3
Posted 20/05/2013 by Donnie Darko in Tv/Film
 
 

Zombie Special Deel 4: Dodelijke Crisis 1990-2001 (NSFW)


Dit jaar is het precies 45 jaar geleden dat Night of the Living Dead van grootmeester George A. Romero op de wereld werd losgelaten en onbewust een aardschok in het filmlandschap teweegbracht. Dit moet uiteraard gevierd worden met een reeks specials die zullen beschrijven hoe het zombiegenre geëvolueerd is doorheen de filmgeschiedenis. In deze reeks van artikels pogen we allerminst een compleet beeld te geven, dat zou onmogelijk zijn, maar jullie honger naar een vaak misbegrepen genre op te wekken. Na de start van het zombiegenre in 1932-1967de revolutie in 1968-1978 en de zondvloed in 1979-1989, gaan we vandaag verder met de periode 1990-2001.

Aan het begin van de jaren negentig moet de genrefanaat tot de conclusie komen dat de wereld serieus veranderd is. Het is een ruw ontwaken na de gouden jaren die de jaren 80 toch wel waren. Ook de mainstream filmindustrie zit met een kater, maar dan eerder een financiële. Er komt geen kat meer kijken naar de zoveelste sequel van een succesje enkele jaren eerder. Dat geldt trouwens niet alleen voor het zombiegenre, maar voor de horrorindustrie in het algemeen (alhoewel daar midden de jaren 90 verandering in zou komen met Scream). Het grote publiek was niet meer onder de indruk van wat in de zalen geduwd werd en haakte massaal af. Zombies werden weer herleid tot de kneusjes van de horrorcinema.

Nacht, opnieuw…

Hollywood eindigde de jaren 80 met flauwe afkooksels van vroegere successen en zal het begin van de jaren 90 ook zo inzetten. Toen, net zoals nu, zoeken ze naar gemakkelijkheidsoplossingen, proberen ze de bankrekening wat te spijzen met herwerkingen van erg herkenbare ‘producten’. Hierdoor zag Tom Savini, make-up effects artist par excellence (Maniac, Dawn of the Dead, Friday the 13th), zichzelf aan het hoofd staan van de remake van Night of the Living Dead, de oerklassieker van George A. Romero (zie deel 2 van deze special en de review).

Toen George me vroeg om mee te werken aan het project dacht ik: ‘Leuk, ik wil wel de special effects doen.’. Waarop hij antwoordde: ‘Neen, ik wil dat je de film regisseert.’ George heeft me veel vrijheid geven op die film.” Hoewel Savini toen niet echt tevreden was over de film, geeft hij aan dat hij nu wel met een meer objectief oog ernaar kan kijken.

De film werd gemaakt zoals het hoort, door mensen die van het origineel hielden zoals ik en George Romero. […] Toch blijft het een film die maar voor 30% aan mijn oorspronkelijke visie voldoet. […] Het acteerwerk, camerawerk en de spanningsboog werken echter wel. Het enige wat achteraf nog altijd spijtig is, is dat er niet genoeg gore in zit omwille van de MPAA (het censuurorgaan in de VS, al zeggen ze geen directe censuur uit te voeren). Je krijgt een trouwe remake te zien van het origineel met een verrassend einde waarbij we iets verder gaan dan waar George’s film stopte.

night of the living dead

De film blijft inderdaad erg trouw aan het origineel alleen wordt Barbra, gespeeld door Patricia Tallman, hier geportretteerd als een sterke vrouw, dit in tegenstelling tot het origineel waar het personage niet echt blijk gaf van veel karakter… Een leuke toets, maar spijtig genoeg wordt de film pas echt interessant wanneer ie afwijkt van het origineel.

De film kan dus, niet verrassend, nooit het origineel evenaren. Deels is dat uiteraard te wijten aan het feit dat Savini nu eenmaal niet over hetzelfde talent beschikt als Romero, maar we mogen ook niet vergeten in welke tijd de film werd gemaakt. De tijdsgeest was compleet anders en waar het origineel de juiste film op het juiste tijdstip was, kan dat niet gezegd worden van Savini’s remake. Dat kan je hem uiteraard niet kwalijk nemen. Er werd bovendien ook geen groot budget uitgetrokken, de MPAA drong enkele cuts op, het publiek was te wantrouwig en er werd quasi geen reclame gemaakt (21st Century Film Corporation was bijna failliet). Dit alles verklaart waarom de film amper geld opbracht – $6 miljoen dollar aan tickets voor een budget van $4 miljoen, dat valt niet echt goed te noemen.

Lees verder op pagina 2…

Comments

comments


Donnie Darko

 
avatar
Grr. Arghh!