Review: Harley Quinn #1

Coverprijs: $2.99

De tekenaar is een opvallend nieuw talent.

Dit is alles wat Harley Quinn niet zou moeten zijn.

Harley Quinn begint een nieuw leven. Daar hoort een nieuwe baan bij en ..euh..een prijs op haar hoofd?

2
Posted 21/12/2013 by

Harley Quinn, de knotsgekke geliefde/stalkster van The Joker, krijgt haar eigen serie. Na een #0-nummer waarin er vooral veel metafysisch werd geklooid door een berg creatievelingen is het nu tijd voor the real deal met Harley Quinn #1. Jimmy Palmiotti (Time Bomb, The Resistance) en zijn geliefde Amanda Conner (Two-Step, Gate Crasher) kruipen achter het toetsenbord voor het verhaal en hun verzinsels worden op kunstzinnige wijze op het papier vereeuwigd door tekenaar Chad Harbin (Age of Heroes, Fist of Justice).

Harley is van oorsprong een psychiater. Een van haar cliënten laat haar een pand na in zijn testament. Terwijl ze naar haar nieuwe stulpje rijdt neemt ze even de tijd om wat mensen de schedel in te slaan. De ene trok wat te hard aan de halsband van zijn hond, de ander probeerde haar om te leggen.  De erfenis blijkt te bestaan uit een pand op Coney Island dat een freak show herbergt. De benedenverdieping is het commerciële gedeelte en in het bovenste gedeelte zal Harley gaan wonen met haar freaks. Ze moet alleen nog een baan zien te vinden om het allemaal te betalen. Zal ze gaan voor een positie als psychiater of wordt ze een professionele roller derbyspeelster?

Veel mensen hebben een zwak voor Jimmy Palmiotti omdat hij nu eenmaal op zeer capabele wijze het imago neerzet van een stoere oom. Met zijn niet onaanzienlijke kwaliteiten als verkopen weet hij zich al twee decennia staande te houden in de comicbookindustrie. Op basis van zijn producties zou je jezelf soms afvragen waarom mensen hem aan blijven nemen? De meerwaarde van Amanda Conner is in dit geval ook niet terug te vinden in het script. Ze is een goede artieste, maar wat ze nu toevoegt aan het script? Het probleem met dit verhaal is dat het te gewoon is. Het sprankelt niet. Het is doods en ..euh..burgerlijk. Waar is de gekheid?

Tekenaar Chad Harbin is de enige die goed werk levert. Van hem willen we meer zien. Maar daarom niet op deze serie…

Harley Quinn #1 bij archonia.com

Harley-Quinn-001-1    Harley-Quinn-001-2