1
Posted 30/05/2012 by Tom in Tv/Film
 
 

Alien special (Deel 2)

Vandaag komt het langverwachte Prometheus eindelijk in de zalen. In deze film keert regisseur Ridley Scott terug naar het Alien-universum en zal er vragen beantwoorden zoals: ‘Wat is de space jockey?’ en ‘Waar komen de Xenomorphs vandaan?’ Krijgt u bij het horen van deze vragen een nerdboner? Of fronst u met uw wenkbrauwen in uiterste verwarring? Brainfreeze legt de komende dagen in twee specials nog eens uit wat er precies is gebeurd in de vorige films en vertelt waarom het in de ruimte geen zin heeft om te roepen.

In deel 1 van deze special zag u hoe Alien en Aliens tot stand kwamen en beide klassiekers werden. Zes jaar na deze laatste, in 1992, verscheen een vervolg, Alien³ genaamd. De film werd geregisseerd door de dan debuterende David Fincher (Se7en, Fight Club) en had opnieuw Sigourney Weaver (Galaxy Quest, Avatar) in de hoofdrol.

 

 

Enkele dagen na het einde van Aliens, zweeft het schip met aan boord Ripley, Hicks, Bishop en Newt door de ruimte. Een facehugger (zie deel 1) komt tevoorschijn en bevestigt zich aan het gezicht van Ripley. Tegelijk veroorzaakt het zure bloed van het wezen een brand en de boordcomputer besluit om de cryoslaapbuizen van de bemanning te evacueren door middel van een evacuatieschip. Wanneer dit schip neerstort op planeet Fiorina 161 komen Hicks en Newt om. Fiorina 161 is een gevangenisplaneet. De mannelijke bewoners zijn allen gestraft voor fysieke en seksuele misdrijven en hangen allen dezelfde religie aan. De aanwezigheid van een vrouw, Ripley, zorgt daarom voor heel wat beroering. Haar verhaal wordt, net als in Aliens, niet geloofd. Een facehugger kan ongemerkt het gevangenisstation binnen komen en vestigt zich op een rottweiler. Even later ziet een nieuwe alien het levenslicht en is de jacht geopend…

De productie van deze film was een nachtmerrie. De producers van de vorige twee films, David Giler en Walter Hill, wilden initieel twee met elkaar verbonden films waarin het bedrijf Weyland-Yutani in conflict zou komen met een agressieve, socialistische groep mensen die zich afgescheiden heeft van de aardbewoners. Deze film zou vooral draaien rond Hicks en Bishop. Ripley kreeg enkel een cameo. In deel 4 zou Sigourney Weaver terugkeren in een strijd tegen aliens die en masse als biologisch wapens gecreëerd werden. Aliens werden nu ook besmettelijk via de lucht. Wie besmet werd, onderging een onderhuidse verandering tot plots een alien het menselijke vel afwierp. Een script werd neergepend door cyberpunk auteur William Gibson (Neuromancer). Het verdween bijna volledig in de prullenbak. Hierna kregen Eric Red (The Hitcher) en David Twohy (Waterworld, Pitch Black) een kans. Ideeën zoals een alien-virus dat ook dode materie aantast (met als resultaat een alien-ruimtestation) en een klein stadje dat aangevallen wordt door aliens werden geweigerd. Andere ideeën, zoals een alien-kloon, een gevangenisplaneet en een alien-hybride zouden later toch nog gebruikt worden.

David Fincher en Sigourney Weaver

De pen werd doorgegeven aan Vincent Ward (producer van The Last Samurai) die ook zou gaan regisseren. Ward toverde een verhaal tevoorschijn waarbij Ripley zou crashen op een ‘kloostersatelliet’ waarvan de binnenkant grotendeels uit hout bestond. De religieuze, mannelijke inwoners zien niet graag een vrouw opduiken in hun klooster en sluiten Ripley op. Dit scenario wordt door vele fans en recensenten gezien als erg aantrekkelijk. Helaas ging ook dit verhaal niet door. Ondertussen naderde de dag dat het filmen moest beginnen en er was nog steeds geen script. Walter Hill en David Giler besloten daarom zelf maar aan de schrijftafel te gaan zitten. Ze namen delen van de voorgaande scripts en smolten het samen tot een nieuw geheel. Op 14 januari 1991 begonnen de opnames in Pinewood studios, hoewel het script nog niet af was. David Fincher moest samen met auteur Rex Pickett (Sideways), die dan ook nog eens ontslagen werd, het script tijdens het filmen afmaken. Ondertussen was al zeven miljoen dollar verloren gegaan aan onbruikbare sets.

Ook tijdens de productie zelf waren er problemen. Fincher werd pas net voor de opnames aan boord getrokken. Hij werd gedurende het filmen zodanig op de vingers gekeken door de studio dat hij nog voor de montage vertrok. Toen in 2004 de ‘Definitive Alien Quadrilogy dvd-box’ verscheen was hij de enige regisseur die niet wou meewerken (de alternatieve versie van de film die te vinden is in de box, is dan ook geen director’s cut, maar wordt de Assembly Cut genoemd, n.v.d.r.). Door problemen met de sets en het script raakte men maanden achter op schema. Een trailer werd de wereld ingestuurd waarin men zei dat het verhaal zich op aarde zou afspelen. Door het vroegtijdig stoppen van de productie moesten extra shots in Los Angeles opgenomen worden. Het origineel budget van 45 miljoen dollar werd uiteindelijk 65 miljoen dollar.

In Alien³ krijgen we voor het eerst te maken met een nieuw type alien. De facehugger vestigt zich deze keer niet op het gezicht van een mens, maar op dat van een hond. Aangezien een Xenomorf karakteristieken van de gastheer overneemt, is de alien in dit verhaal een vierpotig wezen. Ook de buizen op de rug van het dier zijn verdwenen en de lippen zijn opvallender. De alien doet gewoonweg veel meer beestachtig aan. Hoewel hier, net als in de vorige films, meestal een pop gebruikt is, wordt toch mooi gebruik gemaakt van CGI. De computeranimatie, die dan nog in de kinderschoenen stond, zou pas een jaar later, met Jurassic Park, volledig tot zijn recht zou komen.

De film flopte in de VS, maar bracht toch meer dan 100 miljoen dollar op in de rest van de wereld. Met een totaalopbrengst van 159 miljoen dollar, was de film toch een gemengd succes. Gemengd zijn ook de reviews. Hoewel die overwegend negatief zijn, kun je hier en daar toch ook een positieve toon horen. De film krijgt lof voor zijn duistere karakter, de mooie effecten en de excellente vertolking van Sigourney Weaver, die zich voor haar rol liet kaalscheren. Mensen als Michael Biehn (The Terminator, Aliens) en James Cameron (Titanic, Avatar) bekritiseerden Alien³. Vooral de dood van Hicks en Newt viel hen zwaar. Toen Biehn vernam dat men een foto van Hicks gebruikte in Alien³, eiste en kreeg hij een bedrag dat groter was dan wat hij in Aliens verdiende.

Hoewel de problemen tijdens de productie duidelijk hun tekenen hebben nagelaten op de film, brengen veel recensenten begrip op voor het eindresultaat.

 

 

Het jaar is 2380. Na vele mislukte pogingen slaagt het United Systems Military er eindelijk in om Ellen Ripley te klonen. Het doel van deze operatie is echter niet Ripley, maar de onvolgroeide chestburster (zie opnieuw deel 1) die in haar borstkas zat op het moment dat ze stierf. Men wil van de aliens een biologisch wapen maken. Het wezen wordt verwijderd en Ripley wordt in leven gelaten. Al gauw blijkt dat ze niet meer dezelfde persoon is als voor haar dood. Haar reflexen en kracht zijn veel sterker ontwikkeld dan die van een normaal mens. Naast een zuur bloed heeft ze ook een gevoelsband met de aliens. Tijdens het klonen is dus iets fout gelopen. Het DNA van de onvolgroeide Queen-alien en dat van Ripley werden gemengd.

Een bende huurlingen ontvoert mensen en brengt die met het schip ‘Betty’ naar de ‘Auriga’, waar Ripley en de koningin worden vast gehouden. Deze mensen doen dienst als gastheer voor de aliens en al gauw is er een hele kolonie aliens. Natuurlijk laten de xenomorfen zich niet zomaar vasthouden. Ze doden één van henzelf en het bloed van deze opoffering brandt een gat in de vloer. Bijgevolg ontsnappen alle aliens. De noodprocedure van Auriga stuurt het schip richting aarde, waar de aliens een catastrofe kunnen veroorzaken. Ripley vormt een team met de huurlingen, gespeeld door Winona Ryder (Bram Stoker’s Dracula, The Age Of Innocence) en Ron Perlman (Hellboy, Blade II), en zoekt een manier om het schip op te blazen en te ontsnappen.

Alien: Resurrection verschijnt in 1997. Het script werd geschreven door scifi-god Joss Whedon (Firefly, The Avengers). Net als in de vorige film doken ook hier enkele problemen op met het script. Whedon schreef zijn eerste teksten met het idee dat niet Ripley, maar Newt uit Aliens gekloond zou worden. De finale van zijn alien-versie zou plaats vinden op aarde. Hoewel de huidige film een alternatief einde heeft dat zich afspeelt op de aarde, werd ook dit idee afgeschoten. Regisseur Jean-Pierre Jeunet (Delicatessen, Amélie) kreeg toestemming om het script te veranderen in de mate dat hij dat nodig vond. Hierdoor verdwenen en wijzigden nog enkele scènes en personages.

Jean-Pierre Jeunet kreeg de regisseursstoel nadat die eerst werd aangeboden aan Danny Boyle (Trainspotting) en Peter Jackson (King Kong, The Lord Of The Rings). De Fransman kon niet voldoende Engels en een tolk was constant aanwezig op de set. De opnames vonden trouwens voor het eerst in de geschiedenis van de franchise niet plaats in de vertrouwde Pinewood Studios in Groot-Brittannië. Dat kwam voornamelijk op verzoek van Sigourney Weaver. Zij merkte dat in de vorige drie films het heen en weer gereis voor extra stress zorgde bij de cast en crew. Alien: Resurrection werd daarom opgenomen in LA.

Sigourney Weaver kreeg eerst te horen dat de vierde film een Alien vs. Predator verhaal zou zijn. Ze vond dat idee bespottelijk en weigerde haar medewerking. Toen ze het script van Whedon las, veranderde ze van mening en kroop voor de vierde maal in de huid van Ellen Ripley. Vooral het emotionele aspect van de reis die Ripley doorheen deze film maakt trok haar aan. De mengeling van haar eigen bloed met dat van de alien gaf haar kans het personage verder te verkennen en ontwikkelen. De scène waarin ze de zeven voorgaande en mislukte Ripley klonen ontdekt, trok haar over de streep. Al zal de loonsverhoging ook geen kwaad gedaan hebben: Weaver kreeg voor de rol 11 miljoen dollar en een credit als co-producer. De soundtrack is deze keer gecomponeerd door John Frizzell, die ook de muziek schrijft voor de Engelse versie van Erik Van Looys Loft.

Sinds Alien³ zijn de special effects er sterk op vooruit gegaan. Wat in de vorige films voornamelijk met poppen moest opgelost worden, kan nu ook met CGI. Hierdoor krijgen we de aliens veel meer in detail te zien. We krijgen ook een nieuwtje. Doordat de queen alien wat DNA van Ripley heeft geërfd, krijgt ze een baarmoeder. In de loop van de film brengt ze daarmee een alien-hybride ter wereld. Whedon beschreef dit wezen als een wit, vierpotig wezen, met rode aderen. Het had klauwen aan de zijkant van de kop waar geen ogen in zaten. Jeunet wou echter een meer menselijk wezen en gaf het o.a. ogen en een neus. In deze film is ook goed merkbaar dat er een gevoelsband is tussen de aliens. Er is duidelijk affectie te zien van de alien-koningin voor haar jong en van dat jong voor Ripley. Ripley zelf heeft ook een emotionele verbintenis met de xenomorfen. Ze is per slot van rekening nu zelf een stukje alien.

Ook Alien: Resurrection werd gemengd onthaald. De film bracht 162 miljoen dollar op, met een productiebudget van 70 miljoen dollar. Vele recensenten benadrukten dat deze film niet aan de hielen van de eerste twee alien-films komt. Anderen geven toe dat het een leuke rit is, maar niet meer dan dat.

Eén van de grootste criticasters is Joss Whedon zelve. Hij had dit te zeggen over de film:

“It wasn’t a question of doing everything differently, although they changed the ending; it was mostly a matter of doing everything wrong. They said the lines but they said them all wrong. And they cast it wrong. And they designed it wrong. And they scored it wrong. They did everything wrong they could possibly do.” … “People assume that if I hated it then they’d changed the script… but it wasn’t so much they changed it, they executed it in such a ghastly fashion they rendered it unwatchable.”

De Betty en haar crew zou later de voedingsbodem worden voor Firefly.

 

Naast deze vier films zijn er de voorbije decennia heel wat boeken en comics geschreven die zich afspelen in het alien-universum. Eén daarvan wordt hier besproken. De meest bekende zijn natuurlijk de Alien vs Predator comics. Deze zorgden op hun beurt dan weer voor de films Alien vs. Predator en Aliens vs. Predator: Requiem. Deze laatste worden hier niet beschreven om de simpele reden dat Prometheus deze film geretconned heeft. Jammer voor de AVP-fans maar een godsgeschenk voor de meeste Alien-fans.

 

Vanaf vandaag breidt Ridley Scott een nieuw verhaal aan een franchise die hij 33 jaar geleden mee opstartte. De verwachtingen zijn erg hoog gespannen maar alles lijkt er op dat de film waar zal maken waar de fans al jaren op wachten.

Comments

comments


Tom

 
avatar