9
Posted 15/09/2012 by Donnie Darko in Tv/Film
 
 

Beste gebruik van Muziek in Film (deel 1)


Muziek is, nog meer dan dialogen, een krachtig medium om emotie over te brengen. Ik merk op dat de films die mij het meest raken telkens ijzersterk gebruik maken van muziek. Het maakt niet uit of die nu speciaal gecomponeerd werd voor de film of er gebruik werd gemaakt van een bestaande song. In deze special zal ik het over het laatste hebben.

Ik ben op zoek gegaan naar songs die de beelden op het grote of kleine scherm versterken en heb toch wel een uitgebreid lijstje bij elkaar kunnen sprokkelen. Mijn hoop is dat jullie zin krijgen om de aangehaalde films te (her)ontdekken.

Children of men (Alfonso Cuaron)


Titel: Omgyjya Switch 7

Uitvoerder: Aphex Twin

Lachen met Aphex Twin dat doe je niet ongestraft, tenzij je Michael Caine heet en het eigenlijk wel een goede grap is (A little “zen” music won’t bother you, then…). Ze hebben de versie in de film wat opgesmukt met geschreeuw om de “onbeluisterbaarheid” wat meer in de verf te zetten. Tja, Aphex Twin is niet voor iedereen, maar ik ben niet iedereen.

 

Crazy, Stupid, Love (Glenn Ficarra en John Requa)


Titel: Blood

Uitvoerder: The Middle East

Puur op het verhaal af moet je deze film zien als een vrij standaard romantische komedie, maar het regisseursduo maakt er toch iets speciaals van. Dat heeft onder meer te maken met de muziek, de film zit namelijk vol goede songs.

Het einde van een film is erg belangrijk, het kan een een film schaden of, zoals hier, er voor zorgen dat een bepaald gevoel je doorheen de credits kan trekken. Je blijft nog eventjes zitten om dat gevoel te koesteren, net zoals je ‘s morgens na een goede droom wanhopig probeert om de beelden vast te houden.

 

Beetlejuice (Tim Burton)


Titel: Jump in the line

Uitvoerder: Harry Belafonte

Wat een fantastische film! Hoe kan je nu niet meezingen aan het einde van Beetlejuice.
Shake, shake, shake, senora.
Shake your body line!

 

Blade II (Guillermo Del Toro)


Titel: I against I

Uitvoerder: Mos Def & Massive Attack

Een slow-motion shot van bad-ass helden moet vergezeld worden door een bad-ass song met vette beats. Ongelooflijk cliché en hier een beetje geforceerd, maar toch werkt het. Blade II is trouwens de beste van de trilogie, ik denk dat iedereen dat wel inziet.

 

Lost in Translation (Sofia Coppola)


Titel: Fuck the pain away

Uitvoerder: Peaches

Deze song heb ik leren kennen via deze film. Waarom werkt deze song hier zo goed? Omdat het zo afsteekt tegen de rest van dit kleinschalige meesterwerkje. In Lost In Translation draait het allemaal om ingetogenheid en dat gevoel van niet weten wat je wil, is dit alles wat er is…

Coppola heeft een goed gevoel voor muziek, in The Virgin Suicides mocht Air hun etherische (ha) muziek de film laten vormen en in Marie Antoinette werden popklassiekers dan weer gebruikt in een film die zich afspeelt in de 18de eeuw. Het is duidelijk dat Coppola altijd extra aandacht besteedt aan de muziek in haar films.

 

Night of the Demons (Kevin Tenney)


Titel: Stigmata Martyr

Uitvoerder: Bauhaus

Hier werd de jeugd wild van in de jaren 80, wie kan ze eigenlijk ongelijk geven? Mij herinnert het er vooral aan dat de horrorfilms uit die periode niet te evenaren zijn.

Donnie Darko (Richard Kelly)

Titel: The Killing Moon

Uitvoerder: Echo & The Bunnymen

Dit liedje opende de eerste versie van de film, in de director’s cut werd er geopteerd voor Never Tear us apart van INXS. Ik had de eerste versie al zo vele keren gezien dat ik het moeilijk had met de verandering.

Het is geen toeval dat ik de naam van de film (en het hoofdpersonage) gebruik als internetalias. Dit debuut van Richard Kelly is de meest inventieve en bevreemdende sci-fi/drama film die ik ooit zag. Dat zal ook wel zo blijven, vermoed ik.

Qua muziek is Echo & The Bunnymen trouwens niet het enige lekkers dat je te horen krijgt, de soundtrack zit vol van klassiekers uit 1988, het jaar waarin de film zich afspeelt. Er zit dus een concept achter de muziekkeuze en zorgt er ook vaak voor dat scènes je bijblijven lang na het bekijken van de film.

 

Scott Pilgrim vs the World (Edgar Wright)

Titel: Launchpad McQuack

Uitvoerder: Beck met Michael Cera, Alison Pill en Mark Webber

Deze keer gaan we voor de opening credits! Het begin van een film is even belangrijk als het einde en hier word je onmiddellijk in de film gesmeten. Muziek is uiteraard heel belangrijk in de film, net als in de comics, het is namelijk ook een wapen waarmee je ex-vriendjes doet uiteenspatten in centjes…

Ik blijf herhalen dat Scott Pilgrim een film is die meer liefde verdient. Eclectisch qua invloeden, maar het blijft een geheel… Check de rest van de soundtrack trouwens ook, erg de moeite.

 

Twilight: New Moon (Chris Weitz)


Titel: Possibility

Uitvoerder: Lykke Li

Alleen al afgaand op de muziek is dit een goede film. Velen zullen met deze uitspraak niet akkoord gaan, maar dat de muziek goed is daar kan geen twijfel over bestaan. De meesten zullen het wel al opgemerkt hebben, ik heb het wel voor de Twilight-reeks. Een beetje emo op zijn tijd kan totaal geen kwaad.

 

Blue Valentine (Derek Cianfrance)


Titel: You always hurt the one you love

Uitvoerder: Ryan Gosling (cover van The Mills Brothers)

Deze schrijver is van plan om over deze film nog een review te schrijven.

Ik denk er al lang aan, de Blu-ray ligt al enkele maanden naast mijn televisie om herbekeken te worden. Ik kan er mij echter niet toe brengen om er aan te beginnen. Waarom? Deze film is te goed in zijn opzet, te pijnlijk om zomaar naar te beginnen kijken. Blue Valentine toont alternerend het ontstaan en het uiteenbarsten van de relatie tussen de personages van Ryan Gosling en Michelle Williams. Het filmpje dat hier geplaatst is, speelt zich duidelijk af in de fase dat het nog goed ging. Het is één van de meest pure en waarachtige scènes die ik ooit gezien heb…

 

Drive (Nicholas Winding Refn)


Titel: Tick of the Clock

Uitvoerder: The Chromatics

Ik ga hier geen woorden meer aan vuilmaken. Lees mijn ellenlange, maar uiterst interessante (uhum) review/analyse van de film hier.

Comments

comments


Donnie Darko

 
avatar
Grr. Arghh!