1
Posted 26/11/2013 by Brainfreeze in Comic Cons
 
 

F.A.C.T.S. 2013: Interview met Erik Larsen (The Savage Dragon, The Amazing Spider-Man, Supreme)


Erik Larsen was één van de grootste comicbookartiesten op het afgelopen F.A.C.T.S. 2013. Hij is welbekend als de schepper van The Savage Dragon, een serie die hij startte in 1992 en tot op de dag van vandaag zowel schrijft als tekent (iets dat je zelden ziet in Amerikaanse comics). Ook werkte hij als schrijver/tekenaar op Marvel’s The Amazing Spider-Man, Wolverine, Nova en Fantastic Four, DC’s Aquaman, Extreme Studios’ Supreme en veel, veel meer. Hij was één van de zeven oprichters van Image Comics in 1992 en was er hoofduitgever van 2004 tot 2008. Brainfreeze verkreeg op F.A.C.T.S. de kans om Larsen enkele vragen te stellen over o.a. de nieuwe richting die The Savage Dragon opgaat, het reilen en zeilen in de hedendaagse comicbookindustrie, digitale comics en creator-owned personages…

BF: Savage Dragon “stierf” al enkele keren. Wat maakt deze keer zo anders?

EL: De volgende keer dat Savage Dragon sterft, is het voorgoed. Ik ga niet zeggen wat er in dit verhaal gebeurt (Savage Dragon #192, out now), maar de volgende keer is het voorgoed. Ik heb al vaker mensen een hak gezet en dingen gedaan die men niet verwacht, maar volgende keer is het zeker van dat!

savagedragonobamaBF: In The Savage Dragon ga je controverse niet uit de weg. Politiek, het homohuwelijk, seks met minderjarigen,… Is er een thema dat voor jouw off-limits is?

EL: Alles kan, alles mag. Er zijn natuurlijk dingen die saai kunnen zijn, zoals “wie wil er gaan vissen!”. Zoiets is visueel en verhaalgewijs niet interessant. Dat is één reden waarom ik een specifiek thema niet zou aannemen. Als iets echter een goed verhaal oplevert, zal ik er over nadenken. Mensen kunnen zeggen: “je gaat geen verhaal doen over necrofilie”, bijvoorbeeld, en dan zou ik toch iets hebben van “Hmmm… laat me erover nadenken!”. Als ik er een goed verhaal rond vindt waar het past, ga ik misschien die kant op. Maar ik zal bijvoorbeeld nooit als uitgangspunt nemen iets te doen rond necrofilie en van daaruit een verhaal opbouwen. Als het een bestaand verhaal zou passen, gebruik ik het wel. Alles kan interessant zijn, zolang je het maar goed doet. Je dient gewoon het verhaal te vinden dat je tussen dit alles wil vertellen. Dat is de grote uitdaging.

BF: Savage Dragon verkreeg al eens een animatiereeks in de jaren 90. Met alle interesse die Hollywood nu lijkt te hebben in comicbookverfilmingen, hoe zou je staan tegenover een live-action film?

EL: Ik ga er iets mee doen. Er hangt zeker iets in de lucht. Er zijn mensen die bij mij komen aankloppen en vertellen dat we iets in gang moeten steken. Maar wanneer het gebeurt en hoe, dat kan je nooit zeggen…

BF: Als er een film van zou komen, wie zou dan je ultieme droomacteur zijn om de Dragon te vertolken?

EL: Op dit moment kan ik daar eigenlijk niet op antwoorden. Tot recent dacht ik aan een kerel genaamd Mark Valley (Human Target)… omdat hij me qua gezicht wel goed lijkt om de Dragon te vertolken. Eigenlijk is Bruce Willis de juiste kerel voor de job, maar hij wordt nogal oud. Wanneer je iets rond Savage Dragon wil starten, moet je ook  beginnen bij het begin, niet aan het einde. En dat is nogal moeilijk met iemand die eind de vijftig is. Dus je kan daarmee eigenlijk niet veel kanten uit.

BF: Je bent een tijdje uitgever geweest bij Image Comics. Wat is je mening over de comicbookindustrie vandaag de dag? En hoe zie je het medium evolueren in de komende jaren?

SavageDragon-GodEL: Ik denk dat we in de toekomst zullen zien dat meer en meer mensen het potentieel van digitale comics zullen ontdekken. Het is iets dat momenteel nog niet zo hard wordt gebruikt als zou moeten. Momenteel gaat het van: “laten we herdrukken maken van zaken die we al aan het uitgeven zijn”. Ik denk dat we het eventueel zo zullen doen: je leest bijvoorbeeld een digitale comic. En met een klik op de knop kan je de tekstballonnen doen verdwijnen zodat je enkel naar de tekeningen kan kijken. Je klikt nog eens en dan verdwijnen de kleuren, zodat enkel de zwart-witte line art overschiet. Daarna doe je er nog een laagje af en kan je zien hoe de potloodtekeningen eruitzien. Zo kan je een blik achter de schermen nemen en kijken hoe de schrijver en artiest vanuit een plot/script de comic hebben uitgewerkt. Zoiets zou fascinerend zijn voor iemand die interesse toont in de creatieve zijde van het maken van comics. Mensen vragen constant zaken over dit proces en hiermee kan je de behind-the-scenes meteen tonen. Het beste aan digitaal is dat er geen extra kosten bij komen kijken. Met gedrukte comics kan je zoveel stappen niet tonen, want dan zou je 20 pagina’s tellende comic plots 100 pagina’s lang worden. En iedere maand een comic drukken van 100 pagina’s werkt je in de kosten. Wanneer je dit digitaal doet zijn er eigenlijk geen kosten. Het is gewoon een kwestie van scannen en het proces beschrijven. Dat is één van de dingen die ik mogelijk in de toekomst zie gebeuren.

Ook wanneer er bijvoorbeeld naar een personage wordt gerefereerd… Bijvoorbeeld Dragon versus Mako. Ze praten over de laatste keer dat ze hebben gevochten. Met digitaal zou je op een knop kunnen drukken en meteen dat nummer kopen. Dat zou zeer handig zijn. Het leuke aan digitaal is dat alle voorgaande delen meteen beschikbaar zijn. Of een knop die zegt “vervolledig mijn collectie“, net zoals je hebt bij een muziekalbum. Je kan één of twee liedjes kopen en dan beslissen dat je je eigenlijk de hele plaat had moeten aanschaffen. Je kan zoiets al met iTunes. Met comics komen we er wel. Het zal gewoon van iemand moeten uitgaan die zegt “wel, het wordt digitaal en het is hier om te blijven”. En het heeft veel potentieel om met het medium iets anders te doen…

savagedragonBF: Dus we kunnen aannemen dat Image Comics een fantastisch digitaal platform zal hebben?

EL: Oh, ik denk van wel. Naar mijn mening zal het allemaal van creatieve mensen afhangen. Creatieve mensen hebben creatieve ideeën. Er is gewoon heel veel dat ermee kan gedaan worden. Het zou enorm kunnen floreren.

BF: In de Verenigde Staten ben je vrij uniek met je 21-jarige éénmansrun op The Savage Dragon. Hier in Europa valt zoiets wel vaker voor. Hoe komt dat, denk je?

EL: De meeste comics in Amerika zijn nu eenmaal work-for-hire. De meeste artiesten zijn niet de eigenaars van de personages waaraan ze werken. Daarom investeren ze ook niet zoveel in die personages. In tegenstelling tot de karakters waar je wel eigenaar van bent. Langs de andere kant kunnen de uitgeverijen ook zeggen dat “deze artiest wat achterloopt”. Het is makkelijk om een artiest te vervangen op een reeks wanneer hij het personage niet bezit. Het is zeer makkelijk voor Marvel bijvoorbeeld om te zeggen: “we gaan een andere Spider-Man-tekenaar aanstellen want Todd McFarlane kan het niet meer aan”. In Europa of bij mezelf op The Savage Dragon ligt het anders. Er is maar één kerel die het personage creëerde, er de eigenaar van is en het aan niemand anders zal doorgeven. Het is die kerel of niemand.

Ik zou zoiets wel meer willen zien. Ik zou meer mensen willen zien op hun eigen comics, die er – om het zo te stellen – mee getrouwd zijn en een verbintenis aangaan om ons zo meer avonturen te schenken. Ik denk niet dat zoiets ooit zal gebeuren in de Verenigde Staten bij bedrijven als Marvel of DC. De enige plek waar het wel kan is bij uitgeverijen zoals Image waar jij de baas bent over je eigen personages en je met ze kan doen wat je wil.

savagedragon_makobiteBF: Wel, in België hebben we Suske & Wiske

EL: Die ken ik niet.

BF: Ben je enigszins vertrouwd met de Franco-Belgische strip?

EL: Kuifje is hier groot. Iedereen kent Kuifje. En De Smurfen. Maar we kregen hier eigenlijk de comics niet. De cartoons waren wel populair. Ik denk dat de meeste mensen niet weten dat de Smurfen startten als comic.

BF: Wel, om terug te komen op Suske & Wiske. De reeks is vrij oud, heeft er al een lange run opzitten en loopt nog steeds door. Maar de schepper liet enkele strikte regels na betreffende wat er, na zijn dood, wel en niet mocht gebeuren met de personages. Heb jij iets in je testament voor The Savage Dragon?

EL: Eens ik gestorven ben? Ik zou denken van niet… Op dat punt ga ik er waarschijnlijk niet om geven. Ik ga me dan niet meer bezighouden met de Savage Dragon-zaken. Als mijn vrouw of mijn kinderen dan willen dat er iemand anders aan zou werken, heb ik iets van “ga ervoor jongens!”

BF: Hartelijk bedankt voor je tijd!

 The Savage Dragon #192 ligt nu in de winkelrekken. Volgende maand zal de reeks van een nieuw instappunt worden voorzien in The Savage Dragon #193.

savagedragon193

The Savage Dragon #193 bij archonia.com

The Savage Dragon volume 1 – Baptism of Fire TP bij archonia.com

Spider-Man: Revenge of the Sinister Six Prem HC bij archonia.com

Comments

comments


Brainfreeze

 
avatar