Review: G.I. Joe – Retaliation

Acteurs: , , , , , , , , , ,

Speelduur: 110 minuten

In de bioscoop vanaf: 27/03/2013

Buddy Cop sfeer tussen The Rock en Channing Tatum.

Geen zelfrelativering. De actie is schokkerig. Niet origineel.

Met slechts vijf terugkerende personages uit de vorige film, een onbekend en onbemind regisseur en een jaar uitstel van release, kijken de fans met gemengde gevoelens naar de nieuwe G.I. Joe-film. Brainfreeze zette zijn vooroordelen opzij en een 3D-bril op en ging kijken naar G.I. Joe: Retaliation…

4
Posted 08/04/2013 by

Het had veel voeten in de aarde vooraleer de tweede G.I. Joe-film in de zalen kwam. G.I. Joe: The Rise of Cobra, de eerste film gebaseerd op Hasbro‘s toyreeks uit 2009 werd zowel door recensenten als bioscooppubliek neergesabeld maar bracht toch genoeg geld in het laatje om een vervolg te garanderen. In juni 2012 zou die te zien zijn. Toen kwam het nieuws dat de release met een jaar uitgesteld werd. Officiële reden: het toevoegen van 3D aan de beelden. Officieuze reden: meer scènes opnemen met Channing Tatum. De laatste twee jaar is deze acteur namelijk een stuk populairder geworden, vooral bij de voor G.I. Joe niet zo evidente doelgroep van meisjes en jonge vrouwen. Retaliation - buddy copDenk hierbij aan films als Dear John, 21 Jump Street en Magic Mike. Een film uitstellen, nadat de reclamecampagne reeds gestart is, is een riskante zaak maar de studio hoopte zo dus toch heel wat extra tickets te verkopen. Aan de eerste resultaten van de box office te zien, blijkt dit een zeer geslaagde gok te zijn.

All is well in de wereld van de Joes. Destro en Cobra Commander, de kopstukken van aartsvijand Cobra, zitten veilig opgesloten en ook Storm Shadow – een henchman van diezelfde groep – wordt ingerekend. Niets is echter wat het lijkt. De president van de Verenigde Staten is eigenlijk de vermomde bad guy, Zartan. Hij regelt de zaakjes in afwachting van de terugkeer van Cobra Commander. Die laat er trouwens geen gras over groeien. Hij lanceert een aanval op de Joes met erg zware gevolgen. Joes Roadblock (Dwayne “The Rock” Johnson), Lady Jaye (Adrianne Palicki) en Flint (D.J. Cotrona) hebben nadien slechts één missie: wraak.

Het uitstellen van de film was een goede zaak. De 3D is, Retaliation - Snake Eyes en Jinxzoals in zovele films, verwaarloosbaar maar de extra scènes met Tatum maken de eerste act licht en vlot. Samen met Dwayne Johnson vormt hij een soort van buddycopduo met kwinkslagen, steken en kwajongensstreken. Meer dan eens toveren de twee een grijns op je gezicht. Het is daarom ook zo jammer dat Tatum na enkele tientallen minuten de film verlaat. Met hem verdwijnt ook alle zelfrelativering. Wat overblijft, is het serieuze motief van wraak. Naar het einde toe is er weer eventjes de hoop op humor. General Joe Colton, de eerste Joe gespeeld door Bruce Willis, is een los en relativerend figuur die de boodschap ‘hey, het is maar een spelletje hoor’ met zich meedraagt. Helaas krijgt de man nauwelijks schermtijd en heeft hij eigenlijk ook geen bal te doen. Ook hier dus een gemiste kans.

Retaliation - The RockNa dat eerste stuk komt de hele film op de breed gewelfde schouders van The Rock terecht. Fast Five toonde aan dat de man wel degelijk een frisse wind doorheen een reeds uitgewrongen franchise kan blazen. In G.I. Joe: Retaliation lukt dat niet. Ja, hij heeft wel enkele The Rock-momentjes. Boos om zich heen kijkend, schreeuwend om wraak, oneliners en testosteron om zich heen spuiend, knokt hij zich een weg doorheen de film. Entertainend, dat wel, maar tilt het de film boven de gemiddelde actiefilm? Neen. Het verhaal is erg banaal en ongeloofwaardig. De actie, waarbij je toch een pareltje verwacht bij een verfilming van militair speelgoed, is schokkerig en verwarrend. Van regisseur Jon M. Chu, die enkel bekend stond voor het inblikken van dansfilms Step Up 2, Step Up 3D en Justin Bieber: Never Say Never (voeg hierbij zelf uw denigrerende opmerking in) zou je denken dat de actie gracieus en vloeiend zou zijn. Niets van dat alles dus. Wel origineel is dan weer en gevechtsscène langsheen een loodrechte klif. Snake Eyes en Jinx nemen het daarbij op tegen een horde ninja’s en zwieren gezwind van het ene touw naar het andere.

Retaliation - klifgevecht

Eén zwaluw maakt echter de lente niet en in dit geval maakt één goede actiescène geen fantastische film. G.I. Joe: Retaliation steekt van wal met vlotte humor en een lichte toon. Algauw maakt de film een scherpe bocht en gaat het zichzelf veel te serieus nemen. Net als voorganger The Rise of Cobra is deze tweede G.I. Joe geen must see, maar met nu al een stevige box office zal het de studiobazen worst wezen.