0
Posted 31/05/2012 by Koen in Comics

Review: Near Death Volume 1 (Jay Faerber / Simone Guglielmini)

‘Honestly, Ive got no problem with killing, period. I just don’t like where it leads.’

Enkele jaren geleden was er de comedyreeks My Name is Earl op televisie.  Hierin kwam een sympathieke dief tot inkeer, waarna hij per aflevering een fout uit het verleden trachtte recht te zetten.  Tijdens het lezen van deze bundel dacht ik bij mezelf hoezeer de comic een combinatie van voornoemde televisiereeks en Brubakers Criminal lijkt.

In Near Death beleeft een huurmoordenaar, genaamd Markham, een bijna-doodervaring. Tijdens de minuut in comateuze toestand denkt hij zich in de hel te bevinden. Daar wordt hij geconfronteerd met zijn verzamelde slachtoffers die hem oproepen goede daden te verrichten.  Hierdoor zal hij zijn vervloeking tot de hel van zich af kunnen schudden. Markham besluit bij het ontwaken om voor elke moord die hij gepleegd heeft een leven te redden, en hij heeft nogal veel mensen de dood ingejaagd… zeer veel mensen.

Markham is echter je reinste sociopaat: hij heeft geen spijt van zijn misdaden, hij heeft niemand lief en verandert dus enkel uit zelfbelang van koers. Hij had dus geen enkel probleem met moorden, integendeel, het was zijn specialiteit. Nu ziet hij zich echter verplicht om levens te redden zonder bijkomende slachtoffers te maken. Hiervoor zal hij spitsvondig te werk moeten gaan.

Schrijver Jay Faerber heeft het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt met zo’n antipathiek hoofdpersonage, maar gaandeweg lijkt Markham toch een zekere emotionele ontwikkeling te ondergaan. Elke comic in deze bundel leest als een op zichzelf staand verhaal waarin er een leven gered moet worden.  Als overkoepelende verhaallijn fungeert Markhams misdaadverleden, dat hij niet onbestraft de rug toekeert. Faerber heeft de touwtjes duidelijk goed in handen en weet de lezer telkens een verrassende verhaalwending voor te schotelen. Ik ben benieuwd hoe lang deze formule boeiend zal blijven, en hoe de reeks zal evolueren. Waarschijnlijk mogen we ons ook aan een prequel-verhaal verwachten met daarin de gebeurtenissen voorafgaand aan de schotwonde die hem bijna fataal werd.

Faerber heeft zijn Italiaanse handlanger, Simone Guglielmini, ontdekt op het internet. Zijn rauwe doch realistische tekenstijl, die zich uitstekend leent voor misdaadverhalen, is zeer verwant met dat van Michael Lark (Daredevil, Gotham Central), R.M. Guerá (Scalped) en Sean Philips (Criminal, Sleeper).  Zoals deze tekenaars weet hij zowel de nodige dynamiek in zijn actiescènes te steken alsook subtiele menselijke emoties zeer effectief op papier te toveren.

Faerber was mij persoonlijk voordien enkel bekend door enkele bijdrages aan DC-titels als Green Lantern en Superboy.  Vooral de eigen stripreeks Noble Causes, een ware soap met superhelden, lijkt onterecht aan mijn aandacht ontsnapt te zijn (iets wat ik binnenkort zal rechtzetten).  Met Near Death heeft hij een beloftevolle reeks in handen die de lezers van Criminal wel zal aanspreken.