5
Posted 02/11/2012 by Axel in Columns
 
 

Tussen Vroeger En Nu #10.4: Juniorpress en de daling in populariteit

Deel 4: De daling in populariteit en het einde van Juniorpress

Waar zijn we gebleven?

Oh ja, in de jaren 90 gaat Juniorpress heel wat niet-Marvel titels uitgeven. De periode waar “style over substance” primeert, maakt zijn intrede. Het is de periode dat Image Comics (met onderuitgeverijen als Top Cow en Wildstorm) op het toneel verschijnt. Deze evolutie wordt ook bij Juniorpress gevoeld. Na titels van Marvel en DC, publiceren ze nu ook Spawn, Gen13, The Darkness, Divine Right, Witchblade, Danger Girl, Tomb Raider, Rising Stars, Crimson en Battle Chasers. Ze worden op glanzend papier uitgebracht. De onderstaande slide maakt veel duidelijk:


De jaren 90 betekenen een daling in populariteit van Nederlandstalige comics. De vulkaan die in de Verenigde Staten op uitbarsten staat is ook in ons taalgebied voelbaar. Er wordt te veel gepubliceerd, de kwaliteit is matig en de deadlines worden niet gehaald. Het hoogtepunt is voorbij.

Uit een interview met Ans Loos haal ik dit:

“De Nederlandse comicmarkt is behoorlijk ingestort. Misschien ook logisch als je bedenkt dat de kids vroeger alleen comics hadden om zich te vermaken. Tegenwoordig heb je internet, computerspellen en een veel ruimer aanbod op televisie. Daarnaast vindt een steeds grotere groep lezers die vinden dat alles origineel moet zijn. De kids gaan tegenwoordig al op elfjarige leeftijd over op de Amerikaanse comics.”

De enorme stroom Amerikaanse comics in Nederland is iets waar Juniorpress nauwelijks tegenop kan boksen. Wij kunnen niet alles uitgeven, dus moeten we selecteren. Als daar niet de titel bijzit die de lezer zoekt, haakt hij af. Gemiddeld zitten de Juniorpress titels op 10.000 betalende lezers per maand. In vergelijking: de Donald Duck heeft er 345.000 per week. Wij hebben nog nooit enige sponsoring gehad. De bedrijven vinden ons niet interessant genoeg om advertenties te plaatsen. Als de dalende lijn qua lezers niet ombuigt is dat het einde voor Juniorpress.”

Een ander groot probleem is de ontoegankelijkheid van de hedendaagse comic. Weg is het credo van Stan Lee: “Elke comic is iemands eerste”. Daarom wordt het ook moeilijk voor uitgevers om de resterende lezers waar voor hun geld te geven. En laat nu Juniorpress daar voor de Nederlandse markt het grootste slachtoffer van zijn.

Misschien heeft Juniorpress zijn lezers te goed opgevoed, en gaan ze het bronmateriaal in de originele taal gaan zoeken?

Een ander probleem licht Ger Apeldoorn toe in een interview :

” Het grootste probleem is op dit moment om het onder de ogen van de lezers te krijgen. De comics zijn op dit moment geen lievelingen van de AKO, het distributiebedrijf dat ervoor zorgt dat al onze tijdschriften in de winkel liggen. Je denkt misschien dat een tijdschriftenhandelaar zelf mag kiezen wat hij in z’n schappen legt, maar niets is minder waar. Je koopt die tijdschriftenkasten per meter en de AKO beslist wat erin komt te liggen. Vroeger waren er nog meerdere van dit soort bedrijven, maar de laatste jaren is het monopolie van de AKO behoorlijk groot geworden. Iedere titel moet eerst door hun goedgekeurd worden, voor het naar de winkel mag. Daarom liggen er in jouw supermarkt wel drie exemplaren van Bobo Magazine en nul van Wolverine. En misschien hebben ze daar wel gelijk in.”

In 2007 verschijnt volgende mededeling van de redactie in hun comics:

Juniorpress moet afscheid nemen van haar geliefde Marvel superhelden.

Het geld heeft gewonnen, de ziel heeft verloren.

Hieronder de mail waarmee 28 jaar werken met Marvel wordt afgesloten.

“As we discussed in Frankfurt, Panini has received different offers from other publishers in Holland for both the regular and UK series. To be frank, some of those offers are almost three times as big as the ones that you made to us for 2007.

We evaluated all proposals carefully and one publisher proved to be more convincing than the others even if we found a strong interest from all parties.

The business plan that they put together and the publishing plan that they suggest are much larger than the ones that JP has been doing for years now. After lengthy considerations, and even if it has been a suffered decision since we have been working together for many years, we have decided that it is in Panini & Marvel’s best interest to grant the license to another publisher for the entirety of the titles. This new publisher shall start publishing Spectacular Spider-Man (UK) as of January and the regular titles as of April.

I understand that this news will disappoint you, but I trust that you will understand that our own obligations towards Marvel leaves us with no other choice.”

Beste trouwe lezers van Juniorpress comics,

wij hebben hele goede jaren met jullie gehad.

Wij kunnen jullie nu bijna persoonlijk bedanken omdat er nog maar een paar duizend van jullie over zijn.

Het ga jullie goed.

Keep up the good work!

Namens alle medewerkers van Juniorpress,

Anna Loos en Minggus Lopulalan

Met deze sombere voetnoot eindigt dan ook het Marvel-tijdperk voor JuniorPress. De opvolgers werden in het tweede deel van deze reeks reeds besproken. Geen enkele hiervan zal Juniorpress, noch naar verkoopcijfers, noch naar faninteractie naar de kroon steken.

Voor wie meer wil lezen raad ik dit interview met Ger Apeldoorn aan. Ook deze podcast met Peter de Bruin van Geekstijl Insider is fascinerend.

Nog meer fascinerend worden echter de interviews die deze columnist zelf had met Peter de Bruin en Ger Apeldoorn. Mis dus de volgende twee afleveringen niet!

Deel vijf van de Juniorpress-special verschijnt nu zondag op Brainfreeze, deel zes volgt op dinsdag…

Comments

comments


Axel

 
avatar
Et alors?