0
Posted 30/08/2013 by Axel in Columns
 
 

Toys4Geeks #1: Angry Birds

In de woestenij van toys en merchandise waadt de trotse geek zich doorheen duizenden te koop gestelde artikelen.  Hoe zijn passie ook moge heten, de fabrikant staat klaar. Zonder kaart navigeert men tussen winkelrekken, beursgangen en webpagina’s, tussen al het moois, lelijks en speciaals op zoek naar zijn volgende Holy Grail. In Toys4Geeks pent onze Brainfreeze-columnist Axel zijn meningen over dit fantastische landschap neer

Angry-Birds-Knock-on-Wood-Game

Angry Birds?

Je kent het ongetwijfeld wel, de niet onaardige, doch verslavende game in de trend van Lemmings of The Lost Vikings. Het spel waar je bij je Facebookvrienden “currently playing Angry Birds” ziet staan. Het spel waarop je je levende vrienden op hun mobiel of tablet in die verloren momenten, of wanneer het gesprek niet wil vlotten, tokkelen…

Angry Birds.

Laat het ons eens noemen zoals het werkelijk is: kiekens schieten naar varkens met een katapult. Kiekens schieten is wellicht geen West-Vlaamse klassieker zoals sjoelbakken of vogelpikken, maar het bereikt wel een groter publiek. Angry Birds behoort tot de best verkochte apps in de jonge geschiedenis van het medium. Volgens de laatste teller scoren ze boven de 50 miljoen downloads! Dat zijn 50 miljoen mensen die kiekens schieten! Met een katapult!

Wat opzoekwerk leert ons dat de eerste vogeltjes in 2009 het nest verlieten. De release legde de ontwerper van het spel geen windeieren, want kort nadien werden we overstelpt met de gebruikelijke merchandise. Ik begrijp het wel, als iets scoort wil je wel een graantje meepikken. Normaliter blijven deze hypes slechts een korte periode, zeg maar gemiddeld zo’n zes maanden, rondhangen, waarna ze eerst in de koopjeshoek bij de eerstvolgende soldenperiode belanden alvorens daarna in de anonimiteit te verdwijnen. Zo gebeurde het immers met zijn voorgangers. Heeft iemand nog z’n Furby’s, Flippo’s, Beyblades of pokersets in huis? Afgaande op wat je ziet op rommelmarkten en ruilbeurzen wil iedereen ze probleemloos kwijt. Niet zo met Angry Birds, die boze vogels fladderen nog steeds dartel rond. Erger nog, een Angry Birds-film werd aangekondigd. We kunnen niet langer spreken van een korte hype of rage, want deze is springlevend.

De kip legt gouden eieren.

Hoe verklaar je dat deze vier jaar oude licentie nog zo nadrukkelijk binnen de commerciële markt aanwezig blijft? Je kunt het zo gek niet bedenken, of die beesten sieren een product. Gaan we met de kinderen om kledij vinden we ze op t-shirts of schoenen terug. Willen we schoolgerief, dan lachen ze ons op de ringmappen en schriftjes reeds toe. Kun je de slaap niet vatten? Tel dan in plaats van schaapjes eens Angry Birds in de daarvoor geschikte lakens en kussenslopen. Neus maar eens op hun officiële website rond.

Toch stel ik me vragen. Wie koopt deze prullen? Wie spendeert zijn zuurverdiende centen aan deze producten? Op welke klant mikt men met deze artikelen? Belangrijker: wie wil er met Angry Birds gezien worden? Laat ons een kip een kip noemen, esthetisch is het spuuglelijk. Van Japanners kun je deze voorliefde voor deze vreemde wezens nog wel begrijpen. Onze Aziatische medemens geniet nu eenmaal van zijn portie monsters, draken en onnatuurlijke creaties. Maar soit, dat is een compleet ander verhaal…

 
  • angry-birds-bottle-cap-necklace1

  •  

    coolest-angry-birds-merchandise794622367-mar-26-2012-600x448

  • images (1)

  • angry-birds-keychain-set

  • bird-faces

  • birds-set-topper

  • blue-bird-cosplay-hat

  • blue-bird-ipad-case-pouch

  • drop-birds-not-bomb

  • images

  • miniature-blue-bird-painting

  • plush-blue-bird

  • plush-helmet-pig

  • red-bird-backpack-clip

  • yellow-bird-iphone4-case

     

 


Vreemd genoeg, ondanks al deze artikelen zie je ze quasi niet in het straatbeeld verschijnen. Je ziet die Angry Birds-schoenen, t-shirts en -petjes slechts sporadisch opduiken. Werkend in het onderwijs moet ik de eerste scholier met Angry Birds-schoolgerief nog ontmoeten. Wat is er gaande? Men heeft een franchise, met herkenbare producten, opgebouwd, en dan…niets? Vreemd.

Ondertussen, In A Galaxy Far Far Away… 

Over vreemde voorliefdes gesproken, de vreemdste en onnatuurlijke combinatie van twee succesvolle licenties blijft Angry Birds Star Wars. Oké, de gamevariant speelt lekker weg en heeft al enkele uren van mijn vrije tijd opgenomen. Uiteraard was men er als de kippen bij om daar ook een grote lading merchandise aan te koppelen. Dus opnieuw vind je diezelfde pluche, sleutelhangers, speelgoed en andere variaties in de winkelrekken. Eerlijkheidshalve, soms pakt men dat zeer creatief aan. De exclusief op San Diego Comic-Con verkochte Angry Birds-figuren met hun vintage verpakking ogen origineel en grappig.

angrybirdsstarwars

Star Wars is dan ook een dankbare franchise. Ze beschikt over miljoenen fans wereldwijd, en die leggen graag voor leuke merchandise dat extra eurootje neer. Completisten die alles waar de naam van George Lucas’ creatie op gebaseerd is in hun bezit willen, kopen dan ook zonder hierbij na te denken. Het lijkt er zelfs op dat de eigenaars van Angry Birds dat ten volle beseffen en zich dan ook hoofdzakelijk op Star Wars gaan richten. Meer dan logisch kun je dit niet noemen, want er bestaan meerdere (grote) bedrijven, LEGO voorop,  die hun wagons aan het ruimte-epos hangen. Of Angry Birds, net als de Deense blokjesfabrikant, die samenwerking nog jaren kan verzilveren, blijft de grote vraag.

Ondertussen, In de winkelrekken…

Maar toch, ik frequenteer regelmatig de plaatselijke speelgoedwinkels en merk dat er steeds een opvallend grote hoeveelheid Angry Birds, zelfs de Star Wars-reeksen, blijven liggen. Vult men die voorraden omwille van de grote verkoop steeds aan en lijkt het alleen maar zo? Ik vermoed van niet. Angry Birds leeft enkel nog bij gratie van haar link met Star Wars. Eenmaal die hype is uitgewerkt, en de fans het beu zijn, kan ze aan haar zwanenzang beginnen.

Wat mij betreft kan dat niet snel genoeg gaan…

Comments

comments


Axel

 
avatar
Et alors?