9
Posted 06/09/2012 by Axel in Columns
 
 

Tussen Vroeger en Nu #7: Superhelden en Schlagers


Mijn mede-columnist Koerian kreeg een compliment van onze hoofdredacteur. Nu, eerlijk is eerlijk, ze was verdiend. Maar ik wil er ook een. Ik zou eigenlijk al blij zijn met een schouderklopje. Een bevestigend knikje is niet veel gevraagd. Een mailtje met “goed bezig, Axel” is rap geschreven.  Een smsje doet geen pijn.  Ik hunker weer naar zijn warmte. Mijn hart staat op punt te bevriezen. Het vreet aan me.

De vraag is dus hoe we onszelf in het vizier van onze almachtige hoofdredacteur gaan werpen. Ik schrijf me soms te pletter aan artikels, en hoe veel bloed, zweet en tranen ze me ook kosten, het blijkt niet de juiste methode.  Ik heb meer kans door het oog van Sauron te worden ontdekt dan ook maar een goedkeurende blik van His Royal Highness Makevalian te krijgen.

Het weze gezegd, luisteren naar David Bowie kan soms tot inspiratie voor een artikel leiden. Wanneer alles gezegd en gedaan is, en wijze mannen en/of vrouwen de belangrijkste muzikant uit de 20e eeuw gaan bepalen, kunnen ze volgens mij maar tot één uitkomst komen.  Jammer genoeg blijft het daar niet bij en vergezel ik de muziek van een goed glas wijn. Dan maken je hersenen de meest vreemde kronkels. En dan kom je tot deze, lichtjes door een ander meesterwerk geïnspireerde, column.

Alhoewel, column is misschien niet het juiste woord. Deze keer toets ik geen 1800+ letters.  Met enkele visuele trekpleisters wil ik  het geheel verfraaien.

Denk ruim, en beeld je in dat Marvel zijn lezers echt aan zich wil binden. Uit mijn hersenpan tover ik de volgende stap in crossmediapromotie. Vergeet de beeltenissen van superhelden op Corn Flakes, schooltassen, onderbroeken, … Dat zijn clichématige en voorbijgestreefde oplossingen. Spider-Man raakt verdwaald tussen Ben10 en Kabouter Plop. Wie valt het nog op?! Als men echt een groot publiek wil bereiken en behouden,  dan kan ik het bedrijf (mag ik het zo zeggen, Koerian?) een interessant voorstel maken. Ik geef jullie een gratis idee en ik doe afstand van dit concept. Ik wil enkel bevestiging van mijn leider.

Herinner je je nog dat ruime denken? Marvel, Disney, investeer in muziek. Niet zomaar muziek, sponsor de Nederlandstalige (schlager)muziek.

Geen fronsende wenkbrauwen, geen gezucht. Volg me verder.

Stap 1: Plaats jullie helden op de hoezen van cd-singles. Deze fans kopen immers nog schijfjes. Het is een uitzonderlijk loyaal publiek, dat dankzij mijn goed uitgedokterde marketingcampagne jullie Marvelsuperhelden in hun hart zullen koesteren. De personages zullen eeuwig verbonden zijn aan de tonen van de hemelse muziek.

Ik zie de blikken niet, maar ik voel veel ongeloof. Ik smijt het bewijs hier op tafel. Ik heb enkele hoezen, weliswaar amateuristisch (wie Figuurlijk Gesproken volgt, weet dat ik geen grafisch genie ben, en Marvel heeft zijn eigen marketingdivisie), zelf ontwikkeld.

Storm doet de wolken verdwijnen, en laat de zon voor ons schijnen.

Het is ook geen leugen. Storm kan de wolken doen verdwijnen. Informatief en entertainend, nieuwe fans weten meteen waar het personage voor staat. Een niet evidente balancering die met een kleine inspanning geregeld is. Volgende voorbeelden hoeven geen uitleg.

Vraag het Logan maar.

Maar wie is de nummer één?

Als één iemand het gezien kan hebben, is het Namor wel.

Silver Surfer wordt onsterfelijk.

Een positief signaal is ook belangrijk.

Ook aan het jonge publiek wordt gedacht. Een samenwerking tussen Studio 100 en Marvel/Disney is een meer dan logische keuze. Want vergeet niet: “a young customer is a loyal customer“. In ruil kan Samson misschien opdraven in Pet Avengers.

Iedereen kan toveren.

Stap 2: Gebruik deze muziek in Marvelfilms. Laat essentiële scenes door krachtige muziek worden vergezeld. Gooi voor één keer dat bombastische klassieke bombombom achterwege. Het is immers een op voorhand verloren strijd de relevantie en succes van John Williams te evenaren. Elimineer die soms afgrijselijke gitaarriffs. Ze blijven niet hangen. Ze zijn vergankelijk. Ga voor een gewaagde keuze met vast resultaat. Ook hier som ik enkele voorbeelden op.

Neem nu Ghost Rider. Twee maal zijn z’n films slecht onthaald. Nochtans zijn alle elementen aanwezig voor een succes: een visueel sterk personage, goede acteurs (Nicolas Cage is een fan van het bronmateriaal) en een interessante origin.

In mijn businessplan wordt elke scène met Ghost Rider vergezeld door “Met Romana op de Scooter” van zanger Rinus. Durf ik het zeggen? Een droomcombinatie?

Volgende voorbeeld: Iron Man. Keigoede film, maar het gitaargeweld van AC/DC en Black Sabbath bereikt maar een klein marktsegment, en die zijn waarschijnlijk al fan van het product. Het kwam in me op dat bijgevoegde scène het beste vergezeld werd van “Banger Hart” van Rob de Nijs. Ouwe Rob heeft een publiek dat grotendeels uit vrouwen bestaat, en die zullen weg zijn van billionaire playboy Tony Stark.

Er is geen banger hart, geen banger hart dan dat van mij
‘t Kan zo niet langer anders keert het zich nog tegen mij

Zou Daredevil geen groter succes geweest zijn in de Lage Landen met de beklijvende Paul Severs-hit “Zeg Eens Meisje“?? Het nummer vertaalt perfect waar het in de scène om draait.

Zeg eens meisje
waar ga jij vanavond heen
zeg eens meisje ben je zo alleen
zeg eens meisje ik heb een idee

Dan was waarschijnlijk die afgrijselijke gevechtsscène wat aangenamer gemaakt voor een groter publiek.

Stap 3: Grootschalige concerten zijn het ideale moment om superhelden via het gebruik van een groot projectiescherm aan het publiek te introduceren. De aanwezige mensen zullen zich na het concert, in een roes van ambiance en gezelligheid, naar de dichtstbijzijnde comicsstand begeven en enkele trades oppikken. Vergeet de traditionele coverprijs, want in het Sportpaleis is men het als klant gewend om dubbel te betalen. Ka-ching! Vertoon bijvoorbeeld The Avengers tijdens het volgende Schlagerfestival.

De affiche spreekt beide fans aan.

Ik garandeer je dat het Sportpaleis uit zijn dak zal gaan. Als je weet dat Clouseau deze concertzaal tien keer kan vullen, dan besef je dat alles mogelijk is. (Niet dat ik voorstel dat we Marvel en de gebroeders Wauters gaan linken, er moet nog een zeker niveau gehaald worden.) Wedden dat de volle zaal na  “Puny God”  de polonaise danst?! Ambiance!

Beste Makevalian, opperhoofd van Brainfreeze,  ik schenk je dit businessmodel. Ga en scoor. Wordt groot in de entertainmentwereld. Wat mij betreft is het een complimentje waard…

Bij deze nodig ik ook de lezers van Brainfreeze uit om hun marketingideeën door te sturen naar https://www.brainfreeze.be/forum/brainfreeze-artikels/tussen-vroeger-en-nu-hier-spreekt-men-er-vandaag-en-morgen-over/#p17117. Misschien is mijn hoofdredacteur zodanig onder de indruk van dit voorstel dat hij een mooi hebbedingetje schenkt aan de leukste voorstellen. Hij geeft nu eenmaal graag DVD’s en andere gadgets weg…

Comments

comments


Axel

 
avatar
Et alors?