16
Posted 22/08/2012 by Koerian in Columns
 
 

Uw portie chaos, jolijt en hoger inzicht #4: Vernieuwing

Beste breinvriezers, ik ben Koerian. Ik zal jullie op tijd en stond voorzien van een column op deze blits flitsende site. Wie ben ik? Een student met te veel vrije tijd die sinds een dikke negen maanden zijn eerste prille stapjes in het weidse comicslandschap zet. Ik zal in deze column mijn ervaringen in, gedachten over en ideeën voor stripland neerpennen.

Vernieuwing

Even beginnen met een rechtzetting: ik ben vorige week nogal uit de bocht gegaan in mijn column door gebrek aan kennis en expertise. Ik blijf bij mijn voornaamste stellingen maar had het onderscheid tussen Amerikaanse comics en Europese strips zeker niet zo scherp mogen stellen. Dus, deze week dan maar iets licht verteerbaar, kwestie van geen risico meer te nemen? Een paar grappige woordspelingen hier, een paar scherpe zinsneden daar? Niets daarvan! De bulldozer verdient weer een smeerbeurt. Waarom leest u dit anders?

De stripindustrie is dringend aan vernieuwing toe. Sinds de jaren tachtig is er geen fundamentele verandering meer gebeurt wat het creatieve aspect betreft. Al sinds jaar en dag vliegen en knokken superhelden en monsters erop los, proberen ze de wereld te redden of te verwoesten, zombies bevolken al enige tijd een posapocalyptische aarde en film noir-antihelden verspreiden al een aantal decennia hun bad vibes terwijl ze op een weinig subtiele manier hun vijanden een kopje kleiner maken. Nu, de stripwereld staat hierin natuurlijk niet alleen, ook in muziek is al een hele tijd niets fundamenteel nieuw meer gedaan. Hier en daar werd eens geëxperimenteerd met nieuwe ritmes en nieuwe soorten beats maar au fond zijn het gewoon de oude akkoordenschema’s en toonladders in een nieuw jasje.

Dat betekent ook niet dat er sinds de jaren tachtig niets goed meer is gemaakt, het is niet omdat je niet vernieuwt dat je slechte dingen maakt. Er zijn fantastische, briljante cd’s, stripalbums etc. gemaakt sindsdien. Maar niets hiervan is echt vernieuwend, niets dat echt tegen de borst stoot, polariseert, provoceert of choqueert (zonder goedkoop te zijn). Je kan overigens binnen het huidige kader nog tientallen jaren goede verhalen schrijven, maar hoelang blijft het boeien of toch genoeg boeien om te verkopen? Een medium dat wil overleven moet zichzelf op regelmatige basis heruitvinden.

De Moore/Gibbons/Miller (ja, weer zij) aardverschuiving is opnieuw nodig maar dan groter, harder en vooral moeilijker. Want waar zij de comic uit zijn zwart/wit, goed/slecht motief rukten en de creatie van realistischere personages mogelijk maakten (voornamelijk door evoluties binnenin andere media ook binnen het kader van de comic door te drukken), is dat nu niet meer mogelijk. Men kan nu niet meer kijken naar andere media: wat daar speelt is allang ook in de strip gebruikt.

Hoe moet er dan vernieuwd worden? Wat moet er veranderen?

Geen flauw idee. Ik kan niets bedenken dat niet al op de één of andere manier is gedaan. Elk mogelijk genre, elke mogelijke verhaallijn of twist, het is allemaal al weleens geschreven en getekend. Moeten we daarom vrezen dat de wereld op een punt gekomen is waarop niets meer mogelijk is? Alles is al gedaan, de eeuwigdurende creatieve stilstand volgt?

Ik denk het niet. Het is normaal dat u en ik, een middelmatig columnist en zijn discipelen, niet met iets nieuws voor de vuist kunnen komen. Anders zouden we nu gelauwerde artiesten zijn. Of toch alleszins het speerpunt van één of andere underground scene. Wat we nodig hebben is een Einstein, iemand die zijn hele vakgebied wakker schudt en op zijn kop zet. Iemand die zodanig out of the box kan denken dat hij/zij de regels en wetten van het medium herschept. Velen hopen dat de nieuwe technologieën en het internet de zaken zullen kunnen veranderen. Maar zeg mij hoe kan een computer zorgen voor originele verhalen?

Ja, het internet kan ervoor zorgen dat een genie zijn ideeën kan verspreiden, maar dan heb je wel eerst dat genie nodig.
Ik denk ook niet dat we voor een dergelijk genie naar Marvel of DC moeten kijken, en jammer genoeg waarschijnlijk ook niet meer naar Vertigo. De kleinere Creator Owned-uitgevers zullen de toekomst van de strip gaan bepalen, eigenlijk doen ze dat nu al. De meerderheid van de kwaliteitsvolle, goedlopende nieuwe series vindt je niet bij de grote twee.

Dit gezegd zijnde zullen we waarschijnlijk lang kunnen wachten op een wonderkind, een stripmessias, designerbaby’s zijn nog niet voor morgen. Al weet je natuurlijk nooit. Ondertussen zullen we ons tevreden moeten stellen met de parels die de meer traditionele schrijvers zo nu en dan in onze schoot droppen…

Discussie over dit artikel kan vanzelfsprekend in de comments maar ook in het forum voor artikels onder de thread “Uw portie chaos, jolijt en hoger inzicht: Hier spreekt men erover”.

Comments

comments


Koerian

 
avatar