3
Posted 17/11/2012 by Axel in Columns
 
 

Tussen Vroeger En Nu #11: Het is Mega Mindy tijd!

 – “Waar kijk je naar?”

– “Mega Mindy, papa.”

– “Wie is Mega Mindy? Ze is behoorlijk roze.”

– “Ze is een superheld, en ze vangt alle boeven. Ze is cool.”

Ach, een superheld. Dan kan papa meepraten, en heeft hij een thema voor zijn column. Laat ons starten met een korte voorgeschiedenis. In 2006 besluiten de slimme marketeers van Studio 100 op de superheldenkar te springen. Ze willen een personage creëren dat een jeugdig publiek aanspreekt en bovenal een nette indruk geeft. Na de hoofden bij elkaar te hebben gestoken, komen ze bij Mega Mindy terecht. Studio 100 kiest voor een roze pak, want roze…euhm, roze spreekt jonge meisjes aan. Overeenkomstig met de hoofse mentaliteit en traditionele zeden, bedekt haar pak haar volledige lichaam. Er is geen vlees te zien. Studio 100 zou Studio 100 niet zijn mocht er geen hele merchandisemachine achter draaien.

– “Wat zijn haar krachten?”

– “Ze is sterk en kan ver springen.”

Mega Mindy heeft bij Brainfreeze schijnbaar ook een superfan

Maar dan gaat haar polshorloge flikkeren. “Mega Mindy, je tijd zit er bijna op”, klinkt een wat bejaarde stem. Mega Mindy zegt vlug vaarwel en verdwijnt dan uit zicht. Huh!? Mega Mindy kan haar krachten slechts tijdelijk gebruiken. Dat is pas interessant.

– “Oei, waarom loopt Mega Mindy nu weg?”

– “Ze kan haar krachten niet lang gebruiken.”

Poef, weg loopt ze. In haar plaats verschijnt timide agente Mieke Fonkel. Mieke, dat is nog eens een oervlaamse naam. Een Mieke heeft immer haar wortels in onze Vlaamse poldergrond.

– “Hoe komt Mega Mindy aan haar krachten?”

– “Haar opa is een slimme professor en heeft een machine gemaakt waarin Mieke Mega Mindy kan worden.”

Tja, die opa blijkt opa Fonkel te zijn. Hij heeft geen voornaam. Een slimme uitvinder die, in plaats van zijn schijnbaar groot talent te gebruiken om alle problemen in de wereld op te lossen, zijn tijd verdoet in de achterkamer van een snoepwinkel (waarschijnlijk overgenomen van De Kotmadam). Niemand mag weten dat hij uitvinder is. Verlegenheid zit blijkbaar in de familie. Zo slim is hij dat hij Mega Mindy slechts tijdelijk haar krachten kan geven. Jongens toch, Gobelijn heeft zijn vliegende bol en Barabas heeft zijn teletijdsmachine. Een beetje ambitie kan geen kwaad.

Mieke Fonkel en Toby, sterkhouders van de arm der wet.

Die verlegen griet blijkt dus een politieagente te zijn. Je zou vermoeden dat haar grootste bekommernis wereldvrede is, maar neen, haar prioriteiten liggen elders. De godganse dag loopt ze met haar hoofd in de wolken, omdat ze verliefd is op haar collega Toby. Op de werkvloer groeit al eens een relatie.

– “Ze is verliefd op die Toby?”

– “Ja, maar hij is verliefd op Mega Mindy.”

Aha, dat is herkenbaar voor een comicliefhebber. Lois Lane was in den beginne ook verliefd op Superman. Slimme journaliste als ze was had ze nooit door dat haar verlegen collega Clark Kent en Superman weleens dezelfde persoon zouden kunnen zijn. Die bril en haarkrul maakten een hemelsbreed verschil. Terug naar Mega Mindy, oftewel Mieke Fonkel. Ook zij heeft dus veel kracht tot haar beschikking. Het lied zegt het tenslotte zelf: “Ik ben Mega Mindy…die elke boef op aarde velt“.

Maar de aarde trekt deze verliefde gans niet rond. Ze blijft honkvast aan een bureautje zitten in de hoop dat die Toby (geen achternaam) haar lonkende blik beantwoordt. Super, Studio 100 heeft de klok van het feminisme 50 jaar teruggedraaid. Deze Mindy zal haar beha niet snel verbranden. Bij deze grote krachten hoort geen grote verantwoordelijkheid. Een intelligent vrouwelijk personage bij Studio 100? Na Kabouters Kwebbel en Smal had ik de hoop eigenlijk al opgegeven.

– “Die Toby is geen slimme, he?”

– “Papa, maar Toby is ook Mega Toby.”

Mega Toby? Pardon? Als ik het allemaal goed begrijp, werkt bij de politie een Toby, en die blijkt (dankzij diezelfde machine van opa Fonkel) in Mega Toby te kunnen veranderen. Nooit komt het bij hem op dat die opa Fonkel ook verantwoordelijk zou kunnen zijn voor Mega Mindy. Mega Toby, Mega Mindy, quasi hetzelfde pak, zelfde werkwijze en allebei “Mega“. Neen, Toby is geen slimme politieagent. Eigenlijk heeft niemand door dat Toby en Mega Toby dezelfde persoon zijn. Zelfde lichaamsbouw, zelfde kapsel, zelfde stem en warempel dezelfde naam. Niemand kan het verband leggen. Stel je voor dat Clark Kent zich zou voordoen als Mega Clark? Toby is dan nog eens verliefd op Mega Mindy. Dat kun je hem eigenlijk niet kwalijk nemen, want Mega Mindy is best sexy in haar roze pakje. Misschien heeft die Toby een vreemde fetisj?

– “Mieke droomt Mega Toby. Hij bestaat echt, maar niet echt.”

Achteraf werd duidelijk gemaakt dat Mega Toby enkel in Mieke’s dagboek voorkomt. Fantastisch, bij Studio 100 kent men dus ook al het principe van de retcon. Hier zal het waarschijnlijk een mega-retcon heten. Mega Toby heeft in die verhalen in het dagboek ook een Mega-mobiel. Die mobiel lijkt eigenlijk meer een afdankertje van het Poolse leger, maar met wat blauwe verf hebben ze het wat opgekalefaterd.

Aan het hoofd van de politie staat commisaris Migrain (what’s in a name), en meteen wordt duidelijk dat hij het product is van doorgedreven lange arm politiek. De man is een volslagen idioot, waarschijnlijk van PS-signatuur, die zonder zijn politieke vriendjes nooit een deftige job zou vinden. Hij doet me bij momenten denken aan wijlen Michel Galabru uit de Gendarmes de Saint-Tropez-films, wat voor de Franse acteur geen compliment is.

– “Dus Toby is verliefd op Mega Mindy, maar niet op Mieke Fonkel.  En Mieke is verliefd op Toby.”

– “Jaaaah, papa.”

Waarom vertrouwt die Mieke haar partner niet? “Hey, Toby, ik ben eigenlijk Mega Mindy. Kunnen we nu mega-intiem zijn?”  Dan is iedereen gelukkig, en labelen we Mieke als een vrouw van de 21e eeuw.

Uiteindelijk kan Mega Mindy de boef pakken. Het valt me op dat ze best mondig is. Telkens ze een boef wil vangen declareert ze eerst haar spreuk :

Ik ben Mega Mindy en jij bent een boef (of iets anders). En als er iets is waar Mega Mindy niet tegen kan, dan zijn het wel boeven

Laat ons even recapituleren. Wat hebben we net gezien? Een soepkieken die af en toe eens superheld speelt, voor de politie werkt en duidelijk geen mensenkennis heeft.  Haar collega die een boontje op haar alter ego heeft, vertoont ook geen Hercule Poirot-afgeleide talenten. De politie wordt geleid door een duidelijk incompetente vetzak, wat dan ook de enige knipoog naar de realiteit is. Haar opa is een uitvinder die erop kickt zijn nichtje/kleindochter tijdelijke krachten te geven.

De megacoole Megamobiel

Stel je eens voor dat Marvel Comics Mega Mindy had aangepakt. Stan Lee had haar meteen een stevige achtergrond gegeven, en liet Jack Kirby de rest doen.“Nadat de ouders van Mieke Fonkel bij een terroristische aanslag om het leven komen, neemt opa Fonkel haar in huis. Mieke zweert op het graf van haar ouders dat ze alles eraan zou doen dat hetzelfde nooit met iemand anders zou gebeuren. Superagent bij dag, superheld bij nacht, Mieke Fonkel is Mega Mindy, nachtmerrie van de onderwereld”. Toegegeven, in comics moet je heel wat door de vingers zien. Niemand herkent de testpiloot met het harlekeinsmaskertje. Niemand legt de link tussen de journalist met de bril en de vliegende alien. Misschien moeten we de ongeloofwaardige realiteit waarin Mega Mindy leeft dan ook maar serieus nemen. Misschien heeft deze columnist ongelijk, en ziet hij de brede boodschap niet. Ach, beste lezers, ik laat het aan jullie oordeel over.

Comments

comments


Axel

 
avatar
Et alors?