Review: Iron Man 3

Spectaculaire actiescènes, een heleboel Iron Men en Robert Downey Jr. en co spelen opnieuw de pannen van het dak.

Enorm onevenwichtig, teveel foute humor en "Disney-invloeden" voor de allerjongsten, enkele zeer slechte en weinig respectvolle karakterkeuzes.

Marvel’s geharnaste Avenger keert nu woensdag terug in zijn derde solofilm en start hiermee een nieuwe reeks Marvel superheldenfilms… Lees nu al de Brainfreeze review van Iron Man 3!

11
Posted 22/04/2013 by

You’ll neverrrr see me coming… – The Mandarin

ironman3imaxIn Iron Man 3 kruipt Robert Downey Jr. voor de vierde keer in de huid van “genie/miljardair/playboy/filantroop” Tony Stark, mooi op de tijd voor de 50ste verjaardag van Marvel’s geharnaste superheld. We zijn inmiddels beland aan de derde solofilm rond de gouden Avenger die – net zoals de eerste Iron Man uit 2008 – een nieuwe fase (Phase Two) van het Marvel-filmuniversum inluidt.  Jon Favreau, dewelke hier opnieuw Tony’s bodyguard Happy Hogan vertolkt en de eerste twee Iron Man-films regisseerde, kroop deze keer echter niet meer in de regisseursstoel. Die eer viel te beurt aan Shane Black, die al eerder Robert Downey regisseerde in de misdaadkomedie Kiss Kiss Bang Bang (2005). Naast Downey keert uiteraard ook Gwyneth Paltrow terug als Pepper Potts (Tony’s vriendin en CEO van zijn bedrijf), zien we Don Cheadle opnieuw als kolonel James Rhodes (Tony’s beste vriend en War Machine) en neemt Paul Bettany opnieuw de stem van Iron Man’s A.I. computersysteem J.A.R.V.I.S. op zich. Nieuwe rollen werden weggelegd voor o.a. Guy Pearce (Memento) en Rebecca Hall (The Prestige) als wetenschappers Aldrich Killian en Maya Hansen en Ben Kingsley (Ghandi) als überterrorist The Mandarin, Iron Man’s ultieme aartsvijand.

Iron Man 3 speelt zich even na de gebeurtenissen uit The Avengers (2012) af. Tony Stark is getraumatiseerd en leidt aan angstaanvallen nadat hij samen met Earth’s Mightiest Heroes de wereld redde van een buitenaardse invasie. Niets is nog hetzelfde na de slag om New York en niet alleen Tony’s slaap, maar ook zijn relatie met Pepper Potts lijdt eronder. Dan duiken er nog twee bekende gezichten op uit Tony’s (niet al te nuchtere) verleden: twee wetenschappers van Advanced Idea Mechanics (A.I.M.) genaamd Aldrich Killian en Maya Hansen, die met hun Extremis een biotechnologisch virus op punt hebben gesteld dat DNA kan herschrijven/upgraden en mensen in supersoldaten en/of wandelende hittebommen omtovert. Komt daar dan nog eens bij dat de Verenigde Staten bedreigd worden door de überterrorist gekend als The Mandarin. Het Amerikaanse leger voorziet War Machine van een likje verf en een nieuwe identiteit als de Iron Patriot om hem tegen te gaan. In één van The Mandarin’s aanslagen op Amerikaanse bodem raakt Happy Hogan, Tony’s voormalige bodyguard, zwaar gewond. Dit maakt de strijd meteen ook zeer persoonlijk voor Tony en hij daagt zelf de terrorist uit, met de vernieling van zijn huis en harnassen tot gevolg. Aan Tony om zichzelf hierna (vrij letterlijk) opnieuw op te bouwen, wraak te nemen en de link tussen A.I.M. en The Mandarin te ontrafelen…

IRON MAN 3

Met de termen Extremis en Advanced Idea Mechanics moet er bij de comiclezers toch al wel een belletje beginnen rinkelen. Iron Man 3 ontleent inderdaad wel wat aan de welbekende Extremis-verhaallijn uit 2005-06, maar geeft er een eigen draai aan. Zo wordt het personage Aldrich Killian, een vrij miniem personage in de comic, hier meteen wel een fameuze dreiging voor Tony en de zijnen. Guy Pearce is goed gecast in de rol van villain, ook al is zijn verhaal (een nerdy type wordt omgetoverd tot een charmerende en megalomane schurk/corrupte zakenman) vrij cliché. Advanced Idea Mechanics is nog niet de grote terreurorganisatie uit de Marvel-comics, maar met Killian aan het hoofd ligt deze derde film mooi in de lijn van de vorige twee. Ook hier wordt er dus alweer een slechterik uit de technologische sector/zakenrivaal van Tony Stark voorgesteld. De spierkracht van A.I.M. berust dan weer voornamelijk op James Badge Dale (The Pacific) als Eric Savin, in de comics een cyborg maar hier een met Extremis geïnjecteerde bodyguard. En hij is hier niet de enige Extremis-soldaat met een bekende naam voor het oplettende lezerspubliek…

Robert Downey Jr. speel zijn rol weer met verve, en zijn chemie met zowel Don Cheadle als Gwyneth Paltrow spettert van het scherm. Hoedje af ook voor Jon Favreau, die in de eerste act van de film zorgt voor de nodige gepaste humor met zijn altijd leuke vertolking van Happy Hogan. Hoewel de film aanvankelijk vrij donker en dreigend aanvoelt, wordt dit toch voldoende gebalanceerd met luchtigere stukken. Zoals het hoort voor een Iron Man– of eender welke Marvel Universe-film dus (al zijn we er nog niet uit of “Blue (Da Ba Dee)” van Eiffel65 het juiste nummer was om de film mee te beginnen. Maar goed, het verhaal start tenslotte eind jaren 90…).

In de tweede act belandt Tony, na de vernietiging van zijn huis en harnas(sen), echter in een klein stadje in Tennessee. Hier leert hij een jongen genaamd Harley kennen (Ty Simpkins) en stuikt de film haast volledig in elkaar. De poging om een jonger publiek aan te trekken – door krampachtig een jonge Iron Man-sidekick voor te stellen en Tony met hem een soort ersatz vader-zoonrelatie te doen opbouwen – werkt niet helemaal en duurt voornamelijk veel te lang. Komt daar dan nog eens bij dat het kerstgevoel (want het is wel degelijk bijna Kerstmis hier) en de grappen en grollen meer en meer op de voorgrond beginnen te treden, ondanks het feit dat dit veruit de meest grafische en gewelddadige Iron Man-film van ze allemaal is.

IRON MAN 3

We zien Tony ook volledig uit zijn element wanneer hij zonder harnas in conflict treedt met A.I.M., wat deels de bedoeling van de prent was. Het hele punt van de film is om aan te tonen dat Tony zijn pak eigenlijk niet nodig heeft en hijzelf, niet het harnas, Iron Man is. Dit werkt wel wanneer hij zelf op MacGyver-achtige wijze hoogtechnologische snufjes vanuit een hoopje schroot in elkaar knutselt of zijn omgeving gebruikt om zijn vijanden tegen te gaan. Dit werkt echter helemaal niet wanneer je hem simpelweg een pistool of mitrailleur laat gebruiken en mensen laat neerknallen zoals de typische 80s actieheld, zoals eveneens in verschillende scènes het geval is.

Tegen het einde toe komt Tony gelukkig terug in niet één, maar verschillende door J.A.R.V.I.S. aangedreven harnassen terecht en worden de krampachtig geworden pogingen om grappen te maken enigszins terug achteruit geschoven. Een spectaculaire reddingsactie en het climactische eindgevecht, waarin een veertigtal Iron Man-harnassen (waaronder een hoop nieuwe designs) deelnemen, is gelukkig opnieuw een waar spektakel op de Marvel-manier. Een tikkeltje voorspelbaar misschien, maar wel ongelooflijke eye candy (al biedt, zoals in 99% van de gevallen, de 3D weinig tot geen meerwaarde).

IRON MAN 3

We zijn tot hiertoe nog opvallend stil gebleven rond The Mandarin. Het staat buiten kijf dat Ben Kingsley het merendeel van zijn rol(len) goed vertolkt, maar wat er hier met Iron Man’s ultieme aartsvijand uit de comics en animatiereeksen wordt gedaan zal voor vele fans onvergeeflijk zijn. Aanvankelijk wordt deze booswicht  nochtans voorgesteld als de ultieme terroristische dreiging. Osama bin Laden in het kwadraat, and then some. Een haast mythisch figuur die vanuit het niets opdaagt, een enorm gevaar vormt en even snel weer verdwijnt, zoals we hem inderdaad kennen. Maar uiteindelijk blijkt het toch allemaal… anders uit te draaien. The Mandarin werd niet gebruikt in de eerste Iron Man-film uit angst dat men hem niet serieus ging nemen, voornamelijk omwille van zijn naam. Dan is het zeer vreemd dat zijn “naam” uiteindelijk het enige is dat het filmpersonage nog wel met zijn tegenhanger uit de comics gemeen heeft. Ook horen we niets meer van de Ten Rings-organisatie uit de eerste film (die duidelijk vernoemd werden naar de tien buitenaardse ringen die The Mandarin aan zijn vingers draagt). Slordig. Ben je niet vertrouwd met het oorspronkelijke personage en zie je hem hier louter als een analoog voor bin Laden, dan kan de filmversie nog enigszins werken (zeker voor een vrij Amerikaans gezind publiek). Maar zelfs dan kan de “werkelijke” onthulling van The Mandarin gezien worden als het punt waarop Iron Man 3 van af en toe misplaatste humor in volledig foute slapstick vervalt. Het personage verdiende beter, een pak beter.

IRON MAN 3

Ondanks enkele stevige vertolkingen, een goeie opbouw, een sterke eerste act en een spectaculaire finale, is Iron Man 3 toch een mixed bag geworden. De trage tweede act en enkele zeer foute karakter- en plotkeuzes zorgen ervoor dat dit voor de gouden Avenger doet wat Spider-Man 3 (2007) voor Marvel’s webspinner deed. Iron Man 3 vindt maar geen evenwicht tussen spectaculaire (en bij momenten vrij gewelddadige) superheldenactie, een zeemzoete Disneyfilm en een komedie. Om een voorbeeld te geven: gedurende die tweede act zie je zowel mensen levend verbranden (en hiervan genezen) en een paar strippers/cokehoertjes voorbijkomen, maar ook worden er Home Alone-momenten voorzien voor de allerjongsten onder ons en een paar scènes die niet zouden misstaan in een Saturday Night Live-parodie. Het voelt gewoon fout en weinig respectvol aan voor een superheldenfilm van dit kaliber, zeker circa 2013.

We wisten al meteen dat een nieuwe Iron Man-solofilm The Avengers nooit kon overtreffen, en dat verwachtten we eigenlijk ook niet. Maar de prent is ondanks de meer grootschalige actie en (op het eerste zicht) betere keuze van villains in het algemeen een pak minder sterk uitgevallen dan Iron Man en Iron Man 2. Marvel, hou in het vervolg Shane Black weg van het script en de regisseursstoel en neem voor een mogelijke vierde Iron Man Jon Favreau terug. Hij wist tenminste beter hoe je actie en humor moet balanceren.

Hieronder kan je alsnog een korte beschrijving vinden van de post-credits scène. Opgelet: spoilers!

Iron Man 3 Post-Credits Scene

Iron Man 3 wordt omkaderd door een voice-over van Tony Stark. In de allerlaatste scène, na de volledige aftiteling, zien we dat Tony op de bank ligt en schijnbaar zijn verhaal doet aan een psychiater. Dit blijkt niemand minder dan Dr. Robert Bruce Banner te zijn (het alter ego van de Hulk, opnieuw vertolkt door Mark Ruffalo). Banner is echter al een tijdlang in slaap gevallen en verklaart achteraf dat hij niet “zo’n type dokter is”. Niet echt een opzet voor een volgende Marvel-film dus, maar wel een leuke reünie-scène tussen één van de beste on-screen duo’s uit The Avengers.

Iron Man 3 loopt bij ons vanaf 24 april in de bioscoop.