-lijst), was het eerste deel van dit eerste echt grote event in DC’s New 52 alvast geweldig. Het Crime Syndicate van Earth-3 – kwaadaardige tegenhangers van de Justice League – nemen de wereld over, aan de superschurken van het DC-universum om zich te verzetten. Bijlange niets nieuws, maar schrijver Geoff Johns toont opnieuw zijn gave om van oude, klassieke concepten hedendaagse blockbusters te maken.
  3. INJUSTICE: GODS AMONG US (DC): INJUSTICE_GODS_AMONG_US_12Waarschijnlijk de beste videogame van het jaar (superhelden en fighting games zijn two of my favorite things dus was dit een win-win), maar ook de tie-in comic mocht er zeker zijn. Alweer een verhaal over een “Superman gone evil dictator” met Batman in het verzet, maar schrijver Tom Taylor maakte alles zeer meeslepend. Het verhaal in de game zelf mocht er zeker wezen, maar deze prequel comic was nog beter – ondanks het (af en toe) mindere tekenwerk. Leverde tegelijk ook Taylors nieuwe job op als schrijver van DC’s Earth-2 – dewelke interessanter werd dan de meeste reguliere DC New 52-reeksen.
  4.  THE WALKING DEAD (Image): De populairste comic (en tv-reeks) van het moment bestaat 10 jaar en dat zullen we geweten hebben. Sinds de komst van Negan – een nieuwe villain van een The Governor-achtig kaliber – is de post-apocalyptische zombiecomic van Robert Kirkman en Charlie Adlard opnieuw in een stroomversnelling gegaan. Zelden heb je zo graag een personage op de meest bloederige manier om het leven zien willen komen. De nieuwe verhaallijn All-Out War zou weleens de spannendste kunnen worden sinds de aanval op de gevangenis al die jaren terug…
  5. DAREDEVIL/HAWKEYE (Marvel): Mark Waid en Chris Samnee blijven Daredevil iedere maand tot een must-read omtoveren. Geen events of zeer grote verhaallijnen voor Marvel’s Man Without Fear, neen, gewoon iedere maand een oerdegelijke comic. Hetzelfde geldt voor de soloreeks van Hawkeye door Matt Fraction en een resem tekenaars, waaronder David Aja en Francesco Francavilla. Terwijl Marvel’s residente boogschutter wel in alle events en Avengers-teamreeksen wordt gezogen, blijft zijn maandelijkse serie een zeer persoonlijk en consistent goed portret van het personage opleveren. Hawkeye #11, waarin niet Clint Barton maar wel zijn geadopteerde hond de hoofdrol speelt, zou misschien weleens de beste en meest meeslepende single issue van het jaar kunnen zijn. Ruff!

Forever-Evil-2 walking dead 115 cover daredevil 36 bye hawkeye11

Net niet: EARTH-2 (DC), BATMAN (DC), ADVENTURES OF SUPERMAN (DC), GUARDIANS OF THE GALAXY (Marvel), BATMAN INCORPORATED (DC) en de knallende afsluiters van Geoff Johns’ runs op GREEN LANTERN (DC) en AQUAMAN (DC)

ARNO

5 Meest Teleurstellende Comics van 2013

trinitywar2

  1. TRINITY WAR (DC)De oorlog tussen drie Justice Leagues moest een knallend event worden en dat leek het in het begin ook te worden. Tot alles uiteindelijk maar een proloog werd voor het (veel betere) Forever Evil. Trinity War was daarom niet de slechtst geschreven of getekende verhaallijn van het jaar, verre van zelfs, maar stond helemaal niet op zich en duurde uiteindelijk veel te lang voor wat het was.
  2. AGE OF ULTRON (Marvel): Een overblijfsel uit de pre-Marvel NOW!-periode en dat merkte je ook. Age of Ultron opende zeer sterk met een post-apocalyptische toekomst, maar stelde meer en meer teleur naarmate het vorderde. Ook kwam het een goeie twee jaar te laat (en die titel een jaar te vroeg).
  3. ROBOCOP: LAST STAND (BOOM! Studios): CVR_RobocopLastStand1_BoomTerwijl Dynamite Entertainment eindelijk nog eens wat degelijke RoboCop-comics afleverde, verkreeg BOOM! Studios in 2013 de licentie tot OCP‘s gekende cyborgagent en ging het weer allemaal bergaf. Net zoals Frank Miller’s RoboCop van Avatar Press, is Last Stand een Frank Miller-plot bewerkt door Steven Grant. Frank Miller’s RoboCop goot het oorspronkelijke script van Miller voor RoboCop 2 in een comic, Last Stand doet hetzelfde met het oorspronkelijke scenario van RoboCop 3. Het was ongetwijfeld niet de bedoeling, maar het voordeel hieraan is dat dankzij deze comics de vrij teleurstellende RoboCop 2 en 3-films er ineens een pak beter uitzien…
  4. JUPITER’S LEGACY (Image): Mark Millar blijft de koning van de hype en het recycleren van ideeën, maar dit jaar kon enkel zijn Kick-Ass 3 het enigszins waarmaken (en alleen maar omdat je weet dat het bloederige einde van die reeks in zicht is). Jupiter’s Legacy – over de verwende kinderen van gekende superhelden – startte redelijk en kende uiteraard prachtig tekenwerk van Frank Quitely. Maar het duurde niet lang of een hele hoop vertragingen zorgden er alweer maar eens voor dat een Millar-titel mijn interesse volledig verliest.
  5. MARVEL SEASON ONE/OGN’S (Marvel): De Season One-lijn van originele graphic novels had voor Marvel moeten zijn wat Year One voor DC is: perfecte instappunten die de klassieke oorsprongsverhalen van gekende superhelden in een nieuw jasje gieten. De lijn kende dit jaar vernieuwde origins voor Thor, Wolverine en Iron Man (alsook The Avengers, afhankelijk van waar je woont) – maar het werden wederom niet de knallers die het hadden kunnen (en moeten) zijn. Het concept werd dan maar opgedoekt voor een nieuwe lijn originele graphic novels met meer gekende artiesten, maar ook de eerste hiervan – Avengers: Endless Wartime – kon helemaal niet overtuigen.

ageofultron jupiters_legacy ironmanseasonone avengersseasonone

Net niet: SIDEKICK (Image), NOVA (Marvel), SEX (Image), DC UNIVERSE VS HE-MAN & THE MASTERS OF THE UNIVERSE (DC), X-MEN: BATTLE OF THE ATOM (Marvel)

 


ALTERROCK

5 Beste Comics

  1. TEENAGE MUTANT NINJA TURTLES (IDW): tmntcityfalls22coverEDe nieuwe start van de Turtles onder IDW was tot nu toe een groot succes. Hun grootste verhaallijn – City Falls – nam bijna heel 2013 in beslag en was fantastisch om te lezen. Alle karakters die we in de voorgaande delen leerden kennen, kwamen nu terug en elk had zijn/haar rol te spelen. De verrassende plotwendingen en het spannende verhaal maakte deze comic tot de beste van 2013.
  2. GRIMM FAIRY TALES: UNLEASHED (Zenescope): Een groot crossover-event van Zenescope waar andere grotere uitgeverijen nog iets van kunnen leren. Een zeer origineel verhaal met een knipoogje naar het christendom en tal van plotwendingen en onverwachte gebeurtenissen. Bovendien introduceerde schrijver Pat Shand enkele nieuwe zeer boeiende karakters. Enkele van deze karakters zullen in 2014 ook hun eigen comic krijgen.
  3. ROBYN HOOD VS RED RIDING HOOD (Zenescope): Breng twee van Zenescope’s populairste karakters samen en je krijgt gegarandeerd een spektakel. Deze extra dikke one-shot was een lust voor het oog. Niet alleen omdat de hoofdrolspelers zeer knappe dames zijn maar ook omdat het tekenwerk subliem was. We kregen de ene actiescène na de andere. Bovendien zat er ook een goed verhaal achter dat zowel afzonderlijk gelezen kan worden, maar ook de basis legt voor de toekomst.
  4. LEGEND OF THE SHADOWCLAN (Aspen): Ninja’s, ninja’s en nog eens ninja’s, dat is Legend of the Shadowclan. We maken hier kennis met een ogenschijnlijk alledaagse familie in New York, maar al snel blijkt dat ze afstammen van een grote ninjaclan. Een clan met een grote aartsvijand. Een leuk verhaal met interessante personages, dat zich niet alleen focuste op de actie maar ook op de dynamiek tussen de familieleden.
  5. NO TOMORROW (Zenescope): Wat is er enger dan de dood? De dood geschreven door Raven Gregory. Het onderwerp is niet gemakkelijk om over te schrijven. Natuurlijk hebben we in de comicbookwereld wel vaker te maken met de dood maar dit zijn meestal slechteriken of superhelden (waarbij het toch nooit te lang duurt). Het wordt veel realistischer als een onschuldig persoon het loodje legt. Bovendien stelt Gregory voor om deze comic te lezen met op de achtergrond Beethoven’s Moonlight Sonata. Kippenvel gegarandeerd. Als je dit alles samenbrengt en je realiseert welk drama de schrijver zelf heeft meegemaakt, namelijk de dood van zijn vrouw, krijgt deze comic nog een extra dimensie en een plaats in mijn top 5.

unleashedtpb01 robyn-hood-vs-little-red-riding-hood legendoftheshadowclan1coverA notomorrow1coverA

ghostbusters8coverbIk heb eigenlijk te weinig echt slechte comics gelezen (lucky you!, n.v.d.r.), maar heb wel eervolle vermeldingen voor AGE OF ULTRON (Marvel)sterke start maar al snel kwam de teleurstelling naarmate het verhaal vorderde – en GHOSTBUSTERS (IDW): het verhaal begint telkens zeer goed en vaak zit er een interessant idee achter. Maar telkens eindigt het in mineur. De opbouw van je verhaal kan nog zo goed zijn, maar als de lezer niet beloond wordt met een goede climax dan beland je op de hoop van minder goede comics.

Comments

comments


Brainfreeze

 
avatar