Harbinger #1

Covertekenaar: , , ,

Personages: ,

Een degelijke intro van deze nieuwe reeks

Niet bepaald vernieuwend en het tekenwerk kan beter

In de jaren ’90 was Harbinger het paradepaardje van uitgeverij Valiant Comics. Het verhaal van een tiener met superkrachten die opgejaagd wordt door de overheid was destijds heel innovatief. Nu komt de heropgestarte uitgeverij met een nieuwe nummer 1 op de proppen. Brainfreezer Spine schrijft neer wat hij ervan vond.

1
Posted 11/06/2012 by

I have these… powers. I hear people’s thoughts. I move things with my mind… since as far back as I can remember…

In Harbinger volgen we de tiener Peter Stanchek die de hele USA doorkruist in een poging om de autoriteiten voor te blijven. Hij schuwt geen misdadige activiteiten om zijn doel te bereiken wat zijn doortocht niet bepaald anoniem maakt. Het is een gevaarlijk pad dat hij volgt, maar hijzelf is mogelijk nog gevaarlijker. Pete is namelijk een harbinger. Met zijn psionische krachten kan hij gedachten lezen en beïnvloeden, dingen verplaatsen, materie manipuleren en nog veel meer. Hij heeft zijn krachten echter niet onder controle en wordt stilaan gek van alle stemmen die hij constant hoort en niet kan negeren. Daarom gebruikt hij medicijnen als vluchtmiddel en keert hij terug naar zijn geboortestad in een poging om rust te vinden…

Wat Pete niet weet is dat zijn reis niet alleen gevolgd wordt door een tot nu toe niet nader benoemde overheidsinstelling, maar ook door Toyo Harada, een filantroop en succesvol zakenman die aan de andere kant van de wereld leeft. Harada is zelf ook een harbinger, maar hij heeft na jarenlange oefening zijn krachten wél volledig onder controle.

Wanneer Pete in zijn geboortestad écht wel te ver gaat in het misbruiken van zijn krachten (door een meisje die hij kende van vroeger te verleiden) besluit Harada in te grijpen en contact op te nemen met Pete. Via een droomgesprek maakt hij zich bekend en waarschuwt Pete voor zijn eigen krachten. Hij stelt hem ook voor om bij hem in de leer te komen, zodat hij zijn krachten kan leren beheersen en kalmte kan vinden.

In de jaren ’90 was Harbinger het paradepaardje van uitgeverij Valiant Comics. Het verhaal van een tiener met superkrachten die opgejaagd wordt door de overheid was destijds heel innovatief. Het was echter zo vernieuwend en succesvol dat na hun onfortuinlijke ondergang veel van hun concepten hergebruikt werden door andere uitgeverijen. Dit heeft spijtig genoeg tot gevolg dat deze nieuwe Harbinger #1, van het dit jaar opnieuw opgestarte Valiant Entertainment, een beetje te bekend overkomt. Veel vernieuwend is er (nog?) niet aan en de vraag is dan ook of de huidige lezers lang genoeg zullen blijven hangen om te kijken of Valiant er toch nog iets origineels van kan maken.

Joshua Dysart (Unknown Soldier, BPRD) doet in ieder geval goed zijn best om een solide eerste issue neer te zetten en ons te voorzien van voldoende karakteropbouw. Veel actie is er nog niet en onze hoofdrolspeler is, met zijn psychologische problemen en misdadig gedrag, niet bepaald een held van het eerste uur. Dysart zorgt er echter voor dat de comic niet verveelt en dat je toch wel meegesleept wordt in het verhaal. De vraag is echter of hij dit in de komende delen ook kan blijven doen, en hoe hij het zal aanpakken om toch nog origineel uit de hoek te komen. Over de tekenstijl van Khari Evans (Carbon Grey) ben ik echter niet zo tevreden. Sommige panelen zien er echt goed uit, maar andere dan weer totaal niet. Het geheel komt dan ook slordig over en hoewel het je niet weerhoudt om de comic verder te lezen, zal hij toch beter moeten gaan presteren in de volgende delen.

Al bij al scoort deze nieuwe nummer 1 een voldoende en verdient Valiant de kans om zich te bewijzen in de komende delen. Ze zullen echter vrij snel uit hun pijp moeten komen, anders vrees ik er dat er veel mensen zullen afhaken.

Te koop bij Archonia.com