3
Posted 22/06/2012 by Arno in Comics
 
 

Top 10 Meest Heavy Metal Comics


Op Paasmaandag draait men de zwaarste lijst op Studio Brussel en binnen korte tijd vindt op de festivalweide van Dessel alweer een editie van de Graspop Metal Meeting plaats, het jaarlijkse Walhalla voor de Belgische liefhebber van metal en aanverwante muziekgenres. Deze Brainfreezer zijn tentje staat alvast al gepakt voor drie dagen headbangen, luchtgitaar spelen en persoonlijke record tooghangen te verbeteren, en om in de sfeer te komen hebben we hieronder een top 10 samengesteld van onze meest toepasselijke heavy metal comics (met bijpassende soundtracks uiteraard, met dank aan Thor zijn iPod). Een eervolle vermelding dient hierbij natuurlijk naar het Franse comicbookmagazine Métal Hurlant (Heavy Metal in de Verenigde Staten) te gaan, een anthologie van allerlei sciencefiction- en horrorverhalen in een metalsausje. Meer metal dan dat kan het haast niet in comicsland, maar om wat meer variatie te brengen zullen wij ons vooral focussen op enkele mainstreamreeksen waarvan een metalsoundtrack hun leeservaring alleen maar grootser en epischer kan maken…

10. IRON MAN (Marvel)

Soundtrack: Iron Man (Black Sabbath)

Beginnen doen we met een vrij voor de hand liggende klassieker. Tony Stark, alias Iron ManMarvel's bekendste geharnaste superheld, werd gecreëerd door Stan Lee, Larry Lieber, Jack Kirby en Don Heck en verscheen voor het eerst in Tales of Suspense #39 uit 1963. Een goeie zeven jaar dus voor het gelijknamige nummer van de Britse metallegendes Black Sabbath verscheen op hun album Paranoid. Iron Man (het nummer), dat overigens niets te maken heeft met Marvel's superheld, draait om een man die naar een apocalyptische toekomst reist en volledig in staal wordt veranderd wanneer ie probeert terug te keren naar zijn eigen tijd. Het zou inderdaad een oorsprongsverhaal voor een superschurk kunnen zijn. Het personage Iron Man werd desalniettemin onlosmakelijk met het nummer — en vooral die vette gitaarriff — verbonden dankzij het gebruik ervan in zijn eerste solofilm uit 2008. Tony Stark, bij wie zware metalen letterlijk nooit ver weg zijn in zijn leven, werd hier overigens voorgesteld als zelf een liefhebber van rock- en metalmuziek, alsook hot rods (de meest metal onder alle wagens). In The Avengers (2012) droeg hij zelfs de hele tijd een Black Sabbath t-shirt. Eerder, in 1996, was Iron Man ook samen met Valiant Comics' eigen metaalman X-O Manowar te zien in de videogame Iron Man & X-O Manowar in Heavy Metal (zowat de meest heavy videogametitel tot Brütal Legend), maar Tony's allergrootste mullet, sorry, metalmoment moet echter wel deze intro zijn van het tweede seizoen van de Iron Man-animatieserie een jaar eerder. I Am Iron Man, inderdaad…

9. WOLVERINE (Marvel)

Soundtrack: Wolverine Blues (Entombed)

Weinig personen, of ze nu man of mutant zijn, kunnen zeggen dat ze zodanig metal zijn dat ze zelf niet eens door de metaaldetector op het vliegveld geraken. Marvel's Wolverine, gecreëerd door Len Wein, John Romita Sr. en Herb Trimpe en voor het eerst verschenen in The Incredible Hulk #180-181 (1974), daarentegen wel. Je kan stellen dat Logan het metal zijn zelfs tot op het bot draagt, dankzij het skelet van pure Adamantium dat hem werd geschonken door het clandestiene Weapon X. Hoewel de harige, geklauwde Canadees me niet meteen het type lijkt om op een metaloptreden tegen te komen (hij zou het met zijn extra gewicht — dat wel degelijk te wijten is aan "zware beenderen" — maar eens moeten wagen om te crowdsurfen), heeft Wolverine toch een stevige connectie tot de metalwereld. Zo was hij in 1993 immers te zien op een versie van de albumhoes van Wolverine Blues, een klassiek album van de Scandinavische death 'n roll-band Entombed, alsook in één van de videoclips van het titelnummer. Pittig detail: de band wou hun plaat helemaal niet associëren met de superheld, maar daar dacht hun platenmaatschappij wel even anders over. Gezien de enorme populariteit van de X-Man en latere Avenger in het begin van de jaren 90, kan het hen alvast geen kwaad gedaan hebben…

8. JUDGE DREDD (2000 AD)

Soundtrack: I Am The Law (Anthrax)

Deze is makkelijk. De wereld van Judge Dredd, gecreëerd in 1977 door John Wagner, Carlos Ezquerra en Pat Mills en inmiddels de langstlopende comic in het Britse 2000 AD, leent zich perfect tot de metalscene: een industriële, betonnen jungle in de vorm van het gigantische Mega-City One, met daarbuiten een door nucleaire oorlog verwoeste woestenij. Ordehandhavers hier van dienst zijn de Judges, die zowel rechter, jury als beul mogen spelen. Judge Joseph Dredd (en zijn slagzin) werden in 1987 vereeuwigd in de metalklassieker I Am The Law, verschenen op Among The Living, het derde album van trashmetalband Anthrax. Ritmegitarist Scott Ian zou zich later ook zelf in de wereld der comics storten en de band werkte overigens ook meermaals samen met legendarische comicbookartiest Alex Ross (Kingdom Come, Marvels), die enkele covers voor hun albums en DVD's verzorgde. Hun song rond Judge Dredd blijft echter wel hun grootste link tot de comicbookwereld, en I Am The Law is nog steeds een vast onderdeel van hun liveshows. Drokk It!

7. CROSSED (Avatar Press)

Soundtrack: Meat Hook Sodomy (Cannibal Corpse)

Crossed, een reeks die in 2008 werd opgestart door Garth Ennis (The Boys, The Punisher) en Jacen Burrows (Chronicles of Wormwood), toont een wereld waarin een plaag mensen omvormt tot enorm sadomasochistische wezens, die zonder enig greintje moraliteit of medeleven hun grootste, beestachtige en sadistische lusten botvieren op elkaar. De grafisch wel zeer expliciete reeks bekleedde niet voor niets de tweede plaats in onze top 10 prettig gestoorde comics. In feite leest het als een typische albumhoes van de deathmetalband Cannibal Corpse die tot leven is gekomen. Garth Ennis hoeft immers maar gewoon een lukrake tekst van deze band uit Buffalo, New York, te analyseren en een nieuw ziek tafereeltje voor de Crossed is geboren. De songtitels liegen er dan ook niet om: Fucked With A Knife, Mummified in Barb Wire, A Skull Full of Maggots, Compelled to Lacerate en, één van mijn, ahum, persoonlijke favorietjes, Meat Hook Sodomy uit Butchered At Birth (1991). We vragen ons af wat moois er nog meer uit de bus zal komen vallen wanneer Garth Ennis eens met de heren van Cannibal Corpse rond de tafel gaat zitten…

6. THE PUNISHER (Marvel)

Soundtrack: Punishment (Biohazard)

Alsof het skull-embleem op zijn borstkas en gigantische wapenarsenaal nog niet metal genoeg was, moeten we telkens wanneer we Punishment – een klassieker van de New Yorkse hardcoreband Biohazard uit hun album Urban Discipline (1992) – beluisteren aan Frank Castle, alias The Punisher, denken. Vrij logisch ook, want de intro van deze song komt rechtstreeks uit de eerste The Punisher-film uit 1989, met Dolph Lundgren (The Expendables, Rocky IV) in de hoofdrol. In de comics verscheen het personage voor het eerst in The Amazing Spider-Man #129 (1974), waarin hij werd gecreëerd door Gerry Conway, John Romita, Sr. en Ross Andu. Vietnamveteraan Frank Castle verloor zijn familie tijdens een afrekening van de maffia, waarbij zijn onschuldige vrouw en kinderen toevallig in de vuurlinie terechtkwamen. Hierna zwoer hij criminelen af te straffen en een éénmansoorlog tegen de misdaad te voeren als de zwaarbewapende vigilante The Punisher. Castle doodt het merendeel van zijn tegenstanders, waardoor hij eerder als een antiheld aanzien moet worden en in feite niet veel beter is dan de mensen met wie hij afrekent. Toch weet Frank, als een vrij gelovig man, wel degelijk waar hij hierdoor uiteindelijk terecht zal komen. En laat dat nu net zijn waar Punishment over gaat…

5. CONAN THE BARBARIAN (Dark Horse)

Soundtrack: Conan, What Is Best In Life? (Austrian Death Machine)

Er is haast geen enkel fantasygenre dat metalbands, -liederen, enja, vooral albumhoezen, zo inspireert als Sword and Sorcery. Schrijver Robert E. Howard kan terecht benoemd worden als één van de grootste namen, misschien zelfs de vader van dit subgenre, en het zijn dan ook zijn creaties die het meest terugkeren in de metalwereld. Vooral zijn Conan the Barbarian en Crom (de godheid die deze stoerste aller krijgers aanbidt) vormden menig inspiratie voor bands als Crom, Manowar en Celtic Frost. De al in 1932 voor het eerst verschenen Conan maakte in 1970 zijn comicsdebuut in een gelijknamige reeks onder Marvel Comics die tot één van de populairste uit dit tijdperk behoort. In 2003 nam uitgeverij Dark Horse de striprechten op het personage over. The Usurper (1985) van Celtic Frost en Riddle of Steel (1983) van Manowar zijn goeie voorbeelden van door Conan geïnspireerde metalsongs, maar ik opteer toch voor iets minder serieus. Conan, What is Best in Life? door de band Austrian Death Machine (een tribuut/parodie aan de carrière van acteur Arnold Schwarzenegger, die in de jaren 80 Conan op het grote scherm vertolkte in twee films) uit Double Brutal (2009) somt op hun eigen humoristische wijze de simpele, maar doeltreffende levensvisie van de Cimmeriër op. Het lied wordt bijna helemaal gequoteerd uit Conan the Barbarian (1982), de eerste en nog steeds beste Conanfilm met Ahnuld in de titelrol.

4. LOBO (DC)

Soundtrack: Spacelord (Monster Magnet)

DC's Lobo, een buitenaardse, intergalactische premiejager (op een motorfiets) verscheen voor het eerst in Omega Man #3 uit 1983 en werd gecreëerd door Roger Slifer en Keith Giffen. Het personage werd echter pas populair in de jaren 90, toen hij werd geherintroduceerd door Alan Grant en Simon Bisley als een badass antiheld (zoals er zoveel waren in die periode) en eersteklas Bastich (zijn eigen woorden). Lobo was nog steeds een premiejager, maar eveneens de laatste der Czarnianen nadat hij zelf zijn gehele ras had uitgemoord. In de jaren 90 werden er heel wat eigen satirische miniseries aan het personage toegeschreven en maakte de buitenaardse biker voldoende gastoptredens doorheen het hele DC-universum. In één hiervan, uit The Demon #14 (1992), zit hij zelfs mee te zingen op I Am The Law van Anthrax. Later zou hun ritmegitarist Scott Ian in 2009-10 nog een miniserie rond Lobo schrijven met de eveneens zeer metalgetinte titel Lobo: Highway to Hell. Wat maakt Lobo zelf nu zo metal? Hij is gewoon het cliché van de badass biker, maar dan op interplanetaire schaal, en meer moet dat niet zijn… Een ware Spacelord mother$#?!@, om het met de woorden van Monster Magnet te zeggen.

3. SPAWN (Image)

Soundtrack: The Dark Saga (Iced Earth)

Al Simmons, alias Spawn, een vermoorde ex-huurmoordenaar die na een deal met een demon mag terugkeren naar de aarde mits hij later een taak als generaal in de legers van de hel op zich neemt, blijft nog steeds de meest gekende (en metal!) creatie van Todd McFarlane (Spider-Man, Haunt). De comicreeks werd sinds haar debuut in 1992 één van de topseries van het pas uit de grond gestampte Image Comics en leverde een langspeelfilm, HBO-animatieserie en natuurlijk een gigantische speelgoedlijn op van McFarlane Toys. De comic heeft de afgelopen jaren nooit meer haar glorie uit de 90s teruggekregen, maar zit inmiddels toch al wel mooi over haar 200ste nummer heen (wat het meteen tot de langslopende Imagereeks ooit maakt). Spawn straalt één en al metal uit, hij is haast een cliché: een levend lijk met magische krachten afkomstig uit de hel, een symbiotisch pak met overal kettingen en een badass attitude om u tegen te zeggen. De filmsoundtrack uit 1997 bevestigde dit grandioos, maar wat misschien maar weinig mensen weten is dat er zelfs een geheel metal conceptalbum aan het personage werd gewijd. The Dark Saga, het vierde album van de Amerikaanse heavymetalband Iced Earth uit 1996, goot het verhaal van de eerste issues van de comic in een tiental lekkere metalhymnes. Todd McFarlane en zijn studio waren zelf verantwoordelijk voor de covertekening, iets wat ze later ook nog zouden doen voor onder meer KoRn's Follow The Leader (1998) en Ten Thousand Fists (2008) van Disturbed en hun geanimeerde videoclips van respectievelijk Freak on a Leash en Land of Confusion.

2. GHOST RIDER (Marvel)

Soundtrack: Spirit of Vengeance (Cage)

Zelden zal je in de comicwereld een meer door metal geïnspireerde design vinden dan Marvel's Ghost Rider, gecreëerd door Gary Friedrich, Roy Thomas en Mike Ploog en voor het eerst verschenen in Marvel Spotlight #5 (1972). Een biker voorzien van spikes, zware kettingen en natuurlijk een vlammend doodshoofd, met een achtergrondverhaal over een jonge stuntrijder genaamd Johnny Blaze die zijn ziel verkocht aan de duivel (of tenminste, de demon Mephisto). Iets wat overigens menig ouders hun jonge puber lijken te verwijten wanneer ie thuiskomt met pakweg het nieuwste Ozzy Osbourne-album. Het spreekt voor zich dat de Ghost Rider in zowat al zijn incarnaties – zij het Johnny Blaze (al dan niet in de versie gespeeld door Nicholas Cage op het grote scherm), opvolger Danny Ketch of zelfs de nieuwere vrouwelijke versie Alejandra – een graag gezien personage is bij verschillende metalbands, de Hell on Wheels-clichés schrijven immers zichzelf. Cage, een metalband uit San Diego, heeft een geheel nummer gewijd aan Marvel's Spirit of Vengeance en zijn allesvernietigende Penance Stare, te vinden op hun plaat The Science of Annihilation (2009). Stare deep into my eyes…

1. THOR (Marvel)

Soundtrack: Twilight of the Thunder God (Amon Amarth)

Naast deze uit het Sword and Sorcery-genre zijn er waarschijnlijk niet veel verhalen die metalbands zo inspireerden als deze uit de Noorse mythologie. Bands met Scandinavische roots werden op den duur zo talrijk, dat men er een heel apart subgenre van black metal voor moest uitvinden genaamd Viking metal. Emperor, Enslaved, Korpiklaani en Amon Amarth zijn maar enkele grote namen uit het genre, en als ze op één comicheld zijn iPod terechtkomen, dan is het wel deze van Marvel's Thor, gecreëerd door Stan Lee, Larry Lieber en Jack Kirby en voor het eerst verschenen in Journey into Mystery #83 uit 1962. Weinig superhelden zien er dan ook zo op en top metal uit als de Asgardiaanse God of Thunder (overigens alweer een veelgebruikte titel voor songs in het stevigere rockgenre) en het heeft wel iets om de avonturen van Odin's favoriete zoon te lezen met een stevige portie Viking-, of misschien zelfs wat occasionele folkmetal op de achtergrond.

Hoewel de dondergod zelden een meer (lichtjes foute) metaloutfit heeft gehad als zijn Road Warrior-look uit de jaren 90, zijn het misschien wel enkele recentere one-shots als Thor: Ages of Thunder, Thor: Reign of Blood of de minireeksen Thor: For Asgard en Thor: Vikings die de meest metal aller Thor-verhaallijnen schenken. Deze verhalen spelen zich immers af in een vroegere periode, lang vooraleer hij naar de aarde werd verbannen om menselijke nederigheid te leren en één van de oprichters van The Avengers werd. Met andere woorden krijgen we hier dus nog een vrij arrogante krijger te zien, die na een hele dag IJsreuzen het hoofd ingeslagen te hebben met zijn mystieke hamer Mjolnir dit nog even gaat vieren door luidkeels nkele strijdliederen met zijn kameraden te zingen, uiteraard vrolijk drinkend van de beste mede die Asgard te bieden heeft. En geef toe, wat is er nu meer metal dan dat?

Wel, dit misschien… als het aan ons ligt mag het Thor Corps meteen de volgende editie van Graspop afsluiten

Tot zover onze top 10 meest heavy metal comics. Hebben we volgens jullie nog enkele personages, reeksen of metalklassiekers vergeten? Laat ons dan zeker jullie eigen combinaties van comics en metalhymnes weten in de comments!

Comments

comments


Arno

 
avatar
I'm not locked in here with you. You're locked in here with me.