Random Article


20 Jaar Mortal Kombat (Round 1) – Enter the Dragon

 


2
Posted 26/12/2012 by

Mortal Kombat
Mortal Kombat II

In 1992 kon je in de videogamespeelhallen botten harder horen kraken dan ooit tevoren, een “Get over here!” gevolgd door luidkeelse pijnkreten horen weergalmen, het bloed vrolijk zien rond spatten en brutale verminkingen gadeslaan… Mortal Kombat, een fighting game van Amerikaanse makelij, was gearriveerd. De videogame van Midway, nu NetherRealm Studios onder Warner Bros., groeide uit tot een multimediafenomeen, met verschillende sequels, films, tv-reeksen, comics en een nog steeds klassieke 90s technosoundtrack. Brainfreeze blikt, na 25 jaar Street Fighter, ook terug op de geschiedenis van diens Amerikaanse tegenhanger, want Mortal Kombat mag dit jaar 20 kaarsjes uitblazen (of geflambeerde en al dan niet gespietste menselijke doodskoppen, het is maar wat je verkiest…)

In dit eerste deel van 20 jaar Mortal Kombat kijken we naar de oorsprong van de franchise en de eerste twee klassieke videogames uit de jaren 90: Mortal Kombat en Mortal Kombat II

Bloodsport

Van Damme in Bloodsport

Mortal Kombat begon haast als een wegwerpproject bij Midway onder programmeur Ed Boon, designer/comicbookartiest John Tobias, designer John Vogel en geluidstechnicus Dan “Toasty!” Forden. Het productieteam wou een hardere, meer serieuze fighting game op de markt brengen met gedigitaliseerde versies van echte acteurs in plaats van getekende personages (gelijkaardig aan Pit-Fighter van Atari Games). De setting zou geïnspireerd worden door actiefilms als Enter the Dragon (1973) met Bruce Lee en Bloodsport (1988) met Jean-Claude Van Damme. Oorspronkelijk zou een gedigitaliseerde versie van onze eigenste Muscles from Brussels zelfs de hoofdrol spelen, maar die deal ging uiteindelijk niet door. Een geheim toernooi, geïnspireerd door de ondergrondse Kumite uit Bloodsport en het eiland van Mr. Han uit Enter the Dragon, werd uiteindelijk wel de setting voor de game, dat opzettelijk het woord Combat fout spelde met een harde K en deze tactiek zou toepassen doorheen de hele reeks.

De letterlijke impact van MK op de jeugd van Amerika

Mortal Kombat verscheen in augustus 1992 in de speelhallen en bleek meteen al zeer anders dan haar Japanse concurrenten (Capcom’s Street Fighter– en SNK’s Fatal Fury– en Art of Fighting-reeksen). De game bezat gelijkaardige tweedimensionale één-tegen-één gevechten, een reeks tegenstanders, typische normale en speciale bewegingen en een drierondensysteem, maar toch ietwat andere gameplay. Zo had je vijf knoppen, twee voor hoog en laag te trappen, twee voor hoog en laag te slaan en één om aanvallen af te weren. De Block Button was gameplaygewijs de grootste verandering tegenover Capcom’s Street Fighter en de meeste vechtspellen uit die tijd, waar je achteruit moest ingedrukt houden om af te weren.

Wat Mortal Kombat echter beroemd en berucht maakte, was het uitbundige geweld, dat nog eens extra in de verf werd gezet door de meer realistische gedigitaliseerde beelden. Bloed was misschien in kleine mate aanwezig in de andere vechtspellen, maar hier kon je er per gespeelde ronde emmers mee vullen. De ultieme beweging werd de Fatality, waarvan elke vechtersbaas (Kombatant genaamd) er één bezat. Won je twee ronden, dan verscheen het commando Finish Him/Her! en mocht je je tegenstander zijn/haar hart of ruggengraat eruit rukken, hoofd eraf kloppen, hem/haar tot een skelet reduceren en meer van dat fraais…

Sub-Zero’s Spine Rip… Take that! Mom and dad!

Hetgeen Mortal Kombat zo controversieel maakte, zorgde er meteen ook voor dat de game enorm populair werd. MK was één van de spellen die overigens leidde tot de oprichting van het Entertainment Software Rating Bureau (ESRB), dat in de Verenigde Staten de leeftijdscategorieën voor videogames beheert. Leuk weetje: toen de game in 1993 op 13 september (Mortal Monday) op de thuisconsoles uitkwam, werd het bloed in Nintendo’s Super NES-versie vervangen door zweet. De iets inferieure Sega Megadrive/Genesis-versie had echter een geheime code om het bloed toch nog aan te zetten in de game. Drie keer raden welke versie het meest verkocht… Nintendo maakte die fout geen tweede keer.

De Kombatants

De originele cast van Mortal Kombat

Jean-Claude Van Damme mocht dan niet in de game verschijnen (hij zou later nog, ironisch genoeg, Guile spelen in de filmversie van Street Fighter), een duidelijk door zijn rol in Bloodsport geïnspireerd personage deed dat wel. John Carlton, beter bekend als Johnny Cage, was een Hollywoodacteur die wou bewijzen dat zijn vechtkunsten uit zijn films niet fake waren. Naast een uiterlijk gemodelleerd naar Van Damme, verkreeg hij ook de acteur zijn bekende spagaat in zijn nut punch-beweging, wat meerdere blauwe ballen opleverde doorheen de reeks.

Raiden gets Caged

Get over here!

Boon en zijn team waren duidelijk fan van bewegingen die de tegenstander eventjes incapabel maakten tijdens een gevecht. Naast de nut punch van Cage, verkregen de breakout characters van de franchise, de gemaskerde ninja’s Scorpion en Sub-Zero ook zo’n iconische special move. Sub-Zero was een Chinese ninja/huurmoordenaar van de Lin Kueiclan die koude kon manipuleren en zijn tegenstanders dus tijdelijk kon bevriezen. Scorpion, behorende tot de rivaliserende clan de Shirai Ryu, maakte gebruik van een speer en touw waarmee hij zijn opponenten naar zich toe kon trekken. Zijn legendarische catchphraseGet Over Here!“, werd ingesproken door Ed Boon zelf. Uiteindelijk werd duidelijk dat Scorpion een uit de hel teruggekeerd spook was, wiens sterfelijke vorm ooit werd gedood door Sub-Zero, en nu wraak zwoer op zijn eeuwige rivaal voor zowel zijn eigen dood, als deze van zijn gezin en clan. Onder zijn masker vond je een duidelijk door Marvels Ghost Rider geïnspireerde vlammende schedel, waarmee hij zijn tegenstanders tot as kon reduceren in de beruchte “Toasty!“-Fatality.

Tot de andere leden van de cast behoorden de Shaolin monnik Liu Kang, de held van de game, de Amerikaanse Special Forces-agente Sonya Blade en de door haar op de hielen gezeten terrorist en messenexpert Kano, een lid van de Black Dragon-terreurgroep. Naast de herrezen ninja Scorpion, was het vooral de onsterfelijke en elektriciteit manipulerende dondergod Raiden die duidelijk maakte dat Mortal Kombat uiteindelijk een bovennatuurlijke fantasysaga zou worden, met een diepe verhaallijn die zich zou afspelen doorheen verschillende dimensies.

Test Your Might

Eindbaas en gastheer van het toernooi was Shang Tsung, een eeuwenoude demonische tovenaar die teerde op de gestolen zielen van zijn tegenstanders (en deze als vlammende schedels kon afvuren). Tevens was hij een gedaanteveranderaar, die in het laatste gevecht dus in eender welk personage uit de game kon transformeren. Vooraleer je tot bij Tsung geraakte, moest je echter eerst de zes andere personages verslaan, daarna een mirror match met jezelf voeren en dan nog eens de zes anderen twee per twee (in drie endurance matches) neer krijgen. Hierna kwam je terecht in een ondergrondse grot, waar meerdere botten verspreid op de grond lagen, en kwam je oog in oog te staan met Goro, een vierarmige halfmenselijke/halfdraakachtige reus. Goro was de negenvoudige kampioen van het Mortal Kombat-toernooi en een lid van het Shokan-ras die, net als Shang Tsung, afkomstig waren uit een andere dimensie genaamd de Outworld. Hij was ook het enige personage dat niet werd geportretteerd door een acteur, maar door een stopmotionfiguur.

Test Your Might… de bonus game

Latere arcadeversies van Mortal Kombat bevatten echter nog een geheim personage, een primeur voor het fightinggamegenre. Reptile, een supersnelle, in het groen geklede ninja met zowel de bewegingen van Scorpion als Sub-Zero, verscheen af en toe om de spelers hints te geven betreffende zijn locatie. Hij bevond zich op de bodem van The Pit, de enige achtergrond waar je een Stage Fatality kon uitvoeren. Won je hier een gevecht, dan kon je je tegenstander van de smalle brug slaan en terecht laten komen op enkele levensgrote spikes. Hiertussen lag Reptile op je te wachten. Het concept zou nog meermaals herhaald en uitgebreid worden in de latere games.

Johnny Cage versus Reptile

Goro Lives…!

Het verhaal van deze eerste Mortal Kombat-game begon eeuwen geleden. Het toernooi genaamd Mortal Kombat is niet zomaar een traditioneel vechttoernooi. Het is een manier om een balans te creëren tussen de verschillende dimensies (Realms) die in het leven werden geroepen door de Elder Gods. Om een oorlog tussen de Realms te voorkomen, worden er elke generatie officiële toernooien gehouden tussen de beste strijders van elk rijk. Wanneer een rijk tien Mortal Kombats na elkaar kon winnen, verkregen ze het recht om het verliezende rijk via portalen binnen te stappen en te veroveren.

Liu Kang versus Goro

Shang Tsung – strijdend voor de Outworld – kwam 500 jaar geleden al zeer dichtbij, tot hij werd verslagen door de Shaolin monnik Kung Lao. Tsung werd door zijn meester, de keizer van Outworld, verbannen tot het aardrijk en diende het Shaolintoernooi over te nemen. Dat lukte en Kung Lao werd in de volgende editie brutaal verslagen en gedood door prins Goro van de Shokan, de huidige kampioen. Het is Shang Tsung en Goro sindsdien gelukt om negen opeenvolgende overwinningen voor de Outworld te scoren. Deze Mortal Kombat is de tiende keer en dus de laatste kans voor de strijders van de aarde om de cyclus te verbreken en de mensheid te redden…

Comments

comments


Arno

 
avatar
I'm not locked in here with you. You're locked in here with me.


2 Comments


  1. avatar
     
    de baard van alan moore

    Pfoe, it didn’t age well. Maar ik heb hier begin jaren negentig veel plezier aan beleefd.





Leave a Reply to Zupertails Reactie annuleren



Gelieve een kleine rekensom te maken. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.