0
Posted 06/01/2013 by Brainfreeze in Comics
 
 

Brainfreeze Crew’s Eindejaarslijstjes: Beste (en Meest Teleurstellende) Comics van 2012


2012 zit erop en de Brainfreeze-crew blikt nog één laatste keer terug op het jaar dat de voorspelling van de Maya‘s weg lachte, heel de wereld bekend maakte met het Gangnam-district in Seoul, Korea, films en tv-series gebaseerd op comics ongekende bedragen zag binnenhalen, populaire Marvel-superhelden met acht poten vervangen liet worden door iets minder populaire superschurken met acht armen, DC Comics een welgemeende fuck you, al dan niet up yours, naar Alan Moore zag geven, heel wat comicsartiesten nieuwe reeksen liet opstarten bij Image en zowel Valiant Entertainment als de Extreme Studios/Awesome Entertainment-tak van Image uit de dood deed herrijzen.

Hieronder vind je de persoonlijke hoogtepunten (en dieptepunten) van de crew in de volgende categorieën: comicreeksen, trades/hardcovers/verhaallijnen en single issues. Daar doen we dan nog eens onze favoriete personages, schrijvers en tekenaars van het afgelopen jaar bij. Weet je nog niet goed wat kiezen en zoek je dus wat inspiratie om aan onze huidige wedstrijd De Beste Brainfreeze Comic van 2012 mee te doen? Je vind het hieronder!

Beste (en Meest Teleurstellende Comic) van 2012: Reeks

MALKAVIAN: Saga (Image) van Brian K. Vaughan en Fiona Staples is voor mij één van de beste reeksen van het moment. Een fantastische wereld met ongelooflijke en echt buitenaardse figuren zoals we al heel lang niet meer hebben gezien. Romeo & Julia in een Tolkieneske wereld met een stevige Star Wars-saus erover. Ook Demon Knights (DC) is voor mij een van de toppers, echte Sword & Sorcery doorspekt met gekende mythologische figuren en DC-iconen. Een slechte reeks is wat moeilijker om te zeggen maar DC’s Green Arrow, Grifter en Superman zijn in 2012 van mijn pull-list verdwenen omdat ze me niet konden boeien.

ARNO: Zoveel goeie comics in 2012, maar Batman (DC) stak er dit jaar echt bovenuit. Scott Snyder, Greg Capullo, de Court of Owls en vooral de terugkeer van The Joker maakten de Dark Knight zijn primaire soloreeks een must-read. Indestructible Hulk (Marvel NOW!) en het terug geweldig spannend geworden The Walking Dead (Image) zijn dichte opvolgers. Meest teleurstellend? Doe dan maar Superman en Superboy (DC). Scott Lobdell, één van de betere X-Men-schrijvers uit de jaren 90 kan het duidelijk niet meer zo goed, hou hem dan ver uit de buurt van je flagship character.

AXEL: Meest teleurstellende: de ontknoping van John Byrne’s Next Men (IDW Publishing). Na twee lezingen van The Aftermath begrijp ik nog steeds niet waarover hij het heeft.

DE BAARD VAN ALAN MOORE: Uncanny X-Force (Marvel). Een superheldenvertelling die meer biedt dan alleen simpele actie. Het laat zien dat de er nog altijd rek zit in het genre. Meest teleurstellende reeks: Black Kiss 2 (Image), of hoe een prima thriller wordt gedegradeerd tot goedkope porno.

KOERIAN: Saga (Image). Brian K. Vaughan overtreft zichzelf met fantastische personages en een mooi uitgewerkte wereld. Fiona Staples’ tekenwerk is buitenaards. Meest teleurstellend: Freelancers (BOOM! Studios). Het is een ronduit infantiel verhaal als het serieus bedoeld is, niet duidelijk genoeg als het een parodie is en van de tekeningen moet de reeks het ook niet hebben. Ook Justice League (DC), brengt niet de verwachte magie en traditie. De blockbusterfun gaat heel gauw vervelen, alsof je elke maand naar The Expendables zou kijken.

SPINE: The Hypernaturals (BOOM! Studios) vult een grote leegte voor elke Sci-Fi fan en wordt daarmee terecht voor mij de beste reeks van 2012. Goed verhaal, interessante karakters, goed tekenwerk en een mooie afwerking van de comic. Een must voor iedere sciencefictionfan.

VIDELKASTROO: Comics lees ik eigenlijk niet zoveel, maar ik heb wel enorm genoten van Locke & Key (IDW Publishing)!

 

Beste (en Meest Teleurstellende) Comic van 2012: Single Issue

MALKAVIAN: Ik ga in herhaling vallen denk ik maar Saga #1 (Image) was echt er volledig “boenk!” op. Vanaf dat eerste nummer wist ik dat deze bovenaan mijn lijst ging staan. Teleurstellende comics? Ik lees alle Before Watchmen-delen (DC) maar de meesten stelden me echt teleur, daar eentje van uitpikken is moeilijk.

ARNO: Beste single issue is altijd moeilijk, maar ik heb zeer hard genoten van Batman #15 (DC), waarin The Joker zijn “liefde” voor zijn gevlederde aartsvijand uit de doeken deed. En dat op zo’n manier dat zelfs de gevreesde Dark Knight eventjes moest slikken en zijn licht gevoel van angst diende te onderdrukken om op Joker’s invitatie in te gaan. Meest teleurstellend: Green Lantern #0 (DC), een ideale gelegenheid om eens de New 52-oorsprong van Hal Jordan of Sinestro uit de doeken te doen/continuïteitsfouten te verklaren/aan te passen zoals de rest van de hoop, maar nee: we krijgen Baz, een Amerikaans-Arabische Green Lantern met een pistool en een sm-masker. En dat gedrocht nog eens de tijdelijke hoofdrol in de reeks geven? Ouch

DE BAARD VAN ALAN MOORE: Harvest #1 (Image). De belofte van een titel die even nieuwe grond leek te betreden. Jammer dat de serie dat uiteindelijk niet door kon zetten. Meest teleurstellend: Storm Dogs #1 (Image), daar begreep ik nu eens helemaal niets van.

KOERIAN: The Creep #0 (Dark Horse), grijpt je meteen bij de keel. Meest teleurstellend: Freelancers en Justice League hebben we al gehad, smijt Fashion Beast #1 (Avatar Press) er dan maar bij.

SPINE: Idolized #0 (BOOM! Studios). Qua preview vond ik deze fantastisch. De uiteindelijke reeks is leuk, maar geen absolute topper. Maar die eerste preview issue was super. Origineel, mooi afgewerkt en je werd er gewoon super nieuwsgierig van. Meest teleurstellend: The Incredible Hulk #10 (Marvel). “Hulk versus Bears in Space“, seriously WTF?!

 

 

 

Beste (en Meest Teleurstellende Comic) van 2012: Verhaallijn/Trade/Hardcover

MALKAVIAN: The Court of Owls/Night of the Owls uit Batman (DC) was een van de betere verhaallijnen van het afgelopen jaar. Scott Snyder laat daar echt zien dat hij Batman, een personage zo oud als de straat, zeer vernieuwende en toch herkenbare verhalen kan geven. Nog meer van dat a.u.b. Teleurstellende verhaallijn gaat dit jaar naar Divided We Fall/United We Stand uit Marvel‘s Ultimate Comics-series. Vroeger was Ultimate Marvel een stevige naam maar na Ultimatum enkele jaren geleden is er nog maar weinig soeps uit die hutsepot gekomen. Tijd voor terug een nieuwe reset?

SPINE: Harbinger. Wat een reeks! X-O Manowar, Bloodshot en Archer & Armstrong zijn ook super maar Harbinger groeide met iedere issue en het wordt steeds beter. De eerste issue vind je goed, bij de tweede ben je overtuigd en vanaf de derde is dit je favoriete reeks. En daarna wordt het dan nog eens beter! Ja, je hoort het, ik ben een Valiant-fanboy geworden dit jaar. Maar als iets goed is, is het gewoon goed! Meest teleurstellend: wederom The Incredible Hulk (Marvel) door Jason Aaron en dan meer specifiek Stay Angry. Dat was nu eens echt niets. De Hulk hotste van hier naar daar en viel van het ene belachelijke verhaal in het andere.

KOERIAN: Animal Man: The Hunt (DC): Fantastisch tekenwerk, een mooi verhaal. Kortom het volledige pakketje en zowat het beste en meest “alternatieve” dat DC te bieden heeft.

DE BAARD VAN ALAN MOOREDavid Mazzucchelli’s Daredevil Born Again: Artist’s Edition (IDW). Deze editie is zo mooi. Je kan tegelijk genieten van het originele tekenwerk van Mazzucchelli en een van de beste Daredevil-verhalen ooit.

AXELUntold Tales of Spider-Man Omnibus. Ik weet het, ik weet het. Untold Tales of Spider-Man is een comicreeks uit de jaren 90. Maar onze goede vrienden van Marvel lieten dit jaar een lekker dikke omnibus op de lezers los. De volledige reeks, en enkele extraatjes, aan de hand van Kurt Busiek, Ron Frenz en Pat Oliffe was dit jaar in haar volle glorie te lezen. Busiek maakte met deze reeks een geslaagde en nostalgische terugkeer naar de gloriejaren van Spider-Man. Geen vervelende crossovers, geen klonen, nada… Enkel leuke verhalen met Peter en de Daily Bugle-crew. Jongens en meisjes, het is nog niet te laat, de omnibus is nog verkrijgbaar. Terwijl jullie toch bezig zijn, de New Teen Titans Volume 2 (DC, Wolfman/Pérez) en Man-Thing (Marvel)-omnibussen zijn ook aan te raden.

ARNO: Het is zeker niet de beste verhaallijn die dit jaar gebundeld werd, maar het tweede volume van Superman: Earth One (DC) – een aparte hardcover – stelde niet teleur. Een teleurstelling was dan weer Spawn Compendium Volume 1 (Image), zeker niet één van de beste comics, maar de vroege dagen van Image draaiden allemaal om de flashy tekeningen en de inkleuring op beter papier. En om dan deze bundeling van bijna de eerste vijftig delen van de reeks niet in kleur uit te brengen? Het lukte voor Invincible wel, waarom dan niet voor Spawn?

 

Beste (en Meest Teleurstellende) Schrijver van 2012

SPINE: Duane Swierczynski voor Harbinger. Deze reeks staat als een dijk en wordt nog met iedere issue beter. De gehele nieuwe Valiant line-up is super, maar Harbinger is daaruit dan toch de beste. Dit jaar bracht Valiant de beste comics op de markt. Qua art misschien niet, maar qua verhaal zeker en vast. Meest teleurstellend was Jason Aaron voor The Incredible Hulk. Zwaar ondermaats en infantiel verhaal. Enkel het begin was goed, het eind viel nog enigszins mee, maar de 11 delen daartussen waren hun geld niet waard.

KOERIAN: Brian K. Vaughan. Wat hij met Saga doet is ronduit geniaal: uitgewerkte personages, een uniek universum, de gebruikelijke waanzin… Een eervolle vermelding voor Sean Murphy (Punk Rock Jesus) en Joe Hill (Locke & Key) natuurlijk. Meest teleurstellend: Alan Moore heeft echt wel zijn beste tijd gehad. Maatschappijkritisch, ja, maar voor de rest valt er niet veel goeds over te zeggen.

DE BAARD VAN ALAN MOORE: Brian K. Vaughan. Sinds zijn tijdelijke pauze is hij met Saga teruggekeerd tot de comicsindustrie als een betere schrijver. Hij blaast zijn comics niet alleen leven in. Hij bevolkt ze ook met overtuigende menselijke karakters. Meest teleurstellend: David Hine. Lees Storm Dogs en hopelijk begrijp je dan mijn weerzin.

ARNO: Mark Waid. Hij bewees met Daredevil dat Marvel‘s Man Without Fear niet steeds grim ‘n gritty hoeft te zijn om goed te zijn en met amper twee issues van relaunch The Indestructible Hulk voor Marvel NOW! leverde hij één van de beste herlanceringen in jaren en maakte hij alsnog het comicjaar van de groene gigant goed. De conclusie van zijn Irredeemable was misschien ergens voorspelbaar, maar leverde desalniettemin een goeie afsluiter voor een ietwat slabakkende reeks.

 

 

 

Beste (en Meest Teleurstellende) Tekenaar van 2012

MALKAVIAN: Fiona Staples bracht met Saga fantastische tekeningen die er fris, nieuw en kleurrijk uitzagen.

SPINE: Op de valreep toch nog Barry Kitson. Ik ging Mike DeBalfo nomineren voor zijn werk bij Aspen, maar Kitson heeft in de laatste issue van Harbinger werkelijk prachtige dingen laten zien. Meest teleurstellend: Steve Dillon. Ik heb zijn werk enkel in Marvel’s The Incredible Hulk (één issue) en Thunderbolts #1 gezien maar dat was voldoende om het zeer slecht te vinden. Zijn stijl kan me totaal niet bekoren. Het draait waarschijnlijk om persoonlijke smaak, maar veel mannelijke gezichten zijn quasi hetzelfde, proporties zijn vaak ver te zoeken en het is vaak allemaal erg simplistisch.

KOERIAN: Fiona Staples. Het tekenwerk voor Saga is magisch. Bovendien doet ze alles zelf: kleur, inkten, lettering… Bovendien doet ze het goed, want het kleurenpalet is wonderbaarlijk, sfeervol en de covers zijn steeds van een ongezien niveau.

DE BAARD VAN ALAN MOORE: Darwyn Cooke voor DC’s Before Watchmen: Minutemen. Een man die niet alleen fantastisch kan tekenen maar zijn werk ook in dienst van het verhaal kan stellen. In negatieve zin sprong er dit jaar niemand echt uit.

AXEL: Gezien ik weinig nieuwe reeksen lees, kies ik voor de oude waarde die ook in 2012 toont dat hij nog steeds bij de top behoort. De reeks was Next Men, de tekenaar is uiteraard John Byrne. Die realistische tekenstijl, waar simpliciteit boven overdreven franje staat, is een handelsmerk dat door velen als saai wordt omschreven maar mij enorm kan bekoren. Is hij de beste tekenaar op dit moment? Objectief kan niemand dit met zekerheid stellen, maar de tegendraadse en eigenzinnige Byrne krijgt van mij althans die titel, ook al kreeg de reeks zelf dat niet. Meest teleurstellend: ik krijg nog steeds de krul van Greg Land (Uncanny X-Men, Iron Man). Hoe die man anno 2012 nog een job heeft is mij een compleet raadsel.

 

Meest Verrassende (en Meest Teleurstellende) Comicspersonage van 2012

KOERIAN: Bode uit Locke & Key, is de ondeugende speelvogel, die door Gabriel Rodriguez enorm treffend tot leven gebracht wordt en eigenlijk de slimste van allemaal is.

SPINE: Peter Stanchek uit Harbinger. Van arrogante tiener naar één van de krachtigste personen op de planeet in zeven issues tijd. De evolutie van dit karakter is enorm en ook echt boeiend. Slechtste personage: Pit Bull (The Incredible Hulk #8), de hond-mens. Mensenlichaam + hondenkop = belachelijk. En niet het goede belachelijk, nee, het frustrerende slechte belachelijk.

DE BAARD VAN ALAN MOORE: Sagas Marko en Alana.

ARNO: Het comicspersonage dat dit jaar het meeste sympathie opwekte moet voor mij wel Scott Summers, alias Cyclops zijn, de eerste en nog steeds beste X-Man. Hoewel zijn X-Men enigszins als de verliezende partij in Marvel‘s Avengers vs X-Men worden gezien en Summers tijdelijk gevangen werd gezet/momenteel een voortvluchtige is, had Cyclops verdorie wel gelijk. De mutantengeneraal heeft ook gekregen wat hij wou, zelfs al konden hij en zijn team uiteindelijk de Phoenix-kracht niet aan, want het mutantenras is immers herboren. Nu gaat Scott zijn eigen traditionele superhero fall & redemption-verhaallijn tegemoet (net zoals Iron Man, Hulk, Hal Jordan en zovelen voor hem). De bemoeizieke Captain America en zeker Wolverine konden beter afgeschilderd worden in het event. Hun AvX-versies zijn dan ook de meer teleurstellende personages van het jaar.

Opmaak: Axel, Arno. Banner: Lav.

Comments

comments


Brainfreeze

 
avatar