Random Article


Slasher Special Deel 4: Modern Times (NSFW)

 


0
Posted 14/12/2013 by

slashers featured image-04-04

Welkom bij deel vier van onze slasherspecial ter ere van de 35ste verjaardag van John Carpenters Halloween. In het eerste deel hadden we het over de algemene eigenschappen en vooral de controversiële aard van de slasherfilm. In deel twee keken we dan even terug op de drie grote franchises: HalloweenFriday The 13th en A Nightmare on Elm Street. Gisteren namen we de Golden Age van het genre (1978-1984) onder de loep, vandaag is het in dit vierde en laatste deel de beurt aan de Renaissance.

Het horrorgenre ging door een moeilijke periode midden jaren 90, maar net zoals de wetten van de fysica absoluut zijn (relatief gezien dan) staan de wetten van de cinema ook vast: de cyclische aard van de entertainmentindustrie is onmiskenbaar. Het is niet anders voor één van de oergenres binnenin de horror.

Alweer is het onmogelijk om een volledige bloemlezing te geven van wat er allemaal geproduceerd is, dus gaan we opnieuw gewoon voor enkele aanraders in de periode 1996-nu

SCREAM

  • Regisseur: Wes Craven
  • Jaar: 1996 
  • Acteurs: Neve Campbell, Courtney Cox, Rose McGowan, David Arquette
  • Korte Inhoud: Het stadje Woodsboro wordt opgeschrikt door een gemaskerde moordenaar die het vooral gemunt lijkt te hebben op Sidney Prescott, een meisje wiens moeder een jaar eerder al vermoord werd.

Het is markant dat één man over een periode van 30 jaar drie revoluties kan teweegbrengen in het slashergenre. In 1972 maakte hij met Last House on the Left een invloedrijke proto-slasher, in 1984 kwam er dan A Nightmare on Elm Street en 12 jaar later tenslotte Scream, de film die het tijdperk van de post-moderne slasher echt inluidde. Craven heeft nog heel wat andere (goede) films gemaakt, maar deze drie films zijn overduidelijk die waar hij voorgoed voor gekend zal blijven.

In de lente van 1995 deed er een script, Scary Movie (de oorspronkelijke titel), de ronde van een toen nog onbekende Kevin Williamson dat heel wat aandacht trok. Op het eerste zicht leek het een standaard slasher die enkel tijdens de hoogdagen groen licht zou krijgen. Het speciale aan het script was niet alleen dat het de fijne lijn bewandelde tussen hommage en parodie, maar ook dat de personages het karakter en de intelligentie hadden om te weten wat er aan de hand was. De meesten zouden het nog steeds niet overleven, maar dan enkel omdat de moordenaars ook intelligenter zijn.

scream-1-01-g

Scream werkt dan ook op verschillende niveaus. De film refereert expliciet naar alles wat in het genre reeds gedaan was en speelt met die conventies. Het is ook echt spannend, des te meer omdat je effectief de kans krijgt om te houden van de personages, met dank aan de sterke casting. We hebben een boontje voor Neve Campbell – we geven het toe –, vooral omdat ze hier voor de ultieme Final Girl speelt.

Op 20 december 1996 kwam de film in de zalen als alternatief voor de blockbusters die in de kerstperiode altijd uitkomen. Scream werd echter zelf de blockbuster, want op het einde van zijn initiële release zou er wereldwijd voor meer dan $170 miljoen aan tickets verkocht worden (ruwweg 12 keer het budget van de film). Enkel Scream 2 – die erg schatplichtig is aan college slashers zoals Final Exam (1982) en het fantastische The House on Sorority Row (1983) van David Lynchs protégé Mark Rosman – zou dat commerciële en artistieke succes kunnen evenaren, maar Scream 3 en 4 zijn nog altijd meer dan het bekijken waard. In 2014 zou de reeks nog voortgezet worden, maar dan op het kleine scherm…

I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER

  • Regisseur: Jim Gillespie (I Know…)
  • Jaar: 1997
  • Acteurs: Sarah Michelle Gellar, Jennifer Love Hewitt, Ryan Phillippe (I Know…)
  • Korte Inhoud: Vier middelbare schoolstudenten rijden in een dronken bui een man aan. Ze besluiten het lijk te laten verdwijnen en verder te gaan met hun luilekkerleventje. Een jaar later is er echter iemand uit op wraak…

Het gigantische succes van Scream zou uiteraard de vonk zijn die alle studio’s terug zou doen investeren in horror. In eerste instantie zou dat “meer Kevin Williamson” betekenen. De man zou een treatment schrijven voor Halloween H2O (1998) en een oud script van zichzelf mogen verfilmen, Teaching Mrs Tingle (1999), maar voor dat alles kwamen uiteraard nog het door hem neergepende Scream 2 en I Know What You Did Last Summer (beide uit 1997).

I Know… is van heel ver gebaseerd op de gelijknamige roman van Lois Duncan uit 1973. Waar haar boek voor jongvolwassenen eerder een moraliteitsverhaal was, maakte Williamson daar duidelijk iets anders van, een old school slasher die eens niet verwees naar het genre waaruit de film voortkwam. Duncan was daar niet echt mee opgezet, maar dat zou de producers een worst wezen. De film bracht in zijn originele run immers wereldwijd een goede $125 miljoen op. Dat goede resultaat is ook enigszins terecht, maar net zoals de meeste andere Williamson (geïnspireerde) films, behalve de Scream-franchise dan, is I Know… nogal klinisch en draagt hij niet echt veel bij aan het genre. Vraag aan veel horrorfans over welke periode ze blij zijn dat die snel voorbij was en ze zullen waarschijnlijk het Williamson-tijdperk aanhalen. Leuke films, maar met een korte houdbaarheid.

Op I Know… zou er nog een werkelijk afgrijselijk bioscoopvervolg komen, I Still Know What You Did Last Summer (1998) geregisseerd door Danny Cannon, en een goedkope straight-to-video sequelI’ll Always Know… (2006) met Sylvain White aan het roer.

600full-i-know-what-you-did-last-summer-screenshot

Verder naar Hatchet en Cold Prey…

Comments

comments


Donnie Darko

 
avatar
Grr. Arghh!


0 Comments



Be the first to comment!


Leave a Response



Gelieve een kleine rekensom te maken. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.