5
Posted 04/11/2013 by de baard van alan moore in Comics
 
 

De comicsbubbel wordt andermaal doorprikt…


Wie het comicbooknieuws tijdens het voorbije jaar heeft gevolgd heeft natuurlijk de verhalen voorbij zien komen van de gelukkigen die een oude comic voor veel geld hebben verkocht. Of het nu draait rond oude Batman of een toevallig gevonden exemplaar van Superman’s eerste verschijning in Action Comics #1. Het tv-programma Comic Book Men van Kevin Smith laat iedere week weer zien hoe het er aan toe gaat in de wereld van de bijzondere uitgaven. De handel in oude back issues is, zeker sinds het ontstaan van de directe markt eind jaren zeventig, een charmant onderdeel geweest van het comicbookgebeuren. De jaren negentig, waarin speculatie voor een belangrijk deel bijdroeg aan een overaanbod aan comics, leken te zijn teruggekeerd. En al helemaal toen het serieuze The Wall Street Journal een kort artikel wijdde aan de waarde van comics en het een betrouwbaardere investering dan aandelen noemde. De aandachtige lezer van dat artikel zag al dat dit alleen zou gelden voor belangrijke issues zoals de eerder genoemde Action Comics #1, Detective Comics #27 (eerste Batman) en bijvoorbeeld Amazing Fantasy #15 (Het eerste optreden van Spider-Man).

Het Amerikaanse blad Businessweek prikt nu de bubbel door. De kans is vrij groot dat de stapel comics in je kelder niet zoveel waard is dan je denkt.

Veel mensen die de voorbije veertig jaar comics verzameld hebben zagen hierin weer een kans om hun investering in klinkende munten om te zetten. Maar menig investeerder kreeg het deksel op de neus. Het gros van de aangeboden collecties is nog geen fractie waard van wat de aanbieder ervoor denkt te krijgen.

comicbook tussenplaat

Wat zijn de problemen in een notendop?

  • 1) Er is een overschot aan aanbod. Veel vijftigers dumpen om diverse redenen hun collecties op de markt waardoor comics van de voorbije veertig jaar in overvloed aanwezig zijn. Dit drukt de prijzen enorm.
  • 2) De jaren negentig. Mensen die hun keurig bewaarde issues van de voorbije 25 jaar verkopen vergeten vaak dat ze indertijd in grote oplagen werden gedrukt. Juist om mensen als hen te voeren. Zoals een Amerikaanse stripwinkelier het uitdrukt: “Het aantal keren dat iemand een hoge prijs voor zijn collectie probeert te legitimeren met het argument dat hij Spawn #1 heeft kan ik niet meer tellen. Dan zeg ik ook altijd: Je hebt Spawn #1? Dat hadden je 100 voorgangers ook…”
  • 3) eBay. Sinds de opkomst van het internet en de online veiling is de charme van het verzamelen verloren gegaan. Geen zoektochten van vele jaren om dan dat ene exemplaar te vinden op een beurs. Gewoon inloggen en een zoekterm ingeven waarna je toegang hebt tot een netwerk van mensen over de hele werk waarvan velen de issue in kwestie aanbieden. Wanneer je bekend bent met het aanbod kun je ook beter onderhandelen over prijzen.
  • 4) Het herdrukprogramma van grote uitgeverijen als Marvel en DC. Tot de eeuwwisseling was de volgende maand voor de grote uitgeverijen altijd interessanter dan de vorige maand ervoor. In de prille beginjaren van de 21ste eeuw waren de uitgevers nog herstellende van de comicbookcrash. Ze ontdekten echter dat ze op een berg geld zaten. Want waarom zou je de fans laten zoeken naar oude issues van klassieke verhaallijnen wanneer je deze aan ze kan verkopen in flitsend vormgegeven bundels?
  • 5) De digitalisering van de samenleving.  Je kunt nu ook een complete bibliotheek op je smartphone/tablet/computer aanschaffen. En zo’n apparaat neemt toch minder ruimte in beslag dan een paar kubieke meter kleurig bedrukt, zoet geurig papier…

Wat overblijft is een steeds kleiner wordende groep van kopers die een keuze kunnen maken uit een steeds groter wordend aanbod.

Een uitstervend beeld?

Een uitstervend beeld?

Onze tip is dat je comics gewoon moet lezen. Het plezier en de mooie herinneringen aan een goed verhaal zijn onbetaalbaar.

Comments

comments


de baard van alan moore

 
avatar