2
Posted 01/12/2013 by de baard van alan moore in Comics
 
 

De DC Implosion van 1978 en de Connectie met de New 52

dc explosion ft

35 jaar geleden ging DC Comics door een diep dal. Een groot deel van hun titels werd noodgedwongen stopgezet. In dit artikel kijken we hier nog eens naar terug en trekken we meteen de lessen van de zogeheten DC Implosion uit 1978 door naar het heden…

Nadat de roemruchtige jaren zestig waren afgesloten trokken de hippies een maatpak aan en stroomden ze alsnog de maatschappij in waar ze zich een decennium lang tegen hadden afgezet. Met het verdwijnen van de jaren zestig deed ook een zekere zakelijkheid zijn intrede. Een nieuw realisme dat zich deed gelden in alle hoeken van de samenleving. Op de kantoren van National Periodical Publications/DC Comics realiseerde men zich dat ze inmiddels voorbij waren gestreefd door het hippere Marvel Comics.

Marvel had in het voorbije decennium opzien gebaard met nieuwe titels als The Amazing Spider-Man, The Fantastic Four en The Avengers. Qua verkopen had National Periodical niet zo veel te duchten van de concurrent. Hun vlaggenschepen SupermanBatman en de Justice League of America leken ongenaakbaar. Maar daar was een einde aan gekomen. De bazen bij Marvel waren niet vergeten dat hun roots in de pulpboekjes lagen en overspoelden de markt met titels, een oude tactiek waarmee men de tegenstanders van de schappen probeerden te drukken. Een tactiek die ze al sinds de jaren dertig met enige regelmaat uit de kast trokken. Deze titels bestonden niet alleen uit nieuw materiaal maar ook veel comics waarin oud spul werd herdrukt. Het is wat makkelijk om het succes van Marvel alleen aan deze tactiek te wijten. Stiekem, heel stiekem waren er ook mensen bij National Periodical die begrepen dat Marvel de tijdgeest beter aanvoelden dan zij…

National Periodical hing in de touwen. Maar ze zouden terugslaan…
dcexplosion advertentie

Jenette Kahn werdt aangesteld als uitgever in 1976 en zij liet zich meteen gelden. Niet alleen kwam onder haar supervisie de definitieve naamswijziging tot stand van National Periodical Publications naar DC Comics. Maar ze maakte ook werk van de concurrentiestrijd met Marvel. Het programma dat haar voorganger Carmine Infantino een jaar voor haar aanstelling had gestart werd voortgezet. Infantino had de persen aangezet en gooide nu een golf van DC Comics op de markt: de zogeheten DC Explosion, waar 57 nieuwe of teruggebrachte comics de vaste lopende reeksen vervoegden. Iets wat driftig werd gepromoot in de diverse comics. Kahn zette dat voort maar paste ook het formaat aan. De comics waren 17 pagina’s en dat werden er 25. Daar hoorde meteen een prijsverhoging bij van 15 cent waardoor een comic maar liefst 50 cent ging kosten. Schandalig natuurlijk! Er kwam ook een aparte lijn met dollarcomics. Veelal titels met een combinatie van nieuwe verhalen en herdrukken van ouder materiaal. Je kreeg voor deze prijs wel een slordige 64 pagina’s…

 

Klik om het redactioneel van Jenette Kahn te lezen.

Klik om het redactioneel van Jenette Kahn te lezen.

 

Firestorm_v.1_01Er werden series gelanceerd dewelke in latere jaren best nog succesvol zouden worden. Denk maar aan Shade the changing Man, Steel; The Indestructible Man en Firestorm: The Nuclear Man. Er waren ook obscure titels als Claw the Unconquered, Beowulf: Dragon Slayer en Kong the Untamed. Dit waren veelal opzichtige imitaties van bestaande personages als Tarzan of Conan the Barbarian. Maar gevarieerd was het wel…

Was de DC Explosion een succes? Een beetje. Meer titels betekent dat je over het algemeen ook meer comics verkoopt. Maar individueel gezien deden veel nieuwe reeksen het slecht en kostten ze uiteindelijk meer dan ze opleverden. Hoe kwam dat? Het comicbookmedium beleefde sowieso geen sterk decennium omdat het aantal lezers weer eens in elkaar zakte. De titels waren vaak ook niet bepaald van een hoogstaand niveau. En de westerse wereld ging in de jaren 70 ook nog eens door een recessie heen. Toen Amerika in de periode tussen november 1977 en februari 1978 werd lamgelegd door een venijnige winter met flinke sneeuwstormen was het klaar. De verkopen zakten in tot dramatische niveau’s omdat nieuwe comics simpelweg de winkels niet meer bereikten.

cancelled-comic-dcDC kreeg vanuit hun moederbedrijf Warner Bros. de opdracht om drastisch in hun comicbooklijn te snoeien. De lijn werd geleidelijk teruggebracht tot 26 titels. 20 titels van 40 cent met minder pagina’s dan voorheen en 6 dollarcomics. De ironie wil dat DC nu minder comics uitgaf dan in 1975 toen ze met hun bestorming begonnen. Fans noemde dit dan ook smalend de DC Implosion. De abrupt stopgezette comics, waaronder enkele ongepubliceerde titels, werden in hun oorspronkelijke onafgemaakte vorm gepubliceerd in de titel Cancelled Comics Cavalcade.

DC ging een paar moeilijke maanden tegemoet. Maar de opbrengsten van de eerste Superman-film met Christopher Reeve en de daaruit volgende hernieuwde interesse in de man van staal zouden de uitgeverij er weer bovenop helpen. Kahn schopte het in 1981 tot DC-presidente en onder haar tenure zou DC (en later ook de Vertigo-imprint) in de jaren 80 enkele absolute klassiekers publiceren.

dc52

In 2011 besloot DC om hun hele universum te rebooten. De belangrijkste reden was ook nu weer een economische. De verkoop van losse issues was behoorlijk ingezakt en had duidelijk een oppepper nodig. De media aandacht die een relaunch van DC’s superheldenuniversum zou brengen zou de gehele comicbookindustrie ten goede komen. Tot zover de officiële lezing…

dcthenew52hcMark Waid (The Flash, Daredevil) en Kurt Busiek (JLA/Avengers, Astro City) kwamen in interviews met een ander verhaal. De nieuwe DC-presidente Diane Nelson zou een paar jaar voor de relaunch gezegd hebben dat het tijd werd om de boel in te pakken en te stoppen met het maken van nieuwe comics. Kostentechnisch was het niet zo zinvol om losse issues te blijven maken. Er kwamen geen nieuwe lezers meer bij en eventuele stijgingen van de verkoop (dankzij pakweg een film of videogame) waren nooit blijvend. Het runnen van een herdrukprogramma zou economisch zinvoller zijn. Een aantal mensen hebben toen alles op de relaunch gegooid om dat tij te doen keren.

Welke versie je ook kiest. De grote gemene deler tussen beide lezingen is dat economische redenen andermaal de reden waren voor DC Comics om het roer radicaal om te gooien. Wanneer je kijkt naar de jaren zeventig kwam de beslissing wederom op een economisch lastig moment. In 2008 was de economische crisis uitgebroken. Ook nu lagen de lezersaantallen onder druk.

animalmanhuntIn tegenstelling tot 1978 was de relaunch van DC Comics echter geen DC Explosion. DC gooide 52 comics tegelijk op de markt. En ze vaagden Marvel’s Ultimate Comics-relaunch, welke stomtoevallig ook in september 2011 was gepland, compleet weg. Maar ze gaven minder titels uit dan in de voorgaande maanden. In juli 2011 publiceerde de uitgever bijvoorbeeld nog 61 superheldencomics. De eerste maanden van The New 52 waren vanuit commercieel oogpunt gezien een succes. Toch werd na verloop van tijd snel duidelijk dat 52 titels waarschijnlijk teveel van het goede is. Lezers trokken al vrij snel naar de titels met de bekende namen. Reeksen met niet alledaagse helden die niet gelinkt werden aan klinkende namen als Batman, Superman, Green Lantern of Justice League kregen het al vrij snel weer moeilijk. Al lijken, tot verbazing van de DC-bonzen zelf, ex-Vertigo klassiekers Animal Man en Swamp Thing het wel opvallend goed te doen.

Zal de relaunch nu weer de weg plaveien voor vernieuwd succes? Dat is nog maar de vraag. Een complicerende factor op dat gebied is dat, in tegenstelling tot de jaren zeventig, het potentiële publiek nu waarschijnlijk niet in dezelfde mate naar comics zal terugkeren. Het totale aanbod aan entertainmentmogelijkheden is inmiddels verdrievoudigd en losse comics zijn dan in het nadeel. Prijstechnisch wordt het maken van drukwerk ook elk jaar duurder, terwijl bijvoorbeeld de digitale producten steeds goedkoper worden. Mensen lijken ook meer en meer te weten wat ze willen en juist daar zit waarschijnlijk de  oplossing.

Een nieuwe implosie van het aantal titels zou weleens de weg kunnen zijn naar vernieuwd succes. Minder titels, ja, maar de titels die gepubliceerd worden hebben  dan alleen nog maar de beste comicbookmakers aan het roer. Daar hebben wij wel $3.99 per issue voor over. Jullie ook?

Comments

comments


de baard van alan moore

 
avatar