1
Posted 15/11/2013 by Axel in Interview
 
 

Brainfreeze interviewt “Master of Puppets” Kenny De Paepe (Nederlands/English)


Een tijdje geleden publiceerden we een artikel rond Sideshow Collectibles nieuwe T-800 Lifesize Bust. Een kleine nuance, zeg maar foutje, in het artikel was genoeg om een reactie van onze volgende gast te ontlokken. Vervolgens raak je aan de praat en ontdek je een creatieve duizendpoot…

Hij maakt eigenhandig de meest fantastische beelden en heeft een talent waar veel mensen jaloers op zouden zijn. Sculpter Kenny De Paepe is een echte vakman. Bovenal is hij een man met een visie, een passie en een missie. 

Gremlins 2 Kenny de PaepeWat houdt je hobby precies in?

Ik imiteer of creëer monsters, zombies, aliens en andere wezens.

Is het een hobby of een levensstijl?

Eenmaal ik aan het sculpten begon werd het een lifestyle. Er gaat geen enkele dag voorbij dat ik er niet mee bezig ben. Ik zoek voortdurend naar nieuwe ideeën en nieuwe manieren om deze waar te maken.

Hoe is deze passie ontstaan? We nemen aan dat geen evidente hobby is om mee te starten.

Al mijn hele leven ben ik heel creatief ingesteld en van kleins af ben ik vooral bezig met tekenen.

Als grote filmliefhebber ben ik een grote fan van filmcollectibles of replica’s. Ik verzamel voornamelijk bustes en statues van bijvoorbeeld Terminator, Predator of Alien. Toen ik een tijdje geleden naar een life-size Gremlin op zoek ging , kwam ik tot de vaststelling dat het nog niet bestond. Daardoor begon ik na te denken om dit zelf eens proberen te maken. Zo’n goede twee jaar geleden haalde ik voor het eerst een pak klei en begon ik aan mijn eerste Gremlin.

Early Stage Kenny de PaepeHet klinkt eenvoudig, maar dat is het hoogstwaarschijnlijk niet. Hoe start je met het maken van een beeld?

Je begint met de klei, en daarmee ga je een figuur maken. Eens deze figuur klaar is, kan je er een negatief model, een mallevan maken. Als deze dan klaar is ga je je vorm gieten. Wanneer die droog is kan je beginnen schilderen en het tot een mooi eindproduct afwerken.

Is het materiaal waarmee je werkt duur?

You have no idea.

De materialen die gebruikt worden, vooral het schuim (de vulling van de props en wat hun vorm mooi houdt) en de siliconen zijn heel duur. Een groot nadeel is dat je de meeste producten bij een speciale hobbywinkel in Nederland moet bestellen, omdat er in België bijna niets te vinden is.

Hoe heb je de vakkennis geleerd? Ging dat via een school of ben je self-taught?

Alles heb ik mezelf aangeleerd door veel proberen en door op internet op te zoeken. Vooral in het begin was het een serieuze zoektocht om de juiste materialen te bemachtigen. De meeste producten zijn zomaar niet in België verkrijgbaar en dit maakt deze zoektocht bijgevolg des te moeilijker.

Wie zijn je grote voorbeelden?

Voor mij zijn Stan Winston en zijn crew zijn altijd al een hele grote inspiratiebron geweest. Deze mensen zijn verantwoordelijk voor het creëren van klassieke filmmonsters als de Predators, de verschillende Terminators, de dino’s van Jurassic Park, …

Horns Kenny de PaepeAls jongere vond ik Clash of the Titans (1981) indrukwekkend, en ongetwijfeld ben je bekend met het werk van de legendarische stop-motionpionier Ray Harryhausen.

Ik heb natuurlijk heel veel respect voor personen als Ray Harryhausen en Dick Smith, en voor mij zijn zij dan ook de grondleggers van de special effects. Maar persoonlijk ben ik niet zo veel bezig met hun werk omdat stop-motion in al zijn vormen nog zelden gebruikt wordt. Daarom focus ik mij meer op de recentere werken van de moderne FX-industries.

Zoals de Weta Workshop?

Weta is uiteraard een grote naam. Hun werk aan de The Lord of the Rings-trilogie en King Kong is dan ook prachtig. Ik vind het jammer dat ze niet meer grote films op hun naam hebben, maar dat komt nog.

Welke films of filmproducties vind jij grensverleggend?

Voornamelijk Jurassic Park, en ik leg je uit waarom.

Veel mensen weten niet dat de (Veloci)raptors die naar het einde van de film de keuken binnensluipen eigenlijk mensen in raptorpakken zijn. Vooral de T-Rex sprak tot de verbeelding, want die hadden ze life-sized en volledig beweeglijk gemaakt.

Hoe herken je slechte practical effects?

Het is moeilijk om op concrete voorbeelden te komen, maar vooral in series zoals Mighty Morphin Power Rangers kun je deze terugvinden. Want als de villains praten, beweegt hun mond nooit mee en zie je overduidelijk dat het een man in een pak is. Het zijn dus eerder de mensen in het pak die de special effects “slecht” maken.

Ook Godzilla is hiervan een goed voorbeeld… Het enige wat hij deed was eentonig brullen en met zijn rechterarm klauwen…

Animal Muppets Kenny de Paepe

Verontrust de overgang naar digitaal de creatieveling niet?

Eigenlijk niet, want er is meer en meer vraag naar practical effects. Het filmgaand publiek is de digitale effects, die echt niets nieuws meer brengen, intussen danig gewoon dat het hen niet langer verbaast.

Nu, digital zal altijd wel blijven bestaan, maar persoonlijk vind ik dat er meer mogelijk is met practical FX, wat alles veel levensechter maakt. Dit laatste kunnen ze volgens mij niet met digital.

Op welk werk ben je het meest trots?

Ik denk dat dit wel mijn King Kong moet zijn, dit is de grootste buste die ik tot nu toe heb gemaakt. Gorilla’s zijn sowieso moeilijke sculpts. Weet je dat ik elke rimpel net zoals die in de film te zien is heb gesculpt?

Monkee Kenny de Paepe

Een stand op F.A.C.T.S. lijkt de evidentie zelve.

Als alles goed gaat, wil ik volgend jaar met een stand op F.A.C.T.S. staan. Ik wou het al eerder doen, maar deze onderneming vraagt veel tijd en materiaal.

Heb je zelf al ervaring in de filmbranche?

Jammer genoeg nog niet, want in België is dit ook niet echt mogelijk.

Dan kan ik je grote droom al raden…

Die is natuurlijk om voor één van de grote studio’s in LA te kunnen werken. Nooit zal ik het opgeven om daar binnen te raken. Maar kon ik al een job met sculpten vinden zou ik al heel content zijn, maar ja, België hé …

Nu, voor die paar jobs in de filmwereld zal de concurrentie wel moordend zijn.

Eigenlijk wel, de grootste en bijna enige markt is daarvoor in Hollywood en voor elke sculpter is het natuurlijk zijn of haar droom om daar aan de slag te gaan. Misschien zijn er niet zoveel sculpters in België, maar als je dat globaal bekijkt…

Facehugger 2 Kenny de Paepe

Hoe hoop je in de kijker te komen?

Sinds kort schrijf ik zelf aan een verhaal voor een kortfilm. Omdat ik quasi niets met de computer zal doen, wordt dit een practical effects-film. Via deze film probeer ik nieuwe dingen te tonen, waardoor ik hopelijk ergens kan opvallen binnen de wereld van het monster making.

Zie je dit plan als realistisch?

Ik besef wel dat het een longshot is om daar binnen te raken, maar wie niet waagt, niet wint!

Dat is een fantastische mentaliteit…

Zoals ik eerder vertelde, ik zal het nooit opgeven. Er zijn genoeg artiesten die klein begonnen zijn. Ik blijf gewoon doen wat ik doe en bij ieder werk leg ik de lat wat hoger. Bij elk nieuwe monster zie ik een nieuwe uitdaging en ik hoop dat mijn kortfilmpje wat uit de kast zal brengen.

Hartelijk bedankt voor dit interview, en houd ons op de hoogte van je kortfilm!


Comments

comments


Axel

 
avatar
Et alors?